Hiekan vaihto 60l akvaariossa, ei ole vara-akvaariota

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sannikka
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Hiekan vaihto 60l akvaariossa, ei ole vara-akvaariota

Viesti Kirjoittaja Sannikka »

Noniin elikkäs oon vaihtamassa itelleni hienon hiekkapohjan monnisia varten, ja mietin miten vaihon hoitaisin. Oon käyttäny hakua ja ettiny eri tapoja, mutta melkein kaikki on joko erottanu toisen puolen jollain lasipalalla, ja jättäny kaikki kamat toiselle puolelle, mutta tämä on ihan poissulettu, koska en halua jättää kaloja pitkäks aikaa 30l akvaarioon. Toiset on käyttäny toista akvaarioo, jonne on siottanu kalat ja muut, ja tätäkään minulla ei ole :( niin mitenkäs hoitaisin hiekan vaihon? :D
malawi
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: hiekan vaihto 60l akvaariossa, ei ole vara-akvaariota

Viesti Kirjoittaja malawi »

Jos ei ole isoja kaloja ihan hyvin se 30 litrainen voi käyttää. Älä pese suodatin ollenkaan niin voit laittaa ne kalat sitten seuraavana päivänä takaisin sinne pääaltaaseen.
tane123
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tane123 »

Mä saan varmaan haukut kun ilmoitan oman toiminta tapani :roll:

Eli Kasvit pois toiseen sankoon tai muuhun astiaa (vettä) . koristeet yms pois.
Kalat toiseen astiaan, jossa vettä akvaariosta.
vettä pois niin paljon kuin lapolla saa. Edellinen hiekka/sora/yms. pois.
Tarvittaessa akvan huuhtaisu.
Uusi hiekka tilalle, vettä, kasvit, Safestartia, kalat.
300l seura,63l rasbora
Amethyst
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Amethyst »

Kyllä vara-akvaarioksi käy myös muovinen ämpäri tai saavi. Saavissa mahtuu myös suodatin (ja tarvittaessa lämmitinkin) olemaan käynnissä kalojen iloksi koko ajan, eikä niillä näin ollen siellä ole mitään hätää. Itse olen vaihtanut isommankin akvaarion kaikki hiekat tällä tavoin kerralla. Koska samalla pesin myös kivet ja juurakot sekä kasvit roskakotiloiden poistamiseksi, eikä akvaarion tämän operaation jälkeen jäänyt muuta kypsää kuin ulkosuodatin, lisäsin varmuuden vuoksi myös bakteerivalmistetta (Bio Digest), eikä nitriittiä ilmaantunut vaihdon jälkeen.
Cat-65
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Cat-65 »

Meillä jouduttiin siirtämään tuo 90 l akvaario isomman tieltä toiseen paikkaan. Koko hommaan meni yhtenä kauniina sunnuntaipäivänä kolmisen tuntia. Eli ensin kasvit + sisustus pois ja vesisaaviin, sinne myös suodatin ja akvaariosta vettä. Sitten kalat haavilla saaviin (tämä oli se hankalin osuus :D ) ja akvaariosta vettä niin paljon kuin mahtui. Sitten sorat pois, huuhtaisin ne pikaisesti ämpärissä viileällä vedellä, että enimmät isommat jätökset lähtivät pois. Akvaario uudelle paikalle, sorat takaisin pohjalle, sitten vettä sen verran että pystyi sisustuksen laittamaan takaisin, lopuksi kalat + vanhaa vettä. Kalat olivat loppupäivän vähän säikkyjä, mutta rauhoittuvat kyllä kun huomasivat, että eihän tässä kuinkaan käynyt. Vesi sameni jonkun verran pariksi päiväksi, mutta kirkastui kyllä sitten aika pikaiseen tahtiin. Seurasin vesiarvoja tuon jälkeen, mutta kaikki meni hyvin ja fisut ovat tyytyväisiä uudessakin paikassa.
60 l + 160 l + 240 l
muut elukat: 3 kissaa ja mies
siikanderi
Starting Member
Starting Member

Re: Hiekan vaihto 60l akvaariossa, ei ole vara-akvaariota

Viesti Kirjoittaja siikanderi »

Mulla on jokisorasta hienoonhiekkaan vaihto meneillään. Ei ne niin älyttömän nopeasti toisiinsa sekoitu, vaikka kalat parhaansa tekevätkin. Mä oon veden vaihdon yhteydessä kauhonu reunasta vähän soraa pois ja laittanu hiekkaa tilalle. Oon iskeny lannoitteet ja kasvit paikalleen ja kaikki on ollut melko nopeasti kuten ennenkin. Seuraavalla kerralla lykkäsin soraa vaan sivummalle uuden hiekka satsin alta. Kolmannella poistin soraa jne. jne..

Mulla on sellanen pieni siivilä, mistä menee hiekka läpi ja sora ei. Ihan lopussa aattelin sillä vähän hiekkaa sörkkiä jos soraa jää häiritsevästi. Mun mielestä tää on ollut ihan hyvä systeemi, ei ole tarvinut hiekan kypsymistä murehtia.
Sannikka
Member
Member

taian toteuttaa tuon ämpäritekniikan, koska minulla on taistelukala, joka kummiski on semmone 6 senttinen. Oon hiekan pessy, koska vaikka toisin luki siitä eläinkaupasta ostetussa pussissa, hiekka oli ihan pölystä. :( Tänään taian vaihtaa. Teenkö niin että laitan sukkahousuihin vähä sitä vanhaa hiekkaa? ja akvaarioon sitte ne. Suodatinta en tietty pese, en pakolla koriste-esineitäkäää.
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

tane123 kirjoitti:Mä saan varmaan haukut kun ilmoitan oman toiminta tapani :roll:

Eli Kasvit pois toiseen sankoon tai muuhun astiaa (vettä) . koristeet yms pois.
Kalat toiseen astiaan, jossa vettä akvaariosta.
vettä pois niin paljon kuin lapolla saa. Edellinen hiekka/sora/yms. pois.
Tarvittaessa akvan huuhtaisu.
Uusi hiekka tilalle, vettä, kasvit, Safestartia, kalat.
Olen tehnyt samoin, mutta älä pese akvaariota, koristeita tai missään nimessä suodatinta. Jos poistat koko bakteerikannan, niin tulee ongelmia. Pohjalla olevat kakat voi pyyhkiä talouspaperilla. Muista laittaa ilmastin kalojen väliaikaiseen purkkiin ja pese uusi hiekka kunnolla tai kestää päiväkausia ennenkuin vesi kirkastuu. Kannattaa myös ottaa talteen mahdollisimman paljon alkuperäisiestä vedestä ja kaataa se sitten takaisin akvaarioon. 10l sankojahan saa parilla eurolla, joten kannattaa hankkia muutama.
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Sannikka kirjoitti:taian toteuttaa tuon ämpäritekniikan, koska minulla on taistelukala, joka kummiski on semmone 6 senttinen. Oon hiekan pessy, koska vaikka toisin luki siitä eläinkaupasta ostetussa pussissa, hiekka oli ihan pölystä. :( Tänään taian vaihtaa. Teenkö niin että laitan sukkahousuihin vähä sitä vanhaa hiekkaa? ja akvaarioon sitte ne. Suodatinta en tietty pese, en pakolla koriste-esineitäkäää.
Juu, ämpäritekniikka kuulostaa toimivimmalta. Tuo idea ottaa vanhaa soraa ympiksi sukkahousuun, on ihan hyvä. Sitä ei saa sitten pestä. Mahdollisimman paljon vaan vanhaa vettä matkaan altaasta, niin ei tule kaloille turhan stressaavaa ympäristönvaihdosta. Bakteerivalmisteita ei tarvita, jos vältät pesemästä muuta sisustusta ja erityisesti suodatinta. Hyvä varotoimenpide on ruokkia kaloja niukasti seuraavat päivät. Jos kaapista löytyy ilmapumppu kivineen, niin sen voi lisätä boostaamaan bakteerien lisääntymistä, sillä hapen puute lienee usein rajoittavana tekijänä lisääntymisessä.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Amethyst
Junior Member
Junior Member

Juu, ei suodatinta, kasveja, juurakkoja ... muuta akvaariosta kannata pestä, kun ei ole tarvetta. Laitoin vain esimerkin siitä, että minunkaan tapauksessani (jossa "jouduin" pesemään kaiken), ei nitriittiongelmaa koko hiekan vaihdosta kerralla tullut, varsinkaan kun varmistuksena oli bakteerivalmiste. (Vanhaa soraakaan ei tuossa minun tapauksessani kannattanut sukkahousuissa käyttää.) Ja kaloja oli aika paljon.

Suodatin olisi hyvä pitää käynnissä jossain ämpärissä koko vaihdon ajan, niin pysyvät sen sisällä bakteerit paremmin hengissä, paitsi jos vaihto-operaatio on suht nopea niinkuin ehkä pienen akvaarion kanssa.
Feliza
Member
Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Feliza »

Nämä kohdat on lainattu Jukka Järven kotisivuilta, sivulta, jossa hän käsittelee akvaarion silikoonausta. Mutta silikoonaamisen lisäksi mukana tuli mielestäni varsin hyviä käytännön neuvoja. Lainaan niitä nyt tähän alle.
Korjattavan akvaarion tyhjennys
Ensin akvaario on tyhjennettävä kokonaan. Vesi imetään ensin letkulla niin vähiin, että kalat voidaan pyydystää haavilla ja tarvittaessa toisella haavilla tai kädellä auttaen. Kalat siirretään johonkin tilavaan ja mielellään kannella suljettavaan muovisaaviin tms.

Kalat akvaarion korjauksen aikana
Jos on käytettävissä ilmapumppu, letku ja ilmastinkivi, voidaan saaviin järjestää tilatäinen hapetus niiden avulla. Saaviin on syytä myös laitaa akvaariosta otettu termostaattilämmitin, pitämään yllä sopivaa lämpötilaa. Toinen vaihtoehto kala-astian hapettamiseen on akvaarion (sisä-)suodatin, josta poistetaan massat. Suodatin pannaan tyhjänä pörisemään saaviin mahdollisimman lähelle pintaa. Jos suodattimeen kuuluu diffuusori, kytketään myös se toimimaan. Edellisillä toimenpiteillä kalojen pitäisi pysyä hengissä muutama vuorokausi.

Suodattimien säilyttäminen
Jotta suodattimet pysyisivät toimintakuntoisina akvaarion remontin ajan, poistetaan niistä massat. Kaikki massat huuhdellaan kevyesti haalealla vedellä ja pannaan märkinä muovipussiin, josta kaadetaan ylimääräinen vesi pois. Pussi täytetään ilmalla pingolleen ja suljetaan. Voi olla syytä päivittäin vaihtaa pussiin tuore ilma; avaamalla pussi, puristella massoja ja täyttää pussi uudelleen ilmalla sekä sulkea se uudelleen. Näin hyödylliset bakteerit saavat happea ja pysyvät kosteina.

Kasvien säilyttäminen
Kasvit otetaan muovipusseihin lajeittain, pusseihin lisätään hieman vettä ja pussit täytetään ilmalla pingolleen ja suljetaan. Kasvipussit säilytetään sopivan lämpimässä ja valoisassa paikassa.

Somisteet ja tekniikka

Somisteet ja tekniikka huuhdellaan ja säilytetään sellaisenaan.

Mikäli kaikki on tähän asti hyvin
Mikäli pohjamateriaali ja suodatin säilytettiin, kuten ylempänä kerroin, voidaan akvaario sisustaa ja ottaa välittömästi käyttöön eli istuttaa kasvit, täyttää vedellä, säätää vesiarvot kohdalleen ja nostaa kalat haavilla tilapäissäilytyksestä takaisin akvaarioon. Mitään uudelleenkypsytystä ei tarvita, mutta jos hiekka ja suodatinmateriaali ovat kuivia tai ne uusitaan, on edessä akvaarion normaali kypsyttäminen.
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/uusiminen.php

Mutta joo, yllämainittu on toki kuin leikkasit leipää moottorisahalla - Reilusti ylimitoitettua toimintaa tilanteeseen nähden. Edellä mainitulla tekniikalla voi pitää suodattimet ja asukit Järven mukaan toimintakuntoisina ainakin sen kaksi päivää. Hiekkojen vaihto 60-litraiseen hoituu tunteroisessa.
40l, Aphyosemion australe
80l, Pterophyllum scalare perhe
650l, Ancistrus sp., Apistogramma borellii, Corydoras paleatus, Corydoras pygmaeus, Pterophyllum scalare, Pterygoplichthys gibbiceps
Sannikka
Member
Member

joo kiiitos kaikki neuvoista :) tuli tarpeeseen. Kyllä monniset ilahtuu ku pääsee uuteen hiekkapohjaan möyrimään :D

----------------------------------

Kirjoittaja Sannikka » 20:58, 04.03.2010

noniin hiekka vaihettu ja kalat sankossa vielä. Mietin tässä että miten pitkään menee että sumeus menee pois? ja nyt sumun läpi näkee ehkä puoleenväliin akvaariota, uskaltaako jo laittaa kalat ja suodattimen? Kasvit ja koristeet on
Amethyst
Junior Member
Junior Member

Kyllä voi laittaa molemmat.
Sannikka
Member
Member

nonni, kalat akvaariossa, niinkuin kaikki muukin. Hyvin viihtyyvät, jotkut vielä vähä piileskelee mutta osa on jo ihan rohkeita :)
Felikez
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felikez »

Kyselenpä täällä kun liippaa niin läheltä aihetta...

Oletteko joutuneet pesemään hiekkaa? Tarkoitan nyt ihan "virallista" akvaariohiekkaa, en esim. hiekkapuhallustavaraa. Joku tuolla aiemmin kirjotti, että eläinkaupasta ostettukin oli ollu pölyistä :| Mulla ei oikeen oo paikkaa missä pesisin sitä, niin ajattelin luottaa kauppiaiden sanaan, että hiekka on tarpeeks puhdasta... Sanoivat käyttävänsä itse samaa, pesemättä.

Voinko tehdä niin, että vaihdan vaikka puolet hiekasta huomenna ja toisen puolen joskus myöhemmin (kuinka paljon myöhemmin?) ilman, että käytän väliseinää tai vara-akvaariota (= ämpäri)? Vai onko liian kova isku bakteerikannalle? En ajatellut pestä suodatinta tai mitään muutakaan, kyllähän niihin aika paljon jää.

Edit: Ai niin, akvaarion koko on 128 litraa.
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
Halla76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Felikez kirjoitti:Kyselenpä täällä kun liippaa niin läheltä aihetta...

Oletteko joutuneet pesemään hiekkaa? Tarkoitan nyt ihan "virallista" akvaariohiekkaa, en esim. hiekkapuhallustavaraa. Joku tuolla aiemmin kirjotti, että eläinkaupasta ostettukin oli ollu pölyistä :/ Mulla ei oikeen oo paikkaa missä pesisin sitä, niin ajattelin luottaa kauppiaiden sanaan, että hiekka on tarpeeks puhdasta... Sanoivat käyttävänsä itse samaa, pesemättä.

Voinko tehdä niin, että vaihdan vaikka puolet hiekasta huomenna ja toisen puolen joskus myöhemmin (kuinka paljon myöhemmin?) ilman, että käytän väliseinää tai vara-akvaariota (= ämpäri)? Vai onko liian kova isku bakteerikannalle? En ajatellut pestä suodatinta tai mitään muutakaan, kyllähän niihin aika paljon jää.
Kannattaa kokeilla ensin ihan pienellä määrällä hiekkaa ja vettä että miten pöllyää. Laita vaikka pakasterasiaan hiekkaa ja vettä päälle. Akvaariokaupat myyvät myös puhdistettua hiekkaa, on vaan aika kallista.
Itse olen ämpärisellä vanhaa vettä ja suodattimella vaihtanut hiekan kokonaan uuteen, eikä mitään käynyt. Arvot pysyneet kohdillaan.
317l vettä
Felikez
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Felikez »

^ Ehkä minäkin sitten teen noin, kiitos! :D Tampereen Viherkalassa oli 25kg säkki puhdasta hiekkaa 14e. Onhan se hiekkapuhallushiekkaan verrattuna kallista, muttei ihan hirveän hintaista kuitenkaan. Ja mieluusti maksaa, kun tietää, että peseminen olisi kauheaa säätämistä tai jopa mahdotonta! Kaupassa sanoivat, että tuo 25kg riittäisi 80x40 pohjalle, mitä mieltä olette?
Syntymävuosi 1989, akvaarioharrastelua vuodesta 1995. Ei paha!
vallumaarit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja vallumaarit »

Minä juur vaihdoin soran hiekkaan 100 L:ssa. Ensin puolet ja viikon kuluttua puolet. Ei tarvi mitään siirrellä eikä siirtää minnekään. :)
Halla76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Felikez kirjoitti:^ Ehkä minäkin sitten teen noin, kiitos! :D Tampereen Viherkalassa oli 25kg säkki puhdasta hiekkaa 14e. Onhan se hiekkapuhallushiekkaan verrattuna kallista, muttei ihan hirveän hintaista kuitenkaan. Ja mieluusti maksaa, kun tietää, että peseminen olisi kauheaa säätämistä tai jopa mahdotonta! Kaupassa sanoivat, että tuo 25kg riittäisi 80x40 pohjalle, mitä mieltä olette?
Muistelisin että mulle meni 100x40 pohjaan meni vajaa 2 säkkiä , biltemaa oli silloin 25kg säkeissä. Tuohan oli halpaa kun samanlainen hiekka maksoi Hesassa 30e 20kg säkki. Mä niin haluisin viherkalaan. Suunnittelen kesäretkeä Tampereelle ja samalla kävisin shoppailemassa. :mrgreen:
317l vettä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”