Nantsu kirjoitti:
Elä huoli, ei se niin vaikeaa ole kuin äkkiseltään tuntuu. Ei ole montaa kuukautta siitä, kun itsekin olin vielä ihan hädissäni kemiatajuni riittävyydestä näin vaativiin suorituksiin
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kyllä tämä alkaa tästä luonnistumaan, kunhan vain jaksaa lukea maltilla.
Minussa on vain sellainen vika että hirveästi kyseenalaistan mielessäni kaikkea ja se vaikeuttaa monesti asioiden ymmärtämisä

Jos minä luen että "kala elää vedessä", alan miettimään että mikä on johtanut siihen että se elää kuitenkin vedessä eikä maalla, miksi sille on kehittynyt kidukset, elimet jotka mahdollistavat vedenalaisen elämän yms... Sitten ajatuksen alkavet mennä ihan muuhun, miksi planeettoja ja muita tähtiä on niin paljon ja onkohan mahdollista että jossakin kaukaisuudessa on olemassa toinenkin aurinkokunta jossa on elämää ymsyms
Pitäisi vain lukea että kala elää vedessä ja sillä sipuli. x)
Mutta ei, asioista pitää aina tehdä itselleen niin vaikeita
--------------------------------------------------------------
Nantsu kirjoitti:Seachem Prime on vedenparannusaine, eli sitoo mm. klooria ja raskasmetallia uudesta puhtaasta kraanavedestä, jota vedenvaihdoissa laitetaan vanhojen vesien tilalle. Tai uutta akvaa perustaessa "aloitusveteen". (Tuo Prime näyttää tosin esittelyn perusteella sitovan myös nitriittiä ja nitraattia siinä vedessä, jota akvassa on, mutta tää saattaa olla vähän ajatuksiasekoittava ominaisuus äkkiseltään. Kypsytysvaiheessa kun nitriitit ja nitraatit olis oikeastaan tarkoituskin saada nousuun että tietää homman alkaneen toimimaan kuten pitää - ja myöhemminhän taas nitriittiä ei pitäisi muodostua, ja nitraatit pidetään kurissa ja nuhteessa vedenvaihdoilla.
Eli kannattaa siis käyttää kypsyttämiseen jotakin muuta ainetta kuin tuota Primeä?
Tai minä ainakin käyttäisin justiin tuon nitriitin ja nitraatin vuoksi. Olenko yhtään oikealla suunnalla?