Akvaarion paikka
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion paikka
Mihin huoneeseen olette akvaarion sijoittaneet? Olohuoneko se tavallisin paikka? 250 - 300 l akvaarion hankinta harkinnassa, mutta olohuone paikkana ei kiinnosta, koska siellä on parkettilattia. Myöskään riski vesivahingosta uudehkossa talossa ei houkuttele. Niinpä ajattelin paikaksi joko kodinhoitohuonetta tai eteistä, joissa on laattalattia. Onko kellään kokemusta - tai kommentoitavaa....
-
- Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
Re: Akvaarion paikka
Laita sinne missä se kivalta tuntuu. Ei se vesivahinko missään huoneessa mukavaa ole. Itselläni on kellarin takkahuoneessa, jossa myös on parketti.
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Kannattaa miettiä myös sitä missä akvaarion huolto sujuu käytännöllisesti. Äkkiseltään kodinhoitohuone tai eteinen kuulostaa omaan korvaan jotenkin hankalilta paikoilta, siis tulee mieleen että kodinhoitohuoneessa saattaisi olla ahdasta. Eli kantsii ottaa huomioon esim. se miten pitkä matka akvaarion luota on (kylppärin) vesihanalle, ei varmaan ole hauskaa jos täytyy vetää vedenvaihtoletkuja ympäri taloa tai kiikuttaa ämpärikaupalla vettä pitkiä matkoja kotona, se nyt ainakin varmaan lisäisi myös riskiä että vettä menee pitkin poikin. Ja pyyhehän on aina muutenkin hyvä pitää lähellä kun akvaarion kanssa touhuaa.
Akvarismia 1992-2014
Ja kuinka paljon iloa on akvaariosta joka ei ole ns oleskelutilassa, eteinen ja kodinhoito ei kuulosta sellaiselta.
Itselläni on toinen akvaario olkkarissa (joka on myös makkari) ja toinen keittiössä ruokapöydän päässä.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Appenzellinpaimenkoirat
Edellisessä asunnossa mulla oli altaat olohuoneessa, jossa parketti. Ja kyllä parketti sai vähän osumaa isomman altaan lähettyvillä, mutta syynä oli lievä huolimattomuus vedenvaihdon yhteydessä... Pyyhe (+lattian suojaaminen) altaan lähellä ja huolellisuutta lotratessa, niin uskaltaisin laittaa altaan toistekin parketille, jos sellainen tilanne tulisi eteen.
Makuuhuoneeseen en laittaisi, koska olen todella herkkäuninen ja pienikin veden lorina saa pysymään hereillä.
Tällä hetkellä omat altaat ovat niin, että näen kaikki sohvalla köllöttäessä
500l ja 73l ovat keittiössä ja 170l olohuoneessa.
Makuuhuoneeseen en laittaisi, koska olen todella herkkäuninen ja pienikin veden lorina saa pysymään hereillä.
Tällä hetkellä omat altaat ovat niin, että näen kaikki sohvalla köllöttäessä

500 litraa. Kolme koiraa, kaksi gerbiiliä ja hamsteri.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Ja jos se 300 litrainen syystä tai toisesta lohjahtaa kerralla lattialle, kyllä sitä olohuoneen parketille riittää vaikka se olisi missä huoneessa. Ellei sitä sijoita kellariin tai ellei asunto ole palatsin kokoinen
Kuten edellä mainittiin, pieniltä roiskeilta voi suojautua pyhittämällä pari pyyhettä sitä tarkoitusta varten. Mieluummin sijoittaisin sen huoneeseen missä sitä tulee katseltua, kuin huoneeseen mihin sitä pitää mennä erikseen katsomaan. Nytkin harmittaa altaan nykyisessä sijoittelussa se, että vaikka se on olohuoneessa sitä ei voi katsella kunnolla sohvalta sohvan sijoittelun vuoksi 

Kodinhoitohuone on meillä iso ja vesihana lähellä, mutta vaikka paikka on käytännöllinen, niin itseäni mietityttää kuitenkin tuo sijainti juuri tuon akvaarion tarkkailemisen kannalta... Mitä iloa, jos sitä ei voi sohvalta tuijottaa. Varsinkin jos akvaarion onnistuu samaan kukoistavaksi.
Pcm, suojasitko parketin pysyvästi, siis muutenkin kuin huollon ajaksi?
Pcm, suojasitko parketin pysyvästi, siis muutenkin kuin huollon ajaksi?
Suojasin vain huollon ajaksi en muuten. Levitin altaan eteen lattialle vahakangasliinan ja pyyhkeitä käsien ulottuville.
pehhra kirjoitti:Pcm, suojasitko parketin pysyvästi, siis muutenkin kuin huollon ajaksi?
500 litraa. Kolme koiraa, kaksi gerbiiliä ja hamsteri.
-
- Junior Member
Meillä isompaa akvaariota voi katsella suoraan sohvalta sillä se on vanhan television paikalla ja näin ollen keskeisellä paikalla olohuonetta. Televisiokuvaa katselemme sitten tykin kautta valkokankaalta, joka laskeutuu akvaarion yläpuolelle - ja arvatkaas montako kertaa jotakin ohjelmaa seuratessani huomaankin vain tuijottavani akvaarioon!
Pienempi, vielä asuttamaton akvaario nököttää keittiön nurkkapöydällä eli ruokaillessakin on jotakin seurattavaa.
240 l (sironeitotonkijat, mustatetrat, juovanuolimonnit, kuparimonniset, pandamonniset, noitamonnipari, L-134, partamonni)
-
- Junior Member
Meillä on toinen akva työhuoneessa kirjoituspöydän ja sohvan välittömässä läheisyydessä (siellä lattia muovia), toinen on olohuoneessa parketilla. Varovaisuus on hyvästä jälkimmäisen kanssa läträtessä ja pieni akvaariolisä vakuutuksen tuo vain pienen loven lompakkoon vuositasolla, mutta hurjan paljon turvallisuuden tunnetta ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Olisihan se pitänyt arvata...
-
- Junior Member
Juu, ja lattioina molemmissa lautalattiat eli tarkkana saa olla. Nimim. yksi pieni vesivahinko takanaJohanna71 kirjoitti:Meillä isompaa akvaariota voi katsella suoraan sohvalta sillä se on vanhan television paikalla ja näin ollen keskeisellä paikalla olohuonetta. Televisiokuvaa katselemme sitten tykin kautta valkokankaalta, joka laskeutuu akvaarion yläpuolelle - ja arvatkaas montako kertaa jotakin ohjelmaa seuratessani huomaankin vain tuijottavani akvaarioon!Pienempi, vielä asuttamaton akvaario nököttää keittiön nurkkapöydällä eli ruokaillessakin on jotakin seurattavaa.

240 l (sironeitotonkijat, mustatetrat, juovanuolimonnit, kuparimonniset, pandamonniset, noitamonnipari, L-134, partamonni)
Täällä isompi akvaario on eteisessä, ja olohuoneessa pienempi. Tuo pitkän malliseen eteiseen hienon sisustuselementin, ja valoa hämäryyteen. Tosin lattiat on vaan sitä jotakin...
Laminaattia, kah muistinpas 

-
- Senior Member
Pikkuisen OT mutta mites nuo akvaarion aiheuttamat vesivahingot noissa vakuutuksissa yleensä siis huomioidaan? Eli eivät varmaan kuulu ihan peruskotivakuutuksen piiriin?
Ja täällä akvaario ihan sohvan vieressä olkkarissa. Televisio toisella seinällä, mutta ei sieltä tuu koskaan yhtä viihdyttävää ohjelmaa. Parkettia ei onneksi ole, mutta oon mä ton muovimatonkin suojannut pyyhkeillä varmuuden vuoks..
Ja täällä akvaario ihan sohvan vieressä olkkarissa. Televisio toisella seinällä, mutta ei sieltä tuu koskaan yhtä viihdyttävää ohjelmaa. Parkettia ei onneksi ole, mutta oon mä ton muovimatonkin suojannut pyyhkeillä varmuuden vuoks..

Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
also in ig @aquariumbyjuha
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Akvaariot tulee mainita vakuutusta ottaessa, ja laajin mahdollinen vakuutus. Meillä kun on kahdeksan allasta, niin niitä on melkein joka huoneessa!
Parhaassa viisi...

Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Advanced Member
Minullakin on kaikki altaat niissä tiloissa joissa tulee eniten oleskeltua, ts. olohuone. Lattia on parkettia, mutta olen tehnyt aina niin, että altaan eteen laitan lattialle pyyhkeen ja pyyhin lattialta mahdolliset roiskeet heti pois. Eikä lattioihin ole tullut vauritoita tämän kohta 16-vuotisen uran aikana.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Letku ei hirveitä veloita, vaikka vesipisteelle olisikin matkaa.
Itse suosin olohuonetta. Mitä vesivahinkoon tulee, ei niistä kannata liikaa murehtia. Yleensä vaatii fyysisen kolauksen tai alkaa vuotamaan pikkuhiljaa jos nyt jotain sattuu. Itse sen verran kysyin vakuutusta ottaessa, että korvaa myös akvaarion kanssa mahdolliset vahingot.
Itsellä esim muutossa allas kolahti ovenpieleen, enkä sitten tarkastellut tuliko mitään. Muuttokiireissä aloin täyttämään allasta kunnes huomasin että vettähän sieltä tulee pihalle. Vaikka nurkassa oli todella pahat säröt, ei vesi pihalle tullut kovinkaan hätäisesti. Eli sai suht rauhassa taasen tyhjätä allasta. Ja tällainen kolaushan ei tule yllättäen kun ei ketään kotona, vaan vaatii fyysisen iskun. Eli jos allas ei vuoda, kun lähtee vaikka viikonloppureissulle, aika sattumien summa saa olla, että vl reissun aikana vedet päättää tulla lattialle. Eli jos allas ei vuoda, kun ottaa käyttöön, aika pienellä todennäköisyydellä alkaa itsekseen vuotamaan.
Melki voisi verrata, että jättää vesilasin tiskipöydälle ja aamulla lasi onkin pamahtanut rikki tai muuten vedet vuotaneet pihalle. Akvaarion kanssa taso on tietty ainakin yhtä tärkeä kuin itse allas.
Vakuutusyhtiöillä voisi olla infoa, palaako suuremmalla todennäköisyydellä asunto sähkövian seurauksena, kuin paukahtaa akvaario itsekseen
Tai alkaako pesukoneen letku vuotamaan ja hana jäänyt päälle. Tai huuhkaja lentää kattotiileen ja sateet tulee sisään. Mutta kun ei erillistä lisämaksullista lisävakuutusta huuda, tuskin riskit on aivan älyttömät.
Itse suosin olohuonetta. Mitä vesivahinkoon tulee, ei niistä kannata liikaa murehtia. Yleensä vaatii fyysisen kolauksen tai alkaa vuotamaan pikkuhiljaa jos nyt jotain sattuu. Itse sen verran kysyin vakuutusta ottaessa, että korvaa myös akvaarion kanssa mahdolliset vahingot.
Itsellä esim muutossa allas kolahti ovenpieleen, enkä sitten tarkastellut tuliko mitään. Muuttokiireissä aloin täyttämään allasta kunnes huomasin että vettähän sieltä tulee pihalle. Vaikka nurkassa oli todella pahat säröt, ei vesi pihalle tullut kovinkaan hätäisesti. Eli sai suht rauhassa taasen tyhjätä allasta. Ja tällainen kolaushan ei tule yllättäen kun ei ketään kotona, vaan vaatii fyysisen iskun. Eli jos allas ei vuoda, kun lähtee vaikka viikonloppureissulle, aika sattumien summa saa olla, että vl reissun aikana vedet päättää tulla lattialle. Eli jos allas ei vuoda, kun ottaa käyttöön, aika pienellä todennäköisyydellä alkaa itsekseen vuotamaan.
Melki voisi verrata, että jättää vesilasin tiskipöydälle ja aamulla lasi onkin pamahtanut rikki tai muuten vedet vuotaneet pihalle. Akvaarion kanssa taso on tietty ainakin yhtä tärkeä kuin itse allas.
Vakuutusyhtiöillä voisi olla infoa, palaako suuremmalla todennäköisyydellä asunto sähkövian seurauksena, kuin paukahtaa akvaario itsekseen

-
- Elite Member
Täältä löytyy isoin akva olohuoneesta ja pienemmät 3kpl makuuhuoneesta, yhden olen laittanu jopa suoraan ikkunan eteen vaikka väittävät sen huonon paikan olevankii,
eikä tuo olisi muualle mahtunukkaa.
eikä tuo olisi muualle mahtunukkaa.

-
- Junior Member
Meillä tuo akvaario on olkkarissa, aika keskeisellä paikalla, riippuen sohvalla otetusta asennosta voi katsoa joko akvaariota tai tv:tä
Sen verran piti tehdä muutosta, että sohvatäytyi kääntää eripäin, kun tuo meidän kohta 2-v keksi alkaa nyppimään pisimpiä kasveja akvaariosta, kun sohvalta kivasti ylettyi lotraamaan sinne ja kerran oli selkäni takana aiheuttanut myrskyn akvaarioon niin oli helpompi siirtää sohvaa, entä akvaariota
En mä ehkä kodinhoitohuoneeseen laittais, meillä ei siellä ainaskaan laiteta ko pyykkiä ja käyään suihkussa. Mun mielestä voi verrata siihen, kun kaverini aikoinaan osti hamsterin ja piti sitä häkkeineen vaatehuoneessa![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

En mä ehkä kodinhoitohuoneeseen laittais, meillä ei siellä ainaskaan laiteta ko pyykkiä ja käyään suihkussa. Mun mielestä voi verrata siihen, kun kaverini aikoinaan osti hamsterin ja piti sitä häkkeineen vaatehuoneessa
me x6 & seurahuone 100l
o: pieni jalustallinen akvaario, neontetroja, kääpiöpallokaloja, tyttömonni YV
o: pieni jalustallinen akvaario, neontetroja, kääpiöpallokaloja, tyttömonni YV
itelläni minun pikku 63- litranen on omassa huoneessa, jos ois ollu isompi, en ois sitä sinne laittanu kai 

-
- Junior Member
mulla on tulossa 180ll omaan huoneeseen.. Ja akvaario kantsi sijoittaa semmoseen paikkaa mihi ei pääse koko päivää paistaa aurinko joksenki ollenkaan
250l Seura-akvaario ja 60l sukarapula/poikasallas
..

-
- Junior Member
Meillä 126l makkarin oven vieressä, kirjahyllyn "jatkeena" ja 96l ruokapöydän päädyssä. Kummatkin olohuoneessa. 360l makkarin nurkassa "lukulamppuna". Lattiat laminaattia. Vesivahingon sattuessa vakuutus korvaa aineellisen vahingon (allas+kalat+jne.). Kaupunki lattian,seinät ja katot (vuokralla kaupungilla). Tietenkin tämä edellyttää sen pienen lisäosan maksamista/vuosi. Enempi päänvaivaa antaa meidän kissa,ei niinkään lattiamateriaali. On katsottava ettei sijoita pyttyjä niin, että tarjoaisi kissalle mahdollisuutta paskarinkiin. Senpä takia ruokapöydälläkin kasa huonekasveja hidastamassa loikkia, ettei luisu 96l asti.
-
- Starting Member
Kysytään nyt sitten tässä että miten lähelle esim takkaa altaan voi sijoittaa? Haluisin isomman altaan ja yritän miettiä sille paikkaa...
660l, 60l, 45l, 21l, noin miljoona hiirtä
, kolme kissaa ja 2+6 koiraa 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Itsellä on pienemmät altaat makuuhuoneessa ja isoin olkkarissa. Olen jossain vaiheessa muuttamassa tästä kolmiosta kaksioon, saa nähdä, miten sitten sijoittelen altaat ja kaiken muun. Kämppä pienenee, mutta eläimistä (akvaariot mukaan lukien) en haluaisi luopua. Täytyy sitten luopua jostain muusta, jos on pakko. Onneksi tämäkään kämppä ei ole tupaten täynnä, vaan on tyhjää tilaa reilusti, joten en usko että on ongelmaa.
Makuuhuoneen akvaariot on mukavasti sillä lailla, että voi tarkkailla kaloja vaikka hetken heräämisen jälkeen (valot menevät itsestään päälle ja pois) ja muinakin aikoina makuulteen/istualteen sängyltä. Samassa "purkkijonossa" on hämähäkin terraario, sitäkin tulee seurailtua. Seuraavassakin kämpässä olisi kiva sijoittaa akvaariot kahteen huoneeseen, mutta jos se ei ole mahdollista, niin sitten makkariin tai katsoo sitten.
Olohuoneessa on tuo 317-litrainen. Se on ihan mukavalla paikalla ja se on se akvaario jonka vieraat ensimmäisenä näkee. Se on semmoisella paikalla, että jos verhot olisi auki niin varmasti aurinko sinne paistaisi. Osittain tästä syystä olen nyt pitänyt tummat verhot lähes aina kiinni ja huoneen pimeänä/hämäränä.
Makuuhuoneen akvaariot on mukavasti sillä lailla, että voi tarkkailla kaloja vaikka hetken heräämisen jälkeen (valot menevät itsestään päälle ja pois) ja muinakin aikoina makuulteen/istualteen sängyltä. Samassa "purkkijonossa" on hämähäkin terraario, sitäkin tulee seurailtua. Seuraavassakin kämpässä olisi kiva sijoittaa akvaariot kahteen huoneeseen, mutta jos se ei ole mahdollista, niin sitten makkariin tai katsoo sitten.
Olohuoneessa on tuo 317-litrainen. Se on ihan mukavalla paikalla ja se on se akvaario jonka vieraat ensimmäisenä näkee. Se on semmoisella paikalla, että jos verhot olisi auki niin varmasti aurinko sinne paistaisi. Osittain tästä syystä olen nyt pitänyt tummat verhot lähes aina kiinni ja huoneen pimeänä/hämäränä.
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).