Palettivälskäri

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tate
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Palettivälskäri

Viesti Kirjoittaja tate »

Kokemuksia kaipaisin. Vähän yli kolmesatasessa uiskentelee isoimpina nyt keltavälskäri ja pinsetti sulassa sovussa. Ajatuksena vilkkunut palettivälskärin hankinta samoille apajille. Onko toivoa palettivälskärin saamisesta altaaseen ilman fileointeja? Kumpi on kovempi kelta- vai palettivälskäri luonteeltaan? Onko jotain jippoja sopeuttamiseksi? Vaikuttaako paletin hankinta koko sopeutumis asiaan? Tai onko yleensäkään järkeä ton kokoiseen altaaseen edes harkita palettia jo sen tulevan kokonsa puolesta? Kiitooooos!
vmp
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Siuntion merivesiseura :)

Re: Palettivälskäri

Viesti Kirjoittaja vmp »

Hmm,

Väitän että reilu 300 litranen on liian pieni kaikille välskäreille, saati sitten palettivälskärille. Tuostahan tulee iso aikuisena. En lähtisi laittamaan yleisen sovun, ja akvaarion koon puolesta.

Olehyvääääääää!
~900l riutta
IHQ Riutta
cmmd
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cmmd »

Komppaan edellistä, mun 400-litranenkin on ihan pikkuisen pieni tuolle paletille. Toi akvaarion koko on ikuinen kysymys, mun mielestä paras mittatapa on kalan käyttäytyminen. Jos käyttäytyminen menee neuroottiseks, niin ollaan selvästi liian pienessä :D
Elena Turusta
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Elena Turusta »

Minulla on 2 palettivälskäriä (isohkoja) ja jossain vaiheessa tullut keltavälskäri joka on nyt akvan suurin kala. Ne pärjäsivät keskenään hyvin. Taas keltavälskäri kiusaa kovin pinsettikala (ei enää)
Mutta olen kokemuksen kautta huomannut että jos keltavälskäri saa riittävästi ruokaa, niin se ei enää taistelee sen puolesta muiden kanssa.

Sen verran sanon että minun akva on 2 m pitkää ja noin 700 litra.
Mutta jotenkin tuntuu että kaloillakin oma luonne :-)) ja sen kun osaat ja tiedät niin....

Keltavälskärille paljon ruokaa (ja peili alkupäivinä), niin voi kokeilla, mielestäni
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Kyllä Keltainen ja Paletti pärjää hyvin yhdessä. On melko yleinen kombinaatio. Uutena tulokkaana Paletti on vaan kuuluisa pilkuttaja. Jos ei pilkuta niin hyvä ja jos ei niin ei välttämättä ole ton Keltaisen syy. Altaan kokoon en ota kantaa. Pienenä menee mutta isona ei. Eri asia on kauanko kestää että on liian iso.
tate
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tate »

Toi pilkutus varmaan viittaa Cryptocaryon irritans -loisen aiheuttaman pilkkutautiin. Kyllä wikipedia tietää :mrgreen:
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Palettivälskärikala on kiltti kala, keskenään syntyy kyllä riitoja mutta esim keltavälskärin kaveriksi sopii oikein hyvin.
ocellaris
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja ocellaris »

K.S kirjoitti:Palettivälskärikala on kiltti kala, keskenään syntyy kyllä riitoja mutta esim keltavälskärin kaveriksi sopii oikein hyvin.
Näin on.. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”