Jaavansaniainen oksaan/kantoon

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tarumarika
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Jaavansaniainen oksaan/kantoon

Viesti Kirjoittaja tarumarika »

Kuinka kauan jaavansaniaisella kestää juurtua? Itselläni oli jokin aika sitten kannossa kiinni todella kauan liki 2 kuukautta eikä se ollut ollenkaan juurtnunut, kuminauha katkesi niin kasvi kellui pinnalla :frown: Heitin koko kasvin roskiin ja otin siitä ne pienet taimet, joita olen köyttänyt kiinni oksaan, mutta tahtovat pyörähtää aina ympäri ja on sekaisen näköistä, mikä neuvoksi? Mitenkäs nopsaa tämä kasvattikaan lehtiä? saisikohan tilalle jotain muuta isolehtistä suht. nopea kasvuista joka peittäisi tekniikan? :) voin laittaa akvasta kuvan jos saan liitettyä :D
Kissa, Hamsterin terra
buke
Junior Member
Junior Member

Re: Jaavansaniainen oksaan/kantoon

Viesti Kirjoittaja buke »

Jos harmittaa katella sitä kuminauhaa, niin kokeile kiinnittää siimalla. Ei näy niin selkeästi. :)
ratak
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ratak »

Itse olen noita sammalia kiinnitellyt tavallisella puuvillalangalla, kun ei ole siimaa sattunut löytymään. Vihreä lanka ei näy juuri ollenkaan - varsinkaan sitten kun sammal tuuheutuu.

Muoksis; kyse olikin siis saniaisista. Noh, toiminee lanka niilläkin.
tarumarika
Junior Member
Junior Member

buke kirjoitti:Jos harmittaa katella sitä kuminauhaa, niin kokeile kiinnittää siimalla. Ei näy niin selkeästi. :)
Joo siimalla olen joskus koitellut, mutta kiinnittäminen meinaa olla vaikeaa :D Kuinkas nopeasti muuten tuon pitäisikään kasvattaa lehtiä? :)

---------------------------------
ratak kirjoitti:Itse olen noita sammalia kiinnitellyt tavallisella puuvillalangalla, kun ei ole siimaa sattunut löytymään. Vihreä lanka ei näy juuri ollenkaan - varsinkaan sitten kun sammal tuuheutuu.

Muoksis; kyse olikin siis saniaisista. Noh, toiminee lanka niilläkin.
Laitoit saniaiset siis juuri langalla, mutta eivät meinaa juurtua. Sammal on kyllä niin tiukasti ruukussa kiinni että sitä ei saa revittyä edes irti :D hyvä vaan. Sen laitoin aluksi kuminauhalla, oli todella pieni alku, tuli muun kasvin mukana ja hyvin lähti. Kun vain sais saniaiset samaten..
Kissa, Hamsterin terra
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

Ite olen siiman lisäksi kiinnitellyt noita laittamalla pienehkön kiven juurien päälle. Ovat juurtuneet kiinni riittävästi noin 1-1,5kk kuluttua jolloin jo pysyvät varmasti.
tarumarika
Junior Member
Junior Member

m2 kirjoitti:Ite olen siiman lisäksi kiinnitellyt noita laittamalla pienehkön kiven juurien päälle. Ovat juurtuneet kiinni riittävästi noin 1-1,5kk kuluttua jolloin jo pysyvät varmasti.
Selvä. Miten kiven saa helposti pysymään? saisko kuvaa viritelmästä?
Kissa, Hamsterin terra
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

Voin kuvankin yrittää värkätä, mutta yleensä olen kannon asettanut siten, että se olisi mahdollisimman vaakatasossa. Näissä omissa mangrovejuurissa on tasaista ollut sen verran jotta kivi hyvin pysyy.
Kannon voi myöhemmin kääntää pystyyn kun juurtuminen on tapahtunut. Jos kanto/oksa on kovin kapea tai täysin pyöreä ei tuo kivimenetelmä tietysti ole toimivin.
tarumarika
Junior Member
Junior Member

m2 kirjoitti:Voin kuvankin yrittää värkätä, mutta yleensä olen kannon asettanut siten, että se olisi mahdollisimman vaakatasossa. Näissä omissa mangrovejuurissa on tasaista ollut sen verran jotta kivi hyvin pysyy.
Kannon voi myöhemmin kääntää pystyyn kun juurtuminen on tapahtunut. Jos kanto/oksa on kovin kapea tai täysin pyöreä ei tuo kivimenetelmä tietysti ole toimivin.
siinä tapauksessa :D minulla on nimittäin aika ohuet oksat :mrgreen:
Kissa, Hamsterin terra
m2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja m2 »

tarumarika kirjoitti:siinä tapauksessa :D minulla on nimittäin aika ohuet oksat :mrgreen:
... no just, tuossa tapauksessa unohda tosiaan tuo kivimenetelmä :)
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

Oksaan kannattaa viiltää puukolla vähän uria ja halkeamia, niin juuret tarttuvat paremmin. Siimalla, langalla tai nippusiteellä kiinni sitten vaan. Itse olen myös tunkenut juurien ja kannon väliin alussa lannoitetabletin. [;)]
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
tarumarika
Junior Member
Junior Member

m2 kirjoitti:
tarumarika kirjoitti:siinä tapauksessa :D minulla on nimittäin aika ohuet oksat :mrgreen:
... no just, tuossa tapauksessa unohda tosiaan tuo kivimenetelmä :)
Juu. Eilen köytin kunnolla ompelulangalla, nyt pysyy! :mrgreen:

----------------------------------
mnbvcxz kirjoitti:Oksaan kannattaa viiltää puukolla vähän uria ja halkeamia, niin juuret tarttuvat paremmin. Siimalla, langalla tai nippusiteellä kiinni sitten vaan. Itse olen myös tunkenut juurien ja kannon väliin alussa lannoitetabletin. [;)]
voi himputti :D miksi en tajunnut laittaa lannoitetabuja :| noh, noita uria onneksi voi tehdä jälkikäteenkin vielä! kiitoksia neuvoista :D
Kissa, Hamsterin terra
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”