Pullahiiri kirjoitti:Juuri noin olen tuon itsekin miettinyt, eli että parempi olla ravinteita tasainen määrä kuin kerran viikkoon hulautetaan kaikki ja loppuviikosta ei ole enää mitään jäljellä. Kuvittelsiin tosiaan että suuret lannoitemäärät edistävät levien kasvua, koska eikös kasvienkin ravinteiden käyttökapasiteetti ole rajallista..?
Liika on toki aina liikaa, eikä mikrolannoitteita kannata hirveästi ylimääräistä annostella. Mielestäni olennaisempia tekijöitä kasvien kasvussa ovat makrolannoitteet (typpi, fosfaatti, kalium yms) ja näitä tulisi olla aina saatavilla. Olen käyttänyt omassa kasvialtaassani ulkomailla tutuksi tullutta Estimative Index- metodia, jossa kaikkia lannoitteita tuupataan altaaseen pitkin viikkoa kohtalaisen tukevia määriä ja kerran viikossa tehdään vähintään 50% vedenvaihto, jolla ravinnekertymää saadaan tasattua. Tuolla metodilla olen lannoittanut allasta nyt about kahdeksan kuukautta ja kaikki levää lukuunottamatta kasvaa iloisesti.
Menetelmässä on tosin olennaista olla voimakas valaistus ja runsas hiilidioksidilannoitus, sekä paljon kasvimassaa, että kasvit voivat käyttää suurimman osan käytössä olevista ravinteista. Menetelmän etuna on se, että vesitestien kanssa puljaaminen jää oikeastaan kokonaan pois, koska tuon viikottaisen runsaan vedenvaihdon ansiosta fosfaatti- ja nitraattipitoisuudet eivät pääse kertymään liian suuriksi. Aluksi kannattaa toki testailla meneekö altaaseen oikea määrä makroja, mutta kun homma toimii, testaamisen voi jättää kokonaan pois.