Sinirapu ongelma!
Valvoja: Moderaattorit
Sinirapu ongelma!
Olen aikeissa hankkia Sinirapuja. Kysymys kuuluukin, että voiko niiden kanssa laittaa sukarapuja? Entäs mitkä kalalajit voisivat sopia samaan akvaarioon? Ravut vasta hakusessa, eli niitä ei ole vielä löytynyt, joten haluaisin niistä nuo tiedot ennenkuin hankin niitä itselleni 

Kala on kaveri, ei sapuska!
Re: Sinirapu ongelma!
Mitä olen lueskellut niin tulevat toimeen sukien kanssa ja mitä kaloihin tulee niin vilkkaita kaloja tai ainakin nopeita kaloja, mitään taistelukalaa ei kannata sinne laittaa uivaksi puffetiksi. Nopeat kalat pärjäävät kyllä sinirapujen kanssa, esimerkkinä puna-aavetetrat pärjäävät hyvin.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Juueioo
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
meillä on tytön 70 juwelissa sukia ja sinirapu. Sukat eivät lisäänny pupujen lailla, joten voi olla että sinirapu rajoittaa kantaa?. Tuo sinirapu tosin mallia rauhallinen. muina otuksina miljoonakalat. Omppu siirty toiseen lätäkköön, hitaana kun joutu ravun ruokapöytään,(ehdin pelastaa).
Edellinen sinirapu isossa lätäkössä söi monta lehtikalaa, sai kiinni jopa varomattoman seeprakalan (kala pääsi tosin karkuun).
Edellinen sinirapu isossa lätäkössä söi monta lehtikalaa, sai kiinni jopa varomattoman seeprakalan (kala pääsi tosin karkuun).
Refleksiputkien ja muiden vaihevirhepäristimien vastustusta jo vuodesta -71
240L JUWEL RIO; kalasoppa, pehmeellä vedellä, 26C.
http://jasu.kicks-ass.net/kupari/index.php
Noh, en mä haluu et mun kalat kuuluu päivän menuun, joten taidanpa unohtaa nuo Siniravut.
Mulla on 3 sinirapua sekä rusakonlailla lisääntyvät miljoonakalat sekä sukaravut eikä ongelmia ole ollut. Ainut mistä voi siniravun tms kanssa tulla ongelmia on se että ottaa monnisia samaan. Partamonnejakin samassa on eli nekään eivät ole ongelma tuossa.
Eli monniset on ainuita jotka eivät sovellu mutta esim partamonni menee hyvin. Sukaravut mulla eivät joudu siniravulle välipalaksi eli huoletta siinä, tosin ikinä ei voi sanoa ei koskaan.
Eli monniset on ainuita jotka eivät sovellu mutta esim partamonni menee hyvin. Sukaravut mulla eivät joudu siniravulle välipalaksi eli huoletta siinä, tosin ikinä ei voi sanoa ei koskaan.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
Niin, no kumminkin olen vähäksi ajaksi ainankin hautonut ton Sinirapuajatuksen.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Pikkuinen ongelma täälläkin. Kauanko sinirapu voi mököttää kannon takana kuorta vaihtamassa? Se on nyt ollut 4 päivää poissa näköpiiristä eikä ole kompuroinut sille viritettyihin "ansoihin" jotka kaatuisivat jos niiden läheltä mökeltäisi yli kymmensenttinen rapu. Onko syytä huolestua vai antaako olla edelleen piilossaan? Tuijotin äsken yli kymmenen minuuttia sen antennia mutta se ei heilunut.
-
- Junior Member
- Viesti:
Joo, partamonni menee, se anto selkään siniravulle mennen tullen. Sinirapu täyskokosenakaan sille mitään pystyny. Mutta tosiaan meillä noi lehtikalat "nukkuu" joskus tosi silleesti,että eivät hievahdakkaan, ja ovat jumissa jossain kasvin seassa, sieltä se rapu niitä nappas. 3 se söi. Aina välillä mietitytti, että oliko kalat kunnossa(jotka tuli syödyksi), mutta sitten kerran oli lehtikala puskas just aamulla, monta minuuttia sitä sai kopistella, ennenkuin tajus mistään mitään ja lähti uimaan. Plekon se kerran sai kiinni kans eka rapu, josta hyvästä se joutu pakastimeen (pleko selvis).Jebuzca kirjoitti:Mulla on 3 sinirapua sekä rusakonlailla lisääntyvät miljoonakalat sekä sukaravut eikä ongelmia ole ollut. Ainut mistä voi siniravun tms kanssa tulla ongelmia on se että ottaa monnisia samaan. Partamonnejakin samassa on eli nekään eivät ole ongelma tuossa.
-
- Junior Member
Nyt olen oikeasti huolissani. Se mokoma saksikäsi on edelleen siellä kannon haaran alla ja näen siitä vain toisen puolen saksesta osan peilikuvana. Eilen otin pitkän kutimeni ja tökkäsin kantoa sen verran että kanto heilahti ja sieltä alta tuli kaksi tuntosarvea heilahtamaan, ikään kuin tehdäkseen kierroksen että kaikki ok ja menivät takaisin. Voiko se olla mennyt talviunille!???
Sinirapu kuten kaikki ravut vaihtavat kuoren kasvaessaan ja sen jälkeen ravun "nahka" on erittäin pehmeä (kalat pystyvät "repimään" ravun luonnossa=pedot) jolloin rapu on haavoittumimmillaan eli rapu odottelee piilossa että uusi nahka kovettuu kovaksi että voisi näytellä uutta pukuaan ja kulkea rauhassa. Näin se on akvassa sekä luonnossa
eli ei paniikkia.

95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
-
- Junior Member
Niinpäs taisi käydä! Viime yönä on imeisesti piilopaikasta haarukka heilahtanut ja utelias mustaneontetra on menettänyt takapäänsä, siis puoli kalaa kellui aamulla pinnalla. Sitä puolikasta tuskin on napanneet sukaravut tai pienet katinkultamonnit.
Meillä on ollut aika monta tarantelaa mutta koskaan en pelännyt niiden terraarioden siivoamista näin.
Meillä on ollut aika monta tarantelaa mutta koskaan en pelännyt niiden terraarioden siivoamista näin.

-
- Junior Member
- Viesti:
nääh, kerran kokeilin siniravun saksea, sellanen vähän niinkuin sähköisku kun se nappas sormenpäästä.
muoks: En tosin kehoita kokeilemaan, tiiä mikä peto sattuu kohdalle.

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: Tas
Mulla on siniravun seurana hohtomilliksiä, intiaanin sulkia ja albiinomonnisia.
Alkuun yksi monninen meneti osan pyrstöstään mutta nykyään tulevat hyvin toimeen keskenään.
Olen katsellut monesti kun rapu kulkee pohjalla ja eteen tulee pohjalla makaava monninen, sitä tuupataan ystävällisesti saksella kylkeen jolloin monninen ui ravun yli ja jatkaa pohjalla makoilua. yksikään kala ei ole vielä kuollut ravun käsittelyssä.
Avain asemassa on pitää rapu kylläisenä syöttämällä sitä riittävästi, Oma rapu saa kerran viikossa palan seitiä joka katoaa nopeasti mahaan ja lisäksi viher ruokaa, herneet ovat suosikkia. Melkein kaikki kasvitkin se jättää rauhaan kunhan ne on istutettu jonnekin muualle kuin sen vakiokävelyreiteille.
Akvani on 250litraa joten siellä on hyvää tilaa laikille.
Sinirapu tarvitsee paljon joloja kantojen yms alle jooihin pääsee piiloon.
Alkuun yksi monninen meneti osan pyrstöstään mutta nykyään tulevat hyvin toimeen keskenään.
Olen katsellut monesti kun rapu kulkee pohjalla ja eteen tulee pohjalla makaava monninen, sitä tuupataan ystävällisesti saksella kylkeen jolloin monninen ui ravun yli ja jatkaa pohjalla makoilua. yksikään kala ei ole vielä kuollut ravun käsittelyssä.
Avain asemassa on pitää rapu kylläisenä syöttämällä sitä riittävästi, Oma rapu saa kerran viikossa palan seitiä joka katoaa nopeasti mahaan ja lisäksi viher ruokaa, herneet ovat suosikkia. Melkein kaikki kasvitkin se jättää rauhaan kunhan ne on istutettu jonnekin muualle kuin sen vakiokävelyreiteille.
Akvani on 250litraa joten siellä on hyvää tilaa laikille.
Sinirapu tarvitsee paljon joloja kantojen yms alle jooihin pääsee piiloon.
Anna akvalle pikkusormi ja se vie koko kämpän, vai miten se nyt menikään.
-
- Junior Member
- Viesti:
noi siniravut lienee melko yksilöitä, ja oliskohan sukupuolessa eroa. Meidän eka rapu (väittäsin että oli ukko), oli syömäkone, saksi kasvit. Ruokaa se sai (kurkkua, herneitä, katkarapuja, pellettejä), ja silti kalat kelpas, ja kasvit katkottiin kyselemäti. Allas oli 240L juweli. Aina tuli lasille, ja oli tosi eläväinen.
Nykyinen rapu (naaras), on rauhallinen, ei revi kasveja, kalat saa uiskennella ihan edessa, ja välillä tuntuu että se ei edes syö mitään (iso jässikkä, ja ruuat ei tunnu häviävän millään), edes kalan raatoa ei meinannu syödä (muutama millis pudonnu tossa akvaariossa). Tämä akvaario on 74L juweli. Tämä lähinnä mullistelee puskassa/purkissa/suodattimen alla. Sentään yritti syödä omppukotilon.
Nykyinen rapu (naaras), on rauhallinen, ei revi kasveja, kalat saa uiskennella ihan edessa, ja välillä tuntuu että se ei edes syö mitään (iso jässikkä, ja ruuat ei tunnu häviävän millään), edes kalan raatoa ei meinannu syödä (muutama millis pudonnu tossa akvaariossa). Tämä akvaario on 74L juweli. Tämä lähinnä mullistelee puskassa/purkissa/suodattimen alla. Sentään yritti syödä omppukotilon.
Tästä tuli mieleen, että kerran huvikseni sanoin äidilleni, hänen ommeltaessa, että miltähöhän tuntuu, jos pistää sormen ompelukoneen neulan väliin, kun hän ompelee? Ei aikaakaan kun piti saada testata miltä se tuntuu. Hulluuspäissäni pistin sormeni ompelukoneen neulan väliin, kun äitini ompeli ja kyllähän siitä verta valu ja aika reilusti! Äiti säikähti pahasti ja alko huutamaa mulleLemmy kirjoitti:nääh, kerran kokeilin siniravun saksea, sellanen vähän niinkuin sähköisku kun se nappas sormenpäästä.

Tästä on kyl aika paljon aikaa. Olin silloin n. 12v.
Mut siis en ole mikään masokisti, jos sitä luulette!
Nipistäkää itseänne käsinahkasta niin tiedätte miltä tuntuu tuo rapu. Kyllä se nipistää ja saatta pienen naarmun tehdä mutta ei se nyt ketään syömään lähde.
Mulla on 3 uros sinirapua ja kaikki vain hengaa paikoillaan. (Taisi olla virhe sijoittaa akva niin että ravut näkevät miehen sohvalla
)
Mulla on 3 uros sinirapua ja kaikki vain hengaa paikoillaan. (Taisi olla virhe sijoittaa akva niin että ravut näkevät miehen sohvalla
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

-
- Junior Member
Meidän sinirapu aloitti pienempänä kiukuttelemalla lehtikalalle ja roikkui edestakaisin säntäilevän lehtikalan kanssa sakset ympäri puristaen kunnes putosi. Eipä laskenut lehtikala sen jälkeen rapuja yllättelemään. Sitten se sama sinirapu söi kaverinsa kun tämä oli vaihtanut kuorensa. Seuraavaksi se koitti rökittää itseään isompaa partista niin että hiekka pölisi ja nyt se pisteli puolikkaan mustaneontetrasta. Olen ommellut koulussa ompelukoneella peukalonkynnen läpi niin että neulan pätkiä nypittiin lääkärissä sormen sisältä, hämähäkit väisti sovinnolla kun kävin kuppia pesemässä ja täyttämässä ja antamassa sirkkoja ja toukkia, on koiratkin joskus päässeet yllättämään hampaillaan mutta tuota rapua en halua kohdata kuin lasin läpi. Se on killeri.
-
- Junior Member
- Viesti:
Hehheh, kunnon tuholainen. Mutta tosiaan partikselle ei ravut pärjää, on se senverran kovapäinen mullisko.
Mulla on ravut sulassa sovussa kalojen kanssa, ja myös omppujen...rapu jopa suvaitsee että omppu tunkee samaan kukkaruukun puolikkaaseen piiloon...
toisessa altaassa harvennetaan välillä kasveja nyppimällä ne juurineenn ylös, toisessa saavat olla rauhassa..paitsi nyt rapulapset keikkuu millon missäkin

toisessa altaassa harvennetaan välillä kasveja nyppimällä ne juurineenn ylös, toisessa saavat olla rauhassa..paitsi nyt rapulapset keikkuu millon missäkin