Liikaa valoako?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
artoseppolehti
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Liikaa valoako?

Viesti Kirjoittaja artoseppolehti »

Minulla on 540 litrainen allas ja siinä valaistuksena on 2 putkinen loistevalokotelo(58w) johon olen laittanut heijastimet alumiinipaperista. Ongelmana on levän tuleminen jatkuvasti. Vaihdan vettä 2 kertaa viikossa isompia määriä ( melkein puolet) kerralla. Kaloja ei tällä hetkellä ole kovin paljoa 4 kiekkoa ja muutamia leväbarbeja ja tiikerinuoliaisia ja n. 15 punapäätetraa.
Onko valaistus liian voimakas? Tietenkin liikaruokinta vaikuttaa myös! Mutta lähdetään tuosta valaistuksesta!
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: liikaa valoako?

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Levän kasvuun vaikuttaa monet muutkin asiat kuin valaistus. Mitä kasveja sulla on siellä ja onko niitä paljon? Mun mielestä tossa ei ainakaan ole liikaa valoa, itselläni on 200 litraisessa 4x24 wattiset T5 putket heijastimilla. Eli mulla on 0,48 wattia per litra, sulla on 0,21 wattia per litra. Mulla ei kyllä mitkään levät tuolla riehu vaikka valaistusta on puolet enemmän per litra kuin sulla.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
kallekoo
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja kallekoo »

Mulla 160 litraisen altaan päällä 150w monimetalli, eikä havaittavaa levää kuin satunaisesti.

Itse olen kohtuu tuore akvaristi, ja siksi olenkin saanut osani leväongelmista... :D

Monet jutut kun olisivat olleet selvillä aikaisemmin olisi allas nyt ihan toisen näköinen...

Mutta virheistä oppii jos haluaa!

Eli valo sulla tuskin leväkasvua aiheuttaa, kasveista kun ei ollut puhetta, mutta suosittelisin hankkimaan reilun puskan jotain nopeasti kasvavaa kasvia, tuossa valtavan rihmaleväinvaasion jäljiltä on itsellä kaksi vartta vedensuosikkia kasvamassa, tilapäisesti iso puska karvalehteä, jonka korvaan sitten tuolla vedensuosikilla kunhan kasvaa. Lisäksi minulla parissakin kohtaa puskat konnanputkea. Tämän lisäksi löytyy tuoreimpana lisäyksenä altaan reunalta kultaköynnöstä. Ja nämä siis 160 litraisessa. Nopeasti kasvavat kasvit syövät myös vedestä tuota nitraattia, joten sen puolesta runsas kasvillisuus on hyvä.

Itse lähtisin selvittämään ensin altaassa vallitsevia vesiarvoja, ph nyt ainakin. Jos kalasto sallii niin ph pitäisi saada hieman happaman puolelle, itselläni noin 6,8.
Tämän saat aikaiseksi esim. lisäämällä hiilidioksidia veteen, vaikka kiljupullo menetelmällä aluksi niin ei ole kallis kokeilu.

Myös jotain kasviravinnetta olisi hyvä lisäillä, itse käytän vuoronperään pmdd ja profito. Lisänä nyt monimetallin myötä easycarbo.
Muista myös että ylilannoituksella ei saa kun levät villiintymään, kokeiltu on, tiedostamatta tosin... :cry:
Eli aloita pienillä annoksilla, vaikka niin että puolet suositellusta, jaettuna kahteen osaan pitkin viikkoa. Tästä sitten vaikka muutaman viikon päästä nostat annosta kunnes se on valmistajan suosituksen mukainen.

Tässä oli nyt muutama juttu mitä olen itse käyttänyt ja oppinut, isompi allas tulossa keväällä/kesällä niin sen kanssa varmaan ei tule tehtyä samoja virheitä.
Minusta kaksi suurimpaa virhettä ovat yliruokinta, ja ylilannoitus. Jos ruokkii liikaa niin voi toki vaihtaa useimmin vettä niin pysyy kurissa, mutta ylilannoitus kasvataa levää aika äkkiä.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Ei ole liikaa valoa. Valon laatu voi olla vääränlaista + muut levälle otolliset olosuhteet. Aurinko,liikaruokinta,hitaasti kasvava kasvilajikoima,liian vähän kasveja,lannoitus jne. ym.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”