jaded kirjoitti:Tervehdys!
Täällä taas yksi akvoihin rakastunut uusi jäsen
Voisko joku kertoo mustamolleista kokemuksia? Meille hankittiin akva jossa 5 mustista ja 5pikku monnia..
Nyt ollaan odoteltu et millon alkais mollit poikasia tekemään, eläinkaupassa sanoivat et ovat kovia lisääntymään, en tiedä sitten? Yksi molleista on kyllä kasvattanut aika mahtavan mahan, et olisiko mahdollisesti pieniinpäin?

Ois kiva jos joku voisi kertoo molleista, itse olen aika kokematon kyseisestä lajista.

Itselläni on mustamolleja miljoonakalojen kanssa samassa altaassa. Kivoja kavereita ja todellakin kovia lisääntymään. Ensimmäiset poikaset pullahtivat pari viikkoa kalojen hakkimisen jälkeen. Taisi suurimmat naaraat olla jo tiineenä ostovaiheessa, mutta sen jälkeen on tullut ainakin yksi poikue vielä lisää. Aikuisia kaloja on siis 5 naarasta ja 2 koirasta. Naaraita on aina hyvä olla reilusti enemmän kuin koiraita tai sitten pelkkiä koiraita. Muuten naaraat voivat nääntyä ainaisesta koiraiden ahdistelusta...
Mustamollien kanssa täytyy muistaa pitää veden lämpötila riittävän korkeana. Monessa paikassa lukee "mollien" sopivaksi vedenlämpötilaksi 24-26 astetta. Tämä pitääkin paikkaansa esim. purjemollien kohdalla, mutta mustamollit vaativat lähemmäs 28 tai jopa 30 asteista vettä viihtyäkseen parhaiten...
Myös veden karbonaattikovuutta on syytä nostaa ettei pH pääse liian happamaksi. Itselläni arvot nyt jotain KH 14 ja pH 8. Kokonaiskovuuskin on mollien elinympäristössä usein kovempi kuin meidän vesihjohtovetemme, tosin monet suomalaiset mollisukupolvet on jo kasvatettu pehmeässä vedessä. Parasta kai kysyä myyjältä minkälaisessa vedessä kyseiset mollit ovat eläneet. Itse kovetan veden keskikovaksi kipsillä.
Jos mollit ovat aasiasta tuotuja ne on voitu kasvattaa murtovedessä, jolloin ne vaativat sellaista myös sinun akvaariossasi. Suomessa aasiasta tuotetut mollit ovat onneksi nykyisin harvinaisempia ja mollikantamme on tottunut pitkälti makeaan veteen.
Netistä löytyy paljon tietoa kun googlelta kyselet.