Mikä monnisia riivaa?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
dof
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Mikä monnisia riivaa?

Viesti Kirjoittaja dof »

Akvaarioni on säälittävän pieni 40-litrainen 8-kulmiopohjainen sylinteri.. Tiedän, että ideaalisten elinolosuhteiden luonti tähän mutteriin on lähes mahdotonta, mutta yritys on silti kova.

Asukkaina toimivat 8 sinineontetraa sekä todennäköisesti 7 kääpiömonnista. Uivat iloisesti sekaparvessa, monniset jopa pinnassa.

Nyt on niin, että monniset aiheuttavat erityistä huolta. :( Alunperin ostin näitä symppiksiä kokeeksi 8 yksilöä (tiedän, liian pieni parvi, mutten raaskinut ostaa isompaa sikaa säkissä), joista 4 kuitenkin menehtyi todennäköisesti akvaarion hetkelliseen ylikuumenemiseen kesällä, mistä ei nyt sen enempää tässä... Täydensin parvea joulun jälkeen kymmeneen ja kaikki vaikuttivat tyytyväisiltä. Tänään löysin kuitenkin yhden raadon ja toisen, joka veteli selkeästi viimeisiään (makasi kyljellään, yritti ryömiä karkuun tökittäessä). Molemmat tutustuvat parhaillaan viemäriverkostoon, mutta olen lopuista monnisista huolissani. Katraan pääluvuksi olen saanut 7, tosin 8-kulmaisessa akvassa viilettävien kääpiöitten laskentayritykset tuottavat harvoin luotettavia tuloksia. Kalat saavat toisinaan kummia hypetyskohtauksia, sätkivät siis epäterveen näköisesti ympäriinsä parin sekunnin ajan.

Voiko syynä olla monnisille liian korkea ph ja lämpötila? Ph on siinä 7,5 ja lämpötila 27, muista arvoista en tiedä, vesi on ainakin kirkasta ja tuoksuu normaalilta. Kasvien alimmat lehdet "hajoavat" lähes poikkeuksetta. Vettä vaihdan kerran viikossa, leviä tai muita ongelmia ei ole. Akvaariossa ei ole erillistä lämmitintä, lamppu hoitaa asian, vanhaa suodatinta (mallia x) jelppii ilmapumppu.
joky
Junior Member
Junior Member

Re: Mikä monnisia riivaa?

Viesti Kirjoittaja joky »

Oletko mitannut nitriitti ja nitraattiarvoja vedestä?
Koukku 70
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koukku 70 »

Varjon kirjan mukaan ph,n pitäis olla 6-7, ja lämpötilan 24-27 astetta. Joten olisko arvot vähän yläkantissa. [;)]
Se, että jos minä olen väärässä, niin ei suinkaan tarkoita sitä, että sinä olisit oikeassa.;)
dof
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dof »

Nitriittejä ja nitraatteja ei ole tullut vielä tähän päivään asti mitattua. Tuskin siitä varsinaista haittaakaan olisi (paitsi köyhän opiskelijan kukkarolle), mutta ainakin tähän mennessä on akvaario pysynyt hyvin hallinnassa lämpötilan ja ph:n tarkkailulla sekä tehokkaalla suodattamisella ja veden vaihdolla.

Tiedän ph:n olevan vähän turhan korkea.. saako sitä laskettua jotenkin kotikonstein vai onko tyydyttävä kalakaupan mömmöihin?
Ja ennen selittääkö korkea ph & lämpötila monnisten sätkimisen vai onko se oire jostain muusta?

Kiitos vastauksista!
Amethyst
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Nitriitin ja nitraatin tarkkailusta ei taatusti ole haittaa muuta kuin kukkarolle, mutta hyötyä siitä saattaisi olla kovastikin, varsinkin kun tuollaisia ongelmia kaloilla ilmenee. Ongelmien syitä on vaikea jos ei jopa mahdoton arvailla, jos mm. vesiarvot eivät ole tiedossa. Ja jos uusia kaloja joutuu ostamaan kuolleiden tilalle, niin kyllä siinäkin äkkiä kuluu näiden testien hinta.

Akvaariosi lämpötila varmaankin vaihtelee myös vuorokauden mittaan, jos lämmitys tapahtuu vain päiväaikaan päällä olevan lampun avulla. Kaikenlaiset tällaiset muutokset myös heikentävät kalojen vastustuskykyä.

Jos pH:ta alkaa muutella, olisi hyvä olla tiedossa myös karbonaattikovuus (KH), koska nämä kaksi ovat sidoksissa toisiinsa ja toista muuttamalla muuttuu myös toinen. Liian alhainen KH voi aiheuttaa äkillisiä suuria muutoksia pH-arvoissa. Muttei tuo noin korkea pH:kaan kalojasi varmaan varsinaisesti ilahduta. Sen yhteydestä sätkimiseen en osaa sanoa.

Käytätkö jotain vedenparannusainetta? Jos et, myös haitalliset ja ärsyttävät aineet vedessä voisivat saada kalat sätkimään ja ravistelemaan itseään. Mutteivat kalasi varmaankaan sen takia kuolleet ole. Kyllä nuo vesiarvot nyt olisi hyvä siis selvittää...
dof
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dof »

En itsekään koe kalojen tappamista taloudellisesti kannattavana vaihtoehtona. Mikäli tilanne ei ph:n korjaamisella hoidu, yritän niellä ylpeyteni ja investoida noihin muihinkin testeihin.. ehkä.

Pieni vesimäärä lämpenee ja viilenee helposti ja akvaarion lämpötila tosiaan laskee öisin parilla asteella.. Olen harkinnut energiansäästölamppuihin siirtymistä, mikä saattaisi estää lampun liiallisen kuumenemisen, mutta vielä ei ole sopivan kokoista lamppua tullut vastaan. Tämä samainen kokoonpano on kyllä ollut käytössä itselläni jo ala-asteesta (ei yhtäjaksoisesti), eikä systeemi ole kertaakaan aiheuttanut kaloille vastaavaa. Parannusehdotuksia otetaan kuitenkin ilolla vastaan.

Käytän aina vedenvaihdon yhteydessä Tetran AquaSafea..

Itseäni ihmetyttää se, etteivät sinineontetrat oireile lainkaan. Kauppias sanoi, että olisivat herkkiä veden suhteen, mutta vielä mitä, paksusti voivat [;)]
Ei veden siis pitäisi mitään ihan tappotavaraa olla.. ehkä kääpiömonniset saavat liian korkeasta ph:sta ja lämpötilasta myrkytysoireita?
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Voit viedä hätätilassa myös akvaliikkeeseen testattavaksi vettä. Usein tekevät sen ihan ilmaiseksi.

Noin pikkupurkkiin ei lämmitin ole kovin kallis investointi. Meilläkään ei opiskelijan ja työttömän taloudessa ole paljoa ylimääräistä, mutta eläimet hoidetaan aina kunnolla, vaikka itse sitten joutuisi vetämään pelkkää makaroonia. :roll: Eläimet ei voi valita millaiseen kotiin ne ostetaan.
dof
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dof »

Kriisi on kalojen iloksi ohitse :D Ph on nyt siedettävä seitsemän ja pyrkimyksenä on vielä laskeminen sen alle.. Lämpötilan olen saanut pidettyä enimmillään 26 asteessa käyttämällä lamppua puoliteholla. Kalojen oireet ovat lakanneet, monnisia tosin vähän ujostuttaa parven huvettua, jäljellä on vielä ne samat seitsemän.

Lämpötila-asia on kyllä vähän ongelmallinen. Millä voin valaista akvaariota päivisin ilman, että se lämpötila nousee yön lukemista? Lämpötila voisi tietty pysyä tasaisempana, jos lämmittäisin akvaariota öisin lämppärillä ja päivällä lampulla,mutta mieluiten välttäisin lämmittämistä ylipäätään, koska tuo 26 on vissiin ainakin kääpiömonnisille aika maksimi. Odotan ensi kesää kauhulla.. ja otan mielihyvin vastaan neuvoja asiaa koskien.

Mikäli lämmitin jotenkin parantaisi kalojeni elämänlaatua, voisin semmosen hyvinkin hommata, mutta yllä kerrotun vuoksi en sellaista ainakaan toistaiseksi omista. Ikävää jos olen antanut itsestäni pihin eläinrääkkääjän kuvan. Testien suhteen olen hieman nihkeä, koska olen hyväksynyt sen tosiasian, että vaikka kuinka testailisin ja läträisin eri kemikaalien kanssa, vesiarvot eivät pikku purkissani tule koskaan olemaan täydelliset. Olen hyvin kiintynyt kaloihini ja tiedän olevani vastuussa niitten hyvinvoinnista, enkä tosiaan ota niiden kärsimyksiä kevyesti. Olen kuitenkin realisti. Haaveenani onkin suurempi akvaario, jossa on edes teoreettinen mahdollisuus luoda kaloilleni ihanteellisemmat olosuhteet. Siihen asti näillä mennään..
sakosa
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja sakosa »

Lämpöä voit koittaa vähentää nostamalla lamppua ylemmäs tai virittämällä tuulettimia. Aiheesta on keskusteltu ennenkin, joten varmaan haulla löytyy. Yksi konsti on ostaa ledilamput, jotka eivät lämmitä juuri lainkaan, mutta niillä lienee vielä toistaiseksi hintaa jonkin verran ja saatavuus huonohkoa.
Celea
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Celea »

dof kirjoitti:Testien suhteen olen hieman nihkeä, koska olen hyväksynyt sen tosiasian, että vaikka kuinka testailisin ja läträisin eri kemikaalien kanssa, vesiarvot eivät pikku purkissani tule koskaan olemaan täydelliset.
Ymmärrän kriittisyytesi testejä kohtaan, mutta nitriitti- ja nitraattitestit olisivat todella tärkeät, etenkin tuollaisessa pienessä akvaariossa. Nitriittitesti on pelastanut monta kalahenkeä eikä testaamisen lisäksi nitriittitason alentamiseen liity muuta erikoisempaa kemikaaleilla läträämistä: jos nitriittiä on, vettä vaihtoon tarpeeksi usein kunnes ongelma häviää. Nitraattitasoa taas pienessä akvaariossa olisi hyvä seurata, sillä 40-litrainen ylikuormittuu helposti. Nitraattitestillä vedenvaihdon tarpeellisuutta on helppo (ja esimerkiks sähkönjohtavuustestiin nähden halpa) tarkkailla.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

ja esimerkiks sähkönjohtavuustestiin nähden halpa
?

Hyvän mittarin saa Saksasta alle viiteenkymppiin. Sillä mittailee jo aika pitkään.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
dof
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dof »

Harmikseni monnisten ongelmat palasivat taas parisen viikkoa sitten :( Kuolonuhreja on toistaiseksi yksi, raukka kärsi aikansa jo kuvailluista sätkyistä ja nuupahti sitten totaalisesti. Lopulta monninen ei jaksanut uida edes pintaan asti vaan lojui paikallaan pohjassa joten päätin lopettaa sen..

Olen myös niellyt ylpeyteni ja hankkinut lisää testejä. Nitrittiä ei löytynyt, nitraattia noin 25mg/l.. pH pysyttelee sitkeästi siinä seitsemässä, lämpötila on nykyisin pääsääntöisesti 26.

Ehdotuksia?
dof
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dof »

Tänään löytyi uusi ruumis.. Johtuuko tämä nyt ollenkaan veden laadusta vai onko kyseessä joku monnisissa riehuva tauti? Olen neuvoton :/
aborre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aborre »

Mietin vain tässä itsekseni että kun sanoit haluavasi suuremman akvaarion, niin alle 100 litraisiahan saa käytettyinä melkein puoli ilmaiseksi. Laita esim. tänne AW:hen ostoilmoitus. Isompi akvaario ei ole yhtä herkkä veden laatu- ja lämpövaihteluille tai sairauksien leviämisille. Itse olen myös aikoinaan kamppaillut 40 litraisen kanssa jossa arvot saattoivat heitellä rajustikin päivästä toiseen. Käytettyjä merkkisuodattimiakin saa todella halvalla jos päädyt isompaan.

Meillä myös kuoli aikoinaan mystisesti kokonainen monnisparvi. Siihen aikaan oli tuo pieni purkki jossa oli sorapohja ja syötin hölmönä kaloja vain yhden merkin hiutaleilla. Nyt voivat uudet monniset pulskasti kun ovat päässeet isompaan tilaan ja pääsevät kaivelemaan hienoa hiekkaa ja ruokana on pohjatabletteja ja -rakeita sekä ahvenilta jäämiä räkmix muruja. En itse ikinä päässyt selvyyteen joukkokuoleman syystä mutta epäilen huonoja olosuhteita jotka heikensivät kaloja niin että jokin piilevä tauti pääsi puhkeamaan ja tappoi koko populaation.
dof
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dof »

Kiitoksia neuvoista, aborre. Olisikin ehkä vähän ymmärrettävämpää jos kaikilta lähtisi henki samaan syssyyn, mutta kun niitä menee aina vaan pari kerrallaan kuin yhteisestä sopimuksesta..

Laskin muuten uudelleen tuon akvaarion tilavuuden niin sehän on huimat 53 litraa! Mistä sitten tietty pois hiekat ja muut mutta kuitenkin.. Tekisi kyllä tosiaan mieli isompaa tankkia, mutta olen suunnitellut sinnitteleväni tällä kunnes lähden about vuoden päästä puoleksi vuodeksi vaihtoon. Sen jälkeen voisin luontevasti siirtyä vähän isompaan. Off topic mutta miten ihmiset yleensä vaihtavat akvaariota? Mihin kalat laitetaan siksi aikaa kun kypsytellään uutta jne?
aborre
Member
Member

Viesti Kirjoittaja aborre »

Mystistä on. Meilläkään ei kaikki kuolleet yhtä aikaa vaan muutaman kuukauden ajan yksitellen.

Akvaarion vaihto on aika yksinkertaista eikä vaadi erillistä kypsyttämistä. Kannattaa hankkia sopiva suodatin uutta akvaariota varten ja kytkeä se vanhaan akvaarioon pari viikkoa ennen muuttoa. Näin se ehtii kypsyä vanhan akvaarion bakteereilla. Älä pese koristeita tai juurakoita muuton yhteydessä.
Eli laita hiekka akvaarioon. (Jos laitat uutta hiekkaa muuton yhteydessä niin muista pestä se kunnolla ensin. Muuten vesi pysyy sameana monta päivää. Jos et aio käyttää vanhaa hiekkaa niin laita sitä jonkun verran sukkahousujen lahkeeseen ja pidä sitä litteänä pötkylänä akvaarion pohjassa muutaman päivän. Näin vanhan hiekan bakteerit siirtyvät kätevästi uuteen hiekkaan.) Hiekan laiton jälkeen lisäät veden ja vedenparannusaineen (vanhaa vettä ei tarvita). Kytke kypsynyt suodatin. Lisää kasvit ja koristeet. Siirrä kalat uuteen akvaarioon. (Jos haluat varmistua bakteerien riittävyydestä niin voit hankkia Safe start:ia tai vastaavaa bakteerivalmistetta.) Tunnin homma - helppoa!
-matokani-
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja -matokani- »

Aquahoito-sivuilta löytyy hyvät akvaarion muutto-ohjeet. Ei sitä silti ehkä ihan tunnissa saa vaihdettua, ellei kyse ole pienestä akvaariosta. Itsellä meni pääsiäisenä 2-3 tuntia vaihtoon (160l->180l), mutta kyse ei kuitenkaan ole mistään koko päivän hommasta, ellei nyt ole tosi iso akvaario. Jos nyt leikitään, että sulla on tuo n. 50 litran tankki ja haluat vaikka 200 litraisen, niin kannattaa siihen uuteen akvaarioon laittaa ensin uusi hiekka alle ja sitten vanhat. Ja vanhasta päällimmäiseksi pintakerros (sillä siinä on suurin osa hyvistä bakteereista). Siis jos käyttää samaa hiekkaa. Ja suodattimet kannattaa valuttaa tyhjiksi, mutta pitää kosteana (ja ilmavana). Mitään ei kannata pestä, jotta bakteerit ottavat mahdollisimman vähän nokkiinsa. Ja kannattaa muistaa tuo safe start, joka jo mainittiin. Itse en sitä käyttänyt (mulla on ollut akvaarioita 12-vuotiaasta, enkä ole ennen käyttänyt, eikä mitään ongelmia muuttoihin/vaihtoihin liittyen ole ollut; tyhmä minä!) nyt pääsiäisenä kun tein vaihdon. No, nitriittiä olen kyllä mittaillut ja koska sitä on ollut niin vettä vaihtanut joka päivä 2 kertaa. Tänään kävin sitten hakemassa safe startin (ja uuden nitriittitestin). Toivottavasti selvitään. Kannattaa tosiaan omistaa nitriitti- ja nitraattitestit. Ja muutkin tärkeät testit. Itse seuraan vesiarvoja silloin tällöin varmistuksena ja etenkin hätätapauksissa ne ovat tärkeitä. Ja nitriittitestiä tarvitsee eniten kypsytyksessä ja muutoissa/vaihdoissa (ja niissä hätätapauksissa).
Itsellänikin on kaksi pientä akvaariota ja voin kyllä sanoa, että ei nekään mitään älyttömiä vaadi. Kyllä niidenkin kanssa voi pärjätä ihan normihoidolla. Tiestysti vaatii vähän tarkkuutta, eikä kannata sulloa liian täyteen porukkaa. Silti hoidan (ja katselen) mieluummin isoja akvaarioita! [;)]
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”