Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset
Onnistuin loukkaamaan selkäni joten kaikki allasprojektit ovat enemmän ja vähemmän jäässä. Kovasti sormet jo syyhyäisi, mutta ei. Pahin tässä on se etten tämän takia välttämättä pääse HASin huutokauppaan. Pakko olisi jotenkin edes hetkeksi könkätä. Sinne on minulle tulossa luolia.
Ja ne kyllä varmasti haen vaikka kontaten!

Huojentunut olo kun uusi 540L allas sai kuljetettua turvallisesti uuteen kotiin, nyt edessä ihana muutto....
"A day without sunshine is like, you know, night."
-
- Starting Member
Tekis mieli laittaa ompuille isompi allas, huolestuttavaa. Jostain ihmeen syystä nuo omput on paljon kiinnostavampia kuin nuo seuralan fisut vaikka ensin ajattelin että ompuissa ei ole mitään katsottavaa. Joka ilta istun omppulan vieressä ja ihailen omppuja, ne on valloittavia otuksia ja haluan niitä lisää!
***Hyvin rumia sanoja***
Eilen laitoin kalat uuteen mustapohjaseen altaaseen. Kaikki hyvin. AAmulla sytytin valot, vesi sakeaa. Huntuseepralta puuttui osa pyrstöä, joka oli pohjalla. Olin lukenut varoituksia mustasta hiekasta. Kiitti mulle riitti, akva tyhjäksi, auto kohti biltemaa. En ikinä kokeile muita hiekkoja, vannon bilteman nimeen. KIITOS!
p.s.kalat turvassa isossa altaassa.
Eilen laitoin kalat uuteen mustapohjaseen altaaseen. Kaikki hyvin. AAmulla sytytin valot, vesi sakeaa. Huntuseepralta puuttui osa pyrstöä, joka oli pohjalla. Olin lukenut varoituksia mustasta hiekasta. Kiitti mulle riitti, akva tyhjäksi, auto kohti biltemaa. En ikinä kokeile muita hiekkoja, vannon bilteman nimeen. KIITOS!

p.s.kalat turvassa isossa altaassa.
317l vettä
-
- Advanced Member
Helpottunut olo...vaikka hieman harmittaa vieläkin. Uudet silikonit ei tarvitse vaihtaa vaan haitta on kosmeettinen, tällainen arvio siis sain, toivottavasti siihen voi luottaa. Koska virhe on kuitenkin tapahtunut vaihdossa niin odotan kuitenkin saavani jonkinlaisen korvauksen. Eli allasta ei tarvitse onneksi tyhjentää ja aloittaa alusta mutta sikäli harmittaa että jos ja kun vaihtaa silikoneja niin odottaisi että ne olisivat tämän jälkeen kunnossa.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Harmittaa ihan suunnattomasti kun en päässytkään lähtemään tänään HAS:n huutokauppareissulle
, vaan hoidan kotona kahta oksentelevaa lasta ja toivon, että me vanhemmat emme liittyisi tähän oksennusketjuun...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
240 l (sironeitotonkijat, mustatetrat, juovanuolimonnit, kuparimonniset, pandamonniset, noitamonnipari, L-134, partamonni)
-
- Junior Member
Paljon lohdutusajatuksia ja jaksamista teille! Tuota tautia on näköjään liikkeelle joka puolella, ja se taatusti sotkee just mukavimmat suunnitelmat! Onneksi olette sentään kotona.. ystäväni lapsi sai rajun taudin Ruotsin risteilyllä keskellä yötä pikkuruisessa hytissäJohanna71 kirjoitti:Harmittaa ihan suunnattomasti kun en päässytkään lähtemään tänään HAS:n huutokauppareissulle, vaan hoidan kotona kahta oksentelevaa lasta ja toivon, että me vanhemmat emme liittyisi tähän oksennusketjuun...

Jottei aivan pyyhkäisisi aiheen vierestä, niin aatoksissa tänään iskeä sapelein ja viikattein pariin vetiseen viidakkoon! Meillä tuntuu pistia ja karvalehti todella viihtyvän... Taidan täyttää taloyhtiön kompostin pistiallani, kun ei sille jaksa alkaa joka viikko uutta kotiakaan etsimään.
-
- Member
Tänään toteutuu unelma suuremmasta altaasta. 316 litrainen rantautuu meidän olkkariin. Nyt jo toivon, että akvaristikärpäsen purema rauhoittuu siihen. Lupasin jo avolle että suurempaa ei tule, eikä myöskään altaiden määrä lisäänny. Koko aamun olen miettinyt sopivaa paikkaa altaalle. sitä ei vaan tunnu löytyvän suurien ikkunoiden takia. 

Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
Huutokauppa-krapula. Pitääpä ihan istua rauhassa hetki ja kuunnella rauhoittavaa musiikkia..
Eiköhän tämä ollut tässä..
-
- Junior Member
Kiva paikka tuo Hassin huutokauppa! Löytöjä tuli lähinnä kasveja ja leviä.Marmoriravut oli tosi hyvä löytö.Tuolla ne 96litrasessa rapulassa touhuaa.Ja taisto poika omassa mutterissa joka toimii mun tietokone huoneen pöytä lamppuna.
Altaat 1568 L ja 720L.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
*phuuh* Koko ilta askarreltu ja äherretty ison altaan sisustuksen kanssa, jotta sain uudet huutiksen tulokaskasvit mahtumaan. Nyt on sitten ämpärissä odottamassa karsintatuomion saaneita kasveja läjä, josko joku haluaisi nuo ostaa pois.
Isompi salamanteripleko ei ilmeisestikään oikein ymmärrä uudelleensisustamisen päälle, sen putken viereen muutti karahka jaavansammaleineen ja kalan ilme oli kyllä sanoinkuvaamaton: "siis mitähän tuo tuossa tekee??".
Lehtikalat on niin hömppiä että niille on ihan se ja sama mikä sisustus, elämä jatkuu samanlaisena. Nyt tuntuu tosiaan vähän selkeämmältä tuo altaan sisustus, saa nähdä kauanko tuo miellyttää omaa silmää.
Isompi salamanteripleko ei ilmeisestikään oikein ymmärrä uudelleensisustamisen päälle, sen putken viereen muutti karahka jaavansammaleineen ja kalan ilme oli kyllä sanoinkuvaamaton: "siis mitähän tuo tuossa tekee??".

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Mietin onko muista ihmisistä normaalia herätä sunnuntaina klo 7 katsomaan uusia kalojaan, istua keittiön lattialla katselemassa niitä kameran läpi (näkee paremmin teleobjektiivin läpi eikä häiritse kaloja), ottaa siinä samalla n. 100 kuvaa mitä siitä hämärästä akvaariosta nyt sai kuvattua koska valojahan ei voinut laittaa päälle ettei kalakullat häiriinny. 

-
- Elite Member
Ihan normaalia. Heräsin jo kuudelta noita siikailemaan..millia kirjoitti:Mietin onko muista ihmisistä normaalia herätä sunnuntaina klo 7 katsomaan uusia kalojaan..

-
- Member
Oon niin onnellinen ripsimonnien puolesta. 140 litraisessa ahtaalle ajetut ripsimonnivauvat uivat nyt uudessa 316 litraisessa päästä päähän kuin mielipuolet. Tooiset kalat ei kiinnitä niihin enää huomiota ja saavat touhuta tuolla niin paljon kuin tahtovat. Kyllä siitä vielä hyvä tanganjika tulee kun saan vähän lisää kiviä jostain. En oo muuta tehnytkään kun tuijottanut sitä tänään. Se on jo niin iso verrattuna edellisiin että sitä voi katsella vähän kauempaakin. 

Kodin siivous, kun lapset ovat pieniä, on kuin lumen luonti lumisateessa.
-
- Junior Member
Aah... Viimeisimmät limaskat poistettu altaasta. Kyllä nyt kelpaa. Käytin siihen ruhtinaallisesti aikaa. Lopussa suunnilleen nypin viimeisetkin lehdenpalat pois. Ei enää ikinä sitä rehua tämän talon altaisiin. Vielä kun saisi sen poimittua pois pienemmistä altaista...
Kaloja pitäisi hankkia lisää, mutta en osaa päättää missä järjestyksessä. HASin huutiksesta mukaan lähteneet täplämonniset kotiutuivat heti ja innolla surffailevat suodattimen puhurissa. Välillä pomppivat pinnalle ja toisinaan melkein ylösalaisin mupeltavat pohjahiekassa. Kesti sen 10 vuotta ennenkuin coryjä ilmestyi minun altaseeni uudestaan. En tajua miten en ole saanut aikaiseksi hankkia aiemmin.

Kaloja pitäisi hankkia lisää, mutta en osaa päättää missä järjestyksessä. HASin huutiksesta mukaan lähteneet täplämonniset kotiutuivat heti ja innolla surffailevat suodattimen puhurissa. Välillä pomppivat pinnalle ja toisinaan melkein ylösalaisin mupeltavat pohjahiekassa. Kesti sen 10 vuotta ennenkuin coryjä ilmestyi minun altaseeni uudestaan. En tajua miten en ole saanut aikaiseksi hankkia aiemmin.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Ahistaa pitää kahta kultakalaa 240 litrasessa altaassa. Yritin ettiä niille kotia mutta löydy. Äiti pelasti kummatki kalat ja niillä on melkonen historia. Hommasin ulkosuodattimen niille ja ei ollu sisäsuodatinta ja tuli hometta kaloihin. En tiiä johtuuko stressistä vai mistä ku muuttivat kolme viikkoa sitten meille. Reppanat. Lääkitys päällä, toivottavsti auttaa. (siis oli kaksi sisäsuodatinta aikasemmin)
110 olitranen ok, pelottaa vaan että onkohan tuo partis käymässä vanhaksi ku olen tässä muutaman kuukaden ajan hoksannu että se tippuilee monta kertaa päivässä sen imutusluolasta alas ja makailee selälään ja evät vaan heiluu. Suu auki makoilee irvokkaasti. Oon lukenu että nukkuessa saattavat irrottaa otteensa mutta että monta kertaa päivässä, joka päivä? Käyt koputtaa lasiin niin se havahtuu ja kohta uudestaan makaa pohjalla selälleen. Kala on 12v.
Ketuttaa ku ei voi keltään täälläkään kysyä jos on ongelmia kultien kanssa, kaikki vaan kettulee että olen huono ihminen ku pidän kaloja liian pienessä akvaariossa ilman parvea. Ei yksinkertasesti tähän kämpään mahu yhtään isompi akvaario. Tympii että on ihmisiä mitkä ostaa kolme kultakalaa 48litraseen akvaarioon. Vaihtoehtoina ois ollu kloriitti, pakkanen tai vessanpöntö ja nyt ne elelee meillä. Tympii senki takia ettei elukoille pysty kunnon oloja tarjoaan.
110 olitranen ok, pelottaa vaan että onkohan tuo partis käymässä vanhaksi ku olen tässä muutaman kuukaden ajan hoksannu että se tippuilee monta kertaa päivässä sen imutusluolasta alas ja makailee selälään ja evät vaan heiluu. Suu auki makoilee irvokkaasti. Oon lukenu että nukkuessa saattavat irrottaa otteensa mutta että monta kertaa päivässä, joka päivä? Käyt koputtaa lasiin niin se havahtuu ja kohta uudestaan makaa pohjalla selälleen. Kala on 12v.
Ketuttaa ku ei voi keltään täälläkään kysyä jos on ongelmia kultien kanssa, kaikki vaan kettulee että olen huono ihminen ku pidän kaloja liian pienessä akvaariossa ilman parvea. Ei yksinkertasesti tähän kämpään mahu yhtään isompi akvaario. Tympii että on ihmisiä mitkä ostaa kolme kultakalaa 48litraseen akvaarioon. Vaihtoehtoina ois ollu kloriitti, pakkanen tai vessanpöntö ja nyt ne elelee meillä. Tympii senki takia ettei elukoille pysty kunnon oloja tarjoaan.
450l kultakalalandia, 240l platy, omppu ja sukarapu seurakunta, 4 kissaa
-
- Advanced Member
Mulle on tulossa vajaan parin viikon päästä koiranpentu (
) ja mietin, että pitäisikö 112 litraisen ulkosuodatin jättää muuton jälkeen toistaiseksi kytkemättä. En saa tuota suodatinta sellaiseen paikkaan, ettei utelias pentu pääse testailemaan hampaitaan letkuihin. Eikä vielä tässä vaiheessa tiedä, että onko ko. pennulla taipumusta pureksia paikkoja vaiko ei. Vanhempaa koiraa ei ole tuhot ole ikinä kiinnostaneet, mutta pentu on aina pentu. Vanhempi koira on samaa rotua ja kokemuksesta tiedän, että ko. yksilö tulee olemaan varmasti vilkas ja jokapaikkaan ehtivä.

112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
-
- Junior Member
- Viesti:
En enää millään malttaisi odottaa, että mun uusi akvaario tulisi (180l). Sovittiin aiemmin että se tulee maaliskuun loppuun mennessä, jotta saisin myytyä vuotavan 200l altaan pois jaloista ensin. Mutta tämä aika helmikuun alusta asti on tuntunut todella pitkältä, kun on kerennyt jo tekemään niin paljon kaikkia uusia asioita
On tässä kerennyt miettiäkin jo että miksen olisi ostanut samantien isompaa
mutta ehtiihän sitä..
Sain laitettua 63l projektiakvaarionkin jo kypsymään 5pv sitten ja kypsyttelen sitä multaympillä niin että pidän altaani toisistaan erillä (vaikkei mitään ongelmia ole ilmennyt tuossa vanhassa 150litraisessa).
Tänään sitten innostuin järjestämään kotianikin uutta allasta silmällä pitäen, niin kuin olin suunnitellut jo "kauan sitten" tietokoneella. Huomenna ajattelin kuitenkin soitella ja kysellä milloin mahdollisesti uusi akvani tulis
hihiiii
Jospas tästä siirtyisin vaihtamaan vettä tuohon 150l purnukkaan.

Sain laitettua 63l projektiakvaarionkin jo kypsymään 5pv sitten ja kypsyttelen sitä multaympillä niin että pidän altaani toisistaan erillä (vaikkei mitään ongelmia ole ilmennyt tuossa vanhassa 150litraisessa).
Tänään sitten innostuin järjestämään kotianikin uutta allasta silmällä pitäen, niin kuin olin suunnitellut jo "kauan sitten" tietokoneella. Huomenna ajattelin kuitenkin soitella ja kysellä milloin mahdollisesti uusi akvani tulis

Lapsi + 180l +63l http://anoliv.webs.com/ http://picasaweb.google.com/anoliv
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
~~Vaikka jotkut kivittävät eläimiä huvikseen, eivät eläimet kuole huvikseen vaan tosissaan.~~
-
- Junior Member
Ah - niin nätit petokotilot kotiutui muutama päivä sitten, ja vetivät samantien pää toisena jalkana hommiinsa. Spartalainen akva olisi kiva, niin näkisi niitä kiireisiä kaunokaisia edes toisinaan. Josko ne vaikka ajan kanssa lisisi ja osa ehtisi mönkiä näkösälläkin
Osa hohtomilleistä muutti hyvään kotiin lähistölle. Toivottavasti tuovat iloa uudelle omistajalleen ja urokset kasvavat komean värisiksi. Pienemmässä altaassani on taas paremmin tilaa muiden kasvaa!
Isompi altaani näyttää hassun tyhjältä, kun intiaaninsulkaparvi muutti miekkoseni luokse viettämään lokoisia päiviä. Punapääbarbit (6) ja otot (5?) täyttää nuo ~160 litraa ällistyttävän hyvin kuturallien jatkuessa tauotta, mutta mielessä kutittelee kiinnostus ruostekirjoahvenia tahi muita värikkäitä ja mielenkiintoisia eväkkäitä kohtaan. Vinkkejä ja tarjouksia otetaan vastaan! Välilehtiä on kertynyt selaimeen kunnon tukko, kun olen vertaillut tietoja mahdollisista uusista asukeista.
Kirsikkabarbivauvat kasvaa ja kukoistaa, ovat jo ehkä sentin mittaisia vonkaleita.
Malys: onnea perheenlisäyksen johdosta ja pitkää ikää suodattimelle, lattialle ja rakenteille
Teillä eletään jännittäviä aikoja!

Osa hohtomilleistä muutti hyvään kotiin lähistölle. Toivottavasti tuovat iloa uudelle omistajalleen ja urokset kasvavat komean värisiksi. Pienemmässä altaassani on taas paremmin tilaa muiden kasvaa!
Isompi altaani näyttää hassun tyhjältä, kun intiaaninsulkaparvi muutti miekkoseni luokse viettämään lokoisia päiviä. Punapääbarbit (6) ja otot (5?) täyttää nuo ~160 litraa ällistyttävän hyvin kuturallien jatkuessa tauotta, mutta mielessä kutittelee kiinnostus ruostekirjoahvenia tahi muita värikkäitä ja mielenkiintoisia eväkkäitä kohtaan. Vinkkejä ja tarjouksia otetaan vastaan! Välilehtiä on kertynyt selaimeen kunnon tukko, kun olen vertaillut tietoja mahdollisista uusista asukeista.
Kirsikkabarbivauvat kasvaa ja kukoistaa, ovat jo ehkä sentin mittaisia vonkaleita.
Malys: onnea perheenlisäyksen johdosta ja pitkää ikää suodattimelle, lattialle ja rakenteille
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Uusi kanto ja kasvien siirtelystä hajonneita seiskapalloja. Vesi ruskean sameaa eikä millään kirkastu. 

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Kalsarit laukkuun ja lentokentälle! Here I come Tokio! Mitähän kivoja monnisia tuolta muinaisesta Japanialasta löytyy? ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
Nyt täytyy todeta, että olen todella tyytyväinen isomman altaan ulkonäköön. Eilisen vedenvaihdon jälkeen vesi tuntuu olevan kristallinkirkasta ja tänään lisäämäni ruskeanpunertavat tammenlehdet vielä korostavat kasvien vehreyttä. Ja oli ihan hyvä idea käännellä ja kokeilla kahta erityylistä kantoa mitä eriskummallisimpiin asentoihin, nyt ovat toisiaan vasten "pohjat" vastakkain. Voi kunpa olisi vähän parempi kamera ja osaisi kuvata, niin saisi ainakin omiin arkistoihin tuon näyn talteen. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
240 l (sironeitotonkijat, mustatetrat, juovanuolimonnit, kuparimonniset, pandamonniset, noitamonnipari, L-134, partamonni)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TASHAS
- Sukupuoli: Mies
Vaimo ilmoitti haluavansa kolmannen koiran, no mitäs akvanisti siihen vastas, vaikee arvata
Siitä alkas sitten hilloaminen kumpaankin asiaan, koira kun maksaa sen 1300e. Toki vastapuolella on käsitys että suolainen pytty maksaa saman verrran eli puntit tasan, en raaskinut kertoa totuutta / laskukaavaa esim 250L kokoiseen (toivon etten jää kiinni). 

-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Nälkä kasvaa syödessä... Puolisen vuotta mulla on nyt ollut 317L pönttö, mut isompaa tekis jo mieleni... 

317 L (sekala)
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Mua ärsyttää ku lahjoitettavat pitäisi viedä kotiovelle tai vedetään herneet nekkuun. Jos mulle lahjoitetaan jotain, käyn kyllä mielelläni hakemassa. En lahjoita enää kohta mitään, ku tulee vaan itselle paha mieli. 

Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä