Mitä tarvitsen?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
PiiaB
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Mitä tarvitsen?

Viesti Kirjoittaja PiiaB »

Olen ostamassa 300l allasta. Kysymys kuuluu onko mahdoton ajatus aloittelijalle kasata ko altaasta kokoon malawi-allas? Alkeisiin olen jonkun verran perehtynyt, mutta kysyisin kuitenkin vielä yleisesti...

Mitä muuta tarvitsen kuin altaan?

-Millainen suodatin?
-Minkälaisia kaloja hankin ja mistä?

Haluaisin vinkkejä ja neuvoja kaikkea.
marinum
Advanced Member
Advanced Member

Re: Mitä tarvitsen?

Viesti Kirjoittaja marinum »

Tervetuloa malawistiksi! Mulla on ollut nyt vuoden 450 litrainen malawiallas ja olen kovin tyytyväinen siihen. Kauniita ja mielenkiintoisia kaloja :P . Tässä eräs hyvä linkki perusteisiin:
http://www.aqua-web.fi/images/docs/peru ... weista.pdf
En tiedä missä päin asustat mutta malaweja saa yleensä tilattua ihan akvaariokauppoihin (ja harrastajilta) ja Suomesta löytyy yksi hyvä ahveniin erikoistunut liike josta saa hyviä neuvoja eli NL-Aqua:
http://www.nl-aqua.com/
Kirjastosta löytyy myös hyvä kirja eli Malawijärven kirjoahvenet (Ad Konings).
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

PiiaB kirjoitti:-Millainen suodatin?
Tehokas. Itse ottaisin tuohon Eheimin 2252 sisäsuodattimen ja Eheim Classic 2217 ulkoisen. Molemmat ovat kestäviä, tehokkaita ja helppoja hoitaa. Ja jos joskus allaskoko kasvaa, niin noilla hoitaa isommankin altaan suodatuksen.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Moikka ja tervetuloa palstalle!

Altaan lisäksi tarvitset suodattimet, valaisimen sekä mahdollisesti myös lämmittimen. Sisustus myöskin eli kiviä ja hiekkaa. Kivinä voi käyttää kevyempiä laavakiviä tai itsetehtyjä valukiviä taikka sitten oikeita kiviä (kiuaskiviä, luonnosta kerättyjä). Mahdollisesti tarvitset myös jotain mömmöjä, joilla muokkaat veden malaweille sopivaksi. Toiset käyttävät malawi-suolaa (AquaDur-jauhetta), mä taasen pulaan ruokasoodan kanssa. Malaweille sopivat vesiarvot ovat pH ~8, GH 4-6 ja KH 7-10 (noin pyöreästi), lämpötila siinä 25 asteen hujakoilla. Omassa altaassani arvot ovat pH 8, GH 6, KH 10 ja lämpötila 25 astetta.

Mulla on 250 litraisessa malawialtaassa suodatuksena sisäsuodattimena Eheim powerline 2048 ja ulkosuodattimena Eheim prof2 2028. Sisäsuodatin kerää niitä pikkuhippuja vedestä tehokkaasti ja pidentää ulkosuodattimen huoltoväliä.

Kalojen valinnassa kannattaa ottaa huomioon ruokinta, risteytyvyys, koko ja aggressiivisuus. Tuon kokoiseen ei kannata kovin kookkaiksi kasvavia lajeja haaveilla. Malaweja löytyy niin kasvissyöjiä, lihansyöjiä kuin sekasyöjiä. Samaan altaaseen ei kannata laittaa kasvis- ja lihansyöjiä, koska molemmille soveltuva ruokinta on mahdotonta. Sekasyöjiä voi sen sijaan laittaa kumpien kanssa vaan. Lisää tietoa löydät täältä. Valitset "search by group"-kohtaan "lake malawi" ja "select the sub-group"-kohtaan osaston, jota haluat selata. Haplochrominet ovat hietikkolajeja ja mbunat ovat kivikkolajeja. Mbunia on helpommin saatavilla Suomessa.

Samaa sukua olevia lajeja ei kannata yhdistää samaan altaaseen. Jotkut malawit saattavat risteytyä keskenään. Tätä voit välttää valitsemalla eri sukuisia lajeja. (Tosin ei sekään aina auta [;)] ) Sukupuolijakaumalla on väliä eli 1 koirasta kohden 2-3 naarasta.

Malaweja mieluusti kannattaa olla vähän liian paljon kuin liian vähän. Jos niitä on liian vähän, aggressiivisuus tulee vahvemmin esiin ja heikot yksilöt pääsevät helposti hengestään. Jos kaloja on taas vähän liian paljon, kukaan ei pysty valtaamaan järin isoa reviiriä ja aggressiivisuus jakaantuu tasaisemmin useamman yksilön välille.

Kaloja voit hankkia joko NL Aquasta taikka suoraan harrastajilta.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”