Appelsiinipleko vai joku muu plekoversio?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
piraja
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piraja »

Ostin kuukauden päivät sitten Faunattaresta appelsiiniplekon. Ainaski se oli siellä sillä nimikkeellä. Applarilla on aika huonot värit - pohjaväri on jotenkin hirmu tumma. Muistelen, että mun edellinen applari oli tosi puhtailla väreillä, pohjaväri ihan keltainen.

Aloin miettimään, että voiko olla mahdollista, että onkin jokin muu pleko?
Se tykkää lasien siivouksesta, päivisin ei nuku. Ei ole mikään huippurohkea, mutta kyllä sitä aina välillä päivisinkin näkee. Vaikka tosin mun edellinen applari oli kertoja rohkeampi. Se on kiltti, eikä hätistele muita kaloja.

Kokoa on nyt noin 12 cm. Faunattaren altaassa se oli ollut kuukauden verran ja nyt mun altaassa toiset saman verran. Sen ikää en kuitenkaan tiedä, tuntuu kuitenkin kasvavan.
Liitteet
ja toinen kuva
ja toinen kuva
001-2.jpg (154.18 KiB) Katsottu 1960 kertaa
002-2.jpg (132.04 KiB) Katsottu 1960 kertaa
Zaphood
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies

Re: Appelsiinipleko vai joku muu plekoversio?

Viesti Kirjoittaja Zaphood »

Ylempi kuva varsinkin on hieno!

meidän appelsiin on ihan saman näköinen; hankittu Tampereen Viherkalasta; muistaakseni. noin puoli vuota sitten.
------------
128l + 432l + 200l + 300l; mistänäitäakvaarioitaainatulee
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

No on kyllä huono värinen. Mun appelsiinit ovat ihan erivärisiä. Värit tosiaan muuttuu alueittain. Vesieläin saattaa tietää paremmin mikä pleko kyseessä!
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

malawi kirjoitti:No on kyllä huono värinen.
No nii-i, mä vaan ajattelin, että sillä on siellä Faunattaressa varmaan hirveä stressi, että siks on noin tumma. Mutta ei se siitä juuri mikskään oo muuttunu.
Zaphood
Member
Member

Surffasin VesiEläin webiä ja sieltä teoreettisia vaihtoehtoja olisivat joko

L-141, L-215, PIKKUHAMMASPLEKO
tai
L-163, PARANHARHAPLEKO

Arvaisin kuitenkin että kyseessä on appelsiinipleko; vain vähän himmeämpi värimuunnos...
------------
Hakusessa: timanttikirjoahvenpariskunta ja linnunratapleko L262. YV tarjouksia, kiitos.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Ei se kyllä Ancistomus snethlageae (pikkuhammaspleko) ole. Paranhapleko on lähempänä, mutta mun plekon pyrstössä on pallukoita ja paranhaplekolla ei taida niitä siellä olla?

Outoa on myös se, että appelsiiniplekon kuuluis olla keltainen pohjaväriltään.. mutta vaikka mun pleko onkin melko tumma, niin pyrstössä ja evien reunoilla on pohjaväri jopa oranssahtava :/ (Kuvassakin näkyy oranssia)
Zaphood
Member
Member

piraja kirjoitti:Outoa on myös se, että appelsiiniplekon kuuluis olla keltainen pohjaväriltään.. mutta vaikka mun pleko onkin melko tumma, niin pyrstössä ja evien reunoilla on pohjaväri jopa oranssahtava :/ (Kuvassakin näkyy oranssia)
Gookkelilla kun katselin, niin värisävyjä löytyy ihan keltaisesta oranssin kautta harmaaseen pohjaväriin. Ainoa yhdistävä tekijä näyttää olevan pyrstön voimakas pohjaväri...
------------
Disc
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Disc »

Joku tietävämpi vastatkoon mutta minulle tuli mieleen että vaihtaako appelsiinipleko väriään "ympäristön mukaan"? Kiekothan ovat loistavia esimerkkejä kuinka ympäristö vaikuttaa. Esim varjossa ovat tummia ja vaalealla hiekkapohjalla kirkkaassa valossa hyvin vaaleita ja värikkäitä.
Mutta kuinka on plekojen laita?
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Thompson »

Appelsiinipleko nimellä on myyty monenlaisia plekoja. Oikea laji on Ancistomus sabaji L301, mahdollisesti L75, L124 ja LDA2 ovat myös appelsiinin värimuotoja. Linkki PlanetCatfishin sivuille, jotka ovat hieman Vesieläimen sivuja luetettavammat.

Mielestäni kuvan kala on appelsiinipleko, eikä se ainakaan paranharhapleko L163 ole. Eikä se ole L141:kään.
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

http://www.planetcatfish.com/catelog/im ... ge_id=4705

Mun appelsiini ovat just tollasia :) Ihania otuksia :mrgreen: 2kpl n. 15cm
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

malawi kirjoitti:http://www.planetcatfish.com/catelog/im ... ge_id=4705

Mun appelsiini ovat just tollasia :) Ihania otuksia :mrgreen: 2kpl n. 15cm
Ihana pallerokasa :D
Niko+
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Niko+ »

Mäkin oon ihaillut appelsiineja jo jonkin aikaa. On todennäköisesti ostoslistalla kunhan saadaan yks akvaario lisää...
55L, 96L, 200L, 400L + haaveissa tosi iso, väh. 800L..., 11kg ja 8 kg mäyräkoiraa, 5 kg monirotuista
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Thompsonin kirjoitukseen lisäksi joet Takutu, Rio Tapajos, Rio Xingu, sekä Rio Orinoco, joista kaikista löytyy toisistaan hieman poikkeavan värinen "appelsiinipleko". Kaikkia myydään A. sabajina. Edes tutkijat eivät ole vielä varmoja ovatko plekot eri lajeja, vai lajin erilaisia värimuotoja? Rio Tapajosin A. sabaji on selvästi keltamustin, ja tuo punertava eväinen harmaampi taas Rio Xingulta.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mä oon alannut tykkää tosta mun huononvärisesta applarista. Toisaalta se on ihan näyttävä se sen tumma väritys ja vahvanvärinen pyrstö+selkäevä. Enää ei potuta, ihan söpö se on :)
plecofanatic_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja plecofanatic_ »

Tosi söpöhän tuo on ja keskivertoapplaria erikoisempi. Itse ostin viime viikolla hyvin samannäköisen applarin,
ehkä pikkasen vaaleammanharmaa pohjaväri, mutta hyvin lähellä tota kuvan plekon väritystä kumminkin, pyrstössä
ja evissä hienoa kellanoranssia. Näin liikkeessä kyllä sen värityksen ja halusin sen just siksi, oli mun mielestä hienon
näköinen. Vois olla Rio Xingusta ainakin Seidelin L-monnit kirjan tutkimisen perusteella..

Tosi mukava ja vilkas kaveri muutenkin. Vain vuorokausi meni kotiutumiseen, sen jälkeen ollut hyvin paljon esillä.
3 koiraa, 4 akvaariota, onnellisesti koukussa karvaturreihin ja plekoihin...
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Joo! Ja ahkera on kuin mikä. Jatkuvasti jossain siivoamassa - lehtiä, kantoja, laseja... Pohjatablettien kimppuun ei niinkään tulekaan, levä taitaa olla enemmän sen makuun. Kiva tietää mistäpäin se saattais olla kotoisin :)
plecofanatic_
Starting Member
Starting Member

Minkä kokoinen on toi sun applari (suunnilleen)? Mun on arviolta vajaa 10 cm, on niin vilkas, etten ole päässyt mittamaan :D
Sille maistuu siivoushommien lisäksi hyvin myös kasvispitoiset pohjatabletit ja on se pikkasen katkarapupellettiäkin maistanut, kasvava nuori, aina nälkä... Ehdoton lempiruokakin on löytynyt noista kasvistableteista, sen kimppuun se suorastaan syöksyy, mä en nyt muista sen nimeä, täytyy tarkistaa kotona.
Nuoret partikset, jotka ennen oli tossa akvaariossa, mihin applari tuli, oli aika hyvin siivonneet akvaarion levästä, ehkä applarin tabletti-into johtuu siitäkin. Mut kyllä se on suuren osan aikaa jossain heilumassa ja harrastamassa ennaltaehkäisevää siivoustoimintaa :D
Kurkkua ostin kans sille, ajattelin tänä iltana laittaa, katotaan mitä tykkää.

---------------------------------

Kirjoittaja plecofanatic_ » 10:17, 26.03.2010

No joo, just huomasin, että ihan tuolla alussahan sä kerroit sen koon.
Vähän isompi kuin mun applari siis :D
piraja
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Mulla on samassa altaassa myös helmipurjepleko, ja koska se on hulluna kesäkurpitsaan, tiputtelen altaaseen melko usein kesäkurpitsaa. Applari ei niinkään näytä siitä välittävän. Täytyy kokeilla jotain muutakin, vaikka sitten sitä kurkkua. Helmipurje ei kurkkuun koskenut, kun silloin aikoinaan yritin kurkkua tarjoa.

Harmi ettei mulla mitään kasvitablettia ole, kaikki on tämmösii sekalaisii. Jos viittit kattoo purkista mikä se sun applarin lempitabu on, niin voisin koklata sitä myös mun applarille.
plecofanatic_
Starting Member
Starting Member

Lemppari: SePa-Shop Pohjatabletti 20 % spirulina

Hyvin maistuu myös: Tetra Pleco Wafer, Tetra Wafer Mix ja SePa-Shop Pohjatabletti Special (toi Special kylläkään ei ole kasvistabletti, vaan siinä on mm. pakastekuivattua surviaista)

Helsingin Akvaariokeskuksesta oon ostanut kaikkia noita, luulen kyllä että Tetran ruokia on monessa paikassa, tosta toisesta en ole varma kuinka yleinen on.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”