Vedenparannusaineista

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Venla97
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Vedenparannusaineista

Viesti Kirjoittaja Venla97 »

Deicide kirjoitti:Jatkampas tänne. Kenellä käyttökokemuksia, Easy-Life fluid filter medium?
Ostin kokeeksi, kun vesi vihersi ja veden vaihtojen jälkeen oli taasen harmahtavan sameaa (taisin sekoittaa bakteerikannan). Nyt kaksi vedenvaihtoa kyseisen aineen kanssa takana. Ensimäisellä kerralla laitoin tupla-annoksen ja seuraavalla ihan normaalin. Tuloksena kirkas vesi :D
Ei limaa missään eikä kuolleita kaloja. Kalojen ainoa reaktio oli kuparimonnien ensikutu (saattoi tietenkin muutkin asiat vaikuttaa [;)] ).

Luin kaikki keskustelut täältä ennen hankkimista (meni melkein 2h!) ja päädyin kokeilemaan. Olen tyytyväinen ja suosittelen kokeilemaan.
AqUaRi
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja AqUaRi »

Kuinka paljon tuota easy-lifen vedenparannusainetta lisätään 10 litraan ?
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Annostelu:
Perusannostus: 10 ml/30 litraa vettä.
Ensimmäinen annostelukerta: perusannostus (yllä).
Ylläpitoannostus: 5 ml/30 litraa kerran kuussa.
Vedenvaihdon yhteydessä: perusannostus lisättävän veden tilavuutta kohti.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
AqUaRi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AqUaRi »

Lisätäänkö tuo aine sitten vasta kun akvaariosta on vedet vaihdettu vai vedenvaihdon yhteydessä? Entä lisätäänkö tuota siis akvaarion litramäärän mukaisesti vedenvaihdon yhteydessä ?
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
Deicide
Elite Member
Elite Member

Vedenparannus aine lasketaan aina lisättävän vesimäärään mukaan. Mä olen sekoittanut ämpäriin, ja lisäillyt sitä hiljalleen vedenvaihdon ajan.
nirppu
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nirppu »

Minä lisään sen aineen suoraan altaaseen (lisättävän vesimäärän mukaan) ja täytän altaan sen jälkeen.
Micke
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS

Viesti Kirjoittaja Micke »

Paras tapa lisätä vedenparannusaine on täytön aikana hieman etupainotteisesti. Tietysti valmiiksi sekoitettu ja hetken seisotettu vesi olisi vielä parempi mutta harvalla on niin suuria astioita kotonaan että se onnistuisi helposti.

Itse lisään siten että minulla on ruiskussa AquaSafea jota ruiskuttelen siihen suihkun päälle josta se valuu vesisuihkun mukana akvaarioon pikkuhiljaa.
Sitten poikasaltaisii yms. laitan aina veden valmiiksi ämpäreissä sekoitettuna. Anna aineen vaikutta jokusen minuutin ja sitten vasta laitan uutta vettä akvaarioihin.

Laitan myös aina pienen määrään AS:ää veteen jos siirtelen tai kuljettelen kaloja jonnekkin.
Olen huomannut sen olevan eduksi kaloille.
Minusta AquaSafe on hyvä ja laadukas vedenparannusaine jonka käytöstä en ole ainaskaan suunnitellut luopuvani. Eikä se ole edes kallista kun ostaa oikeasta paikkaa.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Micke kirjoitti:Minusta AquaSafe on hyvä ja laadukas vedenparannusaine jonka käytöstä en ole ainaskaan suunnitellut luopuvani.
Vastoin tapojani olen myös kokeillut käyttää AquaSafea viime aikoina. Mielenkiintoinen ilmiö oli ennestäänkin tosin pienimuotoisten ns. roskalevien (sinilevä, laseihin kasvava punalevä, rihmamainen punalevä, musta pistemäinen levä laseissa) vaihtuminen ensin yhdessä viikossa terveeksi viherleväkasvustoksi ja sen jälkeen häviäminen kokonaan. Ilmeisesti meillä tosiaan on vedessä jotain turhaa minkä AquaSafe eliminoi tehokkaasti mutta Easy-Lifen ffm saa reagoimaan pahanlaatuisesti.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Tuota Aquasafea tuleekin sitten vuoden tarpeiksi! [;)]
Vampyyri
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Vampyyri »

Jos hankkisin esim. limaskaa (tiedän kyllä sen olevan monen inhokkikasvi), niin käyttäisikö se ylimääräistä valoa ja ravinteita, ettei leville jäisi niin hyvät kasvumahdollisuudet? ;)
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
Vampyyri
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: -

Viesti Kirjoittaja Vampyyri »

Okei, kysymykseni taisi siis olla niin tyhmä ettei siihen kannata edes vastata, joten pistämpä toisen yhtä tyhmän kysymyksen. Lueskelin juuri netistä tietoa kasveista ja ihan sattumalta löysin karvalehteä käsittelevän jutun (en muista enää mistä), jossa sanottiin sen käyttävän tehokkaasti ravinteita ja jopa tuottavan itse jotain levänvastaisia aineita (?), eli kannattaisiko minun hankkia sitä, jotta tuo levä ei pääsisi ihan villiintymään?
Jokainen katse voi olla viimeinen, jokainen hyvästijättö ikuinen. Rakasta, sillä huomenna voi olla liian myöhäistä.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Limaska kyllä syö ravinteita vedestä, kuten kaikki kasvit, mutta leviää tehokkaasti ja vie lopulta paljon valoa, ja kasvista voi olla vaikeaa päästä eroon. Karvalehti kasvaa myös vauhdilla, ja on mielestäni parempi vaihtoehto.
rokkisoi+++
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rokkisoi+++ »

easy life ffm on ykkönen.
"I´ve been in my mind, it´s such a fine line that keeps me searching for a heart of gold.." 720L+ 540L isoja ja pieniä kaloja...
Warras
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: N/A

Veden parannusaineet?

Viesti Kirjoittaja Warras »

Heips, tässä selailin www.aquaristikshop.com:ia enkä oikein saanut selvyyttä siitä, onko veden parannusaineille esim Sera bio nitrivecille jotakin vastinetta toisesta merkistä? Ja kun tuo kieli ei ihan kunnolla taivu niin en viittisi lähteä arvuuttelemaan.
Joku joka tietää asiasta voisi valaista minua tässä aiheessa. :)

Ps. Pahoittelen jos tämänkaltainen ketju on jo olemassa, en ainakaan yhtäkkiä löytänyt haulla mitään.
Mutta jos löytyy niin linkkiä vain tulemaan :)
Paavo2006
Senior Member
Senior Member

Re: Veden parannusaineet?

Viesti Kirjoittaja Paavo2006 »

Tuo Seran kyseinen tuote ei ole varsinainen vedenparannusaine, jota lisättäisiin aina vedenvaihtojen yhteydessä.

"Sera Bio Nitrivec on erikoisseos erilaisia nitrifikaatiobakteereita vahvan bakteerikannan luomiseen ja ylläpitämiseen akvaarion suodattimissa. Tuote nopeuttaa huomattavasti akvaarion kypsymistä. Tähän uudistettuun tuotteeseen on lisätty hienojakoista vulkaanista kiveä, jonka pienissä onkaloissa olevat bakteerit aloittavat välittömästi typpiyhdisteiden hapettamisen."

Voit kopioida tuotteen nimen googleen ja katsoa joltain suomenkieliseltä sivulta, mitä ko. aine on jos ei englanti onnistu, näin ei tule tilattua mitä sattuu. Vedenparannusaineena on mm. Tetran Aqua Safe http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... ath3=Tetra ja Seran Aquatan http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... path3=Sera

Vaikka näennäisesti Tetran ja Seran tuotteessa ei ole montaa euroa hintaeroa niin Seraa annostellaan vähemmän kun Tetraa eli on riittoisampi, itse tilasin tuota Seraa juuri 5l.

Tai sitten tilaat tuolta, jossa postimaksuja ei tule lainkaan kun tilaa yli 69€:lla (olen ollut ko. firman asiakas muutaman vuoden):

http://www.zooplus.com/
_kalamies_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja _kalamies_ »

Deicide kirjoitti:Vedenparannus aine lasketaan aina lisättävän vesimäärään mukaan. Mä olen sekoittanut ämpäriin, ja lisäillyt sitä hiljalleen vedenvaihdon ajan.
Tämä pätee varmaan myös seran aguataniin?
Warras
Starting Member
Starting Member

Nyt pää vasta menikin pyörälle, eli mitä aineita laitetaan akvaarioon veden vaihdon yhteydessä ja mitä laitetaan silloin kun sitä kypsytetään?
Seachem Prime, tuohan on nyt se aine mitä akvaan laitetaan kun vaihdetaan vettä, pitääkö tuon lisäksi laittaa jotain muutakin?
Nantsu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

Seachem Prime on vedenparannusaine, eli sitoo mm. klooria ja raskasmetallia uudesta puhtaasta kraanavedestä, jota vedenvaihdoissa laitetaan vanhojen vesien tilalle. Tai uutta akvaa perustaessa "aloitusveteen". (Tuo Prime näyttää tosin esittelyn perusteella sitovan myös nitriittiä ja nitraattia siinä vedessä, jota akvassa on, mutta tää saattaa olla vähän ajatuksiasekoittava ominaisuus äkkiseltään. Kypsytysvaiheessa kun nitriitit ja nitraatit olis oikeastaan tarkoituskin saada nousuun että tietää homman alkaneen toimimaan kuten pitää - ja myöhemminhän taas nitriittiä ei pitäisi muodostua, ja nitraatit pidetään kurissa ja nuhteessa vedenvaihdoilla.)

Kypsytysvaiheessa monet lisää vedenparannusaineen lisäksi akvaarioon bakteerivalmisteita, jotka on sit taas eri asia. Haulla löytyy paljon tietoa aiheesta, kun laittaa hakusanaksi kypsyt* . Myös sana ymppi voi tuoda valaistusta asiaan.

Elä huoli, ei se niin vaikeaa ole kuin äkkiseltään tuntuu. Ei ole montaa kuukautta siitä, kun itsekin olin vielä ihan hädissäni kemiatajuni riittävyydestä näin vaativiin suorituksiin [;)]
Warras
Starting Member
Starting Member

Nantsu kirjoitti: Elä huoli, ei se niin vaikeaa ole kuin äkkiseltään tuntuu. Ei ole montaa kuukautta siitä, kun itsekin olin vielä ihan hädissäni kemiatajuni riittävyydestä näin vaativiin suorituksiin [;)]
Kyllä tämä alkaa tästä luonnistumaan, kunhan vain jaksaa lukea maltilla.
Minussa on vain sellainen vika että hirveästi kyseenalaistan mielessäni kaikkea ja se vaikeuttaa monesti asioiden ymmärtämisä :D
Jos minä luen että "kala elää vedessä", alan miettimään että mikä on johtanut siihen että se elää kuitenkin vedessä eikä maalla, miksi sille on kehittynyt kidukset, elimet jotka mahdollistavat vedenalaisen elämän yms... Sitten ajatuksen alkavet mennä ihan muuhun, miksi planeettoja ja muita tähtiä on niin paljon ja onkohan mahdollista että jossakin kaukaisuudessa on olemassa toinenkin aurinkokunta jossa on elämää ymsyms :mrgreen: :mrgreen:
Pitäisi vain lukea että kala elää vedessä ja sillä sipuli. x)
Mutta ei, asioista pitää aina tehdä itselleen niin vaikeita :D

--------------------------------------------------------------
Nantsu kirjoitti:Seachem Prime on vedenparannusaine, eli sitoo mm. klooria ja raskasmetallia uudesta puhtaasta kraanavedestä, jota vedenvaihdoissa laitetaan vanhojen vesien tilalle. Tai uutta akvaa perustaessa "aloitusveteen". (Tuo Prime näyttää tosin esittelyn perusteella sitovan myös nitriittiä ja nitraattia siinä vedessä, jota akvassa on, mutta tää saattaa olla vähän ajatuksiasekoittava ominaisuus äkkiseltään. Kypsytysvaiheessa kun nitriitit ja nitraatit olis oikeastaan tarkoituskin saada nousuun että tietää homman alkaneen toimimaan kuten pitää - ja myöhemminhän taas nitriittiä ei pitäisi muodostua, ja nitraatit pidetään kurissa ja nuhteessa vedenvaihdoilla.

Eli kannattaa siis käyttää kypsyttämiseen jotakin muuta ainetta kuin tuota Primeä?
Tai minä ainakin käyttäisin justiin tuon nitriitin ja nitraatin vuoksi. Olenko yhtään oikealla suunnalla? :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”