Valvoja: Moderaattorit
Olen tehnyt samoin, mutta älä pese akvaariota, koristeita tai missään nimessä suodatinta. Jos poistat koko bakteerikannan, niin tulee ongelmia. Pohjalla olevat kakat voi pyyhkiä talouspaperilla. Muista laittaa ilmastin kalojen väliaikaiseen purkkiin ja pese uusi hiekka kunnolla tai kestää päiväkausia ennenkuin vesi kirkastuu. Kannattaa myös ottaa talteen mahdollisimman paljon alkuperäisiestä vedestä ja kaataa se sitten takaisin akvaarioon. 10l sankojahan saa parilla eurolla, joten kannattaa hankkia muutama.tane123 kirjoitti:Mä saan varmaan haukut kun ilmoitan oman toiminta tapani![]()
Eli Kasvit pois toiseen sankoon tai muuhun astiaa (vettä) . koristeet yms pois.
Kalat toiseen astiaan, jossa vettä akvaariosta.
vettä pois niin paljon kuin lapolla saa. Edellinen hiekka/sora/yms. pois.
Tarvittaessa akvan huuhtaisu.
Uusi hiekka tilalle, vettä, kasvit, Safestartia, kalat.
Juu, ämpäritekniikka kuulostaa toimivimmalta. Tuo idea ottaa vanhaa soraa ympiksi sukkahousuun, on ihan hyvä. Sitä ei saa sitten pestä. Mahdollisimman paljon vaan vanhaa vettä matkaan altaasta, niin ei tule kaloille turhan stressaavaa ympäristönvaihdosta. Bakteerivalmisteita ei tarvita, jos vältät pesemästä muuta sisustusta ja erityisesti suodatinta. Hyvä varotoimenpide on ruokkia kaloja niukasti seuraavat päivät. Jos kaapista löytyy ilmapumppu kivineen, niin sen voi lisätä boostaamaan bakteerien lisääntymistä, sillä hapen puute lienee usein rajoittavana tekijänä lisääntymisessä.Sannikka kirjoitti:taian toteuttaa tuon ämpäritekniikan, koska minulla on taistelukala, joka kummiski on semmone 6 senttinen. Oon hiekan pessy, koska vaikka toisin luki siitä eläinkaupasta ostetussa pussissa, hiekka oli ihan pölystä.Tänään taian vaihtaa. Teenkö niin että laitan sukkahousuihin vähä sitä vanhaa hiekkaa? ja akvaarioon sitte ne. Suodatinta en tietty pese, en pakolla koriste-esineitäkäää.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.phpKorjattavan akvaarion tyhjennys
Ensin akvaario on tyhjennettävä kokonaan. Vesi imetään ensin letkulla niin vähiin, että kalat voidaan pyydystää haavilla ja tarvittaessa toisella haavilla tai kädellä auttaen. Kalat siirretään johonkin tilavaan ja mielellään kannella suljettavaan muovisaaviin tms.
Kalat akvaarion korjauksen aikana
Jos on käytettävissä ilmapumppu, letku ja ilmastinkivi, voidaan saaviin järjestää tilatäinen hapetus niiden avulla. Saaviin on syytä myös laitaa akvaariosta otettu termostaattilämmitin, pitämään yllä sopivaa lämpötilaa. Toinen vaihtoehto kala-astian hapettamiseen on akvaarion (sisä-)suodatin, josta poistetaan massat. Suodatin pannaan tyhjänä pörisemään saaviin mahdollisimman lähelle pintaa. Jos suodattimeen kuuluu diffuusori, kytketään myös se toimimaan. Edellisillä toimenpiteillä kalojen pitäisi pysyä hengissä muutama vuorokausi.
Suodattimien säilyttäminen
Jotta suodattimet pysyisivät toimintakuntoisina akvaarion remontin ajan, poistetaan niistä massat. Kaikki massat huuhdellaan kevyesti haalealla vedellä ja pannaan märkinä muovipussiin, josta kaadetaan ylimääräinen vesi pois. Pussi täytetään ilmalla pingolleen ja suljetaan. Voi olla syytä päivittäin vaihtaa pussiin tuore ilma; avaamalla pussi, puristella massoja ja täyttää pussi uudelleen ilmalla sekä sulkea se uudelleen. Näin hyödylliset bakteerit saavat happea ja pysyvät kosteina.
Kasvien säilyttäminen
Kasvit otetaan muovipusseihin lajeittain, pusseihin lisätään hieman vettä ja pussit täytetään ilmalla pingolleen ja suljetaan. Kasvipussit säilytetään sopivan lämpimässä ja valoisassa paikassa.
Somisteet ja tekniikka
Somisteet ja tekniikka huuhdellaan ja säilytetään sellaisenaan.
Mikäli kaikki on tähän asti hyvin
Mikäli pohjamateriaali ja suodatin säilytettiin, kuten ylempänä kerroin, voidaan akvaario sisustaa ja ottaa välittömästi käyttöön eli istuttaa kasvit, täyttää vedellä, säätää vesiarvot kohdalleen ja nostaa kalat haavilla tilapäissäilytyksestä takaisin akvaarioon. Mitään uudelleenkypsytystä ei tarvita, mutta jos hiekka ja suodatinmateriaali ovat kuivia tai ne uusitaan, on edessä akvaarion normaali kypsyttäminen.
Kannattaa kokeilla ensin ihan pienellä määrällä hiekkaa ja vettä että miten pöllyää. Laita vaikka pakasterasiaan hiekkaa ja vettä päälle. Akvaariokaupat myyvät myös puhdistettua hiekkaa, on vaan aika kallista.Felikez kirjoitti:Kyselenpä täällä kun liippaa niin läheltä aihetta...
Oletteko joutuneet pesemään hiekkaa? Tarkoitan nyt ihan "virallista" akvaariohiekkaa, en esim. hiekkapuhallustavaraa. Joku tuolla aiemmin kirjotti, että eläinkaupasta ostettukin oli ollu pölyistä :/ Mulla ei oikeen oo paikkaa missä pesisin sitä, niin ajattelin luottaa kauppiaiden sanaan, että hiekka on tarpeeks puhdasta... Sanoivat käyttävänsä itse samaa, pesemättä.
Voinko tehdä niin, että vaihdan vaikka puolet hiekasta huomenna ja toisen puolen joskus myöhemmin (kuinka paljon myöhemmin?) ilman, että käytän väliseinää tai vara-akvaariota (= ämpäri)? Vai onko liian kova isku bakteerikannalle? En ajatellut pestä suodatinta tai mitään muutakaan, kyllähän niihin aika paljon jää.
Muistelisin että mulle meni 100x40 pohjaan meni vajaa 2 säkkiä , biltemaa oli silloin 25kg säkeissä. Tuohan oli halpaa kun samanlainen hiekka maksoi Hesassa 30e 20kg säkki. Mä niin haluisin viherkalaan. Suunnittelen kesäretkeä Tampereelle ja samalla kävisin shoppailemassa.Felikez kirjoitti:^ Ehkä minäkin sitten teen noin, kiitos!Tampereen Viherkalassa oli 25kg säkki puhdasta hiekkaa 14e. Onhan se hiekkapuhallushiekkaan verrattuna kallista, muttei ihan hirveän hintaista kuitenkaan. Ja mieluusti maksaa, kun tietää, että peseminen olisi kauheaa säätämistä tai jopa mahdotonta! Kaupassa sanoivat, että tuo 25kg riittäisi 80x40 pohjalle, mitä mieltä olette?