Altaaksi olen miettinyt Sera Marin Biotop Cube 130 http://www.sera.de/index.php?id=888&L=1
Ajattelin, että kyseisellä paketilla pääsisi varmaan suhteellisen hyvin alkuun. Kysymyksiäkin kyseisestä paketista on.
*Pakettiin kuuluu valaistuksena 2x T5 - PL-24W, actinic blue light ja neutral day light. Onko kyseinen valaistus riittävä, jos ajatuksena olisi laittaa pääasiassa pehmytkoralleja? Onko noilla valoilla mahdollista pitää jotain kivikoralleja?
*Altaaseen olisi ilmeisesti hyvä hankkia lisäksi streameja, koska ainakaan minun käsitykseni mukaan siinä ei semmoisia tule (korjatkaa mieluusti, jos olen jossain väärässä, koska tuon paketin tarkan tuoteselostuksen olen löytänyt vain saksaksi ja itse en osaa saksaa yhtään). Olisiko 2x Resun Wave 1800l/h riittävä? (http://www.coralreef.fi/shop/catalog/pr ... cts_id=648) Näyttäisi olevan suht edullinen streami. Mietin vaan, että lämmittääkö tuommoinen sitten vettä kun tuolla sivuilla ilmoitetaan wattimääräksi 25W, kun muissa pienemmissä streameissa se on alle kymmenen luokkaa?
Olen saanut semmoisen käsityksen, että käänteisosmoosi laitteen voi hankkia tai olla hankkimatta. Vai onko odotettavissa täysi katastrofi, jos täällä Vantaalla lykkää hanavettä suoraan merivesialtaaseen?
Tämä voi olla ihan äärettömän tyhmä kysymys, mutta käytetäänkö merivesialtaissa vedenparannusainetta ihan samalla lailla kun makean veden altaissakin? Ainakin tuon allaspaketin mukana näyttää tulevan Seran Aquatania, mutta hirveästi en ole vedenparannusaineista mainintoja nähnyt.
Sitten kymysyksiä suolasta. Mikä suola mahtaisi olla kannattava hankinta hinta/laatusuhdetta ja saatavuutta ajatellen? Ja miten paljon suolaa tuollaiseen 130-litraiseen altaaseen tarvitaan? Eli onko odotettavissa 5 vai 20kg:n säkin hankinta? Tietysti se 20kg:n säkki varmaan halvemmaksi tulisi, mutta ottaen huomioon, että meillä on rajalliset säilytystilat, eikä suunnitelmissa ole hankkia vuosien varastoa etukäteen. Minulla vaan ei ole minkäänlaista käsitystä siitä, että miten paljon ja miten usein merivesialtaaseen sitä suolaa menee. Mutta sen verran olen sisäistänyt, että ominaispainomittari minun on suolapitoisuuden määrittämiseksi hankittava. Minkälainen mittari siihen hommaan olisi toimivin?
Pohjalle ilmeisesti tulisi hankkia korallihiekkaa. Olisiko mitään aavistuksia, miten paljon tuon akvaarion pohjalle sitä hiekkaa menisi? Minä itse olen ainakin tähän asti ollut äärettömän huono hankkimaan hiekkaa, koska ikinä sitä ei tule edes suurin piirtein oikeaa määrää. Myös elävän kiven määrästä olisi kiva saada jotain arvailuja. Ei siis mitenkään tarkkoja, mutta lähinnä, että puhututaanko 10 vai 50 kilosta? Tällä hetkellä mielessä pyörii suunnitelma akvaarion keskellä olevasta kiviröykkiöstä, jonka ympäri kalat pääsisi uimaan ja joka voisi olla melko korkeakin. Onko sellaisen toteuttaminen mahdollista, vai onko odotetavissa kivikasan kaatuminen ja akvaarion hajoaminen? Kaloiksi olen haaveillut muutamaa vuokkokalaa ja niiden lisäksi sitten selkärangattomia.
Mitä ruokia merivesiallasta varten pitäisi hankkia, jos siihen nyt tulisi koralleja, merivuokkoja, muutama vuokkokala ja selkärangattomia? Entäs tarvitseeko akvaariota varten jotain muita "tököttejä", mitä en ole osannut tähän hätään vielä edes ajatella?
Miten paljon tuollaisesta kannellisesta altaasta mahtaa haihtua vettä? Korvausvesi kuitenkin lienee hyödyllinen pohdinnan aihe. Olen jo miestä pelotellut, että saa insinöörinä keksiä jonkun ratkaisun siihen korvausveteen. Korvausveteen siis käsitykseni mukaan olisi lisätä kalsiumia. Mutta tarvitaanko sen kalsiumin lisäämiseen jotain erityisiä laitteita ja outoja litkuja, vai onko akvaarioon soveltuvaa kalsiumia saatavana valmiissa muodossa, jonka voisi sitten vaan suoraan lisätä veteen?
Ja sitten vielä viimeiseksi kysymys akvaarion vedenvaihdosta. Eli miten usein ja miten paljon sitä vaihdetaan? Ei taida kuitenkaan ihan samat säännöt päteä kun makean veden puolella.
Pahoittelut, jos nyt kyselen ihan itsestään selviä asioita, tai en ole osannut tarpeeksi tarkkaan viestiketjuja lueskella vastauksia löytääkseni. Kiitän kuitenkin etukäteen kaikkia jotka viitsivät tämän romaanini lukea ja opastaa merivesiharrastuksen alkutaipaleella