Kasvivalutussuodattimesta
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
- Sukupuoli: Mies
Kasvivalutussuodattimesta
Käytin hakua mutten löytänyt vastauksia kaikiin kysymyksiin. Eli olen rakentamassa kasvivalutussuodatinta 100 litran akvaariooni. Minkälainen pumppu siihen pitäisi olla ja minkä hintaisia ne ovat? Suodatin tulee olemaan akvaarioni yläpuolella. Minulla on runsas kasvinen allas, joten pitääkö minun alkaa asennuksen jälkeen käytää ravinteita enemmän? Ja vähentääkö suodatin hiilidioksidin määrää? Voiko lecasoran ja vanun lisäksi käyttää jotain muutakin materiaalia kuten sintroitua lasia, biopalloja tai keraamisiaputkia?
Re: kasvivalutussuodattimesta
Minkälainen pumppu siihen pitäisi olla ja minkä hintaisia ne ovat?
Joku pikku pumppu johon saa letkun passaa ihan hyvin. Vettä ei tosiaankaan tarvi virrata paljoa, ite olen vielä kuristanut pumppua siten että vettä virtaa varmaan <50L tunnissa.
Kannattaa katsoa kuinka kasvit menestyvät. Kun suodatinmateriaaleihin alkaa kasvamaan bakteereja, saattaa altaan tasapaino järkkyä.Minulla on runsas kasvinen allas, joten pitääkö minun alkaa asennuksen jälkeen käytää ravinteita enemmän?
Riippuu täysin valutuksen määrästä. Ainakin mulla se tasasi runsaskasvisessa altaassa pH:n yöllistä romahtamista.a vähentääkö suodatin hiilidioksidin määrää?
Ite olen laittanut allassubstraattia. Toimii hyvin, joskin painavaa. Lekasoran kelluvuus ei oikein kiehtonut, mutta voihan sinne laittaa mitä haluaa.Voiko lecasoran ja vanun lisäksi käyttää jotain muutakin materiaalia kuten sintroitua lasia, biopalloja tai keraamisiaputkia?
Mulla on aikas hyvä malliratkaisu aiheesta, toiminut kymmenen vuotta.
/jari
-
- Senior Member
Kiitos vastauksesta! 

Mistä sopivia pumppuja saa ja minkä hintaisia ne ovat?JJVi kirjoitti:Joku pikku pumppu johon saa letkun passaa ihan hyvin. Vettä ei tosiaankaan tarvi virrata paljoa, ite olen vielä kuristanut pumppua siten että vettä virtaa varmaan <50L tunnissa.
Akvaarioliikkeestä ~30€, Saksalaisesta nettikaupasta ~15€, halpahallista ostin joskus pikku suihkulähdepumppuja 5€ kappalehintaan.kala_fani kirjoitti:Mistä sopivia pumppuja saa ja minkä hintaisia ne ovat?
/jari
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Viesti:
Osallistun minäkin ko. keskusteluun. 
Mielestäni en huomaa missään tuota lekasoran kelluvuutta, kuin siinä, että mukava kerätä, jos tippuu akvaan. Pesu vaan oli ikävää.
Kandee sitten miettiä tosihyvin, miten silikoonaa ne kiinni, koska korjaaminen on ikävä homma.
Tossa mun projektista kuvia.
http://picasaweb.google.com/akseli.keit ... visuodatin#
Tais hintaa tulla 60€, mutta aika halpa mun mielestä.

Itselläni on 700l/h puskeva pumppu, eikä minusta vaikuta liian tehokkaalta. Paras ehkä olisi 2213 tai muu pieni tehoinen ulkosuodatin, jonka saisi täyteen suodatusmateriaaleja, niin kasvivalu pysyisi puhtaana. Oma pumppuni maksoi 15€, akvaterran sisäsuodatin. En käyttäisi ravinteita enempää, ellei kasvit ala voimaan huonosti. Ja kun lisää, niin varovasti ja hitaasti. Voi vähentää, jolloin nostaa pH arvoa. Massoina voi käyttää mitä tykkää, itsellä on lekasoraa, kun kasvit juurtuvat siihen parhaiten, mutta tämä on vain oma näkemykseni. Kasveina tuolla nyt viirivehka, peikonlehti, kultaköynnös, aasin korva ja uusimpana kokeiluna kodinonni, joka taisi kuolla mullanpesuvaiheessa.kala_fani kirjoitti:Käytin hakua mutten löytänyt vastauksia kaikiin kysymyksiin. Eli olen rakentamassa kasvivalutussuodatinta 100 litran akvaariooni. Minkälainen pumppu siihen pitäisi olla ja minkä hintaisia ne ovat? Suodatin tulee olemaan akvaarioni yläpuolella. Minulla on runsas kasvinen allas, joten pitääkö minun alkaa asennuksen jälkeen käytää ravinteita enemmän? Ja vähentääkö suodatin hiilidioksidin määrää? Voiko lecasoran ja vanun lisäksi käyttää jotain muutakin materiaalia kuten sintroitua lasia, biopalloja tai keraamisiaputkia?
Mielestäni en huomaa missään tuota lekasoran kelluvuutta, kuin siinä, että mukava kerätä, jos tippuu akvaan. Pesu vaan oli ikävää.
Kandee sitten miettiä tosihyvin, miten silikoonaa ne kiinni, koska korjaaminen on ikävä homma.
Tossa mun projektista kuvia.
http://picasaweb.google.com/akseli.keit ... visuodatin#
Tais hintaa tulla 60€, mutta aika halpa mun mielestä.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Senior Member
Mitä tarkoitit tuolla silikoonaamisella? Ja minkä kokoinen akvaariosi on, johon tuli tuo suodatin?
Semmoinen varoituksen sana että ajankanssa nuo reiät tukkeutuu. Eli kannattaa suunnata reiät sillä tavalla että ei tule katastrofia vaikka kaikki vesi tulisi vain muutamasta reiästä. Tämä on yksi syy miksi en käytä kovin suurta pumppua.
/jari
-
- Senior Member
Viitsiikö jompi kumpi laittaa tarvittavat tarvikkeet tänne?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
No, miten ajatelit kiinnittää kaiken? Jos keksit jonkun hyvän, niin revin ton irti ja laitan niin.kala_fani kirjoitti:Mitä tarkoitit tuolla silikoonaamisella? Ja minkä kokoinen akvaariosi on, johon tuli tuo suodatin?

Epäilempä.JJVi kirjoitti:Semmoinen varoituksen sana että ajankanssa nuo reiät tukkeutuu. Eli kannattaa suunnata reiät sillä tavalla että ei tule katastrofia vaikka kaikki vesi tulisi vain muutamasta reiästä. Tämä on yksi syy miksi en käytä kovin suurta pumppua.
Siellä on altakastelu ritilä edessä, joten mitään hiukaksta suurempaa sinne ei mene ja sisäsuodattimessa on meikinpoistolappuja suodattamassa, ovat muuten erittäin hyviä hienosuodatukseen. Ja olen porrastanut nuo putket juuri tätä varten, keskimmäinen on alimpana, sitten oikea reuna 4mm ylempänä ja vasen reuna 7mm korkeammalla kuin keskimmäinen. Sitten pulloharjalla raaputan kakki kolme putkea kerran viikossa.
Ja olis tarkotus joskus tiivistää toi uudestaan, kun on yks vuotokohta paikattu sinitarralla. Mietein sitä tiivistys ainetta vaan, vinkkejä saa pistää tulemaan. Sitte pitäs tehä taakse ylivuoto. Tarvii vaan miettiä, mistä saan sellaaseen väliaika sijotuksen massoille ja kasveille, akvaariossa.
-----------------------------------
Kirjoittaja Hilleri » 18:50, 12.05.2010
Mulla on PDF esityksessä jossakin ne tarvikkeet. Etin sen koneelta.
"Rakennus tarvikkeet:
Porakone
16-17mm terä
20mm terä
3mm terä
rautasaha
muutama ämpäriä / laatikkoa
puukko (leatherman)
silikooni”pyssy”
maalia
maalisuti
vahakangas / pahvia
Tarvikkeet:
parvekelaatikko
maalia
20mm sähköputkea
16mm sähköputkea
silikonia (Bostik lasisilikoni)
suodatin (Hailea HL-BT 700)
Vanha pullonkorkki, tulpan saa myös suodattimen mukana, joka sopii n. 16mm putken sisään, mutta pitää tiivistää silikonilla.
Lecasoraa
Kulmarautoja
kasveja, aivan kaikki eivät mene. Itse valitsin viirivehkan, peikonlehden, aasinkorvan ja kultaköynnöksen, olisi mukaan liittynyt vielä orkidea ja flamingonkukka, jos tilaa vain olisi ollut.
+++ kaikki muu, mitä unohdin!
Mitä tämä maksoi?
Peikonlehti
9,50€
Prisma
Parvekelaatikko 75cm
7,50€ -50% =3,75€
Prisma
Sähköputki 16mm. 2m.
1,90€
Kodin Terra
90* kulma sähköputkeen
0,95€
Kodin Terra
Viirivehka
4,50€
Kodin Terra
Aasinkorva
4,50€
Kodin Terra
Leca-Murske 25l/8kg
9,90€
Kodin Terra
Bostik Lasisilikooni
4,60€
Micken akvaariotarvike
Hailea HL-BT700 suodatin
15,00€
Micken akvaariotarvike
Kultaköynnös
0€
Äidin kukkaruukusta...
Kulmaraudat
5,40€
Kodin Terra
Sähköputki 20mm.
0€
Varastosta
90* kulma
2,85€
Kodinterra
Yhteensä: 62.85€ "
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Silikonia ei kannata käyttää kun yleensä nuo kaukalot on tehty propeenista tai eteenistä ja kumpaankaan ei silikonit tartu luotettavasti. Putkiläpivienti tiivistykset mekaanisesti jenkaamalla tai kumeilla. Esim. teteillä. mieluummin pg.llä tms. Sinitarra ja vistakitti on hyvin virityskamoja mutta niitä ei pitäisi käyttää kuin väliaikaisesti.
Suihkuputket tosiaankin menee aikaa myöden tukkoon mikä lisää veden painetta vielä auki olevissa reiissä ja voi nostaa suihkun yli laidan. Asiaa ei kannata jättää esisuodatuksen varaan. Suihkuputkessa pitää olla joku este joka pitää vedet oikeassa paikassa.
Suihkuputket tosiaankin menee aikaa myöden tukkoon mikä lisää veden painetta vielä auki olevissa reiissä ja voi nostaa suihkun yli laidan. Asiaa ei kannata jättää esisuodatuksen varaan. Suihkuputkessa pitää olla joku este joka pitää vedet oikeassa paikassa.
-
- Senior Member
Hilleri tyhmänä kyselen miksi maalasit kukkalaatikkoa? Tarvikkeet löytyy jo muuten kotoa paitsi suodatin, kasvit ja parvekelaatikko. Taidan ottaa tuon heilean toiseksi tai kolmanneksi pienimmän suodattimen ja alimmaiseksi pohjalle keraamisia putki ja biopalloja molempia pari litraa. Sitten joko allassubsraattia, lecasoraa tai niiden sekoitusta. Suodattimen sisälle sitten suodatin vanua.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Tammikuussa, ulkona Prisman puutarhapuolella pakkasta -25*C ei ollut oikein valikoimaa noista laatikoista ja oli vaan ruskeita. 

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kasvivalutussuodattimesta
Heipsan,
tulinpa minäkin tänne ihmettelemään.
Suunnitteilla olisi kasvivalutussuodatin altaaseen, mutta muutamaa asiaa ihmettelen.
Onko esimerkiksi tämä sopiva nostamaan veden altaaseen? Altaani on 128 litrainen.
Millaisia ylivuotoratkaisuja teillä on? Onnistuuko, jos valutussuodatin tulee hieman altaan taakse, suunnata suihku putkien avulla silti takaisin altaaseen?
tulinpa minäkin tänne ihmettelemään.
Suunnitteilla olisi kasvivalutussuodatin altaaseen, mutta muutamaa asiaa ihmettelen.
Onko esimerkiksi tämä sopiva nostamaan veden altaaseen? Altaani on 128 litrainen.
Millaisia ylivuotoratkaisuja teillä on? Onnistuuko, jos valutussuodatin tulee hieman altaan taakse, suunnata suihku putkien avulla silti takaisin altaaseen?
-
- Katalysaattori
Annetaan nyt tännekin hiukan erilainen versio ko tuotteesta. Itse olen kasvatellut kultaköynnöstä tuollaisessa ulkolaitasuodattimessa. Marineland millennium oli malliltaan tuo käytetty suodatin ja ihan yhtä hyvin voi käyttää huokeaa Eheimin libertyä tms. Näissä on se hyvä puoli että vaikka ns. tukkeutuisikin pikku hiljaa niin vesi valuu kuitenkin aina takaisin altaaseen. Eli vuotoriski on aika häviävän pieni. Moottorin tiiviste on ainoa mahdollinen vuotopiste.
Massana käytin keraamista makaroonia ja lukkäsin pari juuretonta pätkää joukkoon. Ja siittä ne sitten lähti. JA hyvin lähtivätkin. PAri kertaa vuodessa hiukan "hämmensin" makarooneja jotta suurimmat kököt lähtivät liikkeelle. Muuta huoltoa ei laitos saanut kuin kovaa ajoa. En nyt osaa sanoa miten paljon se nitraatteja yms piti alhaalla, mutta äkkiäkös oli köynnökset kattoa myöten tuuheina. Eli ainakin jonkin verran. Ja mikä ettei tuollaisessa voisi jotain ei niin suureksi kasvavaa muutakin pitää.
Massana käytin keraamista makaroonia ja lukkäsin pari juuretonta pätkää joukkoon. Ja siittä ne sitten lähti. JA hyvin lähtivätkin. PAri kertaa vuodessa hiukan "hämmensin" makarooneja jotta suurimmat kököt lähtivät liikkeelle. Muuta huoltoa ei laitos saanut kuin kovaa ajoa. En nyt osaa sanoa miten paljon se nitraatteja yms piti alhaalla, mutta äkkiäkös oli köynnökset kattoa myöten tuuheina. Eli ainakin jonkin verran. Ja mikä ettei tuollaisessa voisi jotain ei niin suureksi kasvavaa muutakin pitää.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Heippa!
Minulla on nyt kytenyt kesästä asti ajatus kasvivalutussuodattimesta, ja kun haaveilen plekosta niin se olisi vielä tuikihyödyllinenkin. Itsellä on varastossa joku eheimin ihan pienen pieni kiertovesipumppu, ja noin 80cm pitkä valkoinen parvekelaatikko. Kasvistoa löytyy sitä sun tätä kotoa, mutta koska olen huomannut että kultaköynnös näyttää viihtyvän vedessä, olen ajatellut niitä istuttaa sitten siihen parvekelaatikkoon. Muista kasveista en oikein osaa sanoa, minulla on 30-40 erilaista kasvia kotona, joiden myrkyllisyydestä ei ole mitään hajua.
Mutta, en ole osannut päättää millaista suodatusmateriaalia laittaisin, enkä ole löytänyt myöskään mistään sopivia putkia ja läpivientejä. Olen ajatellut jotain ulkosuodatinpimpuloita laittaa, mutta koska haluaisin tehdä tämän mahdollisimman halvalla, minusta tuntuu järjettömältä tilata akvaariokaupasta niitä.
Ihan ajatuksia tässä kirjottelen, ja jos joku tietää jonkun hyvän materiaalin mitä sinne laittaa, voi heittää vinkkejä
-------------------------
Ja siis minulla on 250-litrainen akvaario, toivoisin kokemuksia teiltä jotka olette näitä rakennelleet, että millaista muuta suodatusta kannattaisi käyttää? Kannattaa ainakin rakennella tuohon kiertovesipumppuun joku viritys estämään roskien kulkeutuminen tuonne kasvisuodattimeen, mutta miten se kannattaisi tehdä?
Minulla on nyt kytenyt kesästä asti ajatus kasvivalutussuodattimesta, ja kun haaveilen plekosta niin se olisi vielä tuikihyödyllinenkin. Itsellä on varastossa joku eheimin ihan pienen pieni kiertovesipumppu, ja noin 80cm pitkä valkoinen parvekelaatikko. Kasvistoa löytyy sitä sun tätä kotoa, mutta koska olen huomannut että kultaköynnös näyttää viihtyvän vedessä, olen ajatellut niitä istuttaa sitten siihen parvekelaatikkoon. Muista kasveista en oikein osaa sanoa, minulla on 30-40 erilaista kasvia kotona, joiden myrkyllisyydestä ei ole mitään hajua.
Mutta, en ole osannut päättää millaista suodatusmateriaalia laittaisin, enkä ole löytänyt myöskään mistään sopivia putkia ja läpivientejä. Olen ajatellut jotain ulkosuodatinpimpuloita laittaa, mutta koska haluaisin tehdä tämän mahdollisimman halvalla, minusta tuntuu järjettömältä tilata akvaariokaupasta niitä.
Ihan ajatuksia tässä kirjottelen, ja jos joku tietää jonkun hyvän materiaalin mitä sinne laittaa, voi heittää vinkkejä

-------------------------
Ja siis minulla on 250-litrainen akvaario, toivoisin kokemuksia teiltä jotka olette näitä rakennelleet, että millaista muuta suodatusta kannattaisi käyttää? Kannattaa ainakin rakennella tuohon kiertovesipumppuun joku viritys estämään roskien kulkeutuminen tuonne kasvisuodattimeen, mutta miten se kannattaisi tehdä?
-
- Advanced Member
Heippa Piia,
kannattaa noista kasveista ainakin lueskella Puutarha.netin kasvikortistosta. Siellä on maininta, mikäli kasvi on myrkyllinen!
EDIT: Jaa eipä tuolla kaikkien kasvien kohdalla mainitakaan, jos on myrkyllinen.
kannattaa noista kasveista ainakin lueskella Puutarha.netin kasvikortistosta. Siellä on maininta, mikäli kasvi on myrkyllinen!

EDIT: Jaa eipä tuolla kaikkien kasvien kohdalla mainitakaan, jos on myrkyllinen.

Kiitos Thank 
Kokeilemallahan tuo parhaiten selviää, mikä kasvi viihtyy vedessä ja mikä ei. Mahtaakohan juorut olla myrkyllisiä? Ne ainakin pysyivät kesällä suht. hyvinä kun niitä parvekkeella säilytin vesiastiassa kun lisäilin pistokkaista.

Kokeilemallahan tuo parhaiten selviää, mikä kasvi viihtyy vedessä ja mikä ei. Mahtaakohan juorut olla myrkyllisiä? Ne ainakin pysyivät kesällä suht. hyvinä kun niitä parvekkeella säilytin vesiastiassa kun lisäilin pistokkaista.
-
- Advanced Member
Mullaki on Pikkukalalta peräisin oleva juoru tuossa vesilasissa ollut jo reilun kuukauden.Piia85 kirjoitti:Kiitos Thank

-
- Katalysaattori
Kultaköynnöstä olen itse käyttänyt kasvisuodattimessa. Jotkut ovat sitäkin myrkylliseksi sanoneet, mutta en kyllä huomannut mitään. Ja noista myrkyllisyyksistä vielä, että ovatko miten eritelty myrkyllisyydet? Osa kun voi olla esim lehdistä myrkyllisiä ainoastaan, ja siellä suodattimessahan on ainoastaan juuriosaltaan.
Ja suodattimeen kanattaa sitten valita mahdollisimman nopeakasvuisia lajeja, jotta oikeasti poistavatkin sieltä ravinteitä eivätkä vain näytä hyvältä.
Ja suodattimeen kanattaa sitten valita mahdollisimman nopeakasvuisia lajeja, jotta oikeasti poistavatkin sieltä ravinteitä eivätkä vain näytä hyvältä.

Mistä sä olet hommannut kaikki putket yms sitten siihen suodattimeen? Ja millaisia suodatusmatskuja käytät?Aqualung kirjoitti:Kultaköynnöstä olen itse käyttänyt kasvisuodattimessa. Jotkut ovat sitäkin myrkylliseksi sanoneet, mutta en kyllä huomannut mitään. Ja noista myrkyllisyyksistä vielä, että ovatko miten eritelty myrkyllisyydet? Osa kun voi olla esim lehdistä myrkyllisiä ainoastaan, ja siellä suodattimessahan on ainoastaan juuriosaltaan.
Mullakin on ollut akvaariossa kultaköynnöksen pistokkaita, enkä ole huomannut mitään myrkkyihin viittaavaa, eli kalat eivät ole kärsineet millään tavalla. Kultaköynnökset on myös kivoja, kun saavat tarpeeksi valoja ja kosteutta juurille, niin myös kasvavat melkein silmissä.

Alkaa olemaan suunnitelma valmis, melkein kaikki tarpeellinen on kasassa. Vielä jotakin pientä pitää hommata ja sitten on kaikki osat valmiina ja kokoamaan kasvivalutussuodatinta. Mutta vielä kysyttävää:
Minulla on siis siihen ihan pikkiriikkinen eheimin kiertovesipumppu. Millaisen suodattimen kannattaa laittaa tälle kaveriksi? Minulla on yksi isompi sisäsuodatin ja aika monta pienempää. Vai mitä luulette, mahtaakohan toista suodatinta tarvita? Allas on siis 250-litrainen, ja tuossa kiertovesipumpussa on se kierrätys 150-300-litraa tunnissa, voikohan sitä kiertoa vielä kuristaa jollain ja kannattaako edes?
Minulla on siis siihen ihan pikkiriikkinen eheimin kiertovesipumppu. Millaisen suodattimen kannattaa laittaa tälle kaveriksi? Minulla on yksi isompi sisäsuodatin ja aika monta pienempää. Vai mitä luulette, mahtaakohan toista suodatinta tarvita? Allas on siis 250-litrainen, ja tuossa kiertovesipumpussa on se kierrätys 150-300-litraa tunnissa, voikohan sitä kiertoa vielä kuristaa jollain ja kannattaako edes?
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Jos nostoa on ko. pumpussa tarpeeksi, niin se riittää hyvin, eli kokeilemalla vaan. Itse laitoin ehkä pikkusen liian ison suodattimen, n. 700 litraa/h luvattu, mutta tosi on jotain 400-500 ltr/h. Tarvisi päivittää tuota allasta muutenkin, kun suunnitelmissa rakentaa sisäsuodatin, stremistä jolla tehoa 3200ltr/h...Piia85 kirjoitti:Alkaa olemaan suunnitelma valmis, melkein kaikki tarpeellinen on kasassa. Vielä jotakin pientä pitää hommata ja sitten on kaikki osat valmiina ja kokoamaan kasvivalutussuodatinta. Mutta vielä kysyttävää:
-
- Advanced Member
Piia, mun mielestä sen tarpeellisuuden huomaa sitten käytössä. Yleensä roskien kerääjäksi laittavat noita sisäsuodattimia, jos kasvivalussa on sellaiset materiaalit jotka eivät roskia kerää. Tuolla virtauksella ei sinun kalaston kanssa ole ehkä niin suurta merkitystä, valutussuodatinhan hapettaa hyvin veden joten hapekkaassa/virtaavassa vedessä viihtyvät kalatkin tykkäävät. Virtahan jakautuu tasaisesti tuolla valuttimella.
Tosiaan, monihan tuo lisää virtausta suodattimilla tarvittaessa, mutta merivesikäyttöön tarkoitettuja streamejakin olen kuullut käytettävän virran luomiseksi, sopivat kuulemani mukaan jopa paremmin virtaavan veden kaloille kun suodattimien pistemäinen virtaus. Hassua kun niitä käytetään aika vähän, vaikka niiden hintakaan ei ole kovin suuri tietääkseni.
Tosiaan, monihan tuo lisää virtausta suodattimilla tarvittaessa, mutta merivesikäyttöön tarkoitettuja streamejakin olen kuullut käytettävän virran luomiseksi, sopivat kuulemani mukaan jopa paremmin virtaavan veden kaloille kun suodattimien pistemäinen virtaus. Hassua kun niitä käytetään aika vähän, vaikka niiden hintakaan ei ole kovin suuri tietääkseni.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Hinta ja laatu kulkee käsikädessä? Tollanen 3200ltr/h maksaa uutena n. 110€ Suomessa.thank kirjoitti:Piia, mun mielestä sen tarpeellisuuden huomaa sitten käytössä. Yleensä roskien kerääjäksi laittavat noita sisäsuodattimia, jos kasvivalussa on sellaiset materiaalit jotka eivät roskia kerää. Tuolla virtauksella ei sinun kalaston kanssa ole ehkä niin suurta merkitystä, valutussuodatinhan hapettaa hyvin veden joten hapekkaassa/virtaavassa vedessä viihtyvät kalatkin tykkäävät. Virtahan jakautuu tasaisesti tuolla valuttimella.
Piia, kannattaa tosiaan rakentaa pieni mattosuodattimentyylinen väkerrys siihen nostopumpun ympärille, niin pysyy se kasvilaatikko auki, ettei tuu yllätyksiä.
-
- Katalysaattori
Tuota miksi tuollaisesta kasvisuodattimesta pitäisi ajaa tuollaisia määriä vettä läpi? Ne kasvit kuitenkaan ihan sitä tahtia siitä vedestä niitä ravinteita ime. Vai menikö multa nyt jotain ohi?