Elikkäs tuon nimisestä rihma- ja tupsulevien poistajasta on kyse (tableteista). Olettekos muut tätä käyttäneet? Tappavatko kasveja tai kaloja?
Selostuksessa sanotaan näin: se torjuu tehokkaasti itsepintaisia tupsu-ja rihmaleviä vahingoittamatta kaloja ja kasveja
Onko tuohon nyt luottamista? Mulla kun on akvaariossa kolme kasvia ihan täynnä rihmalevää
Sitten vielä yksi kysymys. Voiko kalat syödä tätä tablettia? Ja onko se haitallista jos ne sitä syövät? Tabletti ei nimittäin liukene veteen vaan sen sisältämät aineet liukenevat. Tabletti pitää sitten poistaa kuuden viikon kuluttua...
Nopea vastaus olisi kiva, koska tarkoitus olisi laittaa vedenvaihdon yhteydessä tänään tuommoinen akvaarioon.
Olen itse käyttänyt juuri noita levänpoistotabletteja ongelmitta, tosin niin kalat kuin kasvitkaan eivät ole herkimmästä päästä. Hätäratkaisuna ovat siis minulla toimineet.
En laittanut niitä pohjalle, vaan pieneen verkkopussukkaan (sukkahousu toiminee tässäkin) ja ripustin nyssäkän suodattimen vedenulostuloputkeen. Levisi siitä hyvin akvaario ja tabletin "raadot" oli helppo siivota pois.
Käytin tabletteja aikanaan melko vastaperustetun akvaarion kanssa, kun levän kasvulla ei ollut määrää eikä mittaa, mutta olojen vakiinnuttua en ole tabletteja enää joutunut käyttämään. Pointtina nyt tässä, että levien pitkäaikaiseen torjuntaan en suosittelisi noita kemikaaleja, mutta väliaikaisena ratkaisuna en nähnyt noilla olleen haitallisia vaikutuksia.
Olen miettinyt mihin noiden leväntuhoaineiden teho perustuu. Yksi mahdollisuus olisi nimittäin kupari jota kasvit kestävät suuremman määrän kuin sille melko herkät levät. Kalojen sietokyky on sitten asia erikseen. Itse en ole koskaan käyttänyt tuollaisia, mutta ihan yleisellä tasolla kiinnostais tietää.
Itse taistelin akvaariourani alkuvaiheessa levien kanssa. Sitten kun pistin altaan täyteen kasveja ja kiljupöntön pöhisemään (+ tehokkaammat lamput) niin levät hävisivät. Elikkäs jos on tarpeeksi kasveja niin kasvit käyttävät melkein kaikki ravinteet ja levät jäävät nuolemaan näppejään. Tietysti levänsyöjäklassikot, kuten partamonni ja leväbarbi hoitelevat loput.
Ei kuolleet kalat eikä kasvit, sensijaan rihmalevät katosivat. Myöskään kotiloihin (ns. postitorvi-) aineella ei ollut vaikutusta. Käytin vielä kaksinkertaista annostusta. Pakkauksessa ei ole mainintaa tehoaineesta, enkä ole sitä löytänyt muualtakaan. Epäilisin kuitenkin että kyse on jostain muusta kuin kupariyhdisteestä.
Sen verran vetäisin takaisin tuota edellistä lausuntoani, että kierteissarvikotiloita ei näy enää missään...
Kyllä meillä porskuttaa kierteiset, kalat ja kasvit vaikka noita käytin, sensijaan tupsulevä lähti aika pian - viikonloppuna ajattelin lisätä niitä tuonne uudelleen pystytettyyn altaaseenkin, samalla kun alan käyttää taas pmdd:täkin.
En tiedä mihin perustuvat, mutta ainakin ovat tehokkaita rihma ja tupsulevien torjuntaan. Monet käyttävät jatkuvasti, ja ainakin leppävaariossa vakuutettiin että sillä, jos kala nappaa sen suuhunsa, ei ole mitään vaaraa - eikä meillä tonkijat ole sen kummallisemmin käyttäytyneet näitä ihmeteltyään kun ennen sitäkään. Suosittelen lämpimästi.
Kaunis Ameebamutantti, Loputtoman Arktinen Navigoija ja Emeritusprofessori sekä Ihailtavan Taidokas Iskunvaimenninkauppias
Itse vältän kaikkien myrkkyjen lisäämistä akvaarioon. Omasta kokemuksesta tiedän ettei tuo levien myrkyttäminen ole kuin väliaikainen ratkaisu. Tärkeämpää on selvittää mikä aiheuttaa levien runsaan kasvamisen. Levämyrkythän eivät poista alkuperäistä ongelman aiheuttajaa, joka voi olla esim. vääränlainen valaistus.
Tuota noin, en suosittelisi tuota suodattimeen laittamista tai edes ulostuloputken läheisyyteen. Nuo tabletit on suunniteltu _hidasvaikutteisiksi_ ja hitaasti ajan mittaan liukeneviksi, jos tarkoitus olisi saada ne liukenemaan heti, niin eiköhän niitä myytäisi nestemäisinä tai vaikka jauheena. Eräs kaverini laittoi noita tabletteja suodattimeen, liukenivat kivasti, levät lähtivät, mutta niin lähtivät monet kasveistakin ja esimerkiksi jaavansaniainen punertaa kovin kauniisti osittain kuolleena.
Tuo kyseinen levämyrkky on siitä kilteimmästä päästä ja itsekin olen sitä hankkinut akuuttitilanteita varten ja tehnyt aikoinaan koekäytönkin (kalat eivät olleet kiinnostuneet noista tableteista). Nyt näyttää siltä että vanhenevat käyttämättöminä kaapissa, mutta no, ehkäpä parempi niin. En sano etteikö tuota saisi käyttää, mutta sitä käytetään sitten oireen hoitoon, ei syyn. Jos se akvaario on ihan levien valtaamana, niin ehkäpä tuo tuo helpotusta siihen, mutta jos ei lopun elämäänsä halua käyttää leväntappomyrkkyjä (jotka ihan varmasti pitkällä aikavälillä heikentävät kasvienkin viihtyvyyttä) niin olisi hyvä hoitaa se ongelma, eli jokin epätasapainotila. Jotain liian vähän (eli jotain taas liikaa)? Jotain liikaa (eli jotain taas liian vähän)?
Mulla on nyt ollut jonkin aikaa ne tabletit suodattimessa. Huomattavaa eroa en ole juurikaan nähnyt, mutta sen olen huomannut, että rihmalevää ei ole kyllä tullut lisää akvaarioon.
Mulla kun oli kaikki kasvit ihan täynnä rihmalevää, niin oli pakko saada jotain akvaarioon levää poistamaan!
oletko kokeillut esim. omenakotilon laittamista akvaarioon (siis jos sen voi laittaa). Olen itse käyttänyt niitä rihmalevän hävittämiseen. Muistaakseni oli jokin aika sitten toinen viestiketju, jossa joku muukin suositteli samaa keinoa. Levämyrkyt tulevat ajan myötä kalliiksikin.
Kestääkös omenakotilot hengissä raitanuoliaisten kanssa? Mulla on niitä pitämässä kotilokantaa kurissa ja hyvin ovat hommansa hoitaneet, ovat tainneet syödä ne aiemmin mainitsemani kierteissarvisetkin.
Olen itse pitänyt omenakotiloita myös pehmeähkössä vedessä. Ongelmia saattaa tulla kuorten kanssa. Niitä ei kannata pitää montaa yksilöä tällaisessa akvaariossa. Kuorten huononemista voi ehkäistä antamalla kotiloille hieman niitä lomaruokia, joissa on käytetty sidosaineena kalkkia.
Ilman parempaa tietoa luulen, että vois omenakotilotkin hävitä äkkiä akvaariosta raitanuoliaisten toimesta.
1, Omenakotilot syövät vain vähän levää, ei niitä kannata hankkia levänsyöjiksi.
2, Niitten kuori rupeaa syöpymään pH:n ollessa alle 7 (ja liian pehmeässä (alhainen GH) eivät saa tarpeeksi rakennusaineita kuorelleen, mutta tuota voi sentään korjata antamalla kalsiumpitoista ravintoa), pH on tärkeämpi kuin kokonaiskovuus.
3, Vaikka raitanuoliaiset eivät isoja olekaan, niin kyllä näykkimälläkin saa tapettua, kestää vain kauemmin. Ilman naamaa olisi kurja elää.
Ja vielä tuosta AlgoStopista, kukin taaplaa tyylillään, mutta olen ainakin varoittanut sen mahdollisista vaikutuksista.
Meillä on vain jättiläis-, aalto- ja kääpiömiekkakasveja altaassa ja Algostop Depot on hidastanut niiden kasvua. Isot miekkakasvit eivät tule ihan pintaan asti enää ja kääpiömiekkakasvit ovat jääneet pienemmiksi, mutta lisääntyvät yhä. Samoin isot miekkakasvit tekevät yhä kukkavarsia ja uusia taimia niihin. Summa summarum akvaario on paljon paremman näköinen kuin ilman depottia. Ensisijaisesti näillä aineilla mennään pahimman yli ja mietitään, mikä mahtoi olla se todellinen syy levän villiintymiseen. Myrkyn vaikuttaessa korjataan asiat, jos mahdollista. ...josta tuli mieleeni:
Voiko jotain tiettyä ravinnetta nostaa yli muiden kun puhutaan niistä, jotka aiheuttavat rihmalevän liikakasvua..? Liian vähäinen NO3? Liikaa fosfaatteja? Liikaa valoa/CO2 tai toisinpäin? Liikaa/liian vähän rautaa? Joku muu? Tasapainoisen yhtälön kaava kiinnostaisi kovasti..
Hmm.. Eikös leväkatkarapujen pitäisi hoitaa asiat siihen malliin että myrkkyjä ei tarvita?
Kysyin asiaa Tetran kysymyspalstalta kuitenkin, katsotaan mitä vastaavat.
Esim. punalevää ravut eivät käsittääkseni juurikaan syö. Toki tästäkin on ihmisillä erilaisia kokemuksia, mutta omassa altaassani on punalevää alkanut ilmestymään pikkuisen toisen juurakon päälle ja meidän rapuset ei siihen ole puuttuneet millään lailla. kaikki muut levät on toki hyvin pidetty hyvin poissa näkyvistä. Ei täällä ainakaan vielä tuon punalevän suhteen ole ongelmaa, mutta tuli vaan mieleen, että voikohan tuota valmistetta käyttää myös rapualtaissa.
We have carefully tested our anti-algae products and we can assure you that it
is no problem to treat an aquarium with shrimps in it. Except TetraMedica
FungiStop you can use all our products in aquariums which contain shrimps.
rain- kirjoitti:Eräs kaverini laittoi noita tabletteja suodattimeen, liukenivat kivasti, levät lähtivät, mutta niin lähtivät monet kasveistakin ja esimerkiksi jaavansaniainen punertaa kovin kauniisti osittain kuolleena.
Olisi kannattanut painaa tämä mieleen Sillä nyt mun vesirutot ovat huonoina, kolme ihanaa vesitähdikkiäni ovat kuolleet, vallisneria mätääntynyt ja kääpiöruohot ovat harventuneet kummasti Eli nyt loppu ALGO-stop depotin käyttö!