Kuparimonniset kutevat!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Kuparimonniset kutevat!

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

lauri] hienoa hienoa hiekkaa [;)]
Kysyisinkin mistä hiekka on peräisin? Paljonko makso, pitikö pestä?
Kuinka suuri säkillinen piti ostaa?
Anteeksi OT, mutta on minulla asiaakin.

Joo, eli mun kuparit eivät ole kuteneet pitkään aikaan. Koiraat kyllä hyörivät naaraiden ympärillä, mutta naaraat lähtevät karkuun tai painavat viiksensä hiekkaan. Olen yrittänyt kaikkea veden vaihtojen yhteydessä lisännyt viileänpää ja lämpimämpää vettä, syöttänyt survaria ja lisännnyt kasveja. Olisiko muita neuvoja? Pian minulla on silikoonien vaihto edessä ja kalat menevät 70-80 litran muovisaaviin. Jos sen jälkeen paluu "kotiin" toisi kudun taas meillekin. Mutta hei te viisaat antakaa nyt ohjeita kuinka saan kuparimonniset kutemaan. Voisiko olla että minulla on vain naaraita? Sitä en kyllä usko, mutta kai sekin voi olla mahdollista. :|
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
lauri]
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja lauri] »

lauri] hienoa hienoa hiekkaa [;)]
Kysyisinkin mistä hiekka on peräisin? Paljonko makso, pitikö pestä?
Kuinka suuri säkillinen piti ostaa?
Ostin hiekan biltemasta ja yksi säkki, joka oli 17kg maksoi sen 6-7e muistaakseni. Se tässä hyvää onkin että tätä hiekkaa ei tarvinnut pestä yhtään vaan se oli heti akvaariossa kun vedetkin oli laitettu niin aivan kirkasta! :) Aijemmin kun olen ostanut hiekan jostain rautakaupasta niin hiekkaa on tarvinnut pestä todella kauan että se selkeytyy. Oma altaani on n.200l mitoiltaan niin piti laittaa 2 säkillistä eli 34kg hiekkaa. Yksi säkki jäikin yli http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=163547. :D

AkvaarioTyttö, minkä ikäisiä nuo sun kuparit on? Jos ne on kutenut aijemminkin niin silloin kaikki kuparit eivät ole naaraita. :)
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Siis ne kuteneet kalat ovat jo menneet jo kalojen taivaaseen.
Saattaa tuolla pari vanhusta olla. Kupareita on 8 kpl ja näin ollen en tosiaan usko että kaikki ovat naaraita, muuten olisi käynyt aika huono mäihä. Joo, kun mulla on rautakaupasta ostettua hiekkaa ja sitä sai pestä tunnin yhtä ämpärillästä. Se oli tuskaa. Ja nyt ehkä olisi kiva hankkia hienompaa hienoa hiekkaaa ja sekoittaa hiekat. Kaikkia hiekkoja en rupea taas vaihtamaan. Siinä menis jo vanhempienkin hermot. :mrgreen:
tarumarika
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Miedän monniset ei kude! :cry: en tiiä mikä siinä on, mikä onkaan kutulämpötila jne? :O ei enää edes innosta koska ne ei kude enää ollenkaan, ja hassu muutama joka on kuoriutunu, on kuollut ;(
Kissa, Hamsterin terra
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
tarumarika
Junior Member
Junior Member

kiitos, vaikka ongelaman on se että pitäisi saada ne nyt ensin kutemaan :/
Kissa, Hamsterin terra
Deicide
Elite Member
Elite Member

Kyllä noista taitaa löytyä niksit siihenkin. Kuparit kyllä kutevat pelkän vedenvaihdonkin yhteydessä ilman kummempia kikkailuja, kunhan kalat ovat valmiita, ja olot oikeat.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minulla ainakin menee välillä pitkiäkin aikoja että kuparimonniset eivät kude. Sitten se kuturalli saattoi alkaa vaikka siitä, että olin ollut 1-2 viikkoa poissa, altaat pelkillä ruokinta-automaateilla ja pohjalle tippui se mikä välttyi ahneilta tetroilta. Sitten kun vaihdoin vettä ja annoin pohjasapuskaa, niin meni päivä tai kaksi ja lasissa oli kutua. Joskus taas pelkästään se, että vaihdoin ruokaa, joskus en tehnyt mitään ja silti kudetaan. Ja sen jälkeen taas saattoi mennä monta kuukautta ilman kutua.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Voi vitsi, 23.3 09 kuoriutuneet kuparimonnisten poikaset täyttää kohta yhden vuoden.
Nuo poikaset ei vielä ole ihan täysikasvusen kokosia ja yksi poikanen on vieläkii 3cm pitkä tosin hävettää kyllä kertoo,
mutta taitaa tuo poikasten pieni koko johtuu siitä että ovat välillä saaneet ruokaa kerran tai pari päivässä ja ovat joutunu myös olemaan paastolla päivän verran. [:I]
tarumarika
Junior Member
Junior Member

Malys kirjoitti:Minulla ainakin menee välillä pitkiäkin aikoja että kuparimonniset eivät kude. Sitten se kuturalli saattoi alkaa vaikka siitä, että olin ollut 1-2 viikkoa poissa, altaat pelkillä ruokinta-automaateilla ja pohjalle tippui se mikä välttyi ahneilta tetroilta. Sitten kun vaihdoin vettä ja annoin pohjasapuskaa, niin meni päivä tai kaksi ja lasissa oli kutua. Joskus taas pelkästään se, että vaihdoin ruokaa, joskus en tehnyt mitään ja silti kudetaan. Ja sen jälkeen taas saattoi mennä monta kuukautta ilman kutua.
niin, taitaa olla jo sellaset 4 kk kun viimeksi. Kertokaahan kuparisten oikea kH ja gH, kun en muista, niin voin nuo mittailla, muita testejä ei vielä ole. Voikohna kasvienkin "huono vointi" aiheuttaa tällaista? Kun meinaavat olla levän peitossa alimmat lehdet ja ruskistuvat ja lopuksi melkein kuihtuvat pois.
Kissa, Hamsterin terra
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Kuparien kokonaiskovuus alle 15dh Varjon kirjan mukaan. Toki jos vesiarvot on huonot (esim. paljon nitraattia, fosfaattia yms) niin kyllä tuo varmaan kaloihinkin vaikuttaa, milloin on loisteputket vaihdettu viimeksi ja millaiset ne on? Mulla ainakin alkoi levä villiintymään ja kasvit kitukasvuisiksi kun joskus kesän alussa vaihdoin uudet loisteputket enkä saanut niitä joita halusin. Minä mittailisin niitä vesiarvoja (ja hommaisin vaikka uudet testit, jos epäilee vanhojen luotettavuutta) ja vaihtelisin sitä vettä vaikka parikin kertaa viikossa ja laittaisin tilalle aina vähän viileämpää vettä ja antaisin pakastesurvareita yms. Jos ei tuolla tavalla saa kutemaan, niin jo on.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
joky
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja joky »

Taas ne kutee! Nyt jo ainakin 3 ja puoli tuntia jatkunut tuo munien liimailu kasveihin. Pikkuisia viiksiniekkoja tulossa siis :mrgreen: Aina ne valitsee tän maanantai aamun.
tarumarika
Junior Member
Junior Member

Malys kirjoitti:Kuparien kokonaiskovuus alle 15dh Varjon kirjan mukaan. Toki jos vesiarvot on huonot (esim. paljon nitraattia, fosfaattia yms) niin kyllä tuo varmaan kaloihinkin vaikuttaa, milloin on loisteputket vaihdettu viimeksi ja millaiset ne on? Mulla ainakin alkoi levä villiintymään ja kasvit kitukasvuisiksi kun joskus kesän alussa vaihdoin uudet loisteputket enkä saanut niitä joita halusin. Minä mittailisin niitä vesiarvoja (ja hommaisin vaikka uudet testit, jos epäilee vanhojen luotettavuutta) ja vaihtelisin sitä vettä vaikka parikin kertaa viikossa ja laittaisin tilalle aina vähän viileämpää vettä ja antaisin pakastesurvareita yms. Jos ei tuolla tavalla saa kutemaan, niin jo on.
ok. Tammikuussa ostin uuden loisteputken, toisen vaihdan kesällä. kasvit vaan kasvaa ehkä himan paremmin mutta levää on karvalehdet aivan täynnä! Pakastesurviaista annoin pari pv sitten. en tiedä mikä mättää, pian menee maku tähän touhuun... Olen ostamassa levämyrkkyä kun en jaksa enää levää, pidättekö pahana? Jos on jokin muu keino niin kertokaas. ruokaa oon vähentäny ja vettäkin vaihan enemmän kerralla.
Kissa, Hamsterin terra
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

Miten karvalehdet ehtii levääntyä, nehän kasvaa tuhottoman nopeasti? Minkälaista levää kasveissasi on? Levämyrkyt tuskin on (ainakaan kovin pitkäkestoinen) ratkaisu ongelmaan. Suosittelisin mielummin panostamaan lannoitukseen ja valaistukseen sekä säännöllisiin vedenvaihtoihin, joilla saat pidettyä nitraatit kurissa.
Ruokinnan vähentäminen ei oikein lisää kutuintoa. Päinvastoin mielummin suositaan liikaruokintaa kalojen kutukuntoon saattamiseksi. Toki silloin allasta joutuu siivoilla useasti.
Minun kuparit (tai Shultzeit, kumpia nyt ikinä ovatkaan) ovat pitäneet talven yli osittain kututaukoa, ja silloin harvoin kun ovat kuteneet ovat saaneet aikaiseksi niin vähän mätimunia etten ole viitsinyt niitä keräillä talteen. Nyt taas ovat innostuneet, kun kevätaurinko on muutamana päivänä paistellut osan päivää altaaseen. Voihan olla että sinullakin on kyse ihan luonnollisesta tauosta?
tarumarika
Junior Member
Junior Member

Fisuliina kirjoitti:Miten karvalehdet ehtii levääntyä, nehän kasvaa tuhottoman nopeasti? Minkälaista levää kasveissasi on? Levämyrkyt tuskin on (ainakaan kovin pitkäkestoinen) ratkaisu ongelmaan. Suosittelisin mielummin panostamaan lannoitukseen ja valaistukseen sekä säännöllisiin vedenvaihtoihin, joilla saat pidettyä nitraatit kurissa.
Ruokinnan vähentäminen ei oikein lisää kutuintoa. Päinvastoin mielummin suositaan liikaruokintaa kalojen kutukuntoon saattamiseksi. Toki silloin allasta joutuu siivoilla useasti.
Minun kuparit (tai Shultzeit, kumpia nyt ikinä ovatkaan) ovat pitäneet talven yli osittain kututaukoa, ja silloin harvoin kun ovat kuteneet ovat saaneet aikaiseksi niin vähän mätimunia etten ole viitsinyt niitä keräillä talteen. Nyt taas ovat innostuneet, kun kevätaurinko on muutamana päivänä paistellut osan päivää altaaseen. Voihan olla että sinullakin on kyse ihan luonnollisesta tauosta?
Niin, kyllä karvalehdet ennen kasvoivat vauhdikkaasti, mutta nykyään hitaammin, ovat kyllä leveämpiä ja tuuheampia. Levä on hyvin lyhyttä vihreää, aika lailla turkkilevän näköistä. Altaassa myös tupsulevää oksissa ja kivissä sekä ruukussa mustanaan. Ennen oli partalevää mutta se on hävinnyt. Vaihdan vettäsäännöllisesti kerran viikossa, nyt olen vaihtanu jokatoinen päivä, yritän sillä ratkaista ongelman, kun luin täältä että jollakin oli tepsinyt. Lannoitan EasyCarbolla ja ProFitolla, viimeviikolla lannoitin viimeksi, olen jättänyt väliin koska ajattelin että on liikaa ravinteita. On tämä levän kanssa tappelu kyllä tosi raskasta! :mrgreen: Keksikääs parempi keino :roll:
Kissa, Hamsterin terra
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Fisuliina kirjoitti:...Nyt taas ovat innostuneet, kun kevätaurinko on muutamana päivänä paistellut osan päivää altaaseen. Voihan olla että sinullakin on kyse ihan luonnollisesta tauosta?

Toivon että tuosta "tauosta" on meilläkin kyse. Tosin ovat olleen kutematta about 8 kk. Pitäisikö hankki pari kuparia ja pyytää myyjältä poikia jos se tunnistas. Alan jo masentua tän homman kans. Kun vaihdan vettä, laitan viileämpää vettä altaseen. Ruokin ennen ja jälkeen vedenvaihdon pakastesurvarilla. Ja nyt annan aamuauringon paistaa hetken akvaarioon. Mutta tää on toivotonta, pari yksilöä on luutavasti koiraita, ovat välillä kokeilemassa pääsiskö ns.viiksille, mutta kosiskelijoiden "uhrit" painavat viikset hiekkaan. Naaraat ovat niin pulleita, että jos eivät pääse kutemaan niin varmaan munat kovettuu sinne sisälle, ellei ole jo kovettunut. :|
tarumarika
Junior Member
Junior Member

AkvaarioTyttö kirjoitti:
Fisuliina kirjoitti:...Nyt taas ovat innostuneet, kun kevätaurinko on muutamana päivänä paistellut osan päivää altaaseen. Voihan olla että sinullakin on kyse ihan luonnollisesta tauosta?

Toivon että tuosta "tauosta" on meilläkin kyse. Tosin ovat olleen kutematta about 8 kk. Pitäisikö hankki pari kuparia ja pyytää myyjältä poikia jos se tunnistas. Alan jo masentua tän homman kans. Kun vaihdan vettä, laitan viileämpää vettä altaseen. Ruokin ennen ja jälkeen vedenvaihdon pakastesurvarilla. Ja nyt annan aamuauringon paistaa hetken akvaarioon. Mutta tää on toivotonta, pari yksilöä on luutavasti koiraita, ovat välillä kokeilemassa pääsiskö ns.viiksille, mutta kosiskelijoiden "uhrit" painavat viikset hiekkaan. Naaraat ovat niin pulleita, että jos eivät pääse kutemaan niin varmaan munat kovettuu sinne sisälle, ellei ole jo kovettunut. :|
minulla juuri sama homma, eivät kude sitten ollenkaan. :? mikähän neuvoksi. :|
Kissa, Hamsterin terra
Hejoki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hejoki »

Moi!
Meillä tuli kuparimonnisille eka kutu :D Ovat asustelleet meillä vasta viikon.
Etulasissa on 12 munaa ja muut on varmaan syöty kun altaassa mm.ruusutetroja ja punapäätetroja!
Olen ketjua lukenut mutta vähän jäi epäselväksi, että koska muniahan ei joka tapauksessa voi tuonne jättää ja mulla ei ole verkkopoikasboxia, niin erilliseen pikku altaaseen ilmapumppuineen ne laitan. Jos siis saan irti ne lasista.
Kestävätkö miten eri vettä vai laitanko samaa vettä kuin altaassa näin aluksi? Ja sitten vaihdan hanavedellä päivittäin osan?
Mulla ei ole vedenparannusainetta kun en yleensä käytä (asun kempeleessä ja mielestäni täällä on hyvää pohjavettä).
Eli voinko ne nyt suoriltaan siirtää eri pikku altaaseen?
Tiedosta kiitollinen
Heli :)

---------------------------------------

Kirjoittaja Hejoki » 18:30, 14.03.2010

Jatkoa edelliseen..
Elikkäs pakko oli munat altaasta ottaa pois alkoi jo niin kaloja kiinnostamaan..
Eli siirsin munat muutaman litran läpinäkyvään boksiin jossa ilmastin. Vedeksi laitoin alkuperäisen altaan vettä.
Munia olikin 13, mutta partakoneen terällä yritin nätisti ottaa niin eiköhän osa vajonnut pohjalle :roll:
Olisikohan 7-8 munaa säästynyt kuitenkin ainakin toistaiseksi.
Tarvitsevatko ne nyt valoa ollenkaan tai siis onko se hyväksi vai pahaksi?
Tehdäänkö vedenvaihdot jo nyt vaikka ovat vielä munia? Ne on tänään munittu.
Miten lämpötilan kanssa, onko nyt muna aikana kauheana väliä onko se 20 vai 25? Entä sitten kun kuoriutuvat, kuin herkkiä lämpötilan suhteen?
Toivottavasti tulis edes muutama vauva joka kasvaisi aikuiseksi..
Ystävällisin terkuin
Heli
Kotona 2 allasta, borzoi ja skotlanninhirvikoira,
3 kissaa, jyrsijöitä, käärmeitä ja mies:)
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

No lämpötila on sellainen, että jos on 20 niin on aika kylmä ja munien kuoriutuminen saattaa viivästyä tai alkiot munassa saattavat kuolla. Ja jos et lämppäriä sinne pysty laittamaan niin laita vaikka hehkulampun alle. Ja vedenvaihdot kannattaa jo tehdä, vaikka pikku boksissa olisi ilmastinkin. Kuoriutuvat suunnilleen 2-3 päivän päästä. Ja pari ensimmäistä päivää menee ruskuaispussilla, sitten voit antaa likoeläimiä/poikasruokaa/kananmunan keltuaista. Jos annat keltuaista niin ihan minimalistinen määrä ja vaihda sen jälkeen vettä. Sotkee meinaan tehokkaasti. Ja ei kun hirmuisesti tsemppiä kasvatteluun.

Auttakaa ja korjatkaa te muutkin.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Lämmitin on paras vaihtoehto, sillä muuten et saa lämpöä pysymään tasaisena, ja se olisi hyvä asia. Totta on, että viileämmässä munat kehittyvät hitaammin. 25c voisi olla aika optimaalinen. Etkö saa tuota "poikasallasta" kellumaan isomman altaan veteen, jolloin lämpö olisi tasainen? Vedenvaihtoja vasta kuoriutumisen jälkeen, kun alkavat sotkea. Tai siis paremminkin sinä sotket ruoalla... [;)]
Hejoki
Junior Member
Junior Member

Moi!
Ja kiitos vastauksista!
Munilla on nyt altaana pleksinen ns. jyrsijänkuljetus boxi. Ei oikein saa kellumaan. Onkohan oulussa myynnissä näitä verkkopoikas altaita? Onko joku nähnyt? Tilaamalla taitaa olla jo liian myöhäistä. Ellei sitten värkkää ns. hammaskarppien poikas altaasta sukkahousuilla turvallisemman? Senhän saisin jo huomenna kaupasta.
Mutta kannattaako munia alkaa siirtelemään enää tässä vaiheessa? Vai toivoa parasta ja kokeilla uudestaan jos menee pieleen..
Olivat tehneet munia lisääkin ja lähdin innoissani käsiä pesemään et yritän nekin pelastaa, oli joku rohmu jo syönyt ne :roll:
Lämmitintä on varmaan ihan mahdoton noin pieneen survoa, vai onko niin pieniä lämmittimiä?
Ajattelin viritellä akvaario lampun päälle jonkin systeemin että lämpö olis joidenkin tasojen kanssa jotain 24-25, mutta kyllähän se yöksi laskee? Onko siitä haittaa?
Nyt siinä on sellainen klipsi valo, eli voisiko sillä altaan pitää noin 25 asteisena yötä päivää?
Onko munille haittaa jos valoa on nyt alussa yötä päivää? Meitä ei ainakaan haittaa... (no mieheltä ei kysytä..)
Onkohan tänään muuten joku hedelmällisyys päivä kun mun syyrialaishamsteri Tatjaanalle tuli eilen mies, Paavo Pesusieni, nimeltään :D ja parittelivat useaan otteeseen :roll:
On se kevät tulossa.. ehkä joskus. Pakkasta -15 astetta..
Heli :)

-------------------------------------

Kirjoittaja Hejoki » 22:50, 14.03.2010

Moi taas!
Ihan mieletön ilta ollut. Tänään piti altaasta vedet vaihtaa ja vahdoinkin, niin sillä välillä oli jo uutta kutua laseissa... Ja enempi kutua taas kun sain vedet vaihdettua. Saamerin nopeasti nuo ruusutetra ahmatit ne hotkii mutta jotain toivottavasti sain pelastettua.
Näin 20cm:n päästä kun kuparimonnis naaras pyöri ja sitten koiras tuli ja ne kiehnäs. Sitten naaraalle tuli sellainen "kutumunapussi"? Ja sitten se alkoi hinkkaamaan itseänsä mm. vedensuosikkiin ja puristeli munia ulos :D
Perhana kun otin vedensuosikista pätkän ja laitoin sen pikku lootaan, mut sit ei näkynytkään enää munia? Sormella pyörittelin ja muna rypäs olikin kiinnittynyt mun sormeen!! Saa nähdä ei varmaan selviydy kun niitä jouduin irrotteleen.. (Kuulostaa jo jotenkin pervolta :roll: )
No munia on jo useammasta erästä tän illan aikana..
Toivotaan et jotain tulee ja saan kasvamaan..
Ja taas pirulainen keittiössä oli äsken lämpöä +16,5 astetta.. meillä on ollut ongelmia keittiön lämmön kans.. Lampun kans siellä pikku altaassa on nyt +23,5 astetta.. Huomenna pitää keksiä jotain muuta kyllä... Ihana jos joku jaksaisi vastata :D
Ystävällisin terkuin
Heli

-------------------------------------

Kirjoittaja Hejoki » 22:54, 14.03.2010

No, olen ainut täällä..
Ajattelin vanhemmille antaa surviaisia kun ei tuo ole varmaan mitään helppoa naarailla varsinkaan..
Heli
Deicide
Elite Member
Elite Member

Sellainen karkkirasia, joita saat vaikkapa makuunista on "todella hyvä poikasallas", ja voit kelluttaa. Verkkoaltaillla olen tappanut hirmuisen määrän poikasia. Kovat reunat on pop! Helppo siivota, ja turvallisempi. Valolle poikaset eivät ole ollenkaan tarpeen, niin kuin eivät oikeastaan olisi aikuiset kalatkaan! Valot on meitä katsojia, ja kasveja varten.
Hejoki
Junior Member
Junior Member

Moi!
Kiitos viestistä!
Mulla on niitä karkkirasioita noita jyrsijöitä varten.. Eli löytyy. Oletko porannut reijät ja kuin paljon? Sivuille ? pohjaan?(no sen varmaan itse näkee..mut jos jotain osviittaa?)
Uskallanko enää siirtää noita munia? Toisaalta samassa vedessähän ne ovat ja eivät ole enää kiinnittyneinä mihinkään..
Terkuin Heli :D

------------------------------------

Sori, olen yöihminen.. Ja valvon!
Eli kun vaihdoin vettä ja alkoivat uudestaan kutemaan, otin niitä munia pikku altaaseen. Ovat paljon vaaleampia?
Ei ole mitään hometta tms. ainakaan näkyvissä. Mutta nuo aiemmat on jo vähän ruskettuneet?
Milloin ehdottomasti pitää kerätä pois!?
Eli siis keräsin ekat munat lasista iltapäivästä ja nyt vimpat laitoin äsken. Onko normaalia että aiemmat munat on tummempia/ruskeampia?
Pidän nyt valaisimen ens yön päällä, koska taas meidän kämppä on kuin iglu! Keittiössä 16,5 astetta, no plussaa kuitenkin..
Tuolla klipsi valaisimella lämpö nyt noin +24 astetta..
Terkuin Heli
Deicide
Elite Member
Elite Member

Jos vesi virtaa poikasaltaan läpi, niin puhutaan niin sanotusta "kenkälaatikosta" mikä lienee paras pieniä poikasia ajatellen, kunhan eivät pääse karkuun. Tummemmat munat ovat hedelmöittyneet, vaaleammat ehkä eivät?
Hejoki
Junior Member
Junior Member

Kiitos!
Niin vähän ajattelinkin, mutta kannattaako mun siirtää nuo munat huomenna isoon (eli siis sinne minne syntyivät) altaaseen?
Voinhan ne ns. kaataa poikas altaaseen.. jos saan tosiaankin jonkin karkkilaatikon pysymään pinnalla. Pakko siis kokeilla porata reikiä niin kauab et kelluu..
Ja ymmärrän ehkä systeemin, kiitos Deicide :)
Mulla on ollut altaita jo ekaluokasta asti ja kiekkoja sun muita mutta uskomatonta että nyt noin 10 vuotta sit kun ollut viikeksi poikasia ja kasvatellut, tulee paniikki :roll:
Niin ja jos joku on värkännyt tollaisen karkkiboksi altaan ja onnistunut siinä, niin kertokaa. Huomenna sit porailen :D
Kiitos ihanille vastaajille
Heli
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”