Valvoja: Moderaattorit
Ainakin, mitä itse olen nyt kattellut noita nuoliaisia, niin lämpimän veden nuoliaisista aika harva näyttää sopivan pieniin altaisiin. Siksi itse olen päätymässä kääpiönuoliaisiin.buke kirjoitti:
Täällä myös on viehättänyt tuo aasialainen kalasto. Pitäisi hankkia jossain vaiheessa nuoliaisia, mutta vielä en ole päätynyt mihinkään tiettyyn lajiin. Toinen pitkäaikainen haave on kiekkola, mutta sitä odotellessa on mukava puuhastella noiden rihmojen kanssa.
muoks:
Kasveja en ole ruvennut rajaamaan, mutta katsotaan sitten myöhemmin. Pitäisi ensinnäkin selvittää minkälaisia kasveja on sieltäpäin myynnissä.
Kiitos vastauksesta.Deirdre kirjoitti:Ainakin, mitä itse olen nyt kattellut noita nuoliaisia, niin lämpimän veden nuoliaisista aika harva näyttää sopivan pieniin altaisiin. Siksi itse olen päätymässä kääpiönuoliaisiin.buke kirjoitti: Täällä myös on viehättänyt tuo aasialainen kalasto. Pitäisi hankkia jossain vaiheessa nuoliaisia, mutta vielä en ole päätynyt mihinkään tiettyyn lajiin. Toinen pitkäaikainen haave on kiekkola, mutta sitä odotellessa on mukava puuhastella noiden rihmojen kanssa.
muoks:
Kasveja en ole ruvennut rajaamaan, mutta katsotaan sitten myöhemmin. Pitäisi ensinnäkin selvittää minkälaisia kasveja on sieltäpäin myynnissä.
Aasialaisia kasvejahan ovat mm. vesitähdikit, melalehdet, jaavansaniainen ja -sammal, vesisaniaiset muistaakseni myös. Tässä nyt ainakin muutamia lajeja.
Ymmärtääkseni kyllä. Ainakin harmaantuneet ovat homehtuneita.miljoonakala84 kirjoitti:Hei semmonen kyssäri ois noitten hunajarihmojen mätimunista, että onko semmoset mätimunat hedelmöityny joitten sisällä näkyy semmonen pisara tai rengas?
Tuota turvelisäystä en ole huomioinutkaan.tamiso kirjoitti:Minulla murisijahaaremi 126litraisessa. Tekevät viikottain vaahtopesän tai pari, noin harjoituksena(ovat vielä aikas nuoria). 96litraiseen tulossa omaksi pään vaivaksi tulirihmahaaremi. Haaveissa 250litrainen hyvin rajattu palju, johon parvi suklaarihmoja.
Eikös rihmojen kudetuksen punainen lanka koostu neljästä kohdasta;kelluskasvit,+26-27,rankka turvelisäys ja hapekas,hennosti virtaava vesi. Tuolla turpeella saa oikein mässäillä; mitä enempi - sen parempi (Meillä ainakin murisijat kurnii innokkaammin, mitä mustempaa vettä. Siinä myös papukaijalehteni rehottavuuden salaisuus).Itse en usko ph- liuoksiin. Askartelu, vaikka se olisikin sitten turpeen keitto, pitää mielen virkeänä!
Mielestäni tuo turpeen lisäys on rihmakalojen hyvin voinnin peruspilari, jopa elinehto. Keitän tosiaan itse litkuni, tulee monin verroin halvemmaksi. Sään salliessa haen ämpäreillä luonnosta,näin talvisaikaan haen säkillisen puutarhaliikkeestä.Olen keitellyt (suhteessa) pari kourallista turvetta suurimmassa teräskattilassa mitä huushollista löytää täyteen vettä. Siivilöin sideharson läpi ämpäriin ja jäähdytän yön yli. Jos epäilyttää, mittaa turvelitkun ph ennen itse akvaarioon hulauttamista.buke kirjoitti:Tuota turvelisäystä en ole huomioinutkaan.Olen laittanut sen verran kuin purkin kyljessä sanotaan. Sinä taidat käyttää luonnosta haettua turvetta?
Minulla on Seran automaattinen hiilidioksiidilevitin. On kallis, mutta on myös helppo ja varma vekotin. Tarvitsee käsitykseni mukaan aina(?) ulkosuodattimen josta ottaa vettä. Suosittelen jokaiselle lämmöllä tuota investointia. Meillä kiljupönikät käyvät vain chiliviljelmille, mutta kyllähän moni käyttää noita suurissakin altaissa hiilarilevittiminä. Ne tuntuvat kuitenkin (kamalan) vaivallollisilta, pöhinä kun ei kauaa kestä.buke kirjoitti: Pitäis tuo hiilari-levitin (?) hankkia jahka saa selville eri vaihtoehdot. Näemmä moni käyttää omatekoista... ovatko valmiit kovinkin kalliita?
No justiinsa. Luulevat olevansa joko leväbarbeja tai tapparakaloja.iomeron kirjoitti:Mulla on enää 5 sinirihmaa. Oli toissayönä yks hypänny lattialleKissat oli sen kantanu keittiön matolle. Tuossa altaassa on sellaset raot kansilaseissa, että en tajua, kuinka tuolta voi päästä hyppäämään pois. Tosi huonoa tuuria, nyt jo kolmas kala, joka hypännyt ulos altaasta, vaikka kaikissa hyvät kansilasit.