Hohtosärkien (Cyprinella lutrensis) outo käytös

Barbit, rasborat, seeprakalat, kardinaalikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Reandel
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Hohtosärkien (Cyprinella lutrensis) outo käytös

Viesti Kirjoittaja Reandel »

Minulla on viiden hohtosärjen parvi 290 litraisessa akvaariossa. Kalat ovat aika uusia ja niiden käytös on mielestäni hieman omituista. Kalat uivat todella vikkelästi ja näyttäisi siltä, että ne näykkivät toistensa otsaa. Joskus ne näykkivät myös toisia kaloja (loistobarbi), mutta se on todella harvinaista. Enimmäkseen ne viihtyvät omissa oloissaan. Otsassa kaikilla hohtosärjillä on eräänlaisia nystyjä. Kuuluvatko nystyt niiden luonnolliseen rakenteeseen vai ovatko ne kenties merkki jostain sairaudesta? En huomannut katsoa kalakaupassa niin läheltä kaloja, että olisin huomannut oliko kaikilla muillakin hohtosärjillä nämä nystyt.

Menin tekemään sen virheen, että innostuksessani ostin kaloja, joita minulla ei ole ollut koskaan ennen, ottamatta selvää ensiksi niiden käytöksestä. Onko jollakulla ollut hohtosärkiä ja osaisiko joku kertoa minulle niiden luontaisesta käytöksestä?
Junttis
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Re: Hohtosärkien (Cyprinella lutrensis) outo käytös

Viesti Kirjoittaja Junttis »

Reandel kirjoitti:Minulla on viiden hohtosärjen parvi 290 litraisessa akvaariossa. Kalat ovat aika uusia ja niiden käytös on mielestäni hieman omituista. Kalat uivat todella vikkelästi ja näyttäisi siltä, että ne näykkivät toistensa otsaa. Joskus ne näykkivät myös toisia kaloja (loistobarbi), mutta se on todella harvinaista. Enimmäkseen ne viihtyvät omissa oloissaan. Otsassa kaikilla hohtosärjillä on eräänlaisia nystyjä. Kuuluvatko nystyt niiden luonnolliseen rakenteeseen vai ovatko ne kenties merkki jostain sairaudesta? En huomannut katsoa kalakaupassa niin läheltä kaloja, että olisin huomannut oliko kaikilla muillakin hohtosärjillä nämä nystyt.

Menin tekemään sen virheen, että innostuksessani ostin kaloja, joita minulla ei ole ollut koskaan ennen, ottamatta selvää ensiksi niiden käytöksestä. Onko jollakulla ollut hohtosärkiä ja osaisiko joku kertoa minulle niiden luontaisesta käytöksestä?
Särkikaloille tulee kutuaikana nuo nystyt. Koiraat ottavat vain toisistaan mittaa näykkimällä ja jahtaamalla toisiaan. Jos parvestasi puuttuu naaraita, niin varmasti saavat loistobarbitkin kosiskelusta osansa. Ei kannata säikkyä, ellei jahtaus mene vakavammaksi.

Nuo nystyt kasvavat erityisesti koiraille. Suosittelen että hommaat parveesi ainakin saman verran naaraita lisää kuin sinulla on koiraita. Saavat pojat vähän päästellä paineita. :mrgreen:
Reandel
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Hohtosärkien (Cyprinella lutrensis) outo käytös

Viesti Kirjoittaja Reandel »

Kiitos vastauksesta :-). Pitänee käydä ostamassa pojille hieman tyttöystäviä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Särkikalat”