Levänsyöjä pienten kirjoahventen altaaseen

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Serketa
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Levänsyöjä pienten kirjoahventen altaaseen

Viesti Kirjoittaja Serketa »

Muu kalasto:

- Kääpiöakara-haaremi (1 u + 2 n)
- Tällä hetkellä 5 perhoskirjoahventa

Elävät tällä hetkellä hitusen pienemmässä altaassa tetrojen kanssa, muuttavat lähiviikkoina 120 litraiseen. Affenet ovat hyvin pärjänneet keskenään, nahisteluja ei ole ollut vaikka molemmat ovat kuteneet useampaan kertaan. Poikasia ei ole siunaantunut, kiitos kuparimonnisille. :roll:

Sinne tarttis levänsyöjää - mieluummin yksineläjä, mutta ei partamonnia. Se kun löytyy jo toisesta altaasta. Ravut eivät käy myöskään, saattavat joutua ruuaksi...

Olen katsellut kyllä esimerkiksi hieroglyfiplekoa, mutta ei soveltune tuonne. Katinkultamonnit ja otot kiinnostaa mutta ne viihtyvät parvessa enkä voine kovin suurta laumaa niitä tuonne laittaa.

Ehdotelkaapa. Täytyy olla ajoissa liikkeellä että ehtii tilata/varata omansa kaupasta. Asialliset viestit huomioidaan. ;)
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Re: Levänsyöjä pienten kirjoahventen altaaseen

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Kyllä minä ottoja laittaisin, ei ole mikään varsinainen parvikala vaan enemmänkin lajitovereita sietävä. 120-litraiseen kyllä menisi niitä mukava porukkakin, esim. 6 kpl. Jäävät kuitenkin niin pieniksi, ettei tilasta tule puutetta.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
Serketa
Junior Member
Junior Member

Jep. Onko lajilla pahemmin merkitystä? Mikä tahansa pienistä otoista sopinee?
thestig
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja thestig »

Minulla kattarit tykkäs kovasti olla ihan kaksistaankin, ja kattarit pysyy paremmin pohjalla, (lukuun ottamatta lasissa roikkumista 8-) ) kuin nuo otot kun niillä rukaa oleen kummallisia taipumuksia särkikalojen tapaan singahteluun keskivedessä 8O
I am the last person you want to know...
Serketa
Junior Member
Junior Member

Joo kattareita kans tuumailin... mietin vain että mahtaako ne olla liian isoja sitten tuonne joukkoon jos vielä kasvatan 1-2 yksilöllä tuota perhosten laumaa. :roll:

Pääasia että vesiarvoiltaan sopivat yhteen eikä tule Mannerheimintien ruuhkaa.. :mrgreen:

Että jos ois niiko:

- kääpiöakarahaaremi (1+2)
- 5-7 perhosta
- 2-3 kattaria TAI se 6 ottoa

Miltäs kuulostais? Natsaako kansoituksen suhteen sopivasti?
mc82
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja mc82 »

Mä myös suosittelisin kattareita :mrgreen: Tosi mukavia ja vauhdikkaita kavereita, sekä tekevät levistä selvää. Kasvavat n. 5-6 -senttisiksi, joissakin lähteissä 7cm. Mä laittaisin kattareita ehkä joku 4-5 kpl. En välttämättä perhosia ottaisi lisää, 5 kpl kuulostaa ihan hyvältä.

Tai jos ottoja halajat mielummin (ovat tosin esim. siirtojen yhteydessä harmittavan herkkiä), niin niitä sitten ehkä tuplamäärä, eli joku 8 kpl. Jäävät kuitenkin n. puolet pienemmiksi kuin kattarit.
450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Serketa
Junior Member
Junior Member

Kiitos kommenteista. :)

Minäkin kattareihin juuri siksi kallistun että eivät ole niin herkkiä kuin otot. Ototkin toki olisivat nättejä sinänsä ja isona joukkona näyttäviä. Näyttävyys tosin tässä ei pääasia ole vaan juuri levien kurissapito. Nuo mun kirjoahvenet kun ei levästä piittaa tuon taivaallista. :roll:

Eli tänään siis tilaamaan kattareita.. tiistaina kotiutuu uusi allas. Wipii! :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”