Kävinpä tutustumassa tuohon paikalliseen kalakauppiaaseen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
thank
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Kävinpä tutustumassa tuohon paikalliseen kalakauppiaaseen

Viesti Kirjoittaja thank »

Eilen kävin ensimmäistä kertaa tutustumassa paikalliseen akvaarioliikkeeseen. Liikkeessä oli kuusi noin 60 litran akvaariota. Olin todella pettynyt käyntiin, mutta samalla melko huvittunut.

Ensimmäisenä huomasin kultakalat, joista kaksi opetteli uimaan selkää. Seuraavassa akvaariossa oli yksi lyhtytetra, joka myös opetteli uimaan selkää. Hyvin koulutetut kalat. Akvaariot olivat tosi likaisia, vesi sameaa ja suodattimet minusta väärin asennettuja (reilusti vedenpinnan alapuolella). Kasveja akvaarioissa oli runsaasti, mutta nekin olivat levän peitossa.

Myyjän ohjeet olivat vähintäänkin outoja. Kehuin, että ompa teillä hienoja miekkapyrstöjä, myyjä rupesi siinä kertomaan sitten miekkapyrstöjen hoidosta. Miekkapyrstö on hyvin vaativa kala, joka on todella vaikea hoitaa ja saada lisääntymään. Sen veteen pitää lisätä ruokasuolaa, jotta se pärjää. Jeah? 8O

Kauppias yritti myydä minulle tuota yksittäistä kituvaa lyhtytetraa, kun satuin kysymään, että minkä näköinen kala se on (kun en aluksi sitä akvaariosta löytänyt).

Kauppias osasi myös kertoa, kuinka akvaariovettä täytyy seisottaa kaksi viikkoa ennen kuin kalat voivat muuttaa siihen, mikä on hyvä, muttei hän tiennyt senkään vertaa esim. termejä kuin minä.

Oli siinä käynnissä pari positiivista puoltakin. Hyllyissä oli laadukkaita ruokia (tosin, niistä kalakauppias osasi kertoa vain, että "meiltä löytyy tätä tavallista ruokaa (eli hiutaleita) ja tätä laadukkaampaa ruokaa (pakastekuivattuja verimatoja). Ruoat aion käydä ostamassa ko. liikkeestä, muuta en valitettavasti uskalla.

Olihan se kauppias tosi mukava ihminen, juttelimme niitä näitä kalajuttuja sen puoli tuntia siinä, katselimme akvaariokirjoja yms, muttei valitettavasti tiennyt akvaariokaloista enempää kuin minäkään.
-Mandell-
Member
Member

Re: Kävinpä tutustumassa tuohon paikalliseen kalakauppiaaseen...

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Niin ja näiden kauppiaiden takia sitten aloittelijatkin ovat pulassa.. :?
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Olikos tossa nyt varmasti kyseessä kauppias vai esim työharjoittelussa ollut ihminen joka ei ennen akvaarioiden kanssa ole puljannut? Kauppias ja myyjä on kaksi eri asiaa!
Ja miekkapyrstöjen suolanlisäys. Ei mikään ufohomma. Jos ovat tulleet kaukomailta jossa niitä kasvatetaan niitä veteen tosiaan on hyvä lisätä hieman ruokasuolaa. Tai jos kaloilla on osmoosin kanssa ongelmia niin silloinkin ruokasuola parantaa vaivat.
Siinäkin myyjä oli periaatteessa ihan oikeassa, että miekkapyrstö on vaikea hoidettava koska juurikin noi kaukoidässä ja murtovedessä kasvatetut pyrstöt ei sellaisenaan viihdy meikäläisessä pehmeässä ja happamessa vedessä.
Kuitenkin myyjällä oli tiedonhalua kun sitä akvaariokirjoista kerran haettiin. Toivottavasti myös sinä osasit neuvoa pahemmissa ryteiköissä ettei myyjä ihan metsään mennyt ja osaa seuraavaa asiakasta auttaa paremmin.
-Mandell-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -Mandell- »

Teemu Salonen kirjoitti:Toivottavasti myös sinä osasit neuvoa pahemmissa ryteiköissä ettei myyjä ihan metsään mennyt ja osaa seuraavaa asiakasta auttaa paremmin
no joo mutta eikö kauppiaalla/myyjällä (kumpi nyt lieneekään ollut) pitäisi silti olla itsellään jotain tietoa ettei asiakkaan tarvitse ruveta myyjää neuvomaan?
84l rapularasborala,40l vauvanaario +nelivarvaskilpikonna ja akaattikotiloita
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Teemu Salonen kirjoitti:Olikos tossa nyt varmasti kyseessä kauppias vai esim työharjoittelussa ollut ihminen joka ei ennen akvaarioiden kanssa ole puljannut? Kauppias ja myyjä on kaksi eri asiaa!
Kyllä kyseessä oli itse kauppias, sen verran pieni paikkakunta tämä, että kaikki toisemme tunnemme täällä.

Tuota miekkapyrstöjuttua en ollutkaan ennen kuullut. Sen verran kyselin, että isoimmat koiraat mitä akvaariossa oli, oli ostettu yksityiseltä, pienemmät naaraat olivat tulleet tukusta. Asiasta en enempää tiennyt, mainitsin vain, sillä en ole koskaan aiemmin kuullut tällaisesta käytännöstä.
Teemu Salonen kirjoitti:Kuitenkin myyjällä oli tiedonhalua kun sitä akvaariokirjoista kerran haettiin. Toivottavasti myös sinä osasit neuvoa pahemmissa ryteiköissä ettei myyjä ihan metsään mennyt ja osaa seuraavaa asiakasta auttaa paremmin.
Ikävä kyllä minä olen myös akvaariohommissa täysi nyyppä, aloittelija, mistään mitään tietämätön. Minusta tuo kuitenkin oli tosi suloista, että kalakauppiaalla oli aikaa minulle noin paljon, rupatella ja selailla kalojen kuvia kirjoista, kun mainitsin siitä, että rakennan noitamonnin ympärille muun kalaston, ja myyjä kiinnostui, sillä hän ei ollut koskaan punaisesta noitamonnista kuullut emmekä sitä sitten Varjon jostakin kirjasta löytänyt, mikä hänellä oli, emmekä toisestakaan akvaariokirjasta. :)
tetra-76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja tetra-76 »

Tarkoitatko nyt ruokasuolaa vai merisuolaa? Itse olen ollut siinä käsityksessä ettei ruokasuolaa saisi lisätä mutta merisuolaa kylläkin.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Ainakin itse käytin MERIsuolaa molleille, ja -80 luvulla laitettiin altaaseen kuin altaaseen merisuolaa. Muutenkin olen aloittajan kauppiaan kanssa samaa mieltä, ettei miekkapyrstö ole helppo kala, ainakaan seuduilla missä on pehmeä vesi. Ja mielestäni suolakylpy toimii varmasti tänäpäivänkin, tiettyihin vaivoihin.

(ps. jalat pehmenee kummasti, kun laittaa kuumaa vettä ja merisuolaa pesuvatiin ja jalat sinne).
tso
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tso »

Nyt vielä tarkennus tuohon.

Normaalissa supermarketissa myytävä MERIsuola on natriumkloridia, eli täysin samaa ainetta kun tavallinen ruokasuola, sillä erotuksella, että esim. karkeaan merisuolaan ei lisätä paakkuuntumisenestoainetta tai jodia.

Sitten on erikseen (akvaario)erikoisliikkeissä myytävät tasapainotetut merivesi-suolat. Valmistajia on lukuisia, mutta esimerkiksi tästä voi katsella eri valmistajia.

Voitko tarkentaa mitä suolaa oikein molleilla käytit?
Akvaristi vuodesta -77.. välillä (puoli)pakollisia taukoja. Suolaista ja makeaa.
The confidence of amateurs is the envy of professionals.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Ihan tavallista karkeaa merisuolaa, ei siis merivesiakvaarioihin tarkoitettuja. Käsittääkseni suolakylpyihin käytetään samaa, ainakin silloin ennen, molleille käytin sitä siks, kun homehtuvat helposti.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”