Partamonni ok, se menee yksikseen. Itse en laittaisi miljoonakaloja ja mustamolleja taiston kanssa, koska nuo kaksi ensimmäistä ovat selkeitä kovan veden kaloja. Myös rapujen kohtaloa kantsii miettiä, sukaravut saattavat mennää parempiin suihin ja mitään isompaa rapua en välttämättä tuon kokoiseen laittaisi. Myös iso rapu saattaa alkaa napsia kaloja.
Itse laittaisin esimerkiksi
1 helmipartamonnin,
taistelukalauroksen,
parven esimerkiksi kardinaalitetroja/intiaaninsulkia/punapäätetroja/hehkutetroja/ruso- tai hohtokiilakylkiä/rasboroita.
Mikäli noita kovan veden kaloja välttämättä tahdot niin suosittelen sitten perustamaan lajiakvaarion niille.
Täällä oli joskus 128l tälläinen kokoonpano eli 1 taisto uros+ 3 tyttöä, 10kiilakylkeä, 10 mustaaneonia eikä näyttänyt pahalta mutta olisihan noita parvikaloja enemmänkin (omaan silmään) mahtunut ilman ylikansoitusta.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Nyt kannattaa miettiä, mitä oikeasti haluaa. On monia lajeja, jotka sopivat altaaseesi. En suosittelisi oikein mitään noista kolmesta yhteen. Vain partamonni sopii ongelmitta noiden muiden kanssa, mutta muut eivät sovi yhteen.
Voidaan miettiä helppouden mukaan. Taistelukalan vaatimus on lämpö, joka taas rajaa muita kaloja pois. Mustamolli sopii kyllä näiden kanssa yhteen lämmön kannalta, mutta veden virtaavuus ja kovuus ovat toista luokkaa. Taistelukalakoiras saattaa repiä miljoonakalojen huntuja ja toisaalta, miljoonakalat viihtyvät viileämmässä kuin taistelukalat.
Tässä sitten on kolme vaihtoehtoa:
a) lämmin ja pehmeä vesi
1 taistelukala
15 kiilakylkeä tai mustaneontetraa
7 kuparimonnista
1 partamonni
1 paratiisikala
6 rubiinibarbia
12 neontetraa
muutama juovaperhosnuoliainen
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Kiitoksia vastanneille... hyviä vinkkeleitä tuli!
Mutta ihmetyttää eräs juttu,,, kun osa sanoo että miljoonakalat ja mustamollit viihtyvät nyös pehmeämmässä vedessä ja osa sanoo ettei niitä saa laittaa sinne, kun eivät sovi semmoseen.
Mutta niinhän se on aina; asioista ollaan aina erimieltä mitä useammalta kysyy... En tiä sitte mitä tekisin ja miten saan tuon likan vaihtaan ne miljoonakalat joihinki muihin... mutta ilmeisesti vaihdan tuon taistelukalan kääpiörihmakala-pariskuntaan... tai johonki.. en tiä.. Tää on niin mielettömän vaikeeta ku noita kaloja on niin miljoonasti hienoja!!! Akvan pitäisi olla varmaan joku 1000l ett sais puoletkaan niistä mitä haluais
vielä kalaton wromak 112l, 3kissaa, mies ja pari mukulaa
Ainakin itse olen kohdannut paljon niitä mustamolleja, jotka ovat kuukahtaneet keskikovassakin vedessä. Miljoonakalaa paremmin pehmeässä vedessä menee hohtomiljoonakala.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Kiitos JukkaV vinkeistä.. Hyviä vaihtoehtoja annoit! oon sitten tällä hetkellä päätynyt aluksi näin:
1Helmipartamonni (kuhan vaan löysän sellaisen)
1Taistelukala tuoman väriä
Mustaneontetroja
ja loput onkin vielä kysymysmerkin alla, mutta noilla pääsee hienosti alkuun.. eipähän tartte kahtella enää sit kalatonta akvaariota...
Huomenna menen viemään valaisinkanttani huoltoon niin ostan muutaman kalan siinä samalla!
Minun on pakko kysyä: kuinka olet kypsyttänyt akvaarion?
Sillonko kävin ostamassa tuon akvasetin niin se täti sano, ett ostaa samalla vedenparannusainetta ja seran bionitrivec-ainetta ja välillä tiputtelin kalanruokaa... Antoi myös läjän esitteitä ja sanoi ett niis on hyvät ohjeet... (nojoo)Sanoi myös ett kuulemma voisi laittaa jo kaloja 24tunnin päästä ku on laittanu akvan kypsyyn, mutta totesi samalla että on humpuukkia eikä myy mulle kaloja vasta ku 2viikon päästä, kasveja sain ostaan viikon päästä ku aloitin kypsytyksen. Testejä olen tehny joka päivä ja hyvältä vesi vaikuttaa.. nitraatteja on, mutt nitriittiä ei, vesi neutraalia ja pehmeää. Tosin siitä paikasta en kalojani osta, ku joka kerta olen sieltä löytäny kuolleita ja nyt siellä oli monta allasta sairaita kaloja... en oikein luota kyseiseen paikkaan kalojen ostossa, pitää siis ajaa kauemmaksi, mutta onneksi on yks kaveri joka tietää luotettavan paikan eikä mun tartte ees ajaa sinne
janem kirjoitti: Tosin siitä paikasta en kalojani osta, ku joka kerta olen sieltä löytäny kuolleita ja nyt siellä oli monta allasta sairaita kaloja... en oikein luota kyseiseen paikkaan kalojen ostossa, pitää siis ajaa kauemmaksi, mutta onneksi on yks kaveri joka tietää luotettavan paikan eikä mun tartte ees ajaa sinne
Kuolleita kaloja löytyy jokaisesta liikkeestä eli sen perusteella ei kannata liikettä tyrmätä. Eri juttu on se, että kuolleita ei poisteta ja altaat on muuten kauheassa kunnossa.
Sairaat kalatkaan ei kerro koko totuutta, sillä on parhaimmissakin liikkeissä välillä kalatauteja. Osaavat liikkeet ei luonnollisestikaan myy sairaita kaloja vaan hoitavat ne ensin kuntoon.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
janem kirjoitti: Tosin siitä paikasta en kalojani osta, ku joka kerta olen sieltä löytäny kuolleita ja nyt siellä oli monta allasta sairaita kaloja... en oikein luota kyseiseen paikkaan kalojen ostossa, pitää siis ajaa kauemmaksi, mutta onneksi on yks kaveri joka tietää luotettavan paikan eikä mun tartte ees ajaa sinne
Minä olen tämä kaveri ja olen kyseisessä liikkeessä käynyt aika usein muutaman kaverin matkassa katselemassa, Aina on MONTA kalaa kuolleena pohjalla ja melkein joka akvassa. Osa kuolleista on ollut jo pidemmän aikaa vähintään viikon ja kun mainitsimme ystävällisesti myyjälle (joku nuori plikka) totesi vain että ei ne sie haittaa tee. Itse en sieltä ainakaan osta enään kaloja, tiedän paremman ja halvemman paikan
Eli siis... akva on 112litranen ja siellä vasta 1poikataisto, 6mustatetraa ja partamonni... Haluaisin jonkun värikkään pariskunnan uimaan sinne, mutta en tiedä mikä kävisi, kun on toi taisto? Ahven? joku rihmis? Kuten huomata saattaa oon alottanu vasta ja sillä kaloja noin vähän =)
Kiitos vastanneille. Koko ajan käy niin, että kun tiän mitä haluan niin sitten tulee joku toinen hieno kala ja olen taas sekaisin... =)
Onko tetrasi nyt siis mustatetroja vai mustaneontetroja? Mustatetrat näes viihtyvät viileämmässä vedessä kuin taistelukala ja ainakin omien kokemusten mukaan tarvitsevat paljon isomman akvaarion kun edes tuo oma 170L ei niille tuntunut riittävän...