Pelastin akvaariooni punatimanttiahven-uroksen ja päätin ostaa sille tyttöystävän. Myyjä tuntui hieman osaamattomalta sukupuolen tunnistuksessa, mutta myi minulle sitten omasta mielestään naaraan. Naaras on vasta n.5cm ja uros täysikasvuinen. En löydä kirjoista muuta opastusta kuin, että naaras on kutuaikana värikkäämpi. Onko tuo 5cm:n kokoinen vielä liian pieni kutemaan, eli kutevat vasta täysikasvuisina? Tällä hetkellä kun katson niitä, niin tuo oletettava koiras on kyllä paljon punaisempi. Ja aloin jo epäillä, että onko minulle myyty punatimanttiahvenesta se sinisempi muunnos, koska tuo naaras näyttää sinisemmältä kuin uros. En kyllä enää tiedä kumpia ovat. Uros tuntuu vähän ajavan tuota naarasta ja siksikin aloin epäilemään, että onkohan minulla kaksi urosta. Vai onko se vaan normaalia käyttäytymistä, kun ovat vasta tutustuneet? Ja jos nyt kävi niin onnellisesti kuin pitikin, että minulla on uros ja naaras niin voivatko ne lisääntyä, vaikka toinen olisi sitä sinistä lajiketta?
Ja onko ideoita, että voiko tuonne altaaseen laittaa mitään (pienempiä) kaloja seuraksi, jotka eivät tulisi syödyksi?
Punatimanttiahvenen sukupuolen tunnistus
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Punatimanttiahvenen sukupuolen tunnistus
Punatimanttiahvenen sukuolierot ovat hyvin vähäiset , muistaakseni ahvenet kannattaa ottaa samasta altaasta koska muodostavat parit jo n.5cm pituisena ja se naaras on ehkä vie liian pieni kutemaan käsittääkseni ne kutuhommat alkaa ko kokoa alkaa olemaan enempi.Voi olla että se sinun uroksesi on vähän ärtsy ja juro luonteeltaan jos kerran yksin on ollut sinun se hankkiessa.(saa korjata jos olen väärässä koko asian suhteen ) 
No noihin pikkukala asioihin senverran että älä hanki mitään värikästä ja liehupyrstöisiä kaloja(miljoonakala,taistelukalauros) menevät ahvenilla ärsytyksen piikkiin ja saattaa sen jälkeen löytyä syötyjä kalanruumiita

No noihin pikkukala asioihin senverran että älä hanki mitään värikästä ja liehupyrstöisiä kaloja(miljoonakala,taistelukalauros) menevät ahvenilla ärsytyksen piikkiin ja saattaa sen jälkeen löytyä syötyjä kalanruumiita

126l makeanveden allas, asukit : Nannostomus mortenthaleri, Sewellia lineolata, Corydoras paleatus ja partamonni. Merivesiakvaario haaveena.
-
- Senior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Punatimanttiahvenen sukupuolen tunnistus
Olettaen, että puhutaan samasta kalasta (Hemicromis bimaculatus, joka aiemmin tunnettiin punakirjoahvenen nimellä): Sukukypsä naaras on paitsi punaisempi, myös pyöreämpi. Siinä missä uros on pitkänomainen ja roteva, naaras on muodoltaan 'lyhyt ja vatsakas'. Ero ei toki ole kovin suuri, mutta kun kalasi ovat ensimmäisen kerran kuteneet, osaat kyllä jatkossa aina tunnistaa eron.
Kalakissa neuvoi välttämään värikkäitä ja liehupyrstöisiä kaloja. Ellei akvaariossa elävän Hemichromis bimaculatuksen luonne ole miedontunut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana, menisin pitemmälle kuin Kalakissa: Älä hanki mitään punatimanttiahventa pienempiä kaloja. Punatimanttiahven on helppo saada kutemaan. Mädin ja poikasten hoitajana se on luotettava perfektionisti ja äärimmäisen aggressiivinen kaikkia muita kaloja kohtaan.
Kalakissa neuvoi välttämään värikkäitä ja liehupyrstöisiä kaloja. Ellei akvaariossa elävän Hemichromis bimaculatuksen luonne ole miedontunut viimeisten parinkymmenen vuoden aikana, menisin pitemmälle kuin Kalakissa: Älä hanki mitään punatimanttiahventa pienempiä kaloja. Punatimanttiahven on helppo saada kutemaan. Mädin ja poikasten hoitajana se on luotettava perfektionisti ja äärimmäisen aggressiivinen kaikkia muita kaloja kohtaan.