Valvoja: Moderaattorit
Noh, asiasta voidaan toki olla montaa mieltä. Veikkaanko ihan pieleen, jos arvaan, että sinulla ei ole lapsiaSubstral kirjoitti:Jälkikasvu ostakoon oman akvaarion, omalla rahallaan (sanon minä!) Aikuisten tankkeihin ei kosketa, eikä niihin kosketa, eikä varsinkaan mennä käsillä sörkkimään sinne sisälle. Eikä uloskaan. Ja lasten tankkeihinkin aikuinen pitää absoluuttisen määräntävallan siltä varalta, että sinne aiotaan laittaa sinne sopimattomia kaloja tai koristeita
Ei äänekkäitä? No mulla on sitten varmaan joku maanantaiversio. Oma Fluval 3plus rämisee putsauksen jälkeen ja hiljenee vasta, kun suodatinpatruunat alkavat tukkeutumaan. Ja yksi asia ärsyttää ylikaiken, vedenvaihdon yhteydessä virrat on tietty pois ja kun kytken virrat takaisin, ei suodatin käynnistykkään. Se pitää ottaa ylös akvaariosta, avata ja hiukan "herätellä" roottoria pyörimään. Tuon suodatinyksilön perusteella en hirveästi kykene merkkiä ja mallia suosittelemaan, mutta suodattimeni onkin suurella todennäköisyydellä maanantaiversio.Aquafani kirjoitti:Fluvalin sisäsuodattimet ovat kanssa hyviä. Eivät ole äänekkäitä ja toimivat. Minulla on fluval 3plus 112 litraisessa ja kaippa se ihan hyvin toimii kun vesi on kirkasta ja kalat elossa.
Onkos tuo aquabee hyvä roskien kerääjä *possuilijan*(juovapallo) altaaseen?Mari kirjoitti:Aquabeen sisäsuodattimet ovat kokeilemistani lukuisista sisäsuodattimista tällä hetkellä ehdottomasti markkinoiden parhaat. Eheimillä 2252 ja 2048 ovat hyviä myös.
Täällä on tuo Aquabee New Line 500 suodattelemassa parin pikkuplekon ja muun kaverin jätöksiä ja täytyy sanoa että erinomainen vehje. Suuri plussa, että imee sisään vedet pääsääntöisesti aivan suodatinkotelon alalaidasta, joten sopii loistavasti hiekan päällisten roskien keruuseen. Pienenä miinuksena ei kovin hyvät virtauksen suunnan säätömahdollisuudet vakiona, tulee vain yksi kulmapala mukana. Diffuusorin käyttö loppuu lyhyeen ainakin täällä, kun virtaus ei riitä imemään ilmaa. Suodatus toimii hyvin vielä pari viikkoa tuon jälkeen, ennen kuin tulee tarve putsata. Yksi outous on myös ulostulosuuttimen viereen jäävä suht iso kolo, josta suodatin imee pintakasvit sisäänsä. Itse tukin tuon suikaleella suodatinmattoa. Iso plussa tulee moottorikannen avaamisesta, mikä ei taita keraamista akselia lainkaan, kun vain jaksaa katsoa että kumitutit menevät paikoilleen oikein. Lukitseminen tapahtuu kiertämällä.narm kirjoitti:Onkos tuo aquabee hyvä roskien kerääjä *possuilijan*(juovapallo) altaaseen?
Jos suodatin tulee altaan ainoaksi suodattimeksi, suosittelen Aquaballia. Siinä on pumpun tehoon nähden suurempi vaahtomuovipatruunoiden tilavuus, jolloin biologinen suodatus on parempaa kuin PickUpissa ja patruunoita voi pestä vuorotellen tuhoamatta bakteerikantaa liikaa. PickUp on kyllä aivan loistava roskien kerääjä ja helpompi huoltaa, mutta Aquaballin huoltoväli tulee todennäköisesti olemaan pidempi.tyynelle_kamuja kirjoitti:Mä tässä pähkäilen Eheimin aquaballin 2212 ja pick upin 2012 välillä, en nyt tiiä kumpi vois olla parempi tuohon 100litraseen? Onko niillä hirveesti eroa?
Nyt tuolla suodatuksen hoitaa kaksi suodatinta; eheimin pick up 60litraseen tarkoitettu ja Tetratec IN800 plus.. Syy vaihtoon on tietysti selviö, en tykkää kahdesta suodattimesta, ja toisekseen tuo tetratec ei oo ollenkaan mun mieleen, Eheim taas yksistään liian pieni.
Nyt vaan en osaa päättää noiden kahden Eheimin väliltä.
Kaloina pari monnia, kääpiöpalloja ja neontetroja.
Muistaakseni Varjo kirjoitti joskus akvaristissä, että luonnonturpeesta tulevat humushapot tappavat biologisen ulkosuodattimen bakteereja. Sisäsuodattimeen turpeen mahduttaminen voi olla aika haastavaa, joten itse ainakin ole päätynyt akvaarion takanurkassa pidettävään pussukkaan jossa turve on. Jos kyse on esim. turvegranulaateista, niin en osaa sanoa mitään.Fann1 kirjoitti:3. Jos haluaa laittaa turvemateriaalia pehmentämään vettä, niin kannattaako laittaa se ulko- vai sisäsuodattimeen?
Riippuu hieman suodattimesta, mutta nähtävästi noissa uudemmissa ulkosuodattimissa pitää se paineltava alkuimusysteemi vaseliinata huoella sprayvaseliinillä aina huollon yhteydessä. Classiceissä sitä ei taida kuitenkaan olla. Kaikki tiivisteet kannattaa kuitenkin aina rasvata valkovaseliinillä.. Onko sellaisia asioita, joita ulkosuodatinta hoitaessa/huoltaessa pitää muistaa tehdä, jotta suodatin pysyy tiiviinä ja hyväkuntoisena?