Palettikalat
Valvoja: Moderaattorit
Palettikalat
Huomasin tänään että palettikalani käyttäytyvät kummasti
eli oleskelevat luolan suulla ja värisyttävät ruumistaan aina välillä. Mitä tämä tarkoittaa? En ole varma onko virta heittänyt sammalta luolaan vai olisko mahdollista että paletit on ne sinne raahannu? 
-
Jaana79
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Palettikalat
Taitaa olla kosiotanssit menossa. 
Hevonen,3 kissaa ja akvat 240L, 495L ja 63L, sekä 317L allas malawi
Ok, kiitos tiedosta 
Tänä aamuna katsoin niin paletit oli tyhjentäny luolan sammaleesta ja muista kasveista. Mistä voisi johtua tällainen käytös? Akvaariossa ei ole muita hyviä kutupaikkoja.
-
nastamuumio
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TASHAS
- Sukupuoli: Mies
Lienee ihan normaalia käytöstä, nainen kun tulee taloon niin entinen poikamieskin joutuu nöyrtymään siisteyden suhteen, eiks se niin mene ihmisilläkin. 
Paletit ovat ottaneet pääkallosta kodin itselleen.mietin että miksi ne hätistävät vain isoja kaloja asumuksen luota pois mutta jättävät pikku kalat rauhaan??
-
nastamuumio
- Advanced Member

No ehkä tämän voisi selittää sillä että pieniä ei koeta uhkana perheonnelle tässä vaiheessa, luultavasti pienetkin ajetaan aikaan veks jos tai pitäisikö sanoa kun kutu hommiin alkavat, sen verran lahjakkaita ovat lisääntymään ainakin omien/vanhojen kokemusten mukaan. Siitä se lähtee.
(ps. ollaan sitten varuillaan siellä, pian sulla voi olla pieni muotoinen "paletti" klaani ongelma
)
-
Jaana79
- Junior Member

Heh.. tuo klaani ongelma on kyl niin tuttua..
Just tällä hetkellä suunnilleen itse mietin miten saisin nuo kaikki pois.
Minkä ikäisenä ne poikaset voi sitten antaa veks?toivottavasti niitä ei tuu ihan älytön määrä 
-
nastamuumio
- Advanced Member

Kasvu on tietty yksilöllistä, mitään näppi sääntöä ei taida olla. Noiden palettien kanssa pakkaa olla sama ongelma kuin partisten kansssa, lisääntyvät liiaksi, ja ottajia ei meinaa olla. Suna harkitsisin palettien vaihtoa esim johonkin apistogramma suvun mini kokoiseen ahveneen vaikka 1k+2n mallisesti.
Ihan vaan vinkkinä jos tykkään paleteista.
tänään syntyi 15kpl paletin poikasia
kauanko niitä täytyy pitää vanhempiensa seurassa? siirsin vanhemmat ja poikaset omaan akvaansa
-
AkvaarioTyttö
- Senior Member

- Viesti:
Onneksi olkoon. Mulla on paletit kutenut nyt kaksi kertaa. Eka kutu( 12 poikasta) selvis pari viikkoa sitten syötiin. Ja nyt tämä toinen kutu (poikasi tuli n. 50) on selvinnyt reilu kaksi kuukautta ja jäljellä on 4 poikasta. Että hävikki on aika suuri. Ja eka kutu menee yleisesti aina mönkään. Toisella krtaa selviävät pidelle ja kolmannella kerralla monta poikasta selviytyy.
Ota vanhemista ja poikasista niistä kuvia jos saat. Mä en pysty ottaan kun kamera on huollossa. 
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
laittelen kuvia osoitteeseen akvaristi.foorumini.net
Palettikalan poikaset
mulla on nyt 6viikon ikäisiä paletinpoikasia niin koskas niitä voi luovuttaa pois?
-
AkvaarioTyttö
- Senior Member

- Viesti:
No mulla on reilu kymmenen viikon ikäsiä poikasia kaksi. Toinen on < 2 cm ja toinen n. 1,5 cm.
Minä antaisin sitten pois kun ovat 2,5 tai 3 cm pitkiä.
Minä antaisin sitten pois kun ovat 2,5 tai 3 cm pitkiä.
-
AkvaarioTyttö
- Senior Member

- Viesti:
Joo, no sen ovat ylittäneet nyt jo. Mutta saavat olla tuolla isossa, kun en saa niitä kiinni millään. ![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Monesti olen yrittänyt ja kauankin haavinut, mutta ei auta. En vain saa kiinni. Sitten jos saan kiinni, niin vien kauppaan.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Monesti olen yrittänyt ja kauankin haavinut, mutta ei auta. En vain saa kiinni. Sitten jos saan kiinni, niin vien kauppaan.
Pidä haavia paikallaan n. sentin päässä etulasista. Uivat yksi kerrallaan ihmettelemään mikä se haavi on. Kun kala menee haaviin, siirrä haavi nopeasti etulasiin kiinni ja vedä lasia pitkin ylös.
Vaatii vähän kärsivällisyyttä, mutta yleensä toimii
.
Vaatii vähän kärsivällisyyttä, mutta yleensä toimii
350L
-
AkvaarioTyttö
- Senior Member

- Viesti:
Kiitos, tuota käytyykin kokeilla ! Täytyy enään soittaa eläinliikkeeseen että ottavatko vastaan kuin pian.
Sitten vaan kyykkimään akvaarion eteen haavi kädessä.
Sitten vaan kyykkimään akvaarion eteen haavi kädessä.
-
Jaana79
- Junior Member

Täällä suunnalla eivät tunnu ottavan liikkeisiin enään niitä vastaan.. 
-
nastamuumio
- Advanced Member

Taitaa olla aika yleinen ongelma muuallakin, kuten taisin sanoa aiemmin, harkitse vaihtoa johonkin apisto sukuiseen ja näyttävään kääpiöahveneen joka tulee toimeen normi seuralassa. Käsittääkseni niitä huolitaan paremmin. Nykyiseen ongelmaan ei ole kyllä kauheesti vinkkejä.