Tarvitaanko kuplia, ja jos niin miten?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Callef
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Tarvitaanko kuplia, ja jos niin miten?

Viesti Kirjoittaja Callef »

Saisinko aikaan keskustelun tai tässä pyytää kokeneilta ja osaajilta kannanottoja siihen, miten pienehkössä 60L altaassa kuplilla tapahtuvaan ilmastukseen tulisi suhtautua?

Altaassani on Aquaballin sisäsuodatin, hyvä pintavirtaus ja Ferplastin käymispohjainen C02 –laite. Ja sitten päivisin pärisemässä tuollainen perusilmapmppu pienellä kivellä altaan pohjalla, takana keskellä. Toteaisin jo tähän alkuun ettei mitään hätää ole: arvot ovat kohdallaan ja allas tosi vakaa vaikka onkin tuommoinen pikkulaatikko ja kasvit ja kalat voivat todella hyvin.

Kuplien osalta olen jo ärsytykseen asti törmännyt mielestäni hieman ristiriitaisiin käsityksiin ja ohjeisiin. Olen kuullut että:

- kuplat eivät juuri happea veteen tuo (eli tuo aloittelijalle tyypillinen oletus on vain myytti, pintaveden liike se on joka veden hapettaa)
- kuplastus vie hiilidioksidikoneen tehoa ”nollaten” sen käytön (sillä kuplat haihduttavat veteen vaivalla liuetettua CO2:ta) (?)
- kuplilla ei ole kuin esteettinen merkitys (!)
- kuplat ovat tärkeitä veden arvoille, ja veden laadulle sekä kirkkaudelle (?)
- kuplavana on hyödyllinen sillä se auttaa kierrättämään vettä pohjalta pintaa kohti
- Päivällä CO2 tulee pitää päällä ja kuplat pois päältä, yöllä päinvastoin

Pidän kuplia päivisin hiljaisella teholla (pieni tirisevä vana), ja aika ajoin laitan hetkeksi täysille. Mutta olen jotenkin ajautunut kierteeseen arvuutellessani itsekseni, miten ja esimerkiksi millä teholla kuplastusta kannattaa pitää päällä. Meneekö koko hiilarikoneen työ todellakin hukkaan jos samalla kuplottaa?

Oma harminsa on, että olen haluton noudattamaan tuota öisen kuplotuksen ohjetta – äänihaitta on todellinen, valitettavasti - eli yöllä en ilmapumppua suostu pärisyttämään.

Vai tarvitseeko koko poreilua ollenkaan? Nuo esteettiset perustelut (=”kuplat ovat kivoja” yms) eivät minua juuri kiinnosta, itse asiassa jos kuplotuksessa on vain kyse pohjasta tapahtuvan virtausen aikaansaamisesta niin vaihdan saman tien sisäiseen vesipumppuun joka hoitaa homman ainakin hiljaisemmin.

Eli, kysymys kuuluu: kuplia vaiko eikö, ja miksi tai miksi ei? Mikä on tuon CO2:n ja kuplavanan keskinäinen vaikutus?
180L
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Re: Tarvitaanko kuplia, ja jos niin miten?

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Riippuen ilmapumpun tehosta ja ilmastinkiven rakenteesta, kuplat aiheuttavat melko hyvääkin veden kiertoa altaan pohjakerroksista ylös ja samalla kuplien liikuttama pintavesi lisää hapen liukenemista veteen. Kaikenlainen pintaveden liike lisää hapetusastetta, mutta jos Aquaballisi pitää pintaveden tosiaan jatkuvasti liikenteessä, et käytännössä tarvitse ilmapumppua happipitoisuuden ylläpitämiseksi. Alhaisen happipitoisuuden voit todentaa myös henkeään haukkovista ja jatkuvasti ilmaa pinnalta hakevista kaloista (poislukien labyrinttikalat).

Veden liiallinen kaasujenvaihto edistää hiilidioksidin haihtumista vedestä, joten kyllä, hiilidioksidin määrä vedessä vähenee ilmapumpun käytön takia. Yöllä ilmapumpun käyttöä tulisi harrastaa, jos et saa kytkettyä hiilidioksidinsyöttöä pois. Jos saat asennetua ennen levitintä jonkinlaisen venttiilin, millä hiilidioksidi pääsee huoneilmaan, voit välttyä ilmapumpun käytöltä. Tällaisia löytyy käsikäyttöisinä jos sen joka ilta jaksaa avata, tai sähkökäyttöisinä magneettiventtiileinä, jotka voi kytkeä ajastimeen.

Kuplavanan ja CO2:n keskinäinen vaikutus on riippuvainen käytetyistä laitteista ja altaasta, joten se ei selviä kuin CO2-pitoisuuksia mittaamalla (esim. digitaalisella pH-mittarilla). Luulen että voit kyllä huoletta jättää sen pois ja säilyttää yöunesi. Mikä levitin sinulla on käytössä tuossa Ferplastin setissä? Jos se on tuo moottorikäyttöinen aktiivilevitin, voit kytkeä sen samaan ajastimeen valojen kanssa ja siten saada CO2-levityksen yöksi pois päältä etkä tarvitse ilmastusta lainkaan.
Zitadel
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Zitadel »

Itseäni askarruttaa sama kysymys ja uskon että monia muitakin. Luovuin noin 1,5 kuukautta sitten kuplien käytöstä malawialtaassani ja eroa kalojen käyttäytymisessä en ole huomannut. Kuplat omasta mielestäni vaikuttaisivat olevan täysin turhia (jos on kunnon pintaveden liike ja happi pääsee imeytymään veteen). Itseänikin häiritsi tuo ilmastimen pörinä, enkä edes pidä kuplien typerästä/ epäluonnollisesta visuaalisesta vaikutuksesta. Tätä asiaa olen monilta kysynyt ja puolet sanoo että hapettaa vettä erittäin hyvin, osa sanoo että ei merkittävää vaikutusta jos pintavesi on muuten liikkeessä. Itselläni on 240L Malawiallas joka on hyvin kansoitettu pintaveden liikuttelusta huolehtii eheim 2075 suutin altaan toisesta päästä toiseen.
240L Malawi
Callef
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Callef »

Alsshon kirjoitti:...jos Aquaballisi pitää pintaveden tosiaan jatkuvasti liikenteessä, et käytännössä tarvitse ilmapumppua happipitoisuuden ylläpitämiseksi. Alhaisen happipitoisuuden voit todentaa myös henkeään haukkovista ja jatkuvasti ilmaa pinnalta hakevista kaloista (poislukien labyrinttikalat).
Kyllä, Aquaball aikaansaa 60L altaassa todella hyvän pintaveden liikkeen, suuttimena on se n. 10 cm pitkä monireikäinen putki joka lähettää tasaisen leveän suihkun pintaan. Kalat eivät henkeään hauko eivätkä pinnalla käy, eli näyttäisi että nykykonfiguraatiolla hapetus toimii mainiosti. Ylipäätään veden kierto altaassa vaikuttaa hyvältä, eli näen kasveista kuinka vesi virtaa vastakkaisen päädyn kautta alas ja kiertää pohjaa pitkin takaisin siihen päätyyn jossa Aquaball imee sen taas lävitseen ja ulos - eli kunnollinen altaan pitkittäinen veden liike ympäri. Taistolle jää virtauksesta vapaa sektori Aquaballin taakse katveeseen.

Mutta kieltämättä olen myös "ostanut" sitä ajatusta että täydellä teholla kuplavana luo aikaan vahvan virtauksen pohjalta ylöspäin, eli omalta osaltaan sekoittaa vettä. Tästä syystä yritän aina silloin tällöin laittaa kuplat kovimmalle teholle, päivisin päällä on sellainen hienonhieno pirinä. Ja tuo pirinä on nyt kyllä menossa katkolle.
Alsshon kirjoitti:Kuplavanan ja CO2:n keskinäinen vaikutus on riippuvainen käytetyistä laitteista ja altaasta, joten se ei selviä kuin CO2-pitoisuuksia mittaamalla (esim. digitaalisella pH-mittarilla). Luulen että voit kyllä huoletta jättää sen pois ja säilyttää yöunesi. Mikä levitin sinulla on käytössä tuossa Ferplastin setissä? Jos se on tuo moottorikäyttöinen aktiivilevitin, voit kytkeä sen samaan ajastimeen valojen kanssa ja siten saada CO2-levityksen yöksi pois päältä etkä tarvitse ilmastusta lainkaan.
Hyvä idea, voisinkin ottaa pH:t (minulla sellainen halpis digitaalinen mittari mutta kalibroin usein ja huolella) sekä illalla että aamulla ja ihan testata. Luuletko että ero ehtii yhdessä yössä syntyä, tarkoitan että altaan pH reagoisi 8-9 tunnissa siihen että Ferplast on sen aikaa poissa päältä? Seuraavaksi pitää vain riuhtaista jostakin hyvä pH vs CO2 taulukko. Noloa tässä joutua tunnustamaan mutta en ole saanut investoitua himoitsemaani täydelliseen vesitestisettiin :cry:

Kyllä, käytössäni on Ferplastin moottorilevitin, ja otan sen ajastimella yöksi pois eli hiilaria ei altaaseen yöllä turhaan levitetä. Ilmapumppu menee hiljaiseksi samalla hetkellä kuin CO2 levitinkin, valojen sammuessa. Sen muuten sanoisin että on hinta-laatusuhteeltaan mainio setti tuo Ferplast.
180L
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Callef kirjoitti:Luuletko että ero ehtii yhdessä yössä syntyä, tarkoitan että altaan pH reagoisi 8-9 tunnissa siihen että Ferplast on sen aikaa poissa päältä? Seuraavaksi pitää vain riuhtaista jostakin hyvä pH vs CO2 taulukko. Noloa tässä joutua tunnustamaan mutta en ole saanut investoitua himoitsemaani täydelliseen vesitestisettiin :cry:
Tässä on yksi taulukko: http://www.petfish.net/articles/pix/arts2/ph_kh_co2.gif. Jos sinulla on tieto hanavetesi karbonaattikovuudesta, et välttämättä tarvitse testiä siihen. Se ei yleensä muutu altaassa ilman että siihen vaikutetaan erikseen ja pH- mittarilla saat hyvin tarkkailtua CO2- arvoja. Ero voi syntyä alle tunnissakin, jos pH-mittari mittaa sadasosan tarkkuudella. Minulla pH vaihtelee vuorokaudenajan mukaan välillä 6,4-6,7 riippuen siitä onko levitys päällä ja kuinka voimakkaasti pintavesi liikkuu ja kasvit yhteyttävät. pH:n vaihtelun nopeus riippuu myös suuresti vetesi karbonaattikovuudesta.

Optimiolosuhteissa pH ei yön aikana muutu mihinkään kun CO2 levitys on pois päältä ja yhteyttäminen lakkaa, mutta tosiasiassa pintaveden liike saa osan hiilidioksidista haihtumaan vedestä yöllä, minkä takia minulla on CO2-syöttö yön aikana silloin tällöin vartin kerrallaan päällä. Näin pH on aamulla sama kuin illalla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”