Rauhallisia tetroja
Valvoja: Moderaattorit
Rauhallisia tetroja
Kertokaapa jos on kokemusta, että mitkä tetralajit olisivat rauhallisimmasta päästä.
Ja toisaalta olisivat samalla soveliaita pienten kirjoahventen kanssa (avain, lippu).
Altaalla kokoa 140 litraa, joten se asettaa rajat.
Ja toisaalta olisivat samalla soveliaita pienten kirjoahventen kanssa (avain, lippu).
Altaalla kokoa 140 litraa, joten se asettaa rajat.
Enpä tiedä kalastoasi, mutta vähään tyytyväinen n. 4 cm tetra, joka ei kiusaa ketään. Niistä ahvenistasi en sitten tiedä, miten suhtautuvat tetroihin. Siihen lienee joku muu parempi vastaamaan. Jos ei pyttysi ole turvoksissaan kaloja niin joku 15-20 rubiinia on jo erittäin kaunista.
http://kotisivu.mtv3.fi/Hah/rubiinitetra.htm
http://kotisivu.mtv3.fi/Hah/rubiinitetra.htm
Intiaaninsulka (Pristella maxillaris) saattaisi myös sopia. On mun ehdoton lempparikala, ei kiusaa ketään, mutta on kuitenkin suhteellisen vilkas. Inkkarit ovat myös hiukkasen korkeampia ruumiinmuodoltaan mitä esim. rubiini-, neon- ja muut sukkulanmalliset tetrat. Luulisin, että ainakaan lippukirjoahven ei saa inkkareita nieleskeltyä. Avain on vähän isompi, mutta siitä en tiedä sitäkään vähää kuin lipuista...
Tuo aquasolin ehdottama 15-20 varmasti pätee inkkareihinkin. Kymmentä pitäisin kalojen viihtymisen kannalta miniminä, maksimi sitten riippuu pytyn koosta ja muista kaloista.
Tuo aquasolin ehdottama 15-20 varmasti pätee inkkareihinkin. Kymmentä pitäisin kalojen viihtymisen kannalta miniminä, maksimi sitten riippuu pytyn koosta ja muista kaloista.
pytty on siis 140 litrainen. siellä on pohjalla 10 kpl nokikuonomonnisia sekä kaksi partamonnia.
lisäksi olen aatellut lippukirjoahvenpariskuntaa (ennemmin kuin avainta) ja parvi tetroja, jotka siis vielä auki, että mikä laji...
en usko että rauhallisina kaloina lippukirjoahvenet söisivät tetroja...
lisäksi olen aatellut lippukirjoahvenpariskuntaa (ennemmin kuin avainta) ja parvi tetroja, jotka siis vielä auki, että mikä laji...
en usko että rauhallisina kaloina lippukirjoahvenet söisivät tetroja...
Minun tarttee nyt kyllä olla ilonpilaaja: mielestäni tuohon 140 altaaseen ei mahdu enää 10 monnisen ja 2 partiksen kaveriksi yhtään mitään pohjalla viihtyvää. Eli ei ahvenia, ne kaikki kun viihtyvät pohjan tuntumassa.
Itse asiassa minusta 2 partamonniakin on aika paljon 140 litraan - suositus kai yleensä on 1 partis/ 100l.
Tetroja sen sijaan voit mielestäni laittaa sinne, rubiinitetrat sopisivat hyvin.
Itse asiassa minusta 2 partamonniakin on aika paljon 140 litraan - suositus kai yleensä on 1 partis/ 100l.
Tetroja sen sijaan voit mielestäni laittaa sinne, rubiinitetrat sopisivat hyvin.
-
- Member
-
- Member
Jousimies,
En oikeastaan tarkoittanut ettei ahvenia ja monnisia voisi pitää samassa altaassa sinänsä, tuossa sinun 140 l ei vain mielestäni ole niille tilaa.
Minulla itselläni on keltakääpiöahvenpari ja leopardimonnisia samassa - hyvin pyyhkii, mutta "hyvinpyyhkiminen" vaatii tilaa ja piiloja. Meillä ei kummempia kahinoita ole ollut, isompi pytty silti tähtäimessä.
Kaikki affenet valtaa reviirin vähintään kutuajaksi ja puolustavat sitä äkäisesti. Kiltti ahven ei kutuajan ulkopuolellakaan tarkoita ihan leppoisinta mahdollista kalaa.
Monniset eivät älyä reviireistä mitään, eivät myöskään yleensä ymmärrä ahvenia väistää ruoka-aikaan (tms) ja saavat siksi helposti köniinsä. Jos tilaa ja piiloja on tarpeeksi ja ahvenet sopuisaa sortia, yhteiselo voi toimia.
Mutta nyt taitaa mennä vähän ohi "tetrat" -otsikon, joten pätän tähän...
En oikeastaan tarkoittanut ettei ahvenia ja monnisia voisi pitää samassa altaassa sinänsä, tuossa sinun 140 l ei vain mielestäni ole niille tilaa.
Minulla itselläni on keltakääpiöahvenpari ja leopardimonnisia samassa - hyvin pyyhkii, mutta "hyvinpyyhkiminen" vaatii tilaa ja piiloja. Meillä ei kummempia kahinoita ole ollut, isompi pytty silti tähtäimessä.
Kaikki affenet valtaa reviirin vähintään kutuajaksi ja puolustavat sitä äkäisesti. Kiltti ahven ei kutuajan ulkopuolellakaan tarkoita ihan leppoisinta mahdollista kalaa.
Monniset eivät älyä reviireistä mitään, eivät myöskään yleensä ymmärrä ahvenia väistää ruoka-aikaan (tms) ja saavat siksi helposti köniinsä. Jos tilaa ja piiloja on tarpeeksi ja ahvenet sopuisaa sortia, yhteiselo voi toimia.
Mutta nyt taitaa mennä vähän ohi "tetrat" -otsikon, joten pätän tähän...
(vähän ot tämäkin.... mut vastata ajattelin)
Jees.
En ollut ajatellut ollenkaan tuolta kantilta asiaa. mutta piikkareita sitten voinee ajatella sinne. siirrän nuo monniset sitten toiseen (300+) altaaseen kunhan sen valmiiksi saan, niin voivat siellä sitten telmiä rauhassa. Ja varmaan sellasessa sitten voisi olla pari pientä ahventa myös?
Piilopaikkoja sinne tulee monta (kiviä ja kantoja) ja kasvillisuutta runsaasti... joten edellisen kommentin puitteissa uskoisin olevan ookoo.
ja tämä jääköön myös osaltani tähän.
Jees.
En ollut ajatellut ollenkaan tuolta kantilta asiaa. mutta piikkareita sitten voinee ajatella sinne. siirrän nuo monniset sitten toiseen (300+) altaaseen kunhan sen valmiiksi saan, niin voivat siellä sitten telmiä rauhassa. Ja varmaan sellasessa sitten voisi olla pari pientä ahventa myös?
Piilopaikkoja sinne tulee monta (kiviä ja kantoja) ja kasvillisuutta runsaasti... joten edellisen kommentin puitteissa uskoisin olevan ookoo.
ja tämä jääköön myös osaltani tähän.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
Re: Rauhallisia tetroja
Tulisiko kellekkään vielä jotain muuta rauhallista tetraa mieleen, rubiinitetran lisäksi?
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Neontetra, kerritetra.. Näistä ainakin itsellä kokemusta. Eiköhän suurin osa pienistä tetroista ole rauhallisia, isot tetrat taas ovat enempi piraijamaisia (ainakin omat timanttitetrani ovat aika vauhdikkaita). 

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
Kerritetra olisikin yksi mahdollisista suosikeistani.
Sekö olisi sitten suht rauhallinen, tai ainakaan se ei saisi olla "ylivilkas" tai ilkeä?
Onko kerrinaaras ollenkaan sinertävä?
Sekö olisi sitten suht rauhallinen, tai ainakaan se ei saisi olla "ylivilkas" tai ilkeä?
Onko kerrinaaras ollenkaan sinertävä?
-
- Katalysaattori
Mulla oli tosiaan kerritetroja, joista n. puolet kuoli johonkin ja loput päätin lopettaa.
Päätin myös etten ota lajia ainakaan vähään aikaan, eivät olleet niin kauniita kuin oletin (sitäpaitsi hankin timanttitetroja joten ei tuonne mahtuisikaan).
Todella rauhallisia olivat, koiraat välillä kisailivat keskenään ja pörhentelivät naaraille. Koiraat sinisiä (riippuen valostakin toki), naaraat enempi joko harmahtavia tai punertavia, sekin riippuen valaistuksesta. Parvi liikkui todella löyhästi, ympäri allasta levittäytyivät. Välillä parveilivat rusokiilakylkien kanssakin.

Todella rauhallisia olivat, koiraat välillä kisailivat keskenään ja pörhentelivät naaraille. Koiraat sinisiä (riippuen valostakin toki), naaraat enempi joko harmahtavia tai punertavia, sekin riippuen valaistuksesta. Parvi liikkui todella löyhästi, ympäri allasta levittäytyivät. Välillä parveilivat rusokiilakylkien kanssakin.
Minkäslaisia kokemuksia löytyy kardinaali- tai mustaneontetroista?
-
- Starting Member
Hei!
Meille tuli parvi timanttitetroja ja ovat kauniita ja vauhdikkaita veijareita. Aluksi olin ajatellut toiseksi parveksi rusokiilakylkiä, vaan nyt tuli mieleeni että uivatko samalla korkeudella? Ehkä toinen parvi olisi kivampi olla pohjemmalla ja ehkä vähän vähemmän vauhdikasta porukkaa.. kuinka on? Ehdotuksia ja kokemuksia kaivataan. Pytty on 229 l, seillä pari monnista (saavat kavereita kun löytyy) ja pikkulehtiksiä tällä hetkellä.
Meille tuli parvi timanttitetroja ja ovat kauniita ja vauhdikkaita veijareita. Aluksi olin ajatellut toiseksi parveksi rusokiilakylkiä, vaan nyt tuli mieleeni että uivatko samalla korkeudella? Ehkä toinen parvi olisi kivampi olla pohjemmalla ja ehkä vähän vähemmän vauhdikasta porukkaa.. kuinka on? Ehdotuksia ja kokemuksia kaivataan. Pytty on 229 l, seillä pari monnista (saavat kavereita kun löytyy) ja pikkulehtiksiä tällä hetkellä.
-
- Katalysaattori
Timanttitetrat uivat mulla aikalailla joka puolella, mutta pääosin keskivedessä. Rusokiilat taas pysyttelevät keskivedessä tai sen yläosissa, eivät juurikaan laskeudu tuon alemmas (esim. eivät osaa hakea surviaista pohjalta, minkä taas timantit osaavat ja kerritkin osasivat).
Mun silmään nuo ainakin sopii keskenään, ulkonäöllisesti ja tuon parvikäyttäytymisen ja liikkumisen kannalta.
Mun silmään nuo ainakin sopii keskenään, ulkonäöllisesti ja tuon parvikäyttäytymisen ja liikkumisen kannalta.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Mulla olleista tetroista rauhallisiksi luokittelisin puna-aavetetrat. Tosi kauniitakin ovat, värikkäämpiä kuin esim. rubiinitetra. Lämpöä ei vain saisi olla kovin paljon, olikos se nyt max 25.
Vertailuna romminokat, kerrit ja esim timantit on vilkkaita. Puna-aave parvi pysyttelee aika paljon enemmän paikoilaankin lekuttelemassa. Noita kerrejä mullakin jostain syystä tippui aika paljon ja aika usein. Puna-aaveet taasen oli tosi "teräs"kaloja, sen pari vuotta mitä mulla olivat.
Vertailuna romminokat, kerrit ja esim timantit on vilkkaita. Puna-aave parvi pysyttelee aika paljon enemmän paikoilaankin lekuttelemassa. Noita kerrejä mullakin jostain syystä tippui aika paljon ja aika usein. Puna-aaveet taasen oli tosi "teräs"kaloja, sen pari vuotta mitä mulla olivat.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html