Sisustusvinkkejä vailla

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
S1mppa_
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Sisustusvinkkejä vailla

Viesti Kirjoittaja S1mppa_ »

Kaipaisin jonkinlaisia sisustus vinkkejä akvaarioni suhteen. Allas on mitoiltaan 150x50x60cm eli 450litranen.
Minkälaisilla kikoilla altaan saisi näyttämään paremmalta? kuinka taustan vaihto vaikuttaa näkymään? Kasvi ehdotuksia?
Oikealla näkyvä kanto ei ole vielä siellä missä sen haluasin olla, koska kanto on kiven avulla painatuksessa, meinaa vielä vähän kellua vaikka on ollut upoksissa jo reilun kaksi kuukautta.. tuo keskellä oleva häkki on poikas allas jos ihmetyttää :mrgreen:

Kiitoksia vastauksista, olen vielä melko peukalo keskellä kämmentä tämän sisustus homman kanssa [:I]

Kuva
lauri]
Junior Member
Junior Member

Re: Sisustus vinkkejä vailla.

Viesti Kirjoittaja lauri] »

Vinkkinä, elä istuta yhtä kasvilajia jokapuolelle akvaa vaan yhteen ryhmään samaa lajia [;)] Itse ainakin tykkään enemmän semmoisesta asetelmasta :)
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Tässä paras linkki
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... eellisesti

Siitä vaan opiskelemaan! Kohta on jo ihan toisennäköinen.
villimilli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja villimilli »

Suosittelen kokeilemaan taustan vaihtoa. Esimerkiksi ihan mustalla/sinisellä/ruskealla (mistä väristä pidätkään) kartongilla. Se ei maksakaan paljoa. Voit kokeilla vaikka erilaisiakin värejä. Itse pidän yksivärisestä tummasta taustasta. Kartongin väri hieman tummuu, kun sitä katsoo altaan läpi, eli kirkkaamman sininenkään ei välttämättä ole huono vaihtoehto.

Komppaan edellistä, eli kokeilepa laittaa kasveja isommissa puskissa yhteen tai ehkäpä jotain kasvia kateen kohti allasta.

Jos nuo kantosi ovat pitkiä, niitä voisi kokeilla myös nostaa pystyyn, jolloin altaan yläosa ei näyttäisi niin tyhjältä ja alaosa täydeltä. Tasapainoa ;) Samaten voit kokeilla laittaa molemmat kannot vaikkapa keskelle allasta, jolloin syntyisi korkea juurakosto ja sen ympärille voisi asetella kasveja.

Suurijakoisen pohja-aineksen vaihto hiekkaan tuo ison muutoksen altaaseen ja se tuntuu myös tekevän altaasta suuremman näköisen. Noin isoon altaaseen hiekkojen vaihto on vaan aika urakka, ja varsinkin jos kaloille ei ole tilapäiskotia vaihdon ajaksi.

Myös jotain pintakasvia voisit kokeilla, esimerkiksi pistiaa, joka kasvattaa pitkät juuret ja näin näyttää mukavalta pinnassa eikä jätä sitä niin autioksi.

Mitkä ovat altaasi vesiarvot (pH, kovuus, lämpötila)? Kalasto?

PS. Sisustusvinkki - älä jätä isoa levämagneettia keskelle lasia ;) Se ei ole kovin sisustuksellinen.
450l seuraponttö, saksanpaimentaja, belgianpaimentaja versiota malinois & LV-ruuna :)
S1mppa_
Starting Member
Starting Member

vallumaarit kirjoitti:Tässä paras linkki
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... eellisesti

Siitä vaan opiskelemaan! Kohta on jo ihan toisennäköinen.
tämä selvensi kummasti! kiitos :D

villimilli kirjoitti:Suosittelen kokeilemaan taustan vaihtoa. Esimerkiksi ihan mustalla/sinisellä/ruskealla (mistä väristä pidätkään) kartongilla. Se ei maksakaan paljoa. Voit kokeilla vaikka erilaisiakin värejä. Itse pidän yksivärisestä tummasta taustasta. Kartongin väri hieman tummuu, kun sitä katsoo altaan läpi, eli kirkkaamman sininenkään ei välttämättä ole huono vaihtoehto.

Komppaan edellistä, eli kokeilepa laittaa kasveja isommissa puskissa yhteen tai ehkäpä jotain kasvia kateen kohti allasta.

Jos nuo kantosi ovat pitkiä, niitä voisi kokeilla myös nostaa pystyyn, jolloin altaan yläosa ei näyttäisi niin tyhjältä ja alaosa täydeltä. Tasapainoa ;) Samaten voit kokeilla laittaa molemmat kannot vaikkapa keskelle allasta, jolloin syntyisi korkea juurakosto ja sen ympärille voisi asetella kasveja.

Suurijakoisen pohja-aineksen vaihto hiekkaan tuo ison muutoksen altaaseen ja se tuntuu myös tekevän altaasta suuremman näköisen. Noin isoon altaaseen hiekkojen vaihto on vaan aika urakka, ja varsinkin jos kaloille ei ole tilapäiskotia vaihdon ajaksi.

Myös jotain pintakasvia voisit kokeilla, esimerkiksi pistiaa, joka kasvattaa pitkät juuret ja näin näyttää mukavalta pinnassa eikä jätä sitä niin autioksi.

Mitkä ovat altaasi vesiarvot (pH, kovuus, lämpötila)? Kalasto?

PS. Sisustusvinkki - älä jätä isoa levämagneettia keskelle lasia ;) Se ei ole kovin sisustuksellinen.
Tuota sinisen taustan vaihtoa olen jo jonkin aikaa harkinnut, mutten ole vielä uskaltanut vaihtaa.
Tuo isompi kanto on tarkoitus nostaa pystyyn, niin kuin sanoit, kuhan se suostuu pysymään pystyssä. [;)]

Hiekan vaihto ja yleensäkkin tuon pohjan myllääminen on melkonen urheilusuoritus, kun ei meinaa kädet yltää pohjaan kunnolla :mrgreen: :?
Kasveja pitää katsella liikkeessä kunhan saa tuohon jonniilaisen järjestyksen.. :)
Niin vesiarvot, vesi tosin vaihdettu juuri eilen. GH->7'd KH ~6'd PH ~6,8 veden lämpö 27astetta. mitattu pilipali-testillä, ei mikään supertarkka

Se magneetti unohtu lasiin :mrgreen:
buke
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja buke »

En huomannut, nopeasti kun luin, seuraavanlaisia sisustusvinkkejä:

Lisää eri sävyisiä kasveja. Laita Jokin tumma pöheikkö vaikka taustalle ja eteen jokin kaunis yksi miekkakasvi. Tee erilaisia sisustuskokeiluja. Minä laitoin rihmojeni takia etualalle (reunoille) pitkiä, mutta ei näköestettä luovia kasveja (vallisneria ja lumme). Tulevat kalat mielummin esille, kun on hieman suojaa. Kehystää allasta samalla kivasti ja tekee hassun S-mutkan muiden pitkien kasvien kanssa.

Muita ei nyt mieleen heti tule, mutta voin laittaa jahka keksin.
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Meikäläinen ei sinistä taustaa laittaisi kuin merivesipyttyyn, koska se tekee kasvien väreistä todella hailakat. Makuasia toki, mutta suosittelen ehdottomasti mustaa/tummaa taustaa. Sitten komppaan jo edellämainittuja vinkkejä, eli kasvit selkeisiin puskiin ja koeta sommitella erilaisia ja erisävyisiä kasveja siten, etteivät samanlaiset kasvit ole vierekkäin. Ja hanki joku katseenvangitsijakasvi, kuten miekkakasvi tai joku erilainen köynnöstävä ja sijoita se kultaisen leikkauksen kohtaan altaassa (ks. Wikipedia). Ja nuo ruukut minä ottaisin pois tai koettaisin piilottaa, jos ne ovat kalojen takia tärkeitä.
pala
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pala »

Minä ottaisin nuo kaikki ruukut pois, sekä nuo valkoiset simpukat/kivet? sekä tuon tynnyrin ottaisin myös pois, ja tilalle ehkä jotain matalaa kasvia ja tumma tausta! :)
S1mppa_
Starting Member
Starting Member

Re: Sisustusvinkkejä vailla

pala kirjoitti:Minä ottaisin nuo kaikki ruukut pois, sekä nuo valkoiset simpukat/kivet? sekä tuon tynnyrin ottaisin myös pois, ja tilalle ehkä jotain matalaa kasvia ja tumma tausta! :)
En muistanut mainita että juurikin ruukut sekä tynnyri ovat lähtö listalla. pitäisi noille parille nuoliaiselle keksiä joku piilo, kun tykkäävät tuolla tynnyrissä lymytä. Mutta eiköhän tuon kannon saa jotenkin niin, että tulee suojaisa paikka.
Simpukat taasen taitaa hävitä ilman pois ottamista, liekkö hauraita vai mikä, mutta ovat alkaneet ikäänkuin maatua tuolla pohjalla.

Ei vaan viellä malttaisi alkaa operoimaan tuolla altaassa, kun on noita kalan poikia, eikä ole erillistä akvaa minne heidät sijoittaisi.
niin reilu 20 mustamollia ja noin 15-20 miljoonakalaa. :)
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Jos lisäät kasvien määrää, saat helposti jonkun pöheikön taakse piiloon vaikka savisen plekoluolan. Meidän partis on tällaisesta hyvin mielissään ja minä olen mielissäni kun se on kasvillisuuden takana piilossa :)
viineri
Member
Member

Viesti Kirjoittaja viineri »

Tuonne voisi sopia hyvin muutama iso jättiläismiekkakasvi :)
112 l
Pytty sisältää: hunajarihmalauman, +10 kardinaalitetraa, kuparimonnisia, partamonnin ja muutaman nuolimonnin
Aadolfiina
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura ry

Viesti Kirjoittaja Aadolfiina »

Millaisista altaista sä yleensä pidät? :) Tosiaan puollan kaikkea edellä mainittua, että turha rompe pohjalta pois ja tausta vaihtoon. Tumma on tietenkin paras, mutta niistäkin löytyy vähän kuvioidumpaa. Mulla ainakin toimii tämä ainakin mielestäni ihan hyvin ja on tumma: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ucts/AD556. Ei ole kuitenkaan ihan tasainen tumma vain. Mä hankkisin ehkä jonkun paljon isomman juurakon lisää, jonka vois asetella siten, että menee vähän korkeammallekkin. Ei kaikki keskittyisi menemään vain pohjaa myöden. Kasvit voisi laittaa aina yhteen tai kahteen ryhmään. Lajeja ei tarvitse olla montaa. Itse tykkään, että on enemmän sellaisia isompilehtisiä lajeja selkeyttämässä sisustusta ja pienilehtisistä kasveista muutama isompi pusikko hyväksi suojaksi kaloille. Tosin tämäkin on ihan mielipidekysymys.

Kivistä saa kivasti luonnollista elementtiä pohjalle ja kaloille hyviä piiloja. Rautakaupasta saa esim. liuskekiviä joista voi silikonista liimailla luolia. Itse kävin rautakaupassa ja antoivat sieltä ilmaiseksi ihan jonkun uunin koristekivilaatan, jonka lekalla laittelin pienemmäksi. Kivien saaminen voi olla tosin näin talvella hankalampaa varsinkin noista pienemmistä rautakaupoista. Kiuaskivistäkin tosin voi koittaa rakennella. Olet varmaankin katsellut tuota viestiketjua Kuvia akvaarioistanne 3, niin sieltä voi katsella vaikka vähän inspiraatiota! ;)
128 l
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

Ainakin toi karsee taustakuva pois. Pistä vaikka sinisen tai musta taustan.
buke
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja buke »

Toisaalta nuo ruukut ovat asukkaiden kannalta käteviäkin. Voithan aina naamioida ne vaikka jaavansaniaisella tai sammalella. ;) Mielikuvitus on rajana!
S1mppa_
Starting Member
Starting Member

Aadolfiina kirjoitti:Millaisista altaista sä yleensä pidät? :) Tosiaan puollan kaikkea edellä mainittua, että turha rompe pohjalta pois ja tausta vaihtoon. Tumma on tietenkin paras, mutta niistäkin löytyy vähän kuvioidumpaa. Mulla ainakin toimii tämä ainakin mielestäni ihan hyvin ja on tumma: http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... ucts/AD556. Ei ole kuitenkaan ihan tasainen tumma vain. Mä hankkisin ehkä jonkun paljon isomman juurakon lisää, jonka vois asetella siten, että menee vähän korkeammallekkin.
Katselin noita muiden akvaarioiden kuvia, hirmusen kauniita ovat :) ite tykkäisin hiukka valoisammasta ja selkeestä altaasta, mutta ei tuollanen tumma viidakko-lookkikaan pahan näkönen ole.
Tuo altaassa oleva juurakko on jo ehkäpä tarpeeksi iso, pystyyn nostaessa jää vedenpintaan matkaa noin 5cm. mutta antaa köllötellä vielä tovi että uppoaa.
Romppeet sai kyytiä tänään ja asettelin noita kasveja enempi "nippuihin", eivät ole enää siellä täällä.. ja huomenna tulee sitä Jättiläismiekkakasvia, tai jotain iso lehtisempää. [;)] Laittelen uutta kuvaa kun on saanut väkerrettyä edes pikkusen parempaan suuntaan...
NoiR
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NoiR »

Tumma vai vaalea... makuasia kai, niin taustoissa kuin muussakin :mrgreen:

Näin vaihteeksi näyttää oma vaalea ihan kivalta... tausta siis. Tumma oli pitkään ja sekin on hieno. Altaan tunnelmaa saa muutettua helposti tuolla taustan värillä. Nyt on jotenkin fressin oloinen ja koko olohuone, missä allas on, näyttää valoisammalta. Laitan vertailuksi linkit tumma vs. vaalea...

http://picasaweb.google.fi/o00NoiR00o/O ... 7535286770

http://picasaweb.google.fi/o00NoiR00o/O ... 4674932658
S1mppa_
Starting Member
Starting Member

Piti kysyä jo aiemmin että.. mitenkä tuollasen tuuheakasvuisen akvaarion siivous onnistuu? Äkkiseltään luulisi että pohjan lappoaminen olisi hirmu työn takana?
Tuli pieni muotonen ongelma tuon uuden taustan asentamisen kanssa, entisen otin pois, nyt paistaa valkoinenseinä takana. Ei siinä mitään, mutta miten tuon uuden taustan laittaa paikalleen, kun akvaarion ja seinän välissä tilaa on noin 5cm..? 8O ja akvaario painaa n.~500kg ei liiku helpolla. [:I]
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

Mä ottaisin nuo valkoiset kivet pois, lisäisin kantoja ja ehdottomasti tausta vaihtoon!! Turkoosi, tumman sininen ja musta kartonki ajavat asian hyvin. Jotenkin se, kun on yhteinäinen taustaväri, korostaa akvaarion kasveja. Tai sit ihan kivijäljitelmä tausta, sellanen muovinen, akvaarion ulkopuolelle kiinnitettävä.

Ja kuten joku kans sanoi, niin ryhmittelisin kasvit ryhmiin. Mä oon tehny akvaa uudelleen sisutaessa ihan niin, et otan paperia ja kynää ja mietin valmiiks siihen, miten kasvit ja kannot jne asettelis akvaarioon, niin saa hiukan runkoa kun rupee niitä sinne altaaseen taas laittelemaan.

Lisäisin ehkä jotain matalaa kasvia etualalle pieninä tuppoina tms.
317 L (sekala)
S1mppa_
Starting Member
Starting Member

Nyt on jo pikkusen erinäkönen, tuo taustan vaihto tekee jo ihmeitä :)

Kuva

Huomenna saa poikasaltaan pois, kun poikaset matkustavat pienempään akvaarioon, omaan rauhaan. :)
Vaatii vielä todella paljon kasveja, jotta sais pois tuota hirmusta hiekka kenttää.. :frown:
Aadolfiina
Junior Member
Junior Member

Musta vieläkin vois laittaa vaikka sen toisen juurakon ;) Näyttää kyllä jo tosi paljon paremmalta ja tykkään kyllä taustasta. Juurakkokin on tosi hyvännäköinen pystyssä. Nyt voi kyllä sanoa, että allas on tehnyt hurjan muodonmuutoksen ja näyttää jo tosi hyvältä. Selkeä kokonaisuus, eikä enää sellainen sillisalaatti kuin se entinen. Mitäs itse olet mieltä työsi tuloksesta? :)
128 l
S1mppa_
Starting Member
Starting Member

Samaa mieltä, kyllä tuonne vois juurakon vielä laittaa. Tai semmosen "kärähkän", miksi lie sitä kutsutaan. :)
Pitänee juurakkoa suunnitella, miten sen laittaisi vähän keskemmälle, syvyys suunnassa. Meinaa tuo etuala olla liian avonainen..
Hirmunen homma täyttää tuon kokosen altaan hiekka-alaa, tuossa edessä on noin 25-30cm syvä kaistale pelkkää hiekkaa. Näyttää tyhmältä. :frown:
Aadolfiina
Junior Member
Junior Member

Ootko niitä kiviluolia miettinyt? Ne voisi sijoittaa vähän enemmän etualalalle, niin tuota hiekkapinta-alaakin menisi piiloon. Pohjakalat tykkäisi, mutta onkos sulla edes niitä? Itse ajattelin sellaisia värkätä, kun löytyisi vain silikonia millä liimailla ja kivet pitäisi pestä.. En tiedä mihin kyllä sijoitan semmoisen kivimäärän, mikä tuolla ämpärissä on! Juurakkoo vois aatella tosiaan menemään vähän pohjaa pitkin. Joku kapea näyttäisi minun silmään hyvältä ja sitä voisi tuoda ihan tuohon etualallekkin. Tuleepas nyt tarkkaa määritystä.. Näistä neuvoista ei kyllä tosiaan kannata mallia ehkä ottaa, kun itse olen yhden altaan vain sisustanut! :D
128 l
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”