Fluval 3+ "vauvaystävälliseksi"

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
alvil
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Fluval 3+ "vauvaystävälliseksi"

Viesti Kirjoittaja alvil »

Nyt on meillä se aika kun on vauvoja akvaariossa :)
Ihan alkuun totean myös että aikomukseni ei ole hommata erillistä poikasallasta.

No niin, tänään akvaariota putsatessani pelastin suodattimesta 2 pikkuista 1cm mittaista Täplämonnista sekä muutaman noin ½cm mittaisen sukaravun.
Nyt kysymys kuuluukin, miten tuosta suodattimesta saisi tehtyä / fiksattua) poikasystävällisemmän? Onko joku vetänyt jotain sukkahousua suodattimen ympärille?

Tai vaihtoehtoisesti kysyn, mikä poikasystävällinen suodatin mun kannattaisi ostaa akvaariooni, joka on 102l? Sellainen johon ei poikaset pääse sisään. Riittääkö pillisuodattimissa teho? Ovatko hyviä?

Itse olen asiasta täysin tietämätön. Hankin akvaarioni pakettina elokuussa-09 ja sellaisenaan se on kokoajan nyt ollut.

Kiitos vastauksista jo etukäteen.
En haluaisi joka putsauskerralla kytätä taskulampun kanssa ämpäreitä joissa akvaariosta otettu vesi...ja kytätä että liikkuuko vielä joku :) Onko siellä vauvoja...
102 l seura-akvaario sekalaisella jengillä.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Fluval 3+ "vauvaystävälliseksi"

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Itse olen ostanut sinistä suodatinmattoa, leikannut siitä suikaleen, minkä olen taittanut kaksinkerroin. Olen ottanut Fluvalin koko sisuskalut pois (suodatusosan) ja laittanut tilalle tuota mattoa.
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Toinen vaihtoehto olisi kelluvapoiaksallas / lasiin kiinnitettävä häkki.
http://www.petshop.fi/fish_hatchery.html
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Zissou
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Zissou »

f_isu kirjoitti:Itse olen ostanut sinistä suodatinmattoa, leikannut siitä suikaleen, minkä olen taittanut kaksinkerroin. Olen ottanut Fluvalin koko sisuskalut pois (suodatusosan) ja laittanut tilalle tuota mattoa.
Järven Jukalla on tuon tyyppisestä hienot kuvalliset ohjeet: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
~~~~~~~~~~
The Life Aquatic
f_isu
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Zissou kirjoitti:
f_isu kirjoitti:Itse olen ostanut sinistä suodatinmattoa, leikannut siitä suikaleen, minkä olen taittanut kaksinkerroin. Olen ottanut Fluvalin koko sisuskalut pois (suodatusosan) ja laittanut tilalle tuota mattoa.
Järven Jukalla on tuon tyyppisestä hienot kuvalliset ohjeet: http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/sisasuod.php
Noitakin on tullut rakenneltua. Itse en vain tällä kertaa ole noin tehnyt. Pumppu on näkyvissä, ainoastaan sen kaupallisen suodatinosan paikalle olen siis taittanut kaksinkertaisen suikaleen tuota kuvissa näkyvää suodatinmattoa.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mulla on suodattimissa sukkahousuviritelmä ja ulkosuodattimien imusiivilään olen kierittänyt verkkoa. Silti jostain syystä niitä fisuja suodattimiin päätyy. Fluvalin ulkosuodattimissa on vielä sellainen pallokin imusiivilässä, että ei pitäis isot roskat ja kalat mennä, mutta menee kuitenkin. Sanoisin sukkahousuviritelmiä varmimmiksi.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
alvil
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksista!

Järven Jukan ohjeen luinkin jo, mutta täytyy kyllä todeta etten minä _osaa_ tuollaista tehdä. Näyttää yksinkertaiselle ja kuulostaa helpolta mutta ei onnistu ;) En tiedä mistä aloittaisin ja mistä saan tarvikkeet ym.ym.

Poikasallas idea on hyvä ja tuohan on siitä oiva homma että se on valmis sellaisenaan, ei tarvitse tuunailla.

Miten nuo sukkahousut käytännössä laitetaan, miten pysyy ylhäällä (kiinnitys?) ettei valahda? Jotain vinkkiä näihin kaipaan ;)

Mulla on siis pelkkä sisäsuodatin ja tuo tankkikin on suht.pieni.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Olen leikannut sukkahousujen jalkateräosan sopivan pituiseksi pickuppiin ja laitoin ylhäältä kuminauhalla sukkapussukan kiinni. Voi kokeilla vaikka kuminauhaa, nippusidettä jne. luovuus kehiin :) Tekaisin vielä muuten sukkiksiin reijät imukuppien kohtiin, niin pysyy lasissakin kiinni. Kuminauhakiinnitys on siinä mielessä helppo, että sukan saa helposti pois kun tulee pesun aika. Vaihdan välillä tuoreen kuminauhan, niin ei hapristu ja katkea keskenkaiken.
Johanna71
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Johanna71 »

alvil kirjoitti:Miten nuo sukkahousut käytännössä laitetaan, miten pysyy ylhäällä (kiinnitys?) ettei valahda? Jotain vinkkiä näihin kaipaan ;)
Pikkuakvan toisessa suodattimessa on tällä hetkellä ohut nilkkasukka (ja kävis varmaan pidempään suodattimeen polvisukka) -> ei tarvitse erillisiä kuminauhoja tms. vaan pysyy itsellään hyvin paikallaan. Alemmille imukupeille tein vain reiät.
240 l (sironeitotonkijat, mustatetrat, juovanuolimonnit, kuparimonniset, pandamonniset, noitamonnipari, L-134, partamonni)
ilona
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ilona »

Aattelin tänne nyt kirjottaa ku kyse on fluvalista.. Millaiset letkut siin on? Ihan tavalliset niinku eheimis vai jotku muunlaiset?
Törmäsin tässä nyt taas tiedonhauissani (google lähinnä) aika makeisiin letkuihin mitä jossai fluvalin 5 sarjois on ainaki ulkomailla. Ne on samanlaista ku pesukoneiden poistoletkut.... 8O
Onko kellään semmosista kokemuksia?

Täs muutama linkki, niin näette mitä haen takaa:
http://www.myfishforum.com/attachments/ ... val304.jpg

http://i145.photobucket.com/albums/r222 ... val404.jpg

http://www.petco.com/product/100126/Hag ... lters.aspx

ja videota, mistä hokasin tän...
http://www.youtube.com/watch?v=tbh3Ii7Q ... re=related

Tuli sit mieleen jos eheimiinki laittais tollaset :mrgreen:
Lapsi + 180l +63l http://anoliv.webs.com/ http://picasaweb.google.com/anoliv
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Mulla on pari fluvalin ulkopönttöä, joissa on tollaset letkut. Toisessa on tosi hyvä kiinnityssysteemi, mutta käytettynä ostetusta se puuttuu ja ulostuloletku pysyy vähän huonosti altaassa. Pitäs tilata toiseenkin se systeemi. En kyllä kauheesti näe eroa noissa letkuissa tavallisiin verrattuna. Nuo vaan meinaa sinkua joka suuntaan ku ottaa ne irti, lisäksi sisälle ei näe, kuin paljon ä-ää siellä on sisällä. En sanois paremmaksi, ku tavalliset eheim tms. letkut.
alvil
Junior Member
Junior Member

Kiitos taas vastauksista koskien sisäsuodattimen fiksaukseen!
Eilen suodattimesta löytyi 1 pikkurapu ja 1 vauvamonninen....mutta sukkaa multa ei kaapista löytyny :)

Jatkokysymystä nimenomaan sukkavirityksestä. Liukeneeko sukasta haitallisia aineita? Jos se on uusi ja pesemätön niin tarviiko huuhdella esim. vedellä vai miten? Pelkään vaan jos sen takia vesiarvot menee persuksilleen.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member

Itse huuhtasin vaan vedessä ennen käyttöön ottoa.
Johanna71
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Johanna71 »

Johanna71 kirjoitti: Pikkuakvan toisessa suodattimessa on tällä hetkellä ohut nilkkasukka (ja kävis varmaan pidempään suodattimeen polvisukka) -> ei tarvitse erillisiä kuminauhoja tms. vaan pysyy itsellään hyvin paikallaan. Alemmille imukupeille tein vain reiät.
Juu näin oli ja ongelmia ei ollut kunnes lauantaina sain asukkaiksi vähän pienempiäkin sukarapuja (kiitos nirunaru!). Sunnuntaina ihmettelin, että missäs ne pikku rapuvauvaset nyt oikein piileskelevät ja aikani kuikuiltuani avasin "nilkkasukkasuodattimen" ja sieltähän ne kaverit löytyivät. Täytyy siis pussittaa varmaan ihan koko suodatin. :roll:
240 l (sironeitotonkijat, mustatetrat, juovanuolimonnit, kuparimonniset, pandamonniset, noitamonnipari, L-134, partamonni)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”