Meille tuli pikahälyllä lauantaina 27.2.2010 akvaario. Ulkomittojen mukaan 99,70l ja ostettu 3v sitten Akvaariokeskuksesta. Silikonit näyttää ok ja naarmuton.
Tuttumme toimisto muutti ja kuulemma jos me ei sitä oteta, niin kalat listitää ja akva yms kamat menee ROSKIIN

![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
No... minä haaveillu jo kauan MUTTA en näin pikana ja muutenkaan tällä tavalla... en tiennyt MITÄÄN kokoa/mittoja/asukkeja, mitään!
Halusin silti yrittää pelastaa..
Mieheni lähti muuttoavuksi ja sitten selvisi ettei niillä kenelläkään ollut mitään hajua miten homma hoidetaan (mieheni piti vain olla kantamassa jne)
Ykskaks mies soitti että me ollaan nyt täs pihalla tän akvan kanssa

NOH.. Niin ne tosiaan siinä oli kun ryysäsin kattoo et miten hel... te sen nyt jo toitte ja miten ja mitämitäMITÄÄÄÄ HÄH????
Kolme viisasta miestä oli aatellu et eihän se nyt niin vaikeeta ole (matkakin kun lyhyt 15min luokkaa) yhtä akvaariota muuttaa.
Oli tyhjentäneet siitä vedet ihan vähiin, irrottaneet valaisimen ja EHEIMin sisäsuodattimen (muuta tekniikkaa ei ollutkaan) ja nostaneet akvan jalustalta pakun konttiin hilirimpsis... kalat (5 kardinaalia, 1 joka kauhukseni paljastui tänään Leväbarbiksi sekä 2 helmipartamonnia) siis siel pohjalla killumassa vähissä vesissä, joka tietty ihana sameena mylläyksestä.
Se jalusta oli tosi matala ja enhän mä sitä siihen halunnu (3v & 1v lapset ja kaksi isoa berninpaimenkoiraa myös kotona), joten hipihipi miehen kanssa eka äkkiä yks senkki keittiön seinustalle ja kantoivat akvan siihen.
Mä koko prosessin ajan ihan

Eihän siellä ollu mitään muuta kun hiekat ja yks ruukku & juurakko pohjalla (ei sit niitä voinu nostaa pois vaan monnit siel alla!!!) ja kalat. Thats it. Ne ukkelit (ex akvan omistaja toimistomiehet) ei olleet käyttäneet lappoja, leväraappoja -magneettia kylläkin-, vedenparannusaineita, ei mitään kasveja.... Siinä sit veden lisäystä ja EHEIMin sisäsuodattimen pesua vähän ja ihmeteltiin miehen kanssa et voi jessus mitä täst tulee, kun tuo levoton sakka hienon hiekkapohjan takia laskeutuu. Olin ihan varma et pian kaikki kalat maha pystyssä.
Se akvan omistaja ei ite tienny yhtään mistää mitään, juurikaan.
Ilta ihmeteltiin ja kalat värjötteli nurkassa tai kannon alla
Olin 100-varma ettei tästä tule mitään! KAIKKI mahdollinen meni väärin, mitä olin lukenut että miten homma PITÄISI hoitaa. Mut ei kyllä oikeesti ollut meistä kiinni

Sunnuntaina 28.2.2010 mä sit menetin hermot ja aattelin et mähän en niitä tapa (tosin ei kyl olis nyt enää musta kiinni mut silti).
Akvan uudelleen tyhjennystä ja siivousta ja akvan ja senkin väliin asetettiin semmosta alusmateriaalia et ne epätasasuudet tasottuisi. Kun ne miehet sen tänne kiikutti niin en ehtiny sanoo enkä ees ajattelee oikeesti MITÄÄN kun olin aivan shokissa miten tää hoidettu (kuulemma sen 2v sitten samalla tavalla muuttivat sinne toimistoon yhden miehen kotoota).
Vähän saatiin punnertaa, mut onnistui ja veden lisäykset otin pois ja laitoin takas (sama vesi pois ja takas pääosin. Pikkuosa korvattiin taas uudella) sillain varovarovasti, ettei se pohja niin pöllyttäisi kun on hienoo hiekkaa.
Lähdin tohon 5-10min matkan päässä olevaan Faunattareen ja siellä vierähtikin 1,5h jutellen ja pohtien jne esitteitä yms kamoja haalien todella auttavaisen ja ihanan myyjän kanssa! Hommasin lapon, haavin, vedenparannusainetta, lisää safkaa, 4 kasvia, nestemäistä kasvilannotetta, uutta vähän isompirakeista hiekkaa pikku pussi, jolla sit osan hienosta hiekasta korvasin. Ja ei taatusti viel olis kannattanut, mutta ostin 5 kardinaalia lisää et jospa 10kpl parvi olisi vähän rohkeampi + sinisen Taistelukalan... oli pakko.. Anteeksi!
Kotiin, ja varoen sitä vanhaa hiekkaa osittain poistin ja laittelin uutta tilalle ja lisäsin niitä mömmöjä sinne ohjeitten mukaan ja istutin kasvit.
Bakteeritasoahan tuolla kyllä TAATUSTI on, kun ei sitä muutossa kokonaan tyhjennetty ja suodatin vain varoen pestiin. Siinä mielessä ei ole kyse uuden akvan perustamisesta.
Valot pidettin pois et jos se edes vähän auttaisi kalojen megastressiin... doubt it... ja uudet kalat istutettiin 'ohjekirjojen mukaan'.. vaikkakin tietysti muutosta aivan liian pian.
MAANANTAINA 1.3.2010:
-vesi on kirkasta, lasit puhtaat (ihme kyllä ei tuolla levää oikeen ollut eikä haissu mitenkään pahalle tullessaankaan) ja kaikki kalat varsin virkkuja.
-Kardinaalit liikuskelee parvena mukavasti,
-helmipartikset 'Törky & Turpa' siivoilee akvaa innoissaan ja kalusivat intona niille antamani kesäkurpitsaviipaleen.
-Nokkamonni (?) 'Spurtti' on myös rohkaistunut ja touhuilee. On kyllä suurimmaksi osaksi jotenkin reppana

-Taistelukalakoiras 'Ippon' uiskentelee kenellekään ärhentelemättä ja näyttää tykkäävän olla kasvienkin luona, etenkin yhden kellukasvin alla.
-Kaikki terveen ja tyytyväisen oloisia
TIISTAINA:
-Kaikki näyttää olevan akvasa hyvin.
-Kalat aktiivisia ja syövätkin (raepurkkiruokaa, TetraMin Granules)
-Laitoin illalla akvantakalasiin mustaa kartonkina
-Vesi kirkastunut entisestään
KESKIVIIKKONA 3.2.2010:
-Selvitystyötä, ja kävi ilmi että Nokkamonniksi luulemani 'Spurtti' onkin LEVÄBARBI!!!!!!!!!
-Luin siitä nyt heti ja minimivaateena aikuiselle (joka tämä yksilö on!) näyttäisi olevan 200l akvaario!! Ilmankos se on musta ollut niin raasun, masentuneen, säälittävän oloinen, vaikkakin nyt hieman piristynyt, aktivoitunut ja spurttailee enemmän -etenkin iltaisin/yöllä kun olen ollut hereillä ja seuraillut
-Myös Näitä helmipartiksia (2 koirasta) ei saisi netin mukaan olla kuin miel. 1kpl tämän kokoisessa kavassa.
-Kyllä on asiaan perehtynyt tän akvan aikanaan perustanut..

Varmaan tuolle Leväbarbille (nyt siis asuu vantaalla) pitäisi saada uusi koti hankittua jostain... TÄTÄ KAUTTA??? Alla kuva 'Spurtista' ja ihan viestin alla kuva akvasta lauantailta, sen jälkeen kun 'muuttomiehet' lähtivät ja toinen kuva tältä aamulta.

Toivon myös ettei minua nyt aivan lytätä täällä, vaan muistatte että minä halusin vain estää näiden tappotuomion ja akvan roskiin heiton

Nöyrä kaunis kiitos jos joku ohjeistaa...
mm. tarvitsisiko lämmittimen ja kannattaisiko nyt alkuun vettä pikkuerissä vaihtaa useammin jo noiden partiksien ymmärtääkseni mahdollisesti erittävien myrkkyjen taki? Vesitestejä varmaan ainakin pH ja veden kovuus... GH/KH????
Mitä kaloja tuonne voisi vielä hommata enemmän keski-/pintaveteen. Kävisikö ruusutetra 6kpl?? Kynäkaloja 6kpl?? Entä olisiko pohjalle piikkisilmät 2kpl tarpeen?? Kasveja toivoisin vielä lisää.. nuo alemman kuvan 3 pohjakasvia ja yhden kellukasvin hommasin. Lannoitteeksi nestemäistä ja voisiko harvakseltaan pohjakasvin juurelle laittaa kanin papanoita -pikkusiskollani on kääpiöluppa. Kuinka paljon niitä papanoita uskaltaa laittaa ja kuinka usein?
Tämä foorumi on uskomaton tietopankki, jonne uppoutuu. Kolme viime yötä on tullut valvottua 02.30 täällä surffaten

Lauantaina 27.2.2010 kun muuttomiehet lähtivät

Tänään 3.2.2010