Kultakala tyypit ja niiden tunnistusta.

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
kotikemisti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Kultakala tyypit ja niiden tunnistusta.

Viesti Kirjoittaja kotikemisti »

Tere. viimeksi oli ongelmia kasvien tunnistuksessa. Tällä kertaa ajattelin heittää ilmoille tällaisen keskustelun ja kysymyksen , kun noita kultakala harrastajia on jonki verran ja omatietämykseni on melko vähäinen.
Tässä olisi muutama kuva meidän kultakaloista, joiden tyypistä en ole täysin varma pari on myyty panda-kultakalana ja pari taas jonain muuna variaationa, korjatkaa jos olen väärässä,

ensimmäiset 3 kultsia on myyty nimikkeellä panda-kultakala, saa korjata jos olen väärässä.
Kuva
Tässä naaras, joko panda tai sitten joku muu,hieman omaa noita ryukin piirteitä mutta tuskin sellainen on.
Kuva
Tässä yksi uroksista, on joko Panda tai sitten teleskooppi.
Kuva
Tässä samanlainen, mutta kaveri omaa astetta komeammat evät, ja tykkää jahdata naarasta.
Kuva
Ja redcap uros. Nasta jätkä :D
Kuva
sekä Pipopää
Kuva
Ja viimeisimpänä. "Tricolor" teleskooppisilmä.
Kiitoksia vastanneille ja kommentoinneille.
mia28
Junior Member
Junior Member

Re: Kultakala tyypit ja niiden tunnistusta.

Viesti Kirjoittaja mia28 »

Heippa. Minulle tuli aivan samanlainen viime viikolla kun tuossa toiseksi ylimmässä kuvassa, mietin kanssa sen lajia. :D Täytyypä ruveta googlettamaan.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Haitko nyt väriä, mallia vai molempia? Kaikki näyttäisivät olevan tuplahuntupyrstöjä, valtaosa teleskooppisilmiä ja yksi (kolmas alhaalta) ehkä leijonanpää, kuvasta ei saa ihan selvää. Kultakalojen ruumiin ja evien malleista sekä väreistä on kompakti paketti täällä (englanniksi). Lisäksi täällä on väreistä vähän syvällisemmin selitystä, samoin evämuodoista (kelaa alaspäin -> kohta Finnage). Vähän hankalampaa englantia mutta todella kattavasti selitetty. Infoa kultakalojen eri muodoista löytyy myös Wikipediasta.

Pienellä Googlauksella ei vastaan tullut selkeää kuvitettua karttaa kultakalojen väreistä ja kuvioista, vastaavaan muistan törmänneeni ainakin karppien kohdalla? Jos jollakulla sattuu olemaan tiedossa kattava "kuvasto", voisi siitä olla vielä suurempi apu värien ja kuvioiden selvittämisessä.

Kotikemisti, pidä hyvää huolta kultseistasi. Nuo kippureselkäiset ja runsaspyrstöiset variaatiot ovat herkkiä kärsimään ruoansulatus- ja uimarakko-ongelmista, eivätkä pärjää liiassa virtauksessa tai muuten vääränlaisissa oloissa kovin hyvin. Myös ruokkimisen kanssa kannattaa olla tarkka, etteivät possut syö itseään kipeiksi. Toivottvasti tila riittää kunnon parvelle "kakkalinkoja", osaavat sotkea altaansa aika tehokkaasti [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Mielstäni kuvien perusteella:

1. on ryukin
2. on panda teleskooppisilmä
3. on black moor (jos pitää värinsä)
4. on oranda
5. on huntupyrstö
6. on teleskooppisilmä
Taistelu.kala
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Taistelu.kala »

Mielenkiinnosta kyselen: millainen allas kultseilla on? Suodatus? Montako kultakalaa?
Minen noista väreistä niinkään tiedä: olen keskittynyt vain luonnonmuotoihin (ja komeettoihin) ja väreihin jotka miellyttävät omaa silmää nimityksestä riippumatta ;). Olen elänyt siinä uskossa että karppien väritaulukko käy myös kultakalojen värien määritykseen, vai olenko ihan metsässä?
OV miljoonakaloja & kasveja
kotikemisti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kotikemisti »

Kiitoksia vastauksista. väriä mallia, sekä että on tällä keskutelulla haettu, ja lähinnä yksimielisyyttä noille kultakala malleille ynnä tyypeille. ja olen tullut siihen tulokseen taas jälleen kerran että voi voi kun ovat akvaarioliikkeiden myyjät vähän hakosessa, mutta onhan se tietty ymmärrettävää jos ajattelee niin että liikkeessä on myynnissä 100 eri lajia fisuja ja jokaisen lajin ominaisuudet pitäisi ulkoa muistaa, niin joskus voi unohtua pari pikku seikkaa sanomatta.
Tosiaan ruokinnassa olen ollut mielestäni suht tarkkana. kaverit tykkäävät tulla syömään kädestä ja kerjuulle kun akvaarion vieressä käy pyörimässä, pinta ruokaa en syötä muuta kuin kädestä, uppoavaa rae ruokaa olen syötellyt pieniä määriä 2-4 kertaa päivässä, Supervit granulat näyttävät maistuvan hyvin.
ja altaassa on kaksi sisäsuodatinta Regent R3000 ja aqua pro m750, jotka kierrättää vettä niin että altaan keskellä on täysin tyyni kohta jossa on kultsien hyvä hengailla, ja tuossa mainittiin että 3. alhaalta ehkä leijonapää, se kyllä näyttää leijonapäältä mutta eikös leijonapäiltä puutu tuo selkäevä?
Ja tosiaan kuvat on vissiin aika huonolaatuisia, pahoitteluni, jokaisella kuvien fisuista tosiaan on tuo tuplapyrstö tuolla "panda telescooppi" hopeisella kaverilla on evät jäänet tosi lyhyt kasvuisiksi.

------------------------------------
Taistelu.kala kirjoitti:Mielenkiinnosta kyselen: millainen allas kultseilla on? Suodatus? Montako kultakalaa?
Minen noista väreistä niinkään tiedä: olen keskittynyt vain luonnonmuotoihin (ja komeettoihin) ja väreihin jotka miellyttävät omaa silmää nimityksestä riippumatta ;). Olen elänyt siinä uskossa että karppien väritaulukko käy myös kultakalojen värien määritykseen, vai olenko ihan metsässä?
Täytyy heti suoraan sanoa että valitettavasti tuo meidän kultsien allas on aivan liian ali suodatettu, tarkoituksena olisi hommata tuonne vielä fluval 4plus ja sitten joku eheimin aquaball, ja myydä pois tuo Regent R3000, mutta siis suodatuksesta tällä hetkellä huolehtii siis tuo regent r3000 Qmax 1.1m/1200l/h sekä aquapro m750 (750l/h), allas on tuollainen 550litraa pituutta 150cm leveys 80cm ja korkeus ööh. olikohan 50cm. kultseja on kaikenkaikkiaan 6 kipaletta ovat vielä melko poikasia mutta kutuikäisiä. Olen myös samaa mieltä tuossa karppien väri jutskassa mitä on noita akvaarioliikkeitä katsellut karppialtaissa olevia fisuja niin aikalailla samanlaista värikirjoa.

------------------------------------

Niin ja vielä lisäys tuohon suodatukseen liittyen, vettä saa olla vaihtamassa tavallista useammin ja suodattimia putsaamassa ova sellaisia kakkalinkoja tosiaan. ja kun saisi säästettyä ja laitettua tuon suodatuksen kuntoon säästyisi myös muissa kustannuksissa kuten veden parannus aineissa ja seran nitriveci:ssä ei tartteis iha joka kolmas viikko olla ostamassa noita mömmöjä.
millaemilia
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja millaemilia »

kotikemisti kirjoitti:Tässä olisi muutama kuva meidän kultakaloista
Aivan ihania! Monenko litrainen sun akvaariosi muuten on? :)
Mäkin tahtoisin saada joskus noita teleskooppisilmiä mutta ei ollut myynnissä täälläpäin (ehkä internetistä saattaisi löytää) :) Mulla on huntupyrstöjä ja komeettoja.
Kultakala-harrastus alkoi uudelleen 31.12.2009= 200l.kultis-allas, sekä 64 litran akvaarioita 2 kappaletta, niissä eleskelee taistelukalapariskunta, ja toisessa mustamolleja+tetroja
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

^ Lue edellinen kotikemistin lähettämä viesti.. Ketjuun kannattaa tutustua ennen kysymystä [;)]
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Harmi että olet lepsahtanut noihin ylijalostettuihin, epämuodostuneisiin kaloihin joiden ruumiinmuoto ei salli edes sisäelinten normaalia kehittymistä:(

Mutta kommentoidakseni muuta:

-Allas on tällä hetkellä ainakin kuvien perusteella ihan riittävän kokoinen kuudelle kultakalalle. Varaudu kuitenkin parin vuoden päästä vähintään tuplaamaan altaan koko (edellyttäen että kalat elävät niin pitkään).
-Suodatus sinänsä vaikuttaisi tällähetkellä ihan ok. Regenttiin voit hankkia pari modulia lisää niin saat paremman suodatustehon. Osaatko muuten kertoa tuosta aquaprosta vähän tarkemmin. Netti ei tienny koko vehkeestä mitään enkä mä oo koskaan kuullukkaan moisesta merkistä. Suuresta virtauksesta kultikset eivät niin hirveästi välitä, eläväthän luonnossakin seisovissa lätäköissä. Jos suodatusta haluaa muuttaa niin laittaisin sinne isolla suodatuskammiolla varustetun ulkosuodattimen. Virtauksen siten että suihkuputki on lasia vasten ja imuputki toisessa päässä allasta.
-Miten veden viilennys on hoidettu? Käytätkö samaa kikkaa ku meikäläinen takavuosina äidin suureksi iloksi: vettä pusseissa pakkaseen ja sitte ne isot jääklöntit pintaan lillimään? Sillä tekniikalla sai just ja just pidettyä lämpötilan 18 asteessa kylmänä vuodenaikana. Kesällä jäähdyttäminen oli yhtä helvettiä. Pienellä koululaisella kun ei ollu varaa hankkia kunnon syyläriä. Silti ne kultikset piti kuitenki saada vaikka mahdollisuuksia niiden hoitoon ei olisi ollutkaan:(

Onko muuten kukaan koskaan miettinyt, miksi niinkun hankalahoitoista kalaa, kun kultakala on myynnissä joka liikkeessä, mutta samaan kokoluokkaan kasvavaa kirjoahventa tms sinttiä ei koska "eihän niitä voi akvaariossa pitää koska kasvavat niin isoksi"?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”