Akvaariopaketin hankintaa ja kalasopan jakoa

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
aiisa
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaariopaketin hankintaa ja kalasopan jakoa

Viesti Kirjoittaja aiisa »

Pitkästä aikaa kyselen vinkkejä ja ideoita täältä. Ihmeellistä että aina jollakulla on ollut aikaa ja viitseliäisyyttä neuvoa minua! Iltakaudet selailen tätä palstaa etsimässä tietoa ja mielipiteitä puolesta ja vastaan. Ajattelin nyt ihan tämän omankin tilanteen tänne laittaa.

Meillä on tällä hetkellä 260 l altaassa oikea kalasoppa ja toisen hankinta on ollut pitkään tekeillä ja nyt vihdoin ajankohtainen (lue rahaa säästetty!). Ajatuksissa olisi vähintään saman kokoluokan allas, ehkä hivenen isompi. Kaapilla varustettu tarvitaan, jotta systeemit saadaan lapsilta piiloon. Tuo nykyinen akva on Juvelin kalusteakvaario ja samantyyppinen halutaan nytkin, mutta kun noista juwelin suodattimista olen ymmärtänyt etteivät ole kovin hyviä, niin olisko joku muu paketti parempi, kotimaisuuskin olis plussaa. Vinkkejä otetaan vastaan! Hommaa hankaloittaa se, että tunnen vain yhden toisen nyt jo entisen harrastajan (jolla ei ole mua enempää kokemusta) ja tää meidän paikallinen kauppa ei tarjoa mielestäni kovin asiantuntevaa apua. Eli pienimuotoinen boikotti :( siihen suuntaan... Olen ihan sekaisin kaikkien ulko- ja sisäsuodatinvaihtoehtojen kanssa! Jostain mulle jäi käsitys, että ulkosuodatinten huolto on helpompaa, mutta pitääko olla molemmat vai miten tää menee? Apua! Asutaan täällä "korvessa" Jyväskylän väärällä puolella, eikä täällä muita liikkeitä ole lähistöllä. Myös tää "ilmainen kuljetus pääkaupunkiseudulle" ei ihan tavoita meitä. Mutta kai niitä tuodaan tännekin asti jollain hintaa. Harmillista kyllä tuo kuljetuskustannus, kun ovat kovin tyyriitä huo itse akvatkin.

Nykyinen kalasto siis:
1 partamonni
2 lehtikalaa
1 kuparimonninen (boikotin viimeinen niitti: tämän kuolleiden kavereiden tilalle liikkeestä ehdotettiin LISÄÄ monnisia, kun kuulemma helposti mahtuu kun pohjalla ei muita uimassa ja muutenkin on kuulemma hyvät kalat...)
2 leväbarbia
2 juovaimunuolimonnia (?? eli pieniä levänmutustajia, joilla on pitkä musta viiva kyljessä)
10 puna-aavetetraa
10 kiilakylkeä
4 pelastunutta timanttitetraa
5 pelastunutta sateenkaarikalaa

Eli miten lähtisitte jakamaan näitä? Voisiko/pitäisikö jotain ottaa lisää? Haaveilin kardinaalitetroista jossain kohtaa, mutta nuo timantit ja sateenkaarikalat taisivat tullessaan tuhota sen haaveen, lähinnä siksi kun en yhdestäkään haluaisin luopua :) toki sitäkin voidaan vielä harkita. Isot näyttävät parvet on enemmän mun mieleen, eikä taida tuo yksinäinen kupari mun mielestä täytää parven vaatimuksia! Ajattelin toiseen akvaarioon kokeilla hiekkapohjaa, kun monessa kirjoituksessa täällä oli soraääniä tuon soran kohdalla.

Että tällaisia tuumailuja tällä kertaa :) Lähden jatkamaan surffausta!

---------------------------------

Kirjoittaja aiisa » 23:58, 29.03.2010

Minä tässä taas terve!

On alkanut kiinostaa enemmän ja enemmän hiekka pohjamateriaalina. Hauskalta kuulostais vaihtaa sora pois nykyisestäkin altaasta, tai työläältä, mutta kiinnostavalta uutta akvaa odotellessa. Kysymystä siis kotiloista, joita tarvitaan pitämään pohja kunnossa. Ajaisko meidän petokotilot asian? Soran seassa asuvat nytkin päätellen siitä, että niitä viittä mitkä ostettiin ajat sitten ei yleensä näy missään, mutta kun olen pohjaa laponnut ja uudet vedet tilalle laittanut, on vähintään 15 otusta noussut kiville/laseille/kasveille ihmettelemään. Jos eivät möyhijöinä toimi, pitäiskö ne saada pois syömästä niitä oikeanlaisia kotiloita?
Yläkerrassa 260 litraa vettä, alakerrassa 300... katastrofin ainekset kasassa!??!?
Jebuzca
Member
Member

Re: Akvaariopaketin hankintaa ja kalasopan jakoa

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Nuo petokotilot tarvitsevat toisia kotiloita ravinnokseen esim kierteisiä jotka juuri möyhivät siellä hiekassa. Kierteiset eivät paljoa maksa kun esim täällä kaupassa 0,25e/kpl ja ne lisääntyvät sitten siellä akvassa.

Ei se hiekan vaihto ole niin työlästä ellei laske sitä mukaan että pitää tyhjätä koko tankki kaikesta ja kun saa pohjan vaihdettua saada kaikki takaisin [;)] esim Bilteman hiekkapuhallus hiekka on hyvää ja ok hintasta sillä olikohan se 25kg säkki jotain 6-8e
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
plecofanatic_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja plecofanatic_ »

Hiekkapohja kannattaa! Vaikka vaihto tuntuu työläältä, niin jälkeenpäin huomaa, että olipa hyvä kun tuli tehtyä. Huomattavasti kivempi kaloille, nätimpi katsella ja helpompi putsata. Kierteiset on hyviä möyhimässä pohjaa. Niitä ei tarvii kuin muutaman, niin kohta on iso lauma. (Meiltä saisit ilmaiseksi, jollei olis niin pitkä välimatka, on
nimittäin lisääntyneet ihan liikaakin. ;-) )

Ulkosuodatinta suosittelen lämpimästi, tarvitsee putsata huomattavasti harvemmin kuin sisäsuodatinta, noin puolen vuoden välein, jopa harvemmin, riippuu suodattimesta ja kalastosta. Ja suodatustehokin parempi. Me vaihdettiin jopa 200-litraisessa sisäsuodatin ulkosuodattimeen, ja tyytyväisiä ollaan oltu.

Mitä aiot tehdä yksinäiselle kuparimonniselle? Kyllä se parven seurakseen tarvitsisi, joko jommassakummassa sun akvaarioista, tai sitten annettuna jollekulle muulle parven jatkoksi. Ja monniset varsinkin olis kiitollisia hiekkapohjasta :D

Timanttitetrat myös tarttis kavereita. 4 ei oikein parvi vielä.
3 koiraa, 4 akvaariota, onnellisesti koukussa karvaturreihin ja plekoihin...
aiisa
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista!! Meidän suunnittelu täällä etenee huimaa vauhtia. Eilen käytiin katsomassa millainen toinen akvaario tähän taloon tulee :) Edellinen on Juwelin 260 litrainen vision eli se kaarevalasinen malli. Kivan tarjouksen saatuamme ollaan päätymässä toiseen juweliin, nyt 300 litraan Rion muodossa. Hyvää siinä on samanlainen kaapisto, saadaan ruokapurkit ja johdot meidän lapsosilta piiloon. Eli sillä hankinnalla ratkeaa nyt tuo ylikansoitus-ongelma ja sekä timanttitetrat että kuparimonninen saavat lisää kavereita. Tähän samaan konkurssiin ei ehkä ole varaa hankkia lisää suodattimia, mutta jos ainakin alkuun koitetaan pärjätä noilla juwelin omilla.

Samalla ajattelin vaihtaa ne sorat hiekoiksi. Suunnitelmani oli seuraavanlainen: Uuteen akvaan pesen hiekat valmiiksi, siirrän sinne kasveja ja muuta koristusta vanhasta altaasta ja jos noita käytettyjä suodattimen tyynyjä kans niin sais bakteerikantaa valmiiksi. Pitäisköhän vielä soraakin sukkahousuissa... Kaikki kalat pääsevät sitten uuteen kotiin, jonka jälkeen mulla on helpompi vaihdella hiekat vanhaankin, eikä tarvii kaloja ämpäreissä säilytellä. Samalla listin petokotilot ja hankin hiekkoihin kierteisiä. Miltä kuulostais? Kalakidutukselta? Pitääkös tällä taktiikalla uutta allasta vielä kypsytellä ennen kalojen siirtoa? Olin vähän harkinnut sillaista "kuplakonetta" koristeeksi, mutta jossain ketjussa joku sanoi sen roiskivan vettä juwelin kansiin. Onko kellään kokemusta, ja haittaako se?

Ja taas surffailu ja suunnittelu jatkuu :)
Yläkerrassa 260 litraa vettä, alakerrassa 300... katastrofin ainekset kasassa!??!?
zzz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zzz »

Koska aikomuksenasi on perustaa uusi akvaario ja samalla vaihtaa vanhassa hiekat, niin kypsyttäisin uuden kunnolla ennen kuin vaihtaisin hiekat vanhassa. Muuten saattaa syntyä tilanne jossa bakteerikanta ei ole riittävä kummassakaan. Eli itse kypsyttäisin ensin uuden ja kun se on kunnossa siirtäisin kaikki kalat väliaikaisesti sinne. Vaihtaisin hiekat vahassa ja antaisin sen kypsyä muutaman päivän ja sitten kalat takaisin kun vesiarvot ovat hyvät. Siirtäisin myös kasveja uuteen vasta kypsymisen jälkeen koska muuten siellä ei ole mitään ravinteita.
Suosittelen myös ulkosuodattimen hankkimista. Sitä ei kuitenkaan kannata jättää putsaamatta puoleksi vuodeksi. Valmistajien suositukset ovat huuhtelu 1-2 kuukauden välein ja esisuodatinmateriaalien pesu tai vaihto 1-2 viikon välein. Jos suodattimen jättää liian kauaksi aikaa putsaamatta, niin vesi alkaa kulkemaan helpointa reittiä ja bakteerit muualla suodattimessa kuolevat hapenpuutteeseen.
muppe+
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Mulla on Juwelin 300 Rio ja siinä kuplakone lähinnä koristeena. Roiskii kyllä vettä loisteputkelle ja kannen sisäpuolelle, mutta ei siitä mitään harmia ole ollut.

Suodattimesta sen verran että; pärjäsin alkuun pelkällä Juwelin omalla suodattimella, mutta löysin kirpparilta edullisen ulkosuodattimen jonka lisäsin akvaarioon. Nyt olen sitä mieltä että kyllä se vaatii toisen suodattimen, oli se sitten ulko- tai sisäsuodatin.

Kalasopan jakoon en kommentoi, koska sulla on paljon sellaisia kalalajeja joista mulla ei ole kokemusta.
350L
zzz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zzz »

Niinpä. Itsellänikin oli Juvel ja huomasin suodattimen olevan aika tehoton. Kuplakonekin oli eikä se roiskinta mitään haitannut. Samanhan se tekee kaikille kansille. Huomasin kuitenkin, että jos kuplakoneen laittaa liian lähelle takalasia niin roiskiva vesi saattaa valua kannesta takalasin ulkopuolelle.
aiisa
Starting Member
Starting Member

Ihanan nopeita vastauksia, kiitos jälleen!

Juu, ei mulla mikään kiire ole noissa kypsyttelyissä ja hiekkojen vaihdoissa. Siis kun talossa jo on yksi akva mitä ihailla! Muutenkin tietysti pyrin ttaiteen sääntöjä noudattelemaan, että ongelmia ei tulis.

Ja hyvä huomio tuo veden valuminen ulkopuolelle, pitää ottaa sisustaessa huomioon!
plecofanatic_
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja plecofanatic_ »

Hyvin on Eheim Professionell 3:n kanssa pärjätty useamman kuukauden putsausvälillä, kaipa ulkosuodattimissakin on eroja. Vesivirta on koko ajan ollut yhtä voimakas kuin suodattimen ollessa ihan uusi ja kalat terveitä. Mut en mä lähde tästä vääntämään, mies on opiskellu suodattimen käyttö- ja huolto-ohjeet ja hoitaa putsaukset.

Mut hienoa, että parvikalat saa tulevaisuudessa seuralaisia :D
3 koiraa, 4 akvaariota, onnellisesti koukussa karvaturreihin ja plekoihin...
zzz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja zzz »

Itselläni sama laite. Siinä on sen verran voimaa, että se kyllä puskee veden väkisin läpi jostain kohtaa vaikka olisi tukossa. Huomaat kyllä hajun perusteella onko sisältö tervettä. Oma mielipiteeni on ainakin putsata sininen suodatin ja vanu vähintään kahden viikon välein (tarpeen mukaan vaihtaa). Niihin kerääntyy suurimmat roskat ja kakat jotka mätänevät. Bakteerit alimmissa kerroksissa eivät mitenkään hyödy tästä ylimääräisestä kuormituksesta. Suodattimen tarkoitus ei ole pelkästään biologinen vaan myös mekaaninen eli poistaa vedestä kuollutta materiaalia ja jätettä joka muuten kuormittaisi vettä.
aiisa
Starting Member
Starting Member

Jee! Nyt on uusi allas jo paikallaan! Bilteman hiekkaa kävin hakemassa ja siinä riittänee puuhaa mulle pääsiäisen pyhiksi, ellei jo täksi yöksi :mrgreen: Ei meillä päivällä leikitä hiekkaleikkejä sisällä, joska ipanat olis vähän turhan innokkaita apureita... Jos lähtis pyyhkimään pölyjä ja asettelemaan tausta paikalleen! :D (tähän kuuluis hula-tanssi -hymiö!) 8-) :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”