Koitan vastailla oman vähäisen kokemukseni varjolla

Ehkä itsekin opin jotain, koska haluan myös tehdä kaiken oikein ja parhain päin, kuten sinäkin - kokeneemmat, saa korjata
1) Kun vaihdan vettä pohjaimuri lapolla, niin kuuluuko pohjasoraa möyhiä "oikein reilusti"? Paljon lähtee humua ja roskaa samalla liikenteeseen, se lienee ok?
Ei me olla pohjaa erikseen möyhitty. Vähän tökitään lapolla pohjaa ja imaistaan se, mikä sieltä pöllähtää. Kasvien ympäriltä vähemmän, koska muuten ne lähtevät pohjasta irti.
2) Kun vaihdan vettä, niin saako suodatin olla operaation ajan pois päältä?
Saa olla pois päältä, ehkä parempi niinkin. Meillä on kyllä ollut suodatin käynnissä vedenvaihdon aikana, pitäisi ehkä ensi kerralla ottaa töpseli seinästä vaihdon ajaksi
3) Voiko suodatin olla liian "kovalla"? Siinä on +/- säätö virtauksen voimalle. Kalasto 15 neontetraa, 4 monnista, ne väärässä paikassa olevat 5 vielä pientä leväbarbia ja yksi pleko. Stressaako liian kova virtaus kaloja, tuntuu että kovasti joutuvat pyristelemään koko ajan.
Voi olla liian kovalla ja väsyvät joutuessaan pyristelemään, mahdollisesti myös lisää stressiä. Itse kokeilisin hiukan pienempää virtausta ja katsoisin, mitä kalat tykkäävät. En osaa sen kummempaa vastata, kun en tiedä, onko suodatin ns. kittisuodatin vai erikseen ostettu.
4) Onko monnisten käytös normaalisti sellaista, että ne välillä "pysähtyy" aika totaalisesti? Eli jäävät makailemaan pohjalle ja miettimään maailman menoa, sitten taas jatkuu touhotus.
Juu, normaalia
5) Veden vaihto niin, että 2 päivää aiemmin kannelliseen saaviin n. 30l vettä, siihen hiukan ohjeen mukaan kasviravinnetta ja vedenparannusainetta. Oikein menee? Tyhmä kysymys, mutta jotenkin haluiais varmentaa että toimintamalli on oikea.
Ei tarvii seisottaa vettä. Meillä otetaan vaihdon yhteydessä ämpäriin puhdas vesi ja lisätään sinne vedenparannusaine ohjeiden mukaan, eli me ei laiteta akvaarioon suoraan tuota vedenparannusainetta. En tiedä, laittaisinko veteen nestemäistä kasviravinnetta, siirtyisin ehkä juuriin laitettaviin ravinnepallosiin.
6) Päivisin lämpö 25, öisin lampun sammuttua laskee hieman. Otin lämmittimen pois kun minimiasennossakin meni yli 26. Onko tuo 23-25 ok tuolle kalastolle?
23-25 'C on neoneille ja monnisille ihan sopiva, plekosta en tiedä. Leväbarbeille varmaan ihan OK. En itse käyttäisi lämmitintä, jos lämmöt pysyy tuossa 25:ssä. Mutta kiva olisi, jos ne saisi vakiintumaan siihen 25:een.
7) PH on noin 7.0 - 7.2. Kannattaako sitä pitää alempana? Perustamisvaiheessa laski ohjeen mukaisesti sitä PH laskuainetta annosteltaessa hetkessä 7.4 -> 6.2.
Laskisin pH:ta alle 7:n, esim. 6,5-6,8. Leväkasvukin pysyy sitten paremmin kontrollissa.
8) Kannattaako PH:ta laskea usein ja vähän kerrallaan, jos tarvetta on? Mikä on se "nyt pitää laskea" Raja?
Varovasti ja laskun jälkeen arvot olisi saatava pysymään tasaisena stressin välttämiseksi. Meillä säikähdys tuli, kun pH nousi n. 7,6:een (CO2-levitin ei tuolloin toiminut). Saatiin aparaatti kuntoon ja pH laski seuraavaan mittauskertaan 7,2:een. Nyt n. 6,8. Suosittelisin hiilidioksidilevitintä, kasvit kasvavat paremmin, pH pysyy siellä hiukan happaman puolella ja ei levätkään saa ylivaltaa
9) Näin pieneen altaaseen (kunhan leväbarbiongelma on ratkaistu) suositeltavia kalastoon sopivia kaloja? Itse kuvittelisin että lisää tetroja, joku toinen parvi vois vielä mennä ok.
Jaaaaa, kun olen itsekin ryssinyt kalavalinnoissa, niin uskaltaako tuota neuvoa...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ehkä levänsyöjiksi pohjalle katinkultamonneja pikku parvi (n. 6kpl). Sitten pintakaloja 10 lauma, esim. koru- tai ruusutetra, puna-aavetetra, tai miksei vilkas seeprakala.
10) Mistä tiedän mikä määrä ruokaa on hyvä? Tuntuu että tetratkin syö kyllä mahat aivan turvoksiin jos ruokaa vain on. Hieman pelottaa että yliruokintaa tapahtuu.
Hiutaleruokaa sen verran, mitä kalat ehtivät mättää parissa minuutissa. Pohjaan ei saisi paljoa pudota ruokaa, toisaalta monniset putsaavat. Pohjatablettien tuhoaminen kestää huomattavasti kauemmin, tunteja. Pieni annos ruokaa esim. 2-3 krt/päivä. Ja on ihan tuttua, että kalat söisivät ihan miten paljon tahansa!
11) Miten plekolle saa ruokaa tarjolle, ilman että muut popsivat sen?
Illalla nukkumaan mennessä antaa tabletin. En edelleenkään tiedä, mikä pleko on kyseessä, mutta jos on kasvissyöjä ja rapsuttelee pintoja, niin lisukkeena kiehautettua kesäkurpitsaa - tätä ei muut syö
12) Kannattaako kasvit ottaa pois ruukusta? Kaupan setä neuvoi että pidä vaan ruukussa.
Ota pois ruukusta ja istuta pohjaan - kannattaa tosin katsoa, mitkä kasvit kiinnittyvät pintoihin juurtumahapsilla (esim. jaavansaniainen, -sammal), niitä ei saa istuttaa pohjaan vaan ne pitää ankkuroida esim. kiveen tai juurakkoon (aluksi voi sitoa narulla kiinni).
13) Miten kasvien määrä lasketaan? Onko ruukullinen anubista yksi kasvi, vai jokainen varsi omansa? Lähinnä huolettaa onko kasveja tarpeeksi.
Kullakin harrastajalla on oma mielipiteensä, koska kasveja on tarpeeksi. Eli makuasia tämäkin... Itse tykkään kunnon pöheiköstä

Yksi kasvi on joo se, mitä yhdessä ruukussa on, ainakin näin itse järkeilisin
14) Mitä testejä kannattaa tehdä? Nyt on vain PH mittaus tippa systeemillä.
pH-mittaus on tärkeä. Lisäksi nitraatti ja nitriitti sekä kokonaiskovuus. Haluttaessa karbonaattikovuus.
15) Mistä tiedän tarvinko erillistä hapetinta?
Itse ehkä varmuudeksi hankkisin erillisen hapettimen, muutenkin olen niin hysteerinen tapaus

Tällöin suodattimen ilmastimen voi pitää suljettuna. Meillä ilmastin pidetään minimivirtauksella, jolloin happea pääsee tankkiin, mutta nurkissa on tyyniäkin alueita, joihin seisovien vesien taistelukalakin pääsee lekottelemaan. Taisto tosin näyttäisi tykkäävän hissileikeistä ilmastimen kohdalla
Bonus-sektori) Tuleeko tämä niin kalliiksi kuin pelottaa sen tulevan kun homma vie mukanaan?
Yllätyin, kuinka paljon rahaa meni tarvikkeisiin, vaikka altaat saimmekin ilmaiseksi. Perustaminen maksaa, ylläpitäminen ei niinkään. Ja tässäkin harrastuksessa pätee se, että kun olet pikkusormesi pirulle luvannut, lähtee pian koko käsi