AWn kaupustelun ongelma: "ilmaistavaraako" kaikki?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

cruella
Member
Member

osta ja myynti

Viesti Kirjoittaja cruella »

-Piia-: kyllä minä ainakin milelläni lähetän ja odotan samaa myös muilta..Heinolassa ei niin paljon ole harrastajia että olisi varaa laittaa ilmoitukseen että vain nouto. Ei se nyt kauhea vaiva ole pakata ja postittaa kasveja, kun niistä rahaa saa eikä menen roskiin kunnon kasvit.
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
-Piia-
Member
Member

Re: osta ja myynti

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

cruella kirjoitti:-Piia-: kyllä minä ainakin milelläni lähetän ja odotan samaa myös muilta..Heinolassa ei niin paljon ole harrastajia että olisi varaa laittaa ilmoitukseen että vain nouto. Ei se nyt kauhea vaiva ole pakata ja postittaa kasveja, kun niistä rahaa saa eikä menen roskiin kunnon kasvit.
Mitäs kaikkia kivoja kasveja sinulta löytyis :roll: Ei tarvii ihan just nyt tällä sekunnilla löytyä, mut noin yleensä kun kasveja harventelet.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Carmila
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Carmila »

Tunnustan, että lähettäminen on minullekin kynnyskysymys.
Etenkin kun on isommista määristä kysymys, niin pakkailuun tuhrautuu jokunen tovi eikä meidän paikallisen postin "palvelua" hillittömine jonoineen ei todellakaan tee mieli käydä nauttimassa kovin usein... Jos lähetyskeikka sujuisi jouhevasti ilman erillistä reissua ja suhteetonta ajankulua, niin mikä ettei! Meikäläisellä aika on ainakin niin kortilla, että tuntemattomat kanssaihmiset ovat niitä, joille siitä ei riitä jaettavaksi.
cruella
Member
Member

Re: osta ja myynti

Viesti Kirjoittaja cruella »

-Piia- kirjoitti:
cruella kirjoitti:-Piia-: kyllä minä ainakin milelläni lähetän ja odotan samaa myös muilta..Heinolassa ei niin paljon ole harrastajia että olisi varaa laittaa ilmoitukseen että vain nouto. Ei se nyt kauhea vaiva ole pakata ja postittaa kasveja, kun niistä rahaa saa eikä menen roskiin kunnon kasvit.
Mitäs kaikkia kivoja kasveja sinulta löytyis :roll: Ei tarvii ihan just nyt tällä sekunnilla löytyä, mut noin yleensä kun kasveja harventelet.
Mulla ei ole oikeen ylimääräisiä kasveja nyt..Pitää yrittää pitää itellä, jos saan ostettua ison altaan niin tarvin sinne täytettä, ettei ihan tyhjältä näytä. Mä voisin kans ostaa esim. konnanputkea ja sen tyyppisiä kasveja jos joltain löytyy. Myös miekkakasvit kiinnostaa. Vaihdossa olisi matalaa anubiasta,aika levästä,mutta versovat koko ajan uusia. Katsoppa tuo joululahja-ehdotus tuolta off-topicista, Se liittyy juuri näihin kasveihin.
146l sekä 3 maatiaiskissaa ja sfinx-kissa.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Posti- ja pakkauskulujen maksaminen kuuluu ehdottomasti ostajalle, jos haluaa tavaran postitettavan. Ja jokainen myyjä on oikeutettu päättämään postittaako tavaraa vai ei.
Moni asia tässä(kin) keskustelussa kuuluu mielestäni ihan peruselämän "sääntöihin", ja yhä vain ihmettelen että mikä niiden noudattamisessa on niin vaikeaa. Meni asiat mitenpäin vaan, niin aina ne menee väärin.
Sarianna69
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Sarianna69 »

Hei! Olen prikulleen samaa mieltä, että jos jotain tavaraa lahjoituksena saa, silloin tavaran saajan tulee olla NÖYRÄ :x

Ei voi kellään olla otsaa vaatia erityiskohtelua tai -palvelua, jos ilmaiseksi on saamassa jotain..! Itse olen vain hiukan tehnyt AW:n kautta kauppoja, mutta kaikki mitä olen tehnyt on sujunut hyvin. Olen kyllä ollut näkemässä joitan tapauksia, kuten että ilmaiset kalat/kasvit pitäisi lähteä ilmaiseksi kuljettamaan jonnekin matkojen päähän tms.

Nyt olen saanut kumminkin hankittua ilmaisia kasveja palstan kautta, ja posti- ja pakkausmaksut olen maksanut mielelläni; niin hyvää palvelua ja kohtelua olen saanut. Voisin mielelläni maksaa jopa vähän ylimääräistä jos tunnen että minut otetaan ystävällisesti vastaan.

Sellaista olen kyllä joskus ollut näkemässä, että ilmaisia kaloja hakeva ei ilmaannu sovittuna ajankohtana eikä vaivaudu edes pyytämään anteeksi, tai edes selittämään syytä myöhästymiseen.. Jos ilmaiseksi saa jotain, silloin täytyy näyttää oikeasti se kiitollisuus, mitä tuntee; tai sitten sitä kiitollisuutta ei ole olemassakaan :frown:
-Piia-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Piia- »

Kalakaverit kirjoitti:Posti- ja pakkauskulujen maksaminen kuuluu ehdottomasti ostajalle, jos haluaa tavaran postitettavan. Ja jokainen myyjä on oikeutettu päättämään postittaako tavaraa vai ei.
Moni asia tässä(kin) keskustelussa kuuluu mielestäni ihan peruselämän "sääntöihin", ja yhä vain ihmettelen että mikä niiden noudattamisessa on niin vaikeaa. Meni asiat mitenpäin vaan, niin aina ne menee väärin.
Tottakai posti- ja pakkauskulut kuuluu ostajalle. Eikähän tässä kukaan oo myyjiä hirteenvetämässä sen takia ettei kasveja postita. Harmiteltu vaan kun harrastajilta sais monesti edullisemmin kaikkine kuluineen kuin kaupasta. Tottakai jokainen myyjä itse päättää kuinka kasvit tai yleensäkin myymänsä tavaran on valmis toimittamaan.
Tänään viimeksi kävin meidän eläinkaupassa katselemassa ja kasvivalikoima on todella surkea, pääasiassa näitä yleisimpiä miekkakasveja. Monelta harrastajalta kun oli mahdollisuus saada jotain harvinaisempaakin huomattavasti edullisemmin kun liikkeen hinnoilla joihin lisäävät vielä jotain maksuja jos joutuvat erikseen jonkun erikoisuuden tilaamaan.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu
Archie
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Archie »

Mä kyllä mietin monta kertaa ennen kuin alan lahjoittamaan/myymään täällä mitään. Sen verran monta oharia ja turhaa varausta on tehty että olen etsinyt ihan toiset kanavat. On tosin joitain hyviäkin "asiakassuhteita" ollut, ettei nyt ihan negaa sentään.

Paras tapaus oli kaveri, joka varasi kahteen otteeseen tarjoamani Ricciat mutta ei kummallakaan kerralla saapunut paikalle. :mrgreen:
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Sarianna69 kirjoitti:tai sitten sitä kiitollisuutta ei ole olemassakaan :frown:
Toisilla sitä vaan ei ole :roll: .

Parhaita tapauksia on ollut tuon vanhan altaan ostan, en osta, ostan, haen, en hae, kyllä, ei, kyllä, ei -episoidi. No, jäi allas sitten taloon kun ostaja muutti mieltään useamman kuukauden ajan sen sata kertaa. Ensin allas olisi pitänyt olla valmiina haettavaksi heti (vaikka ilmoituksessa oli tyhjenemispäivämäärä) ja sitten ostaja katoili useampaan otteeseen kuin pieru saharaan. Allas olisi myös minun toimesta pitänyt kuljettaa naapuripitäjään, oletettavasti julkisilla kun jo ilmoituksessa ja myöhemminkin kerran totesin että en autoa omista saatika saa lainaan.
Hilpeää oli jutustella useamman kanssaharrastajan kanssa ja tajuta että samainen tyyppi on vedättänyt ja pompottanut koko sakkia kerran jos toisenkin, eikä minua todellakaan edes pahiten.

Edelleen lahjoitan tavaraa ja toisinaan kasvejakin. Enemmän roipetta vaihtaa omistajaa akvaarioseuratoiminnan kautta ja henkilökohtaisten kontaktien avulla, esim. irkkituttujen kesken. Näissä kaupoissa ei ole ikinä tullut muuta kuin erittäin iloisia yllätyksiä, joten taidan tutunkauppaan enemmän "panostaa" tästä lähtien.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Miirula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Tää osallistuu heti, jos tuollainen hyvä kiertää systeemi järkätään :mrgreen:

Vaikka nyt suurin osa kokemuksista on ollut positiivisia- niin en viitsi laittaa kasveja tuonne myynti/ lahjoituspalstalle. Jos ilmaisestakin aletaan nillittää tai ketään ei näykään kun olisi sovittu aika hakea varaamansa, niin helpommalla pääsee kun nakkaa roskikseen tai lahjoittaa kavereille samalla kun käyvät.

Tämä on hieno palsta ja monta itselle suurta aarretta on lahjoituksena omiinkin altaisiin päätynyt, paljon on itsekin lahjoitettu ja paljon tehty vaihtokauppaa- kiitoksia kaikille asianosaisille :D

Valitettavaa on todella se, että aika moni mun lisäkseni mielummin heittää kasveja roskikseen saman syyn takia.
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
Deco
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deco »

Itse jo vuosia palveluammatissa työskenteleenä tiedän mitä itse haluan ja arvostan.. Tämä saatanee mennä nyt hieman huti, mutta kommentoima kuitenkin (:

Asiakkaana ostan palvelun, en pelkkää tuotetta. Tuotteen hinta voi heitellä paikasta riippuen, mutta se, jos saan hyvän palvelun vielä samaan pakettiin voin maksaa tuotteesta huomattavasti jopa enemmän. Hintavertailuakin toki teen ja kilpailutankin tietyissä tapauksissa, mutta mikäli kyseessä on tuote, joka ei myyntihinnaltaan ole mitenkään erityisesti kukkaroani keventävä, niin voin siitä maksaa sen 30%:a, mutta silti jäi vielä hyvä mieli ;)

Asiakassuhteessa, kuin asiakassuhteessa pitää myös ostajan olla nöyrä. En itse nöyristele asiakkaalle, jos siihen ei ole aihetta ja käytös on vastakaijulla koppavaa. Sitä saa mitä tilaa. Silloin kun ollaan ystävällisiä minulle, niin minäkin olen ystävällinen ;)
Akvaarioharrastusta lähes 20 vuotta
optimistx
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Deco kirjoitti: ...
Asiakkaana ostan palvelun, en pelkkää tuotetta.
...
Niin juuri. Ääritapauksessa keskustelemme palveluntuottajan kanssa esim. 45 minuutin ajan kuin psykiatrin sohvalla maaten ilman, että terapiasta singahtaa 205:30 euron lasku, 14 pv netto, per kerta.

Saisimme olla näistä terapia-, konsultointi-, neuvontasessioista nöyrästi kiitollisia varsinkin, jos neuvot ovat hyödyllisiä, oikeita, toimivia.

Jos ovat todistettavasti vääriä tai vain mielikuvapohjaista puutaheinää, sanapuuroa, niin meillä on pienoinen ongelma: vaadimmeko neuvojen antajakonsultilta vahingonkorvausta 500 euroa, kun rakkaat otuksemme heittivät veivinsä tms dramaattista aiheutui?

Onko jo myyjän myyntityö meille palvelua, josta meidän tulisi osoittaa kiitollisuutta antamalle hänelle seteleitä tavalla taikka toisella? Jos ehdimme ostaa sen suodattimen jo Saksan nettikaupasta 40 eurolla ja sama hänen hyllyssään on 70 e, pitäisikö ehdotella erotuksen maksamista 'suodatinkonsultoinnin' nimikkeellä? Entä jos häntä nolottaa ottaa vastaan rahaa myyntityöstänsä, vähennetäänkö nolostumista ostamalla häneltä 10 kpl kaloja a 3:50 e, jotka tiedämme hänen ostaneen tuttavaharrastajalta 50 c/kpl saman päivän aamuna ('taatusti terveitä tai ilman takuuta')?

Entä ne neuvot, joita täällä keskustelupalstalla saamme, mikä on niiden arvo taikka hinta, laatu ja luotettavuus, ja miten kiitollisuutta osoitamme ?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Nyt on tainneet mennä puurot ja vellit sekaisin. Tässä threadissa on keskusteltu harrastajien välisestä kaupankäynnistä, enkä parhaalla tahdollanikaan ymmärrä mitä tekemistä asiakaspalvelulla ja esim. Saksasta tilaamisella on sen kanssa. Ettehän te nyt kai odota asiakaspalvelua ostaessanne, tai ottaessanne vastaan toiselta harrastajalta tuotteita 8O Hyvät käytöstavat ja ystävällisyys ovat asia erikseen, niitä toki sopii odottaa tilanteessa kuin tilanteessa, mutta asiakaspalvelu ei mielestäni ole oikea termi kahden yksityishenkilön välisessä kaupankäynnissä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
optimistx
Senior Member
Senior Member

Mari kirjoitti:Nyt on tainneet mennä puurot ja vellit sekaisin.
...
Olet oikeassa Mari, luulin kirjoittavani toiseen säikeeseen, jossa puhuttiin kauppiaiden palvelusta, nettikaupasta yms. eli tähän:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 34#6672334

Asiakaspalvelu ei ole tavanomainen termi yksityishenkilöiden välisille palveluiden ja tuotteiden siirroille. Jos lahjoitanmme kasveja ilmaiseksi jollekin ja jopa viemme perille taikka kustannamme postimaksut, niin ehkä on lupa puhu jonkinlaisesta palvelusta silti. Mitä kaikkea siihen liittyy ja millä ehdoilla ja miten sitä voi verrata kadunvarsikaupan palveluun, onkin kiintoisa kysymys :).

Tästähän syntyisi vaikka uuden keskustelusäikeen aihe: miten voisimme 'anna hyvän kiertää' -ringissä palvella kilvan toisiamme? Mehän jo palvelemme toisiamme täällä aqua-web:issä antamlla korvauksetta tietoja toisillemme, tietoja, joiden antaminen voi viedä monta tuntia kuukaudessa.

Tosin jos antaminen on kivaa itselle, niin eipä siitä tulisi mieleenkään ehdotella korvausta: kun nyt olen neuvonut teitä asiassa x, niin kyllä pitäisi teidän ostella kasveja minulta edes hieman...
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Itselle myös se "ainoastaan nouto" on osoittautunut esteeksi. Juuri szamasta syystä kuin monella muulla, eli matkaa noutopaikkaan on ihan liikaa. Akvaarioliike kun sattuu suurinpiirtein työmatkan varrelle.

Ja myös "lahjoitetaan ilmaiseksi" -kasveista maksan mielelläni postituskulut sekä mahdolliset pakkauskulut. Niinkuin joku sanoikin: se kuuluu ostajalle. Ja olen aina lähtenyt siitä liikkeelle, että jos myyjä on ne kasvit asianmukaisesti pakannut, niin kyllä se on minun vastuullani siinä vaiheessa kun kasvipaketti sinne postin kuljetettavaksi jää.

Erittäin hyväkuntoisia kasveja olen täältä eri harrastajilta saanut ja kiitän edelleen niitä jotka ovat viitsineet sen postittamisen vaivan nähdä.

Kokemuksesta tiedän, että ei se pakkaaminen ja postiin vieminen todellakaan ole iso vaiva. Olen nimittäin itsekin kasvipaketteja pakkaillut ja kaiken arkikiireen keskellä lähetellyt.. Kasvit muovipussiin, sanomalehteä/kuplamuovia ympärille. Paketti kuplakirjekuoreen/pienimpään postin pahvilootaan ja maksikirjeenä matkaan. Meillä on asiamiesposti lähikaupassa, eli jonottamaan joskus joutuu. Mutta niin sitä joutuisi sitä samalla ostettavaa maitopurkkiakin jonottamaan. :)

Toki tästä lähiympäristöstä olen työmatkojeni yhteydessä käynyt kasvi- tai kalahankintoja hakemassa. On aivan eri asia. Ja aikataulut saadaan yleensä sopimaan yksiin, vaikka olen työssä, jossa saattaa äkillisesti joutua ylitöihin ilman mahdollisuutta ilmoittaa myöhästymisestä. Kiitokset vaan Kilppikselle ja NiRalle sekä Brisco county juniorille joustavuudesta!
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minua jossain vaiheessa kevyesti ärsytti myös tiettyjen kaupallisten tahojen puuttuminen omaan kasvien lahjoitteluuni. Jos haluan lahjoittaa kasveja, en todellakaan halua lahjoittaa niitä edelleenmyytäviksi vaan toiselle harrastajalle. Suoraankaan en tuosta kehdannut sanoa (vaikka eräänkin kerran muut ihmiset järkyttyivät asiasta yhtä paljon kuin minäkin) vaan annoin olla, mutta jäi kyllä todella paha hyväksikäytön maku suuhun.

Voisin karsia huomenna jättiläisvallisneriaa eli saapi sanoa jos sitä joku (yksityishenkilö) kaipaa. Nouto, L-Hki, ei postitusta.

Postittamisessa on paitsi se riesa, että pitää mennä postiin (joka esim. meillä oli pitkään auki arkisin klo 12-17), myös se seikka että niitä kasveja ei oikein voi kiikuttaa muovipussissa pakkasella postiin asti ja pakata siellä, vaan kaiken pakkausmateriaalin pitäisi olla olemassa kotona. Voin kuvitella miten kivaa vaikkapa vain pienintäkin kuplamuovirullaa olisi säilytellä tässä 26,5 neliön yksiössä.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Tänään on ollut kyllä sellanen päivä, että pakko todeta:
Elämä on..! [;)]
optimistx
Senior Member
Senior Member

Kalakaverit kirjoitti:Tänään on ollut kyllä sellanen päivä, että pakko todeta:
Elämä on..! [;)]
NIinpä. Tänään annettiin pois noutajille yli 20 kalaa, mutta tulee sellaista vauhtia lisää, että huomenna on sama määrä kuin ennenkin. Tulipa hyvä mieli, kun vilkkaat värikkäät kasvatit pääsivät innostuneen harrastajan huomaan.

Helpot kasvit, kalat, kirput, halvat käytetyt vempaimet yms voisivat olla peruskamaa 'anna hyvän kiertää' -ringissä, jos semmoinen tästä pikku hiljaa kehittyy. Tai oikeastaan sehän on jo olemassa, mutta voisi hieman yrittää korjata puutteita ja kenties lisätä mielenkiintoisiai piirteitä tässä yhdessä aihetta kypsyttelemällä.
---

Maisu,
onkos se jättivallisneria todella 1-2 m korkea? Sehän tarvitsee silloin Linnamäen Sea-Lifen altaat ympärilleen.
Maisu
Elite Member
Elite Member

optimistx kirjoitti: Maisu,
onkos se jättivallisneria todella 1-2 m korkea? Sehän tarvitsee silloin Linnamäen Sea-Lifen altaat ympärilleen.
On se iso, on. Jos nostan taimen juurista ilmaan niin ei kädellä yllä nostamaan niin ylös ettei latva olisi lattiassa - siis kasvaa kyllä ylikin kahdesta metristä. Minulla se viihtyy 160 cm pituisessa, 60 cm korkeassa altaassa tuossa keskivaiheilla ja lehdet muodostavat pinnalle mukavan labyrintin rusotaistelijoille, joita minulla on tuolla 15 kpl. Ihan kiva ja hyvin näyttävä kasvi kunhan muistaa joskus karsia kunnolla.

Limaskaa ei sitten ole ollenkaan mutta kotiloita löytyy ainakin kolmea sorttia kyytiläisinä jos joku nyt tuosta kiinnostuu.
optimistx
Senior Member
Senior Member

maisu kirjoitti: ...
On se iso, on. Jos nostan taimen juurista ilmaan niin ei kädellä yllä nostamaan niin ylös ettei latva olisi lattiassa - siis kasvaa kyllä ylikin kahdesta metristä. ...
.
Kiitos upeasta ideasta. Nyt ei tosin ole sopiva tilanne meillä tuollaiselle, mutta ehkä joskus, vaikkapa ensi kesänä voisi tarkistella tilannetta uudelleen.

---

Näköjään tuosta 'anna hyvän kiertää' - listasta jäivät pois kotilot yms äyriäiset kuten ravut, hiekat, kivet, (suurostoina halvat) kemikaalit, ja tietysti hyvät neuvot kuten ennenkin. Jopa akvaariotkin: Mandinka lähes lahjoitti (=10 e) 128 litran akvaarion 2 putken loistelamppuineen. (hän antoi luvan mainita asian täällä ). Kyllä jaloa mieltä on kilpailuyhteiskunnassakin yhä.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

maisu kirjoitti:Minua jossain vaiheessa kevyesti ärsytti myös tiettyjen kaupallisten tahojen puuttuminen omaan kasvien lahjoitteluuni. Jos haluan lahjoittaa kasveja, en todellakaan halua lahjoittaa niitä edelleenmyytäviksi vaan toiselle harrastajalle. Suoraankaan en tuosta kehdannut sanoa (vaikka eräänkin kerran muut ihmiset järkyttyivät asiasta yhtä paljon kuin minäkin) vaan annoin olla, mutta jäi kyllä todella paha hyväksikäytön maku suuhun.

Voisin karsia huomenna jättiläisvallisneriaa eli saapi sanoa jos sitä joku (yksityishenkilö) kaipaa. Nouto, L-Hki, ei postitusta.

Postittamisessa on paitsi se riesa, että pitää mennä postiin (joka esim. meillä oli pitkään auki arkisin klo 12-17), myös se seikka että niitä kasveja ei oikein voi kiikuttaa muovipussissa pakkasella postiin asti ja pakata siellä, vaan kaiken pakkausmateriaalin pitäisi olla olemassa kotona. Voin kuvitella miten kivaa vaikkapa vain pienintäkin kuplamuovirullaa olisi säilytellä tässä 26,5 neliön yksiössä.
Olisit sanonut suoraan vaan. Kyllä sä täällä palstallakin olet saanut asiasi sanottua. Ei lahjoituksen tarkoitus ole antaa sitä jonkun toisen hyödynnettäväksi. Ei tuo postittamisen riesakaan nyt ihan niin suurta ole jos vaan ei liian usein tarvi. Oiskohan vaan laiskuutta?
Kuinka ahtaasti te siellä pääkaupungissa asutte jos ei kuplakuori asuntoon mahdu? Ja kuka sitä rullaa tarvii.
Maisu
Elite Member
Elite Member

joppe kirjoitti:Olisit sanonut suoraan vaan. Kyllä sä täällä palstallakin olet saanut asiasi sanottua. Ei lahjoituksen tarkoitus ole antaa sitä jonkun toisen hyödynnettäväksi. Ei tuo postittamisen riesakaan nyt ihan niin suurta ole jos vaan ei liian usein tarvi. Oiskohan vaan laiskuutta?
Kuinka ahtaasti te siellä pääkaupungissa asutte jos ei kuplakuori asuntoon mahdu? Ja kuka sitä rullaa tarvii.
Olisi varmaan pitänytkin sanoa. Kirjoittaessa saa aina aikaa miettiä mutta monesti häikäilemättömien ihmisten kanssa kasvokkain keskustellessa jää miettimään, että käsitinkö tosiaan oikein ja voiko joku tosiaan tehdä noin ja tilanne ehtii mennä ohi. Toisaalta ajattelin että voiko tosiaan olla että olisi niin tiukkaa että niistäkin kasveista olisi apua -> antaa olla.

Postittamisesta; ei minusta tunnu oikein tarkoituksenmukaiselta ostaa erikseen kuplakuoria tai muuta pakkausmateriaalia kasveille. Niinpä kierrätettyjä pakkausmatskuja on sitten keittiön allaskaapissa kokonainen paperikassillinen joka kyllä jo oikeasti vie tilaa ja on vähän niinkuin "poistolistalla" koko ajan.
Miirula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Miirula »

Täällä olisi pikaisen kaivelun perusteella ylimääräistä myös.

Kasveista nyt ainakin pyörölehteä, karvalehteä, karttulehteä, liuskavesitähdikkiä, pennilehteä, pieni punainen miekkakasvi joka on ostettu nimellä x barthii, ruusumiekan pienehkö taimi ja jokunen taimi ruskomelalehteä. Tuoksuvedensuosikkia on myös, mutta siinä voi olla vähän levää.Muissa ei pitäisi olla levää, kotiloita voi olla.

Symppiksiä ja ahkeria tyttöpartiksia on muutama ylimääräinen, samoin itsekasvatettuja kirsikkabarbeja jokunen.

Pari liuskekiven palaa, toinen pienempi lähes neliskanttinen ja mittaamatta arvio koosta on n. 15cm, toinen epämääräisempi ja isompi on n. 20x25cm.

Artemian lepomunia purkillinen, 150ml.

Huonekasviharrastajalle olis sivusipuleita maatiaisamarylliksesta- ei siis se jouluversio vaan ikivihreä-, pistokkaina kanariantyräkkiä ja kuparilehteä, pylvästyräkki joutaa tiehensä koko höskä- on ruukkuineen yli metrinen.
Sivuversotaimia jättirönsyliljasta löytyy muutama- tätä et kaupoista löydä.

Ainakin yksi suuri pyörillä kulkeva valkoinen altakasteluruukku ja toinen ilman pyöriä, mittoja saa yksärillä.

Saa tulla hakemaan, kuljetus pääkaupungin alueella järjestyy myös :mrgreen:
Hullulla on halvat huvit...tällä asteella kaikki on ilmaista!
Achate
Starting Member
Starting Member

Re: AWn kaupustelun ongelma: "ilmaistavaraako" kaikki?

Viesti Kirjoittaja Achate »

Viime aikoina on ihmetyttänyt se, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Aivan kuin ei ymmärrettäisi, että alun perin akvaariot ja muut tavarat ovat yleensä maksaneet paljonkin. Tietenkin arvo laskee käytön myötä jonkin verran, mutta miksi ehjiä ja hyväkuntoisia akvaarioita / tekniikkaa vaaditaan ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi? Lahjoitetaanko muka arvokkaampaa tavaraa niin paljon, että se saa aikaan tämän ilmiön?
thank
Advanced Member
Advanced Member

Re: AWn kaupustelun ongelma: "ilmaistavaraako" kaikki?

Viesti Kirjoittaja thank »

Achate kirjoitti:Viime aikoina on ihmetyttänyt se, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi. Aivan kuin ei ymmärrettäisi, että alun perin akvaariot ja muut tavarat ovat yleensä maksaneet paljonkin. Tietenkin arvo laskee käytön myötä jonkin verran, mutta miksi ehjiä ja hyväkuntoisia akvaarioita / tekniikkaa vaaditaan ilmaiseksi tai puoli-ilmaiseksi? Lahjoitetaanko muka arvokkaampaa tavaraa niin paljon, että se saa aikaan tämän ilmiön?
Itse olin yllättynyt akvaarion hinnoista. Mieheni on lasitusliikkeessä töissä, ja laskimme, että sisäänostohinnalla itse tehty akvaario heillä tulisi maksamaan noin 150 euroa (120 litrainen 6mm lasista). Samalla, kun mies tiedusteli pomoltaan altaan tulevaa hintaa, saimme kuulla lähellä olevan vuoden vanhan akvaarion +kaupanpäällistavaraa (tekniikka jne) myynnissä 100:lla eurolla. Arvaa rupeammeko itse tekemään akvaariota? [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”