Ohhoh, mollin poikasia!
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Ohhoh, mollin poikasia!
Tälle toopelle on nyt sitten sattunut iloinen perhetapahtuma, altaassa uiskentelee kymmenkunta poikasta!
Eikä mitään hajua, kuka ollut asialla... Molleja epäilen, kun mun mielestä toinen niistä oli hieman pullukka.
Nypin nyt ensiavuksi pari anubiasta irti pinnalle kellumaan, että saavat jotain suojaa. Mitäs muuta tässä nyt tarttis ottaa huomioon? Pitäisikö mun hakea niille joku pikku poikasakvaario?
Eikä mitään hajua, kuka ollut asialla... Molleja epäilen, kun mun mielestä toinen niistä oli hieman pullukka.
Nypin nyt ensiavuksi pari anubiasta irti pinnalle kellumaan, että saavat jotain suojaa. Mitäs muuta tässä nyt tarttis ottaa huomioon? Pitäisikö mun hakea niille joku pikku poikasakvaario?
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Ohhoh, mollin poikasia!
Melkeimpä suosittelen ottamaan poikaset toiseen altaaseen tai poikaslaariin jos haluat, että niistä mahdollisimman moni selvii.
Sekalainen seurakunta kalaa ja äyriäistä isoissa ja pienemmissä vesiastioissa.
-
- Advanced Member
Sellainen poikasverkko on kätevä jos ei halua ostaa erikseen toista allasta vain poikasille. 
Onnea vaan perheenlisäykselle, toivottavasti edes osa selviää.

Onnea vaan perheenlisäykselle, toivottavasti edes osa selviää.
Eristä tosiaan mieluummin poikasverkolla tai muovisella poikaskehikolla samaan akvaarioon niille tila; vesi on tuttua ja turvallista ja pysyy todennäköisemmin arvotkin kohdallaan! Kasveja suojaksi ja hienojakoista poikasruokaa odottelemaan ruskuaispussien ravinnon loppumista. Ainakin JBL:n sarjassa on pakkaus, jossa on kolmea eri poikasruokaa ihan jauheesta pieneen hiutaleeseen asti.
-
- Junior Member
Meilläkin moinen tapahtuma tuli...29 poikasta. Ovat nyt 3.5vk vanhoja. Asustavat kelluvassa poikasaltaassa vielä hetken. Kasvavat tosi vauhdilla. Paljon nopeammin, kuin edellinen poikue omassa erillisessä altaasaan. Murennan "aikuisten ruoan" heille hienoksi. Alkuun söivät poikasruokaa.
326l, 128l ja 63l
Koira, kaksi hamsteria, kissa, kani, viisi lasta ja mies.
-
- Senior Member
Tännehän tämä mun viesti oli siirretty. Ehdin jo ihmetellä että mihin ne katoaa ja lähettelin uusia, niitä on nyt joka puolella
(sorry ylläpito, joudutte vähän siivoamaan mun jälkiä).
Täytynee siis hakea sellainen verkko, yön yli olivat ainakin noiden anubiaspuskien suojassa selvinneet.
Aina vaan löytyy lisää syitä hankkia se isompi allas
------------------------------------------------
Samaan syssyyn voisin kysyä yhden tyhmän kysymyksen mollien nimistä.
Kun mulla on valkoisia molleja, jotka ovat samannäköisiä kuin mustamollit (sellainen kaunis puolikuun mallinen pyrstö, ja kala itsessään kauniin pyöreä muodoltaan), niin ovatko ne valkomolleja vai valkoisia mustamolleja?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Täytynee siis hakea sellainen verkko, yön yli olivat ainakin noiden anubiaspuskien suojassa selvinneet.
Aina vaan löytyy lisää syitä hankkia se isompi allas

------------------------------------------------
Samaan syssyyn voisin kysyä yhden tyhmän kysymyksen mollien nimistä.
Kun mulla on valkoisia molleja, jotka ovat samannäköisiä kuin mustamollit (sellainen kaunis puolikuun mallinen pyrstö, ja kala itsessään kauniin pyöreä muodoltaan), niin ovatko ne valkomolleja vai valkoisia mustamolleja?

-
- Junior Member
Muistaakseni mustamolleja on valkoisenakin. Korjatkaa jos olen väärässä . Vai onko ne purjemolleja ?
Meilla on mustamolleja mustana ja värissä kulta (voimakas keltainen lähinnä).
326l, 128l ja 63l
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Vai pallomolleja? Ruumiinmuoto selkeän pyöreä, pää voi olla niskasta ylöspäin taittunut.Vesipeukalo kirjoitti:Kun mulla on valkoisia molleja, jotka ovat samannäköisiä kuin mustamollit (sellainen kaunis puolikuun mallinen pyrstö, ja kala itsessään kauniin pyöreä muodoltaan), niin ovatko ne valkomolleja vai valkoisia mustamolleja?

Valkoisia molleja taidetaan kutsua hopeamolleiksi. Suku on kuitenkin ilmeisesti sama kuin mustamolleilla? Mollit lisääntyvät ristiin ongelmitta, joten esim. puhdasta mustamollikantaa tuskin on enää olemassakaan.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
- Senior Member
Ei ole noita pallomolleja (näillä on kokoa sellaiset 6-7 cm). En kuukkelillakaan löytänyt kuvaa samanlaisista kuin itselläni. Toinen on väritykseltään tuollainen hopeaan menevä, selkäevä on just jetsulleen samanlainen "irokeesi". Toinen on sitten täysin valkoinen. Ehkä ovat jotain risteytymiä nekin. Saapa nähdä millaisia poikasista tulee
Koitan saada kuvan jossain vaiheessa nähtäväksi.

-
- Advanced Member
- Viesti:
Etteivät kyseessä olisi nuoret purjemollit?
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
- Senior Member
Joo, kuukkelin kuvahaulla "poecilia velifera" löytyi toinen. Toisella on sellainen puolikuun mallinen pyrstö, mutta muuten on pyöreämpi, selkäevä on pienempi ja se on täysin valkoinen.crisse_83 kirjoitti:Etteivät kyseessä olisi nuoret purjemollit?
Voi räkä, eikös noi kasva tuosta sitten vielä?
No, ei hätiä, se isompi allas on tulossa.
Tässä jo tulee mieleen, että kauppa on tahallaan jättänyt kertomatta minkä kokoisiksi myymänsä kalat kasvavat (kuten ne tiikerinuoliaiset), että palaan hakemaan myös isomman altaan...
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
No, poikasverkko on väkerretty paikalleen ja jäädään odottelemaan niiden kasvua.
Meilläkin on noita kultamolleja ja myös yksi marmorimolli. Se vasta onkin upea tapaus. Myös lyyrapyrstöisiä mustamolleja löytyy.jantta kirjoitti:Muistaakseni mustamolleja on valkoisenakin. Korjatkaa jos olen väärässä . Vai onko ne purjemolleja ?
Meillä tänään aamulla bongasin ekat mollivauvat.

Sitten päästäänkin kysymykseeni. Eli minkä värisiä vastasyntyneet ovat normaalisti. Osa noista on ihan puhtaasti mustia, mutta osa on tummanharmaita ennemmin kuin mustia ja vielä vaaleampaa harmaata kuultaa tummanharmaan takaa joissain kohdissa. Tuli epäilys, että olisivat marmorimolleja. Isäehdokkaita kun on monia. Naaraani ovat kaikki normi mustia, mutta koiraissa löytyy mustaa lyyrapyrstöä, kultaista ja marmoria.
Did you know that water's not to blame if you drown?
-
- Junior Member
Mustien vanhempien poikaset voi olla mustia jo syntyessään mutta myös hyvinkin hailakan harmaita. Käsittääkseni samassa poikueessa voi olla usemmankin isän jälkeläisiä.
Meillä menehty just lyyrapyrstönen musta mustamolli naaras
. Oli jo 2v. ja tehny poikasia ahkerasti. Onneksi olin pari kk aikasemmin ottanu itelle 7 "Lovviisan" jälkeläistä kasvamaan
Koiras taisi sitten riutua suruun. Heti kun "Lovviisa" lähti, alko "Viljo" laihtumaan ja piti päästää lopulta kirkkaimmille vesille.
Meillä menehty just lyyrapyrstönen musta mustamolli naaras

326l, 128l ja 63l
Laitan tähän samaan ketjuun oman kysymyksen...
Niin, että huomasin joku paripäivää sitten tuolla rasvalehtipuskalla jotain 4 poikasta, annoin niiden olla siellä, ja siellä ne on vieläkin, selvinneenä. Mulla on tuolla akvaariossa miljoonakaloja ja mustamolleja. Nuo poikaset ei näytä miljoonakalojen poikaselta, ainakaan osa niistä. Mustamolleja on vain uros ja naaras, niin onko mahdollista, että nuo vois olla mustamollien poikasia? En ois uskonu, että ne olis mustamollien poikasia, koska nuo millitkään ei oo lisääntynyt vielä.. (?) 

Kyllä on mahdollista,että ne ovat mollin poikasia. Ei se riipu siitä kumpi synnyttää eka. Meillä oli molleja(2koirasta ja 4 naarasta) Tekivät yli 50 poikasta. Nytten naaraat ovat kuolleet, eikä ihme sellaisen huhkinnan jälkeen
. 1 koiras kuoli, mutta toinen myytiin poikasten mukana. Jätettiin 3 poikasta omaan akvaarioon 240l. 1 taitaa olla uros nimittäin sen "ala evä" (siitinputki tai mikä nyt onkaan maitinputki) on paljon kapeampi ja se suipponee loppua kohden poikanen myös nostelee sitä vähän.
Riippuu minkä näkösiä poikaset ovat riippuu "äiskästä ja iskästä". Meillä mustan mollin poikaset olivat puhtaasti mustia(vanhemmiten niille tuli hopean sävyjä) keltaisten mollejen poikaset taas olivat valkoisia (läpinäkyviä melkein). Mollin poikasen pyrstö on pyöreä. Vanhemmilla koirailla on nätti puolikuun muotoinen.
Kannattaa ottaa ne poikaset pois jonnekkin poikasakvaarioon, jos haluat, että ne tekee lisääkin. Jos taas ne selviävät isommassa akvaariossa isommiksin. 1cm -2cm ni niitä ei tule enää niin paljoo. Kalat eivät tee poikasia, jos akvaario on täynnä.

Riippuu minkä näkösiä poikaset ovat riippuu "äiskästä ja iskästä". Meillä mustan mollin poikaset olivat puhtaasti mustia(vanhemmiten niille tuli hopean sävyjä) keltaisten mollejen poikaset taas olivat valkoisia (läpinäkyviä melkein). Mollin poikasen pyrstö on pyöreä. Vanhemmilla koirailla on nätti puolikuun muotoinen.
Kannattaa ottaa ne poikaset pois jonnekkin poikasakvaarioon, jos haluat, että ne tekee lisääkin. Jos taas ne selviävät isommassa akvaariossa isommiksin. 1cm -2cm ni niitä ei tule enää niin paljoo. Kalat eivät tee poikasia, jos akvaario on täynnä.
-
- Starting Member
Minäkin löysin n. 2-3kk vanhasta akvaariostani kaksi päivää sitten ensimmäiset kalanpoikaset ja mustiamollejahan ne. Sukaravut on kyllä lisääntyneet ensimmäisenä. Itse en ole poikasia edes mitenkään eristänyt, vaikka altaassa on myös taistelukala, joka ehkä saattaisi olla niistä kiinnostunut. Mutta kun ei se välitä niistä, mikä on kyllä aika ihmeellistä, ainakin minusta. Se ei myöskään välitä tuon taivaallista sukarapujen poikasistakaan, mitä pidän myöskin suoranaisena ihmeenä. Sen sijaan taistelukalani ajattaa välillä niitä aikuisia mustamolleja. Mollin poikasia on 13kpl ja käsittääkseni ollut sen verran alusta lähtien. Tai voihan olla, että niistä on osa ehtinyt kuolla ennen kuin ne huomasin. No, joka tapauksessa: nämä 13 uutta pikkumollia riittää mulle hyvin. Käsittääkseni niillä ei pitäisi olla mitään hätää, vaikka ovatkin ihan vapaasti tuolla akvaariossa, kun ovat jo 2 päivää ja yötä siellä selvinneet. Näin siis minulla ainakin. Akvaariossani on kyllä paljon kasveja, joten sinne ne pääsee tarvittaessa piiloon. Samoin yksi iso simpukka, jonka sisään poikaset mahtuvat, mutta en ole kyllä yhdenkään nähnyt sinne menevän. Sen sijaan sukaravut viihtyy siellä. Mollin poikaset näkyvät uivan koko ajan paikallaan parvessa pinnan tuntumassa, siis päivisin. Yöllä ne menee pohjalle ja näyttävät ihan mustilta pieniltä kiviltä, mikä varmaan on niille suojaksi. 

-
- Starting Member
- Viesti:
Taidan tunkea tähän ketjuun kysymykseni kanssa eli miten nämä mollien väritykset nyt menee? Meillä syntyi ensimmäiset mollien poikaset ja niissä on sellasia helmen värisiä joissa mustia pilkkuja, laikkuja mitälie, sitten on mustalla pohjalla vähän vaaleaa pyrtössä ja täysin mustia. Onko siis jotkut erikoisemmatkin nimet näille vai mitenkä nämä menee?
Ja pahoittelut, mikäli joku jo kerkesi vastaamaan samaa kysymykseen - puusilmä kun olen.![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ja pahoittelut, mikäli joku jo kerkesi vastaamaan samaa kysymykseen - puusilmä kun olen.
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Mollin poikasten väritykset tulevat "äiskästä ja iskästä" Mitä molli rotua mollisi ovat ja minkä värisiä? Minulla on ollut vuoden molli viljelmiä (mustamollin ja keltamollin) että ne voi olla myös risteytettyjä nimittäin ainankin meidän musta- ja keltamollit risteytyivät. Tulivat mustakeltasina
ihanan värisiä. Tietysti oli myös puhtaita mustia ja puhtaita keltaisia tai keltaiset olivat poikasina valkoisia, mutta mustat olivat selvästi mustia.