Nuoremmat akvaristit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Innocentti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Nuoremmat akvaristit

Viesti Kirjoittaja Innocentti »

Aikani kuluksi rupesin mietiskelemään, miten te ns. ''vanhemmat akvaristit'' suhtaudutte meihin nuorempiin, 10-18 vuotiaisiin akvaristeihin. Täällä kun tuntuu pyörivän eniten ehkä yli 20v porukkaa. Miten siis suhtaudutte meihin junioreihin joukossanne?
Miltä teistä tuntuu tehdä vaikka kauppoja vähän nuorempien ihmisten kanssa?

Joskus esimerkiksi eläinkaupassa voi törmätä siihen, että myyjät eivät huomioi ollenkaan, vaan menevät auttamaan juuri sinun jälkeesi tullutta rouvaa, mitä kaloja hän voisi hankkia. Ymmärrän toki, että eläinkaupan myyjät ovat vastuussa eläimistään, eivätkä yleensä myy minkäänlaisia eläimiä ilman huoltajaa kulkevalle nuorelle. Mielestäni vähän nuorempikin ihminen voi olla täysin asiallinen.

Olen itse siis 14-vuotias.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Re: Nuoremmat akvaristit

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

No se, miten minä suhtaudun, on pitkälti kiinni nuoresta itsestään. Olen minäkin kohdannut tuota, vaikka ikä lähenee 40-vuotta, että nämä rouvat eli vanhemmat naiset saavat palvelua ennen minua, esim. kukkakaupoissa jne. Mutta tähän ikään siihenkin tottuu ja sanonkin siitä, sanon myös jos joku nuorempi on minua ennen, että oli ennemmin. Kauppojen tekoon en ryhtyisi alaikäisten kanssa ilman esim. sinun vanhempien lupaa, koska en antaisi omienkaan lasten ominpäin tehdä kauppaa, varsinkaan elävästä (iältään 11-17 vuotiaita), no vanhin käyttää omat tulonsa (opintotuki) miten haluaa (ei käytä alkoholia eikä polta tupakkaa, siksi näin).
Innocentti
Junior Member
Junior Member

Esim. minulla on aina lupa, ymmärrän mielipiteesi. :)
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Minä en nyt "vanhempi" akvaristi ole, vaikka olen kahden lapsen vanhempi ja ikää enemmän kuin esimerkissäsi, mutta sanon tuon minäkin, että hirveästi siihen suhtautumiseen vaikuttaa nuori itse. Nuoruudessani hankimme siskon kanssa ensimmäisen akvaariomme noin 14-vuotiaana. Olimme hurjan tiedonjanoisia kumpikin aina mitä tahansa eläinlajia kohtaan, ja luimme hurja paljon. Toivon, että jokainen, joka eläintä hankkisi itselleen tai on jo hankkinut, on aidosti kiinnostunut siitä, millaiset olosuhteet eläin tarvitsee.

Olimmehan toki ärsyttäviäkin kakaroita. Kaikkitietäviä, aina neuvomassa itseämme vanhempia, "ei noin saa tehdä" -asenteella. Silloin takoi päätään seinään, vaikka olisi vain voinut kuunnella vanhemman mielipidettä ja maalaisjärkeä, aina kun ei "kirjaviisaus" riitä. Usein vaan nuorisolla on kauhean vaikea ottaa neuvoja vastaan, vaikka neuvoja ei pahaa tarkoittaisikaan.
Noookku-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Noookku- »

Joo, mulle on käynyt just noin, ei tosin eläinkaupassa.
Aina kun oon akvaario-ostoksia tehny, niin hyvin on palveltu (paitsi viimekerralla, mistä valitin [}:)] )
Mutta joskus ruokakaupassa, joku mies tyyliin ohitellu jonossa kaljaostostensa kanssa.. Ja jossain ravintolassa palveltu muita, vaikka oon ollu ennen niitä.. :frown:

Onko totta, ettei esim. kaloja voi ostaa "nuorempi akvaristi" ilman aikuista mukana?? Kasveja ainakin voi ja lienee liikekohtasta, ett ketkä myy ketkä ei?
Mulle ainakin on myyty ihan hyvin ja yhdessä kaupassa jopa tultu harrastuksesta jutteleen, 15 oon siis. :)
Aloitteleva akvaristi+ 126litraa: partamonni, täplämonniset, lyhtytetrat ja neontetrat.
Innocentti
Junior Member
Junior Member

Joo, muaki on palveltu ihan hyvin useimmiten, pari huonoa kertaakin on ollut. Ja ihmettelen tätä aika kovasti, kun ostin siskoni kanssa gerbiilejä, vanhempi piti olla mukana (äiti oli silloin) mutta olen useammankin kerran ostanut kaloja ilman, että minulta on mitään kyselty ja isä ootti autossa. Ihan samanarvoisia eläimiä nekin on kuin muutkin.

Kun eräässä toisessa liikkeessä kävin, nämä eivät myyneet ilman vanhempaa. Tämä on jo mielestäni vastuuntuntoisempaa. :>
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Itse harvemmin asioin liikkeissä, mutta aina kun poikkean, minulle tarjotaan apua. Hoidan ostokseni netinkautta ja akvaarioseurassa. Saa huomattavasti edullisemmin ja kalatkin ovat ns. terveellisempiä, ilman turhia stressejä.

Aina kun myyn jotain, pyrin sopimaan maksun ja lähetyksen samalle päivälle. Ostaessa yleensä noudan, ellei kyseessä ole kasveja. Ilman vanhempien tukea, tämä harrastus olisi tässä iässä vielä melko hankalaa. Tällä tarkoitin, ettei tarvitse bensoja, bussi- tai junalippuja maksaa. Mutta ns. ostokset maksan itse. :D

Käsitykseni mukaan, kanssani asioineet ihmiset ovat olleet kohtuu tyytyväisiä, paketit saapuneet kaupanteon jälkeisenä päivänä. Itsekkin olen saanut maksut. Onko sillä iällä loppuen lopuksi väliä? Voi se 25 vuotiaskin tehdä samoja penikkatauti virheitä, kuin penikka. :D

Olen 14 vuotias.

Edit:
Mutta juu- heitetäämpä pallo toiselle ikäluokalle takaisin. Vaikuttaako myyjän/ostajan ikä siihen kenen kanssa käytte kauppaa?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
009
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho

Viesti Kirjoittaja 009 »

Kauppakumppanin iällä ei ole minulle suuresti merkitystä.
Nuorin myyjä jolta olen ostanut oli alle 15-vuotias. Kauppatavarana seepraplekot.
Homma menii juuri niin kuin pitikin.
Rahat tilille, ja kauppatavara muutaman päivän päästä matkahuollon välityksellä itselle.
Eikka
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja Eikka »

Ihan hyvin on kohdeltu kaupoissa ym.
Myös JAS:in pikkujouluissa tultiin ihan juttelee :D .
40+84+20 :D
TheSiren
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja TheSiren »

Mie en ole ainakaan huomannut mitään syrjimistä(onkohan tuo nyt oikea sana tähän) eläinkaupoissa. Samalla tavalla tullaan juttelemaan kuin miullekiin ihmisille.
Innocentti
Junior Member
Junior Member

Ei täälläkään enää kovinkaan usein. :>
Eikka
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja Eikka »

Kiva kuulla täälläpäin ainakin on ollut ihan kohteliasta ja hyvää kohteluu nuorempia kohtaan :-).
40+84+20 :D
tuvu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tuvu »

Minulla taas jossakin mielessä vastakkaisia kokemuksia aloittajan kanssa. Yksin liikkeeseen mennessäni tiskin takaa annetaan yleensä kommentti: kerro sitten jos tarvitset jotain. Jos tenavat mukana (1-3), niin oletetaan (tai toivotaan) että ollaan ostamassa nyt kaikenlaista elukkaa. Koen siis tulevanani paremmin palvelluksi lapsien avittamana (tokihan nuo ipanat ei palvelua saisi yksin ollessa :twisted:)
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Mun mielestä se on tosi loukkaavaa kun myyjä ei heti edes kiinnostu nuoremmasta asikkaastaan,
vaan nopeasti vilkaisee katseella "mitä toikin täällä tekee".
Mulle ei ole ikinä sanottu että pitäs olla vanhempi mukana. Ja nyt kun olen keskittänyt kaikki
kalaostokseni samaan liikkeeseen, myyjät jo tunnistavat minut, mutta on edelleen
vaikeaa palvella.
Ja hei, kaikki on jostain aloittanut tämänkin harrastuksen. Ja tuskin kukaan on välttynyt
virheiltä alottaessaan tämän kiehtovan harrastuksen.

Ymmärrän ettei kaikki minun ikäiseni ole yhtä vastuuntuntoisia kuin minä,
mutta sanoin nyt kaikille epäileville aikuisille:
Antakaa meille edes mahdollisuus, voimme olla fiksumpia ja vastuullisempia kuin luulette!

Ja olen siis 14 vuotias. Akvaristi neljän vuoden ajalta.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
mnbvcxz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mnbvcxz »

AkvaarioTyttö kirjoitti: Ymmärrän ettei kaikki minun ikäiseni ole yhtä vastuuntuntoisia kuin minä,
mutta sanoin nyt kaikille epäileville aikuisille:
Antakaa meille edes mahdollisuus, voimme olla fiksumpia ja vastuullisempia kuin luulette!
Myöskään kaikki "aikuset" akvaristit eivät aina ole vastuuntuntoisia. Luulen myös, että nuorilta voi saada ihan uusia näkökulmia, kun me "vanhat" helposti olemme kaavoihin kangistuneita. [;)]
Tämä on mahtava, ja siinä mielessä harvinainen harrastus, että kaikenikäiset voivat olla samassa porukassa. :D
Jee! olen jo junior member - seuraava tavoite on member.
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Hyvä ja tärkeä aihe. Sillä nuorissahan on tulevaisuus ja nuoret harrastajat tuovat uusia tuulia ja uutta tietoa "vanhojen partojen" piireihin ;)

Kuitenkin olen sitä mieltä, että nuori vaikuttaa omalla asenteellaan vanhempien harrastajien asennoitumiseen nuorta kohtaan. Avoin, kiinnostunut asenne, kyky sulattaa muiden kokemuksia omaan tietoon, ovat tärkeitä tekijöitä ja auttavat osaltaan positiivisen mielikuvan luomisessa. Myös eriäviä mielipiteitä pitäisi ottaa vastaan ja oppia koko ajan uutta - absoluuttista tietoa ei ole olemassakaan (näin ainakin itse uskon). Ja toisaalta on hienoa koko ajan laajentaa omaa osaamistaan ja tietotaitoaan! Kaikkitietävyys on vaarallista, voi johtaa harhaan sekä ei ainakaan auta positiivisen mielikuvan luomisessa!

Pakko muuten tunnustaa, etten itse olisi edes uskonut, että moni näistä nuorista harrastajista on hyvinkin nuoria, jopa alle 15-vuotiaita! Kirjoitustyyli on monilla hyvin kypsä, pohdiskeleva, halu oppia uutta ja kuulla erilaisia mielipiteitä, näkyy :) Ja totta, vanhempikin harrastaja voi olla erittäin vastuuton ja toisaalta nuorempi harrastaja taas erittäin vastuuntuntoinen akvaristi :)
Miltä teistä tuntuu tehdä vaikka kauppoja vähän nuorempien ihmisten kanssa?

Joskus esimerkiksi eläinkaupassa voi törmätä siihen, että myyjät eivät huomioi ollenkaan, vaan menevät auttamaan juuri sinun jälkeesi tullutta rouvaa, mitä kaloja hän voisi hankkia. Ymmärrän toki, että eläinkaupan myyjät ovat vastuussa eläimistään, eivätkä yleensä myy minkäänlaisia eläimiä ilman huoltajaa kulkevalle nuorelle. Mielestäni vähän nuorempikin ihminen voi olla täysin asiallinen.
Kyllä voisin tehdä kauppaa "junnujenkin" kanssa, mutta haluaisin, että vanhempi olisi mukana kaupankäynnissä ja hän on antanut suostumuksensa kauppoihin. Kuitenkin on kyse elävästä eläimestä ja haluaisin tietää, että kaupat on mietitty loppuun asti eikä kyseessä ole mikään hetken hairahdus.

Tuo eläinkaupan myyjien ignooraava asenne voi tietysti johtua myös siitä, ettei nuoria pidetä potentiaalisina ostajina. Että nuoret tulevat vain kauppoihin hengailemaan ja tuijottelemaan eläimiä eikä heillä ole aikeitakaan ostaa mitään. Siitä se saattaa johtua, että nuorempien harrastajien on hankalampi saada palvelua. Eli kannattaa hyvin rohkeasti vain mennä myyjän juttusille ja kertoa suoraan, mitä etsii - uskon, että viimeistään siinä vaiheessa muuttuu ääni myyjänkin kellossa ;)
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”