Bilteman 18kg oliviini hiekkapuhallusaine

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

saija123
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Bilteman 18kg oliviini hiekkapuhallusaine

Viesti Kirjoittaja saija123 »

Siis olen lukenut täältä näitä bilteman hiekka keskusteluja ,mutta saako tuota kyseistä hiekkaa laittaa akvaarioon eli Tätä http://www.biltema.fi/osteri/data/webpi ... -543_h.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Jepajee
Junior Member
Junior Member

Re: Bilteman 18kg oliviini hiekkapuhallusaine

Viesti Kirjoittaja Jepajee »

Biltemassa lukee noissa hiekkapuhallusaine pusseissa että sopii akvaarioon jos ne käy akvoihin,en muista vaan kuollaksenikaan että oliko tuo oliivi sitä hiekkaa just mikä käy akvaarioihinkin. :) Voit käydä lähimmässä biltemassa tarkistamassa asian kyseisen hiekan pussista.
RoopeB
Akvaariokuvaaja 2005
Akvaariokuvaaja 2005
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja RoopeB »

Jepajee kirjoitti:Biltemassa lukee noissa hiekkapuhallusaine pusseissa että sopii akvaarioon jos ne käy akvoihin,en muista vaan kuollaksenikaan että oliko tuo oliivi sitä hiekkaa just mikä käy akvaarioihinkin. :) Voit käydä lähimmässä biltemassa tarkistamassa asian kyseisen hiekan pussista.
Bilteman "Hiekkaa" pusseissa lukee juuri tuo akvaarioon sopivaa, myydään 17kg pusseissa. Eri tavaraa kuin tuo oliviini, sen soveltuvuudesta en osaa sanoa.

Itselläni hieman ongelmia tuon Bilteman akvaario hiekan kanssa, tuntuu nostavan pH:a tehokkaasti.
" Ich habe mich an mich gewöhnt ", Karl Lagerfeld
maariaz
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja maariaz »

Avasin juuri pussin, missä kyseistä ainetta on. Pussissa ei lue mitään akvaarioista. Aikaisemmin olen mitä olen ostanut, niin on ollut väriltään vaalean ruskeaa, eikä tuollaista harmaata. Väri pisti siis miettimäään, mitä ainetta tämä on.

Onko kenelläkään tarkempaa tietoa, voiko kyseistä ainetta laittaa akvaarioon? Ei millään malttaisi odottaa maanantaihin, jolloin voin soittaa Biltemaan ja kysyä asiaa :)
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Itse tuon "oliivi"-hiekan nähneenä, en uskaltaisi sitä altaaseen laittaa. Ainakaan ilman käyttäjäkokemuksia.
Ei minusta näyttänyt puhtaalta hiekalta, toisin kuin 17kg pusseissa myytävä vaalea hiekka jota altaastani löytyy.
pH tuossa kyseisessä altaassa on minulla vähän liiankin alhainen ja olen sitä joutunut hieman nostamaan.
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Onhan immeiset pitäneet ilman ongelmia kiuaskiviäkin altaissaan (oliviinidiabaasi) niin miksi tämä hiekka olisi vaarallista? Ei kai se väri siitä myrkyllistä tee [;)] tuumii hän pötsi pullollaan possua.
jackieh
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jackieh »

Hiplasin itse tällaista pussia Biltemassa, meillä kun on ylimääräisiä kiuaskiviäkin, että olis saanut yhtenäisen sisustuksen... :D Otin sitten kuitenkin normi hiekkaa, kun ainakin omiin sormiin oliviinihiekka tuntui tosi karkealta, eli mahtaako tehdä pahaa pohjakalojen viiksille?
maariaz
Starting Member
Starting Member

Joo sen verran kummalliselta se hiekka mun mielestä tuntui, että jäi vielä ämpäriin odottamaan parempaa varmuutta. Kalojen suhteen en uskalla ottaa riskiä, joten pitänee hankkia uudet hiekat mikäli kenelläkään ei ole hiekasta kokemusta eikä Biltemasta tietoa löydy :)
maariaz
Starting Member
Starting Member

Soitin Biltemaan. Asiantuntevalta kuulostava henkilö sanoi, että ei kannata laittaa kyseistä ainetta akvaarioon. Siinä on hiekan lisäksi muitakin aineita, jotka voivat olla haitallisia. Toinen hiekkapuhallisaine (puhdas vaalenaruskea hiekka), sitä mitä itsellänikin on toisessa akvaariossa, on akvaarioita varten.
lauri]
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lauri] »

Onko muuten tämä bilteman hiekka semmoista että sitä ei tarvitse edes pestä? :o
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Ei tarvi pestä. Vaihdoin juuri omien altaiden pohjahiekat ja on tuo uusikin bilteman hiekka niin puhdasta, ettei pesua näköjään tarvita.
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Minä taas hain K-raudasta hiekkapuhallushiekkaa, sitä hienoista. Sain 25 kg:n säkin hienoa hiekkaa, jonka raekoko on 0-0,6mm. Kyllä se ihan puhtaalta hiekalta näyttää mutta on pussin mukaan saumaushiekkaa. Tietääkö kukaan, onko saumaushiekka ihan puhdasta hiekkaa, jonka voin pesun jälkeen käyttää akvaariossa? Tuolta alla olevasta löytyy firman sivu...

http://www.juho-laastit.com/content/tuo ... Hiekat.pdf

jarvij:n sivuilla sanotaan olevan hyvä vaihtoehto käyttää sekaisin hienoa hiekkaa ja harjusoraa. Harjusoraa en nyt keskellä talvea saa mistään mutta tietääkö kukaan (tai mieluiten jarvij itse), pääsenkö edes lähelle "optimaalista" pohjamateriaalia sillä, että laittaisin puolet tuota hienoa raekokoa 0-0,6mm ja puolet seuraavaa raekokoa 0,6-1,2? Vai tuleeko tässä se jarvij:n mainitsema tukkeutuminen, kun pienempi raekokoinen hiekka täyttää kaikki isompi raekokoisen hiekan ilmavat raot? Eli onko parempi laittaa samaa lajia koko määrä? 8O
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Alla olevan viestin sain kun kysyin ostamastani hiekasta itse "valmistajalta". Onkohan se niin, että kaikki hiekkapuhallushiekat kuivataan samalla menetelmällä ja kaikissa on tuo riski vai pitäisikö tuo palauttaa takaisin K-rautaan? Tosin se on jo avattu, eivät varmaan ota. Mutta kai sen näkisi vedestä pestessä tuleeko pintaan öljyä...

""Tervehdys!

Saumaushiekkamme on sinänsä puhdasta hiekkaa, eikä siinä ole mitään ylimääräisiä aineita. Mutta hiekka on kuivattu kuivausrummussa, jossa hiekka kuivataan polttimella, joka toimii kevyellä polttoöljyllä. Joten on mahdollista, että siinä voi olla aavistuksen verran jäämiä polttoöljyn palamisesta. Ja jos on, niin ei kuitenkaan isoja pitoisuuksia, mutta en todellakaan tiedä, miten herkkiä akvaariokalat ovat Eli en suosittele, ennenkuin hiekan puhtaus on varmistettu.

Yst. terv. Rauno Havo""
JenniElina
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja JenniElina »

Tervehdys, Kokeilin huvikseni oliviinihiekkaa tyhjänä olevaan akvaarioon. Vaikka olin pessyt hiekan, ei vesi selkeytynyt ollenkaan muutaman päivän aikana. Kun sitten tyhjensin akvaarion, ei sumuinen mössö lasiseinissä tahtonut lähteä kevyesti irti. Mitäköhän se olisi suodattimelle tehnyt?
Kasvit kasvoivat ja juurtuivat kutakuinkin hienosti, ja kotilot elivät normaalia elämäänsä koe-ajan.

Oliviinihiekka on emäksistä, ja sisältää mikroravinteiksi kutsuttuja aineksia massivisissa määrin.
Jos kuitenkin jotakin suoranaisen kieltävää hiekan käytön kannalta voisi sanoa, niin juuri tuo veden samentuminen, jota ei pesemällä eikä huuhtomalla saanut pois.

Tämä nyt oli vain minun mielenkiinnosta tekemäni hupitieteellinen koe.
Ei siis kannata käyttää, jos joku kaltaisestini google-haulla tälle sivulle eksynyt asiaa pohtii.
Hiekan hauska väri ei ole vaivan väärti.

Mites, haluaisiko joku ostaa 18kg oliviinihiekkaa ;-) kerran vain käytetty...
Olen varoittava esimerkki. 9 allasta, iguaani, 2bullmastiffia, lintuja, rottia, kasveja.
KalaH
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS, TAS

Viesti Kirjoittaja KalaH »

Apua minulla on kyseistä hiekaa akvassani :cry: :cry: :cry: . Se on kypsynyt kohta kolme vikkoa ilman kaloja ja vesi on vielä sameaa. Mitä teen 8O ? Onko hiekan vaihto edessä?
aborre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aborre »

Ainakin Norjalaiset akvaristit ovat sitä mieltä että kyseistä Bilteman ainetta ei pidä käyttää. Vastaavia ongelmia kirkastumisen kanssa joka vaikuttaa olevan mysteeri. Oliviinihan ei pitäisi olla vaarallista. Esiintyy laava- ja kiuaskivissä ja on yksi maailman tavallisimmista kiviaineista. Jotenkin se reagoi ainakin CO2 kanssa... Ehkä joku muu löytää enemmän tietoa.
Tässä norjaksi viranomaistiedote kyseisestä hiekasta:
http://logichem.netpower.no/datasheet.a ... DepId=3157
KalaH
Senior Member
Senior Member

En norjaa osaa joten tieto jäi vähänlaiseksi. Pitääkö hiekka vaihtaa?
aborre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aborre »

Jos se ei ole kirkastunut parissa viikossa niin itse vaihtaisin. Normaalin hiekan pitäisi laskeutua parissa päivässä. Oisko muilla mielipiteitä?
KalaH
Senior Member
Senior Member

Kävi ostamassa maxitin hiekkaa ja vaihdan siihen.
Humppaporo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Humppaporo »

Itse laitoin kaikkia suosituksia vastoin kyseistä hiekkaa. Parin tunnin pesun ja yön yli liotuksen jälkeen kirkastui akvaariossa vajaassa päivässä. Toistaiseksi monnitkin iloisesti elossa. Ei ehkä näytä ihan niin kivalta akvaariossa, kuin kuivana, mutta eipähän ainakaan ollut kallista.
Räähkä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Räähkä »

Ei kyllä kuulostanut kovin hyvältä, kun tuossa norjalaisessa tiedotteessa suositeltiin pesemään saippualla ja vedellä, jos tuotetta on joutunut iholle. Ja jos sitä on joutunut silmiin, niin huuhdeltava vähintään 15 minuuttia, ja vaivojen mahdollisesti jatkuessa mentävä lääkäriin.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Eikös tuossa puhallusaineessa ole alumiinisilikaatia? Kaikkea puhallushiekkaa ei kuivata öljypolttimella.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Koss
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Koss »

Oliviini ja alumiinisilikaatti on eri aineita. Molempia löytyy Bilteman valikoimista.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ok. Ovat siis vaihtaneet uuteen myrkkyyn!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Anastasia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Kävin justiinsa hakemassa Biltemasta hiekkaa. Arvoin hetken, että kumpaa pitäisi ottaa, mutta minusta jo tuo pussin kyljessä lukeva hiekkapuhallusAINE kertoo sen, ettei säkki sisällä välttämättä ihan puhdasta, tavallista hiekkaa. Päädyin siis itse ainakin ostamaan sen, jossa luki, että hiekkapuhallusHIEKKAA.
Olisihan se pitänyt arvata...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”