Minulla on 63l akva ja kaipaisin vähän mielipidettä
Valvoja: Moderaattorit
-
KalaKissa
- Senior Member

- Sukupuoli: Nainen
Minulla on 63l akva ja kaipaisin vähän mielipidettä
Kaipaisin vähän mielipidettä mietiskelyyni?
Eli siis homman nimi on se et mulla on 63l akvassa:
10 mustamollia
7 miljoonakalaa
9 miljoonakalapoikasta
1 partamonni ''kulta''
Ja kysymys tämä, onko siel liikaa? Myyn/annan ne poikaset pois ko on sen aika mut onko noita aikuisia kaloja liikaa?
Ja jos sinne uskaltaa ottaa vielä muutaman kalan niin mitä ne ois?
10 mustamollia
7 miljoonakalaa
9 miljoonakalapoikasta
1 partamonni ''kulta''
Ja kysymys tämä, onko siel liikaa? Myyn/annan ne poikaset pois ko on sen aika mut onko noita aikuisia kaloja liikaa?
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
malawi
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Re: Minulla on 63l akva ja kaipaisin vähän mielipidettä
Moi!
Kyllä siinä minun mielestäni alkaa olemaan vähän liikakansoitus.
Partamonni pitää ehdottamasti päästä isompaan akvaarioon, varsinkin jos on aikuinen.
Kyllä siinä minun mielestäni alkaa olemaan vähän liikakansoitus.
Partamonni pitää ehdottamasti päästä isompaan akvaarioon, varsinkin jos on aikuinen.
-
-matokani-
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
Partamonnille tosiaan liian pieni. Samoin kyllä mielestäni myös mustamolleille. Niistäkin tulee suht isoja. Millaiset vesiarvot sun altaassa on? Kovetatko vettä?
Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).
No kohta saan kuulla tästä, mutta mun mielestä noi kyllä mahtuu tonne vielä ihan hyvin. Kunhan ei tule lisää.KalaKissa kirjoitti:Kaipaisin vähän mielipidettä mietiskelyyni?
10 mustamollia
7 miljoonakalaa
9 miljoonakalapoikasta
1 partamonni ''kulta''
Partamonnisikin mahtuu sinne ihan mainiosti. Se sääntö, että "100litraa/1 partamonni" on mielestäni melkoista hätävarjelun liioittelua. Eihän tuolla akvaariossasi edes ole muita pohjakaloja, eikä partamonni uintitilaakaan juurikaan tarvitse. Eri asia olisi, jos tuolla olisi muitakin pohjakaloja, mutta kun ei ole, niin anna partiksen olla siellä vaan.
Kalakippo (286l) olkkarissa ja koiranpentu kainalossa.
-
Taavetti
- Advanced Member

Ihan oikeassa olet.snafi kirjoitti:No kohta saan kuulla tästä, mutta mun mielestä noi kyllä mahtuu tonne vielä ihan hyvin. Kunhan ei tule lisää.
Partamonnille ja mustamolleille tuo 63-litrainen on ehdottomasti liian pieni akvaario. Suosittelen niistä luopumista. Miljoonakalojakin on melkoisesti tuohon litramäärään nähden, ottaen huomioon niiden nopean lisääntymisen. Tässä hyvä linkki miljiksistä: http://millia.aqua-web.org/tekstit/kala ... nakala.htm.
KalaKissa: Millaiset vesiarvot akvaariossasi on?
Viimeksi muokannut Taavetti, 13:16, 29.03.2010. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
nepis76
- Advanced Member

- Viesti:
Partamonnista kasvaa n. 15 senttinen mötkäle ja yöaikaan se on melko aktiivinen otus. Oma n. 10 senttinen partis ottaa kyllä melkoisia spurtteja pitkin pohjaa aina yöaikaan ja sisustelee allasta uudelleen. Noin pienessä altaassa tuon kokoiselle kalalle ei ole paljoa liikkumatilaa.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
http://www.karvakasat.net
-
plecofanatic_
- Starting Member

Samaa mieltä tuosta, että kyllä partiskin liikkumatilaa tarvitsee. Meidän n. 14-senttinen 8-vuotias partisukko liikuskelee aika paljon myös päivisin, siivoushommissa yms. Tuolle örmylle, joka on pituutensa lisäksi myös leveäpäinen ja jykevä muutenkin, ei tämänhetkuinen asumus 200l näytä sekään mitenkään erityisen tilavalta. Lähitulevaisuuden suunnitelmissa siirto isompaan, kun saadaan vielä yks akvaario hankittua.
Partikset sitäpaitsi kasvavat aika nopeasti ja ovat pitkäikäisiä.
Liian pienessä tilassa kala voi passivoitua ja vaikuttaa siltä, ettei se muka tarvitsisi enempää liikkumatilaa, mutta ei sellainen ole mukavaa elämää...
Partikset sitäpaitsi kasvavat aika nopeasti ja ovat pitkäikäisiä.
Liian pienessä tilassa kala voi passivoitua ja vaikuttaa siltä, ettei se muka tarvitsisi enempää liikkumatilaa, mutta ei sellainen ole mukavaa elämää...
3 koiraa, 4 akvaariota, onnellisesti koukussa karvaturreihin ja plekoihin...
-
millia
- Katalysaattori

- Viesti:
Varmaan sitä mitä Hämeenlinnassa vesijohdosta valuu, koska siitä ei erikseen mitään mainittu. Eli pH seiskan paikkeilla + alhainen alkaliniteetti --> pH putoaa akvaariossa aavistuksen happaman puolella. Kovuus on siinä 5-6 asteen paikkeilla. Kaikinpuolin epäsopivaa molleille ja milliksille siis.Taavetti kirjoitti:KalaKissa: Millaiset vesiarvot akvaariossasi on?
Voisi olla hyvä idea laittaa kalasto kokonaan uusiksi, koska tuosta kalastosa ei sopivia jääjiä ole kuin millisukot (ei ole tilaa lisääntyä, joten parempi pitää vaan yhtä sukupuolta). Toki vettä voi kovettaa hieman ja jättä miljoonakalakoiraat, jolloin tilaa olisi vielä jollekin pienelle pohjalla, kuten sukaravuille.
Pehmeän ja lievästi happaman (eli sellaisen mitä tulee Hämeenlinnan vesilaitokselta) kalastovaihtoehtoja olisi tosi paljon enemmän.
-
KalaKissa
- Senior Member

Ajattelin et partis menee vähäsen aikaa sie se on vie n. 7cm niin saa olla sie vähä aikaa, onneks on 200l akva niin voi si siirtää si ajallaan sinne.
-----------------------------------------
Kirjoittaja KalaKissa » 17:05, 29.03.2010
Niin ja noi vesiarvot tarkistan uudestaan, olivat tarkistettu mut hukkasin sen lappusen jonnekkin, niin täytyy tarkistaa uudestaan et voi lukuja laittaa tänne.
------------------------------------------
Kirjoittaja KalaKissa » 17:17, 29.03.2010
Vettä on kovetettu (20 dH) tuo pikkuakvassa ja mietin et voisko noi mustamollit siirtää kans partiksen kaa tonne isompaan akvaan jos sitä vettä rupeis kovettaa pikkuhiljaa? Vai kannattaisko ne luovuttaa vaan pois?
Kirjoittaja KalaKissa » 17:24, 29.03.2010
Tai sitte ostan 100l akvan tilalle ja myyn ton 63l pois ? Eikö ongelma ratkea sillä tavalla helpointen, meinaan en halua kiduttaa omia kaloja liian pienellä akvalla.
Kirjoittaja KalaKissa » 18:06, 29.03.2010
Hihi ostin juuri 163l akvan mustamolleille ja miljoonakaloille.
Edit: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=8894
Omia viestejä saa ja on viitsittäväkin muokata. Yli kahden peräkkäisen viestin lähetys samaan viestiketjuun on turhaa laiskuutta ja luettavuuden helpottamiseksi ylläpito tulee puuttumaan näihin tilanteisiin.
-Ylläpito
-----------------------------------------
Kirjoittaja KalaKissa » 17:05, 29.03.2010
Niin ja noi vesiarvot tarkistan uudestaan, olivat tarkistettu mut hukkasin sen lappusen jonnekkin, niin täytyy tarkistaa uudestaan et voi lukuja laittaa tänne.
Kirjoittaja KalaKissa » 17:17, 29.03.2010
Vettä on kovetettu (20 dH) tuo pikkuakvassa ja mietin et voisko noi mustamollit siirtää kans partiksen kaa tonne isompaan akvaan jos sitä vettä rupeis kovettaa pikkuhiljaa? Vai kannattaisko ne luovuttaa vaan pois?
Kirjoittaja KalaKissa » 17:24, 29.03.2010
Tai sitte ostan 100l akvan tilalle ja myyn ton 63l pois ? Eikö ongelma ratkea sillä tavalla helpointen, meinaan en halua kiduttaa omia kaloja liian pienellä akvalla.
Kirjoittaja KalaKissa » 18:06, 29.03.2010
Hihi ostin juuri 163l akvan mustamolleille ja miljoonakaloille.
Edit: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?f=41&t=8894
Omia viestejä saa ja on viitsittäväkin muokata. Yli kahden peräkkäisen viestin lähetys samaan viestiketjuun on turhaa laiskuutta ja luettavuuden helpottamiseksi ylläpito tulee puuttumaan näihin tilanteisiin.
-Ylläpito
126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
minä voin sanoo sen verran että minulla oli 63l akvaariossa 9 miljoonalataa ja kymmenkunta poikasta ja partamonni+ muitakin kaloja (kaikki entiseltä omistajalta) ja minulla ainakin kaikki mahtu ihan hyvin, monnikin vaikka se ei ollukkaa kovin iso vielä. Enää ei oo mitään nuista
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Viesti:
Jos vettä on kovetettu ja tilaa on nyt se 163 litraa, mitään ongelmaa ei nähdäkseni ole.
Jos kalastoa haluat vielä lisätä, pitäydy kovan veden kaloissa tai sellaisissa, jotka sopeutuvat monenlaisiin vesioloihin. Pohjakaloista täplä- ja kuparimonninen ovat vanhoja ja hyvin sopeutuvaisia akvaariokaloja, ja voisivat sopia joukkoon - edellyttäen, että pohjalla on hiekkaa eikä soraa. Nämä kun mieluusti tonkivat ja siivilöivät hiekkaa, ja voivat vahingoittaakin itseään yrittäessään tehdä sitä soralla.
Miljoonakalojen parvikokoa voisi lisätäkin. Ne ovat komeampia isossa porukassa, ja tuohon altaaseen kyllä sopii muutamia kymmeniä. Voit vaikka kasvattaa itsellesi koirasparven: kun kaloja on tarpeeksi, myyt kaikki naaraat pois. Jos uuden avoveden lajin vielä haluat, esimerkiksi sädekala, kultasinisilmä tai miekkapyrstö kävisi. Miekkapyrstö tosin on sitten samanlainen teholisääntyjä kuin mollit ja miljoonakalatkin, ja koiraat saattavat rähistä keskenään.
Jos kalastoa haluat vielä lisätä, pitäydy kovan veden kaloissa tai sellaisissa, jotka sopeutuvat monenlaisiin vesioloihin. Pohjakaloista täplä- ja kuparimonninen ovat vanhoja ja hyvin sopeutuvaisia akvaariokaloja, ja voisivat sopia joukkoon - edellyttäen, että pohjalla on hiekkaa eikä soraa. Nämä kun mieluusti tonkivat ja siivilöivät hiekkaa, ja voivat vahingoittaakin itseään yrittäessään tehdä sitä soralla.
Miljoonakalojen parvikokoa voisi lisätäkin. Ne ovat komeampia isossa porukassa, ja tuohon altaaseen kyllä sopii muutamia kymmeniä. Voit vaikka kasvattaa itsellesi koirasparven: kun kaloja on tarpeeksi, myyt kaikki naaraat pois. Jos uuden avoveden lajin vielä haluat, esimerkiksi sädekala, kultasinisilmä tai miekkapyrstö kävisi. Miekkapyrstö tosin on sitten samanlainen teholisääntyjä kuin mollit ja miljoonakalatkin, ja koiraat saattavat rähistä keskenään.
Miljoonakalat ovat kyllä mahtuvaisia, mutta mustamollit kutakuinkin tuplasti suurempina eivät niinkään. Partamonniakin voi tietty poikasena pitää vähän pienemmässäkin altaassa, kunhan sen siirtää ajoissa isompaan, jotta se ei ehdi kääpiöityä.Sannikka kirjoitti:minä voin sanoo sen verran että minulla oli 63l akvaariossa 9 miljoonalataa ja kymmenkunta poikasta ja partamonni+ muitakin kaloja (kaikki entiseltä omistajalta) ja minulla ainakin kaikki mahtu ihan hyvin, monnikin vaikka se ei ollukkaa kovin iso vielä. Enää ei oo mitään nuista
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!