Plekot ja piikkisilmät
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Plekot ja piikkisilmät
Sitä vaan olisin kysynyt että onko piikkisilmistä haittaa plecoille, niiden silmiä ajatellen? Eli käykö piikkikset kiinni plecojen silmiin .
Re: plecot ja piikkisilmät
En usko tuohon. Onhan plekoillakin kiduskansipiikkinsä, eivät nekään ihan puolustuskyvyttömiä ole. Toinen urbaanilegenda liittyy tiikerinuoliaisiin ja monnisiin. Usein väitetään tiikerien nyppivän monnisten silmiä, mutta jotkut harrastajat ovat vuosikausia pitäneet noita samassa altaassa ilman ongelmia. Toisaalta tiikerillä on melko mojovat piikit, jotka saattavat varmaankin puhkoa huonolla tuurilla yhtä sun toista.
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Re: plecot ja piikkisilmät
Piikkisilmät ei oikeasti tee kellekään mitään, varsinkaan plekoille. Näitä kiltimpiä kaloja saa hakea.
Tiikerinuoliaisista kuten muistakin Botia -suvun lajeista on raportteja, joissa kerrotaan niiden imeskelleen muiden kalojen silmiä. En itse epäile hetkeäkään, yhdeltä rusokiilaltani lähti silmä kun altaassa asui raitanuoliaisia. Kalat myös osaavat imuttaa kotiloita erinomaisesti, joten aikamoinen imukyky siellä suussa on.
En tiedä missä määrin tahdonalaista kalojen (Pangioiden kuten Botioiden) piikkien käyttö on, lähinnä kai sitä käytetään uhan alla, viimeistään kun joku lintu on nappaissut kalan huiviinsa ja tukehtuu kun kala iskee piikkinsä sen kurkkuun.
Tiikerinuoliaisista kuten muistakin Botia -suvun lajeista on raportteja, joissa kerrotaan niiden imeskelleen muiden kalojen silmiä. En itse epäile hetkeäkään, yhdeltä rusokiilaltani lähti silmä kun altaassa asui raitanuoliaisia. Kalat myös osaavat imuttaa kotiloita erinomaisesti, joten aikamoinen imukyky siellä suussa on.
En tiedä missä määrin tahdonalaista kalojen (Pangioiden kuten Botioiden) piikkien käyttö on, lähinnä kai sitä käytetään uhan alla, viimeistään kun joku lintu on nappaissut kalan huiviinsa ja tukehtuu kun kala iskee piikkinsä sen kurkkuun.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Starting Member
Re: Plekot ja piikkisilmät
Mikä lämpötila sulla on tossa altaassa, jossa sekä plekoja että piikkisilmiä?
Piikkisilmät on mainion oloisia otuksia, joita mä oon aina välillä miettinyt, mutta sitten oon ajatellut, että tulisko niille jo liian kuuma plekolämpötiloissa.
Piikkisilmät on mainion oloisia otuksia, joita mä oon aina välillä miettinyt, mutta sitten oon ajatellut, että tulisko niille jo liian kuuma plekolämpötiloissa.
3 koiraa, 4 akvaariota, onnellisesti koukussa karvaturreihin ja plekoihin...
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Mulla löytyy 11kpl iso tuhtia piikkisilmää eikä ne kiusaa millään lailla ketään. Altaassa on pohjassa myös 2 appelsiiniplekoa ja yksi mustapleko plus helmimonnisia.
-
- Starting Member
Meillä on ollut partamonneja,monnisia, tiikerinuoliaisia ja piikkisilmiä samassa altaassa monta vuotta eikä ole kyllä mitään ongelmia tullut.Kaikki väistävät aina isompaa partamonnia, joka on ties kuinka pitkäikäinen ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)