Krokotiilikö?
Valvoja: Moderaattorit
Krokotiilikö?
Krokotiilipleko Pterygoplichthys scrophus vai onko joku muu?
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: Krokotiilikö?
Kyllä on. Itselläni samanlainen kaunotar, tunnetaan myös nimellä suklaa pleko. 

Kyllä vain, itsellä n. 15 vuotias yksilö 

Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
No hyvä saada varmistusta. Krokotiilina sen hankinkin. Tuo kaveri on kasvanut 10-senttisestä ruikulasta tuplakokoon muutamassa kuukaudessa, vaikken ole nähnyt sen edes tulevan syömään koskaan.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Nainen
Komea pleko
Mites teillä krokotiilien omistajilla, pystyykö seurana pitämään muita plekoja jos tilaa on tarpeeksi,vai kuinka reviiritietoinen tuommoinen on?

Mites teillä krokotiilien omistajilla, pystyykö seurana pitämään muita plekoja jos tilaa on tarpeeksi,vai kuinka reviiritietoinen tuommoinen on?
Kotoa löytyy ihana ja kiltti mies, 3 iloista ja villiä koiraa, akvaariot: 2 x plekola/seurala, seepraplekola, kääpiöpallola ja tulisukarapula.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Minulla ainakin kiltti toisia kohtaan, ihan emona toimii toisten kanssa, ainakin olen kuullut että krokotiili.- isopurje.- ja samantyyppiset monnit eivät tule toimeen keskenään. Minulla tulee/tuli toimeen Appelsiini.- Kulta.- Musta.- Pallotuliplekojen kanssa hyvin. Tietysti riippuu yksilöstä. 

Minulla on krokotiilin plekoseurana 840-litraisessa:
3 appelsiiniä
4 salamanteria
1 partamonniukko
Krokotiilillä on oma vakiopaikkansa mattosuodattimen takana, josta se harvoin poistuu. Mitään kahinoita en ole havainnut, vaikka suodattimen taakse on appelsiineja tullutkin. Ainoat näyttävät kahinat syntyivät aikanaan kahden salamanterin kesken erään mangrovejuurakon omistuksesta. Siinä olivat piikit käytössä kaiken aikaa.
PlanetCatfish kertoo krokon harrastavan kasvien jyrsimistä, mikä saattaa pitää paikkansa, vaikken ole itse nähnyt tuota. Akvaariosta on kuitenkin hävinnyt seuraavia lajeja: tammenlehväruoho, pallopartalevä, näkinruoho, limaska ja pistia. Nämä toki maistuvat varmaan muillekin lajeille.
3 appelsiiniä
4 salamanteria
1 partamonniukko
Krokotiilillä on oma vakiopaikkansa mattosuodattimen takana, josta se harvoin poistuu. Mitään kahinoita en ole havainnut, vaikka suodattimen taakse on appelsiineja tullutkin. Ainoat näyttävät kahinat syntyivät aikanaan kahden salamanterin kesken erään mangrovejuurakon omistuksesta. Siinä olivat piikit käytössä kaiken aikaa.
PlanetCatfish kertoo krokon harrastavan kasvien jyrsimistä, mikä saattaa pitää paikkansa, vaikken ole itse nähnyt tuota. Akvaariosta on kuitenkin hävinnyt seuraavia lajeja: tammenlehväruoho, pallopartalevä, näkinruoho, limaska ja pistia. Nämä toki maistuvat varmaan muillekin lajeille.
-
- Junior Member
Kuullostaapa ihan mukavalta kaverilta. Mistä olette omat krokotiilinne hankkineet?
Kotoa löytyy ihana ja kiltti mies, 3 iloista ja villiä koiraa, akvaariot: 2 x plekola/seurala, seepraplekola, kääpiöpallola ja tulisukarapula.
Omani on hankittu tilaamalla paikalliseen liikkeeseen (Petsis). Kalaa ei ensin ollut tukussa Ruotsissa, mutta sitten sitä taas sai. Ei noita taida ihan aina olla saatavissa, muttei toisaalta ole huippuharvinainenkaan.
Nyt muuten löytyi ruoka, joka maistuu. Krokotiili tuli syömään oitis kun pudotin akvaarioon näitä vihertabletteja:
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... s%20green/
http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/ ... s%20green/
-
- Junior Member
Taitaa olla sitten vähän valikoivampi kaveri
. Hyvä tietää, mikä ainakin maistuu. Joskus kyllä niin houkuttaisi tuommoinen hankkia...
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
onpa hieno pleko! Mulla on 5kpl appelsiiniplekoa mutta ne kaikki on edelleen 5-15cm kokoisia. Hyvin hitaasti ne appelsiinit kyllä kasvaa! Ensimmäiset 2kpl tuli mulle 2-vuotta sitten ja sen jälkeen pituutta on tullut vain n.2cm. Harmi vaan kun 450 litraiseen ei mahdu enempää plekoja, tekis mieli ottaa vaikka minkäänlaisia uutuuksia 

-
- Junior Member
Lisää akvaarioita sit vaan
Tää nyt menee vähän krokotiiliaiheen ohi, mut minkä kokoisia sulla on nyt ne appelsiinit, jotka on 2 vuodessa kasvanut 2 cm? Meille maaliskuun lopulla tullut appelsiini, silloin ehkä n. 8 cm, otti oikein kasvupyrähdyksen heti alkuun. Ei mahdu enää samaan luolaan, johon alussa mahtu, näyttää venähtäneen jotain 1-2 cm:n verran tässä ajassa ja korkeutta ja leveyttä tullut myös lisää. Mietin että hidastuuko kasvu iän myötä. Onko noi sun nirsoja syöjiä? Meidän appelsiini vetää hulluna paria eri lajia vihertablettia, mutta oon kuullu, että useammallakin on ollut vaikeuksia löytää appelsiinille maistuvaa ruokaa.

Tää nyt menee vähän krokotiiliaiheen ohi, mut minkä kokoisia sulla on nyt ne appelsiinit, jotka on 2 vuodessa kasvanut 2 cm? Meille maaliskuun lopulla tullut appelsiini, silloin ehkä n. 8 cm, otti oikein kasvupyrähdyksen heti alkuun. Ei mahdu enää samaan luolaan, johon alussa mahtu, näyttää venähtäneen jotain 1-2 cm:n verran tässä ajassa ja korkeutta ja leveyttä tullut myös lisää. Mietin että hidastuuko kasvu iän myötä. Onko noi sun nirsoja syöjiä? Meidän appelsiini vetää hulluna paria eri lajia vihertablettia, mutta oon kuullu, että useammallakin on ollut vaikeuksia löytää appelsiinille maistuvaa ruokaa.
Oma kroko on tosi kiltti, tulee syömään kädestä ja antaa rapsuttaa
Ei tappele toisten kanssa mutta ruokapalan kanssa voi pyrstöä heilauttaa merkiksi ettei muiden kannata samalle murkinalle yrittää.
Muuten sen vatsan alla ja läheisyydessä saa olla sakkia.
Pinnalta on kovan tuntuinen. Sellainen ns. haarniska. Kaikkiruokainen eikä koske kasveihin. Tykkää tonkia jos siihen löytyy mahdollisuus.

Ei tappele toisten kanssa mutta ruokapalan kanssa voi pyrstöä heilauttaa merkiksi ettei muiden kannata samalle murkinalle yrittää.
Muuten sen vatsan alla ja läheisyydessä saa olla sakkia.
Pinnalta on kovan tuntuinen. Sellainen ns. haarniska. Kaikkiruokainen eikä koske kasveihin. Tykkää tonkia jos siihen löytyy mahdollisuus.
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
-
- Junior Member
Kuulostaapa ihanalta! Krokokuume vaan nousee...
Tällä hetkellä sellasen hankkiminen kylläkin vaatis yhtä akvaariota lisää, ovat niin nopeakasvuisia..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tällä hetkellä sellasen hankkiminen kylläkin vaatis yhtä akvaariota lisää, ovat niin nopeakasvuisia..
-
- Starting Member
Löysinpä ketjun, mihin hehkuttaa.. Meille tuli nimittäin tänään tällainen! N.10 cm arviolta, täytyy mittailla tarkemmin, kunhan suostuu sopivasti esille tulemaan. Kauppias arveli, että kaveri olisi n. 1-2 vuotta vanha, mutta eikö nämä kasva suunnilleen samaa vauhtia kuin esim. isopurjeet, kun ovat samaa sukua? Itse voisin kuvitella, ettei tämä vielä olisi kuin korkeintaan sen vuoden vanha, jos sitäkään.
Eipä sillä nyt sinänsä väliä, mutta mua vaan kiinnostais aina tietää, minkä ikäinen mikäkin kala on.
Eipä sillä nyt sinänsä väliä, mutta mua vaan kiinnostais aina tietää, minkä ikäinen mikäkin kala on.
Komeita krokoja teillä 

-
- Advanced Member
Hah, selvisipä tässä vahingossa yksi mysteeripleko jonka yhdellä huoltoasemalla näin ja olen pähkäillyt että mikähän pleko mahtoi olla kyseessä. 

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Sattuko tämä huoltoasema olemaan Napapiirin Neste?thank kirjoitti:Hah, selvisipä tässä vahingossa yksi mysteeripleko jonka yhdellä huoltoasemalla näin ja olen pähkäillyt että mikähän pleko mahtoi olla kyseessä.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Advanced Member
Kyllä, mistäs arvasit.Kilu kirjoitti:Sattuko tämä huoltoasema olemaan Napapiirin Neste?thank kirjoitti:Hah, selvisipä tässä vahingossa yksi mysteeripleko jonka yhdellä huoltoasemalla näin ja olen pähkäillyt että mikähän pleko mahtoi olla kyseessä.

-
- Starting Member
Kai se on siellä huoltoasemalla asiallisen kokoisessa altaassa?
Oma kroko on kotiutunut hienosti, liikuskelee paljon esillä ja tulee innokkaasti syömään. Ei mitään nirsoilun merkkejä
Oma kroko on kotiutunut hienosti, liikuskelee paljon esillä ja tulee innokkaasti syömään. Ei mitään nirsoilun merkkejä

-
- Advanced Member
No en ala erittelemään sen enempää altaan oloja. Ko. nesteellä on muistaakseni 4 noin 200 litraista allasta (arviolta, ovat pitkiä mut tosi kapeita). Samassa altaassa tän plekon kanssa on toinenkin pleko ja oskari.Elmeri2010 kirjoitti:Kai se on siellä huoltoasemalla asiallisen kokoisessa altaassa?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
Aikanaan Rollossa asustellessa siellä tuli käytyä kaffella. Silloin niitä isoja plekoja oli useampia. Ja nykyisin aina ohikulkumatkalla yleensä pysähdytään Napapiirillä, viimeksi helmikuussa, kun käytiin Kemijärvellä kylästelemässä.thank kirjoitti:Kyllä, mistäs arvasit.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!