etusivu kohta täyttyy minun keskusteluista, mutta nyt vähän apua tarvitaan
akvaariossani on 5 viisiraitabarbia, 2 piikkisilmää (vaihdan kuparimonnisiin), 3 kuparimonnista, 6 neontetraa ja taistelukala. Tässä äskettäin ostin nuo vbarbit, taistelukalan ja monniset, eläinkauppias sanoi sopivan. Monet täällä ovat kuitenki sanonu, että ei ole oikeenlainen kalasto, eli antakaas vinkkejä. Nuista äsken ostetuista kaloista en haluis luopua, piikkisilmät päätin jo vaihtaa monnisiin. Allas on noin 60l
Jatkot tänne. -ylläpito
Sanokaa, mitä tekisitte kalastolleni, että se olisi sopiva?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: saniokaa, mitä tekisitte kalastolleni, että se olisi sopiva
Laitoin tuonne http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 1&t=163735 keskusteluun mielipiteeni.
- Toisen pöllö on toisen satakieli -
Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
Valitettavasti et voi aina ollenkaan luottaa eläinkauppiaan sanomisiin. Hanki joku opus, esim. Markku Varjo: Akvaariokalat ja usko ennemmin sitä. Ensimmäisenä tuossa kalastossa mulla iskee silmään se, että taisto ja neontetra ei viihdy alkuunkaan samassa lämmössä.
Vaihda neonit vaikka kardinaaleihin.
Toiseksi, parvi on minimissään 6 kalaa, eli kaikkia parvikaloja tulisi olla vähintään se. Se taas koituu pienessä akvaariossa ongelmaksi jos parvikaloja on useita. Kuparimonniset kasvaa melkoisiksi mötkäleiksi. Mun makuun 60litrainen on niille nafti. Pienempiäkin lajeja olis löytynyt.
Vaihda neonit vaikka kardinaaleihin.
Toiseksi, parvi on minimissään 6 kalaa, eli kaikkia parvikaloja tulisi olla vähintään se. Se taas koituu pienessä akvaariossa ongelmaksi jos parvikaloja on useita. Kuparimonniset kasvaa melkoisiksi mötkäleiksi. Mun makuun 60litrainen on niille nafti. Pienempiäkin lajeja olis löytynyt.
joo, mietin tuota neontetrojen kanssa, etten tiiä, onko nuo jo aika vanhoja. Nuo on tullu entiseltä omistajalta, joka oli ostanu ne elläinkaupasta joskus. Olisiko se hyvä vaihtoehto, että vaintaisin neontetrat muutamaan viisiraitabarbiin, että niitä tulisi vaikka 8?
Kuinka monta uutta aloitusta saman altaan samoista ongelmista on aiheellista aloittaa 

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura ry
- Sukupuoli: Nainen
Viisiraitabarbit tarvitsevat isomman akvaarion, kuin mitä sinulla on tarjota ja luultavasti ovat liian vilkkaita kavereita taistoille. Akvaariokauppiaita kannattaa harvoin kuunnella, että jatkossa on parempi hankkia tieto muualta
Virheitä sattuu!

128 l
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY
Itse tekisin tuossa tilanteessa joko niin, että pitäisin taistelukalan ja piikkisilmät ja luopuisin muista. Vaihtaisin pohjalle hienon hiekan, hankkisin lisää piikksilmiä ja yhden tetraparven (n. 10kpl) jotain lämpimämmässä vedessä viihtyvää tetralajia (esim. intiaanisulat, kardinaalitetrat, musta-aavetetrat yms.) Altaan lämpötilaksi 26-27 astetta.Sannikka kirjoitti:etusivu kohta täyttyy minun keskusteluista, mutta nyt vähän apua tarvitaan
akvaariossani on 5 viisiraitabarbia, 2 piikkisilmää (vaihdan kuparimonnisiin), 3 kuparimonnista, 6 neontetraa ja taistelukala. Tässä äskettäin ostin nuo vbarbit, taistelukalan ja monniset, eläinkauppias sanoi sopivan. Monet täällä ovat kuitenki sanonu, että ei ole oikeenlainen kalasto, eli antakaas vinkkejä. Nuista äsken ostetuista kaloista en haluis luopua, piikkisilmät päätin jo vaihtaa monnisiin. Allas on noin 60l
Tai
Pitäisin neontetrat ja luopuisin muista. Hankkisin neoneita lisää (niin että parven kooksi tulisi n. 10-15kpl) sekä vaihtaisin hiekkapohjan ja hankkisin pohjalle jotain pienempiä monnisia (alle nelisenttisiksi jääviä, esim. kääpiömonninen). Altaan lämpötilaksi n. 24 astetta.
Eli viisiraitabarbeja ja kuparimonnisia en jättäisi mihinkään kokoonpanoon. Viisiraitabarbit kun kasvavat kuitenkin kuitenkin kuusisenttisiksi ja ovat vilkkaita parvikaloja, eli niille ei saisi tuon kokoiseen altaaseen mahtumaan kunnon porukkaa. Samaten kuparimonniset kasvavat sen verran isoksi, ettei niille saisi kunnolla parvea tuon kokoiseen.