Siniravut ja harjaravut
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Siniravut ja harjaravut
Eli mitenkäs nämä sopisi samaan altaaseen keskenään,vai pitääkö olla samaa lajia pariskunta tai vain yksi? Ja jättäiskö punatimantit harjaravut rauhaan?tällä hetkellä altaassa ei ole rapuja mutta harkinnassa on,olisi muutenki kiva tietää näiden kyseisten hyviä ja huonoja puolia ja tietoa muutenkin.Kiitz.,niin ja allas 200L.
Taloa sotkee: Onni-koira ja Taisto-luppa + vedenelävät.
Re: Siniravut ja Harjaravut
Omasta kokemuksesta:
Sinirapu on enemmän esillä, mutta saattaa tehä tuhojaan saksilla.
Harjarapu on todella arka ja sitä näkee harvoin. Harjaravulla ei ole saksia vaan niiden tilalla on "harja" joten tuhoja se ei saa aikaiseksi.
Sinirapu on enemmän esillä, mutta saattaa tehä tuhojaan saksilla.
Harjarapu on todella arka ja sitä näkee harvoin. Harjaravulla ei ole saksia vaan niiden tilalla on "harja" joten tuhoja se ei saa aikaiseksi.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Minulla taas eri kokemus Harjaravuista. Niitä on 4 ja ovat kaikki koko ajan esillä, "onkivat" harjoillaan suodattimen ulostulon edessä. Mutta riippuu varmaan allastovereista kuinka rohkea on.
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Senior Member
- Viesti:
Meillä myös harjaravut todella paljon esillä. Ei arkaile yhtään edes akvaarion isompia kaloja.
Meillä ei myöskään siniravut ole tehneet muuta tuhoa kuin syöneet kaksi kalaa ( toden näköisesti huonokuntoisia). KAsvit ja muut kalat ovat saaneet olla täysin rauhassa kun vain tarjoaa ravuilel riittävästi ruokaa. (herneet, Toukat, erilaiset tabletit ja perus hiutaleet kelpaavat hyvin)
Meillä ei myöskään siniravut ole tehneet muuta tuhoa kuin syöneet kaksi kalaa ( toden näköisesti huonokuntoisia). KAsvit ja muut kalat ovat saaneet olla täysin rauhassa kun vain tarjoaa ravuilel riittävästi ruokaa. (herneet, Toukat, erilaiset tabletit ja perus hiutaleet kelpaavat hyvin)
1 kääpiöluppa, 3 gerbiiliä, Sekä tietysti 150l vettä sekä mieheke
-
- Starting Member
kiitos kovasti,luulen että harjarapu olisi parempi,ehkäpä en kuitenkaan uskaltaisi lähteä kokeilemaan noita kahta lajia yhteen,harjaravut on vaan niin mageita ja siniravut taas niin näyttäviä
jos löytyy muitakin kokemuksia kyseisistä rapusista niin voi laittaa,päätöksenteko on yllättävän vaikeaa.
-Tanja-

-Tanja-
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
On kai olemassa siniharjarapukin, joka on siis kauniin sininen, mutta kuitenkin sakseton kuten tavalliset harjaravut. Kasvaa kai n. 15 senttiseksi. En kyllä tiedä mistä niitä saisi, en ainakaan Helsingin kaupoissa ole nähnyt muuta kuin näitä juovaharjarapuja...
Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
also in ig @aquariumbyjuha
Pieni lisäys omaani:[groovehai] kirjoitti:On kai olemassa siniharjarapukin, joka on siis kauniin sininen, mutta kuitenkin sakseton kuten tavalliset harjaravut. Kasvaa kai n. 15 senttiseksi. En kyllä tiedä mistä niitä saisi, en ainakaan Helsingin kaupoissa ole nähnyt muuta kuin näitä juovaharjarapuja...
Siis minulla oleva laji oli juuri siniharjarapu.
-
- Senior Member
Mistä niitä saa? 

Melkein tuhat litraa nature aquarium-yritystä. Täytteenä joitakin kalojakin. Ja joskus mun pää. https://www.facebook.com/Juhan-akvaario ... 227724352/
-
- Starting Member
Re: Siniravut ja harjaravut
niinpä niin,mistä niitä saa,ne olis aivan täydellisiä,molempia yhdistettynä,vois pidemmältäki lähtee hakee.
Omani ostin aikoinaan akvaariokeskuksesta.
-
- Senior Member
Kävin tänään kysymässä Akvaariokeskuksessa ja kas, niitä oli ku olikin! Raukat vaan oli ihan vitivalkoisia nahan luonnin jälkeen, niin en kai oo voinu niitä erikseen huomatakaan.. 

-
- Starting Member
Kävin eilen myös akvaariokeskuksessa,matkaani lähti kaksi siniharjarapua
ne on kyl tosi reppanoita ku on niin vaaleita mut sitä mä ihmettelin et ku ne on jo luonu nahkansa ni silti toinen oli yöllä tehny sen taas.on ne ihan peloissaan raukat piilossa.mut on ne niin sulosia veijareita,ootan et pääsen näkee niitten sihtailua,se on niin veikeen näköstä.

Tänään lähti Haaparannasta mukaan siniharjarapuja 

Makeaa 250l ja Suolaista 560l
-
- Senior Member
Jäiköhän niitä yhtää mulle, ku en voinut edelliskerralla ottaa mukaan kun olin töihin menossa... 

-
- Starting Member
kyllä niitä siellä vielä oli,mä ainaki soitin eka koska asun ihan toisella puolella Helsinkiä.niin ja ymmärsin et niit olis vielä tulossa lisääkin.mulla vaan noi raukat on vieläki piilossa,toivottavasti on kunnossa,se pienempi kuori ittensä heti seuraavana yönä.Kerro sitte miten kävi,ja saitko lapuset ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Senior Member
Sain yhden, en tiedä oliko siellä edes enempää, mutta tuo saa nyt leikkiä kotia mun juovaharjaravun kanssa täällä.. Tuolla se pohjalla mönkii, tosin mun petokotilotkin liikkuu vielä nopeemmin ku se, ehkä se vaan tutustuu uuteen maaperään.. 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Siniharjaravut ovat sitten aika piilottelevaa sakkia, jos vertaa vaikka juovaharjarapuun. Siniharjaravut haluavat vallata jonkin juurakonkolosen tukikohdakseen, ja sieltä käsin tai sen välittömästä läheisyydestä suorittavat sitten ruoan haromisensa. Taitavat öisin liikkua vapautuneemminkin altaassa.
Päivisin olen nähnyt niiden lähinnä siirtyvän juurakkoa pitkin kolosta toiseen. No yksi yksilö kyllä viettää pitkiä aikoja ihan näkösällä juurakon kyljessä ruoan haussa. Muutkin ovat näkösällä, mitä nyt peräpää ravusta on piilossa juurakossa
Ravuilla on kokoa nyt sellaiset kuusi-seitsemisen senttiä. Varmasti ihan lajiakvaariossa tai vain muutaman pienen kalan kanssa majaillessaan tulisivat päivisinkin rohkeammiksi, meillä ovat tavan kala-altaassa. Varsinaisesti eivät tunnu kaloja pelkäävän; monniset ja partamonni saavat viuhtoa ravun läheisyydessä miten lystäävät.
Päivisin olen nähnyt niiden lähinnä siirtyvän juurakkoa pitkin kolosta toiseen. No yksi yksilö kyllä viettää pitkiä aikoja ihan näkösällä juurakon kyljessä ruoan haussa. Muutkin ovat näkösällä, mitä nyt peräpää ravusta on piilossa juurakossa

528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Senior Member
Mun juovaharjarapu on kyllä juu aika vilkasta sorttia. Jos se ei möngi pohjalla niin se surffailee virtauksessa jättilaisvallisnerian lehdillä...
Tulee näemmä kyllä ihan hyvin toimeen uuden kaverinsa kanssa, tuolla ne samalla kannolla nökötti äsken ihan vierekkäin.. nyt vaan odotellaan että siniharjarapu alkais pikkuhiljaa oikeasti muuttumaan siniseksi...
Onko tuo juovaharjarapu muuten kellään muulla uhitellut kaloille? Mä äsken todistin kun se hyökkäs mm. Rusokirjoahvenen päälle.. tais tulla liian iholle. Sen lisäks näin just netistä videon missä harjarapunaaras nappas kiinni jonkin monnisen ja kuljetti sitä jonkin matkaa pitkin akvaariota... mä kun luulin että harjarapuja ei vois vähempää kiinnostaa noi fisuliinit...

Onko tuo juovaharjarapu muuten kellään muulla uhitellut kaloille? Mä äsken todistin kun se hyökkäs mm. Rusokirjoahvenen päälle.. tais tulla liian iholle. Sen lisäks näin just netistä videon missä harjarapunaaras nappas kiinni jonkin monnisen ja kuljetti sitä jonkin matkaa pitkin akvaariota... mä kun luulin että harjarapuja ei vois vähempää kiinnostaa noi fisuliinit...
-
- Starting Member
Kyllä täälläkin odotellaan sitä sinertävää väriä,ja joo,on suurimman osan ajasta piilossa.on ne mageen näkösii nyt ku ne on ihan valkosii ennen ku saa uuden kuorensa,sitä mä vaan mietin et onkohan niillä kaikki ihan hyvin ku ei niit näy,kyl ne hengis on mut voisko se olla et ne vaan totuttelee uuteen kotiinsa`?
-
- Senior Member
Mulla on ihan ilmiselvästi kotiutunut yhden kannon alle. Sieltä se aina pilkistelee vaikka mihin aikaan päivästä katselisi... en tiedä onko öisinkään liikkunut juuri mihinkään. Onneks kanto on sentään sen verran edessä että sen oikeasti näkee kun katsoo.. ikävää ois jos se olis koko ajan näkymättömissä 

-
- Junior Member
Uskaltaiskohan noita rapuja laittaa palettikalojen kanssa samaan altaaseen? 

Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
-
- Senior Member
Luulisin, kunhan molemmille jää se oma reviiri... ei mun kirjoahvenet ainakaan välitä tuon taivaallista kummastakaan harjaravusta 

Mulla on isoin siniharjoista alkanut liikkumaan akvaariossa ja sen näkee lähes päivittäin ja joka puolella akvaariota, tosin vain hiekalla, en ole nähnyt sen kiipeilevän kivillä enkä kannoilla.
Mulla on ollut siniravut ja siniharjat samassa akvaariossa ja hyvin tulivat toimeen, Siniravut siirsin myöhemmin toiseen akvaarioon, kun tuhosivat liikaa kasveja.
Mulla on ollut siniravut ja siniharjat samassa akvaariossa ja hyvin tulivat toimeen, Siniravut siirsin myöhemmin toiseen akvaarioon, kun tuhosivat liikaa kasveja.
-
- Senior Member
Mun Siniharjarapu on selvästi alkanut kotiutumaan kun se möyrii jo ympäri akvaariota. Kaks ekaa viikkoa se todellakin kökötti kannon alla, niin että pää vaan pilkisti, mut nyt se on aina tuossa etulasissa kiinni menossa johonkin suuntaan eikä selvästikään arastele enää kalojakaan. Ja joo, se on alkanut muuttua jo siniseksikin 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Kun tässä ketjussa on useampia onnellisia siniharjaravun omistajia, niin olisi teille kysymys. Miten usein teidän siniharjarapunne vaihtaa kuortaan? Meillä on kolme rapua ollut tammikuun puolivälistä alkaen, ja vanhoja kuoria olen bongannut ainakin viisi. Viime yönä oli ilmestynyt hiekalle taas uusi.
Jotenkin olen päätellyt, että ravut kasvaessaan luovat kuorensa useammin, ja ahkera kuorenluonti on siksi ihan hyvä juttu. Mutta onko näin? Vähän hirvittää, kun ei ole näistä niin mitään kokemusta. Luulisi, että ravut saavat ainakin riittävästi ruokaa, kun vanhassa kuoressahan aina vähän menee energiaa hukkaan..?
Jotenkin olen päätellyt, että ravut kasvaessaan luovat kuorensa useammin, ja ahkera kuorenluonti on siksi ihan hyvä juttu. Mutta onko näin? Vähän hirvittää, kun ei ole näistä niin mitään kokemusta. Luulisi, että ravut saavat ainakin riittävästi ruokaa, kun vanhassa kuoressahan aina vähän menee energiaa hukkaan..?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri