Ei ne noitamonnit kovinkaan paljoa liiku. Meidän vanhan akan saa liikkeelle vain jos tarjottava ruoka on sen mielestä huippua. Muuten lymyilee kannossa ja ties missä muualla kuin näkyvällä. Partamonnit on enemmän erillä.thank kirjoitti: Mieskin eilen sanoi, että typerä kala.Sama kuin olisi kuolleen kalan ostanut, kun liikkuu yhtä paljon.
Nätti se on silti ja uskon, että piristyy kyllä.
Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 2
Valvoja: Moderaattorit
Re: Akvaarioharrastajan tämän hetkiset ajatukset 2
317l vettä
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Niin, siis tarkoitinkin, että piristyisi niin, että uskaltaisi syömään tulla. Yöllä kyllä liikuskeli. Kai se tarvitsee muutaman päivän, että kotiutuu.Halla76 kirjoitti:Ei ne noitamonnit kovinkaan paljoa liiku. Meidän vanhan akan saa liikkeelle vain jos tarjottava ruoka on sen mielestä huippua. Muuten lymyilee kannossa ja ties missä muualla kuin näkyvällä. Partamonnit on enemmän erillä.thank kirjoitti: Mieskin eilen sanoi, että typerä kala.Sama kuin olisi kuolleen kalan ostanut, kun liikkuu yhtä paljon.
Nätti se on silti ja uskon, että piristyy kyllä.

Mitkä ruoat on sinun akan mielestä sitten hyviä? Mie olen nyt heittänyt vain kasvispitoisen pohjatabletin, tänään ajattelin kokeilla lisäksi kurkkua antaa.
Osi:n spirulina pettetit on hitti...tosin en ole enää niitä mistään löytänyt. Nyt sitten katkarapu pelletit saa liikkeelle.
Tosin liikkumattomuuden syynä voi olla sekin että on yksin. Minullakin oli pienessä akvassa parvi mustaneoneita ja 3 raitaimunuoliaista. Mustaneonit oli aina piilossa eikä yhtäkään näkynyt, sitten lisäsin kaloja niin kaikki on koko ajan esillä. Noitamonni voi luulla että vaara uhkaa kun allas on tyhjä.
Tosin liikkumattomuuden syynä voi olla sekin että on yksin. Minullakin oli pienessä akvassa parvi mustaneoneita ja 3 raitaimunuoliaista. Mustaneonit oli aina piilossa eikä yhtäkään näkynyt, sitten lisäsin kaloja niin kaikki on koko ajan esillä. Noitamonni voi luulla että vaara uhkaa kun allas on tyhjä.
317l vettä
-
- Advanced Member
Enpä tuota ajatellut.Halla76 kirjoitti:Osi:n spirulina pettetit on hitti...tosin en ole enää niitä mistään löytänyt. Nyt sitten katkarapu pelletit saa liikkeelle.

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
- Sukupuoli: Mies
Mitäs muita kaloja olet aatellut laitta kuin noitamonneja ja monnisia?thank kirjoitti:Enpä tuota ajatellut.Halla76 kirjoitti:Osi:n spirulina pettetit on hitti...tosin en ole enää niitä mistään löytänyt. Nyt sitten katkarapu pelletit saa liikkeelle.
Tosin liikkumattomuuden syynä voi olla sekin että on yksin. Minullakin oli pienessä akvassa parvi mustaneoneita ja 3 raitaimunuoliaista. Mustaneonit oli aina piilossa eikä yhtäkään näkynyt, sitten lisäsin kaloja niin kaikki on koko ajan esillä. Noitamonni voi luulla että vaara uhkaa kun allas on tyhjä.Se aattelee pienessä mielessään, että kaikki on menneet piiloon kun joku peto käynyt.
Ensi viikolla tulee parvi monnisia, ja ukkoa olen ajatellut metsästää tuolle jos jostain löytyisi aikuinen. Jospa se siitä vähän piristyisi kun saa "kavereita".
-
- Advanced Member
En ole vielä suunnitellut, ei ole oikeastaan mitään kiinnostavaa lajia tullut kohdalle vielä noiden lisäksi. Niitä tulisuppusuita tulee varmasti joskus jostain.kala_fani kirjoitti:Mitäs muita kaloja olet aatellut laitta kuin noitamonneja ja monnisia?thank kirjoitti:Enpä tuota ajatellut.Halla76 kirjoitti:Osi:n spirulina pettetit on hitti...tosin en ole enää niitä mistään löytänyt. Nyt sitten katkarapu pelletit saa liikkeelle.
Tosin liikkumattomuuden syynä voi olla sekin että on yksin. Minullakin oli pienessä akvassa parvi mustaneoneita ja 3 raitaimunuoliaista. Mustaneonit oli aina piilossa eikä yhtäkään näkynyt, sitten lisäsin kaloja niin kaikki on koko ajan esillä. Noitamonni voi luulla että vaara uhkaa kun allas on tyhjä.Se aattelee pienessä mielessään, että kaikki on menneet piiloon kun joku peto käynyt.
Ensi viikolla tulee parvi monnisia, ja ukkoa olen ajatellut metsästää tuolle jos jostain löytyisi aikuinen. Jospa se siitä vähän piristyisi kun saa "kavereita".

Kai sinne vielä joku kala mahtuisi, kääpiöahvenia olen myös harkinnut, mutta se karsisi kyllä noita muita pohjakaloja pois. Nokimonniset tulevat tiistaina, sitten tällä kokoonpanolla mennään kyllä jonkin aikaa, että näen, miten mikäkin tuonne mahtuu.

-
- Senior Member
Onkos sulla thank vesi jo kirkastunut? Uusia kuvia tekee mieli. 

-
- Advanced Member
On se kirkastunut, mutten ole kehdannut vielä lisäillä uusia kuvia kun koko akvaariokuvien topic täyttyy vain minun kuvistani, jotka otettu perättäisinä päivinä. 

-
- Senior Member
Laita sivuillesi kuvia.thank kirjoitti:On se kirkastunut, mutten ole kehdannut vielä lisäillä uusia kuvia kun koko akvaariokuvien topic täyttyy vain minun kuvistani, jotka otettu perättäisinä päivinä.

-
- Advanced Member
Laitan laitan, kunhan saan muutenkin aikaiseksi päivitellä niitä. Pitäis tehdä kokonaan uudet, en oikein tykkää tuosta blogisysteemistä.kala_fani kirjoitti:Laita sivuillesi kuvia.thank kirjoitti:On se kirkastunut, mutten ole kehdannut vielä lisäillä uusia kuvia kun koko akvaariokuvien topic täyttyy vain minun kuvistani, jotka otettu perättäisinä päivinä.

Tänään otti ihan komeasti kaksi salamateriplekoa yhteen, olivat kaataneet tuon pääkallokoristeenkin, liekkö sitten siitä tullut riitaa että kumman piilo on. Siellä en kyllä ole toisaalta kenenkään nähnyt majailevan enää pitkään aikaan kun on se piilo tainnut jo kaikille käydä liian pieneksi.
No olen tässä tiiraillut vähän enempi noita plekosia nyt ja taitavat kaikki olla poika puoleisia. Ainakin yksi saa siis lähteä noista kolmesta.
No olen tässä tiiraillut vähän enempi noita plekosia nyt ja taitavat kaikki olla poika puoleisia. Ainakin yksi saa siis lähteä noista kolmesta.
Mietin, että kehtaisko pikkualtaan myynnissä olevat rusokiilakyljet ja murisijarihmakalat pitää itse ja siirtää 500 litraseen, kun kukaan niitä ei ole kysellyt (ja ilmoitus on ollut jo peräti viikon myydään palstalla
).
Mutta mitä sanoisi murisijat 2252:n, 2026:n ja 2028:n pyöritykseen... ???
Suihkuputkia (+kantoja ja kasveja) voisi kyllä siirrellä niin, että virtausta saisi johonkin nurkkaan vähemmäksi, mutta silti altaassa vauhtia riittäisi.
Lisäksi, että siellä 500:ssa on jo kardinaalitetra parvi, jota pitäisi kasvattaa ja pari pusukalaa, jotka odottelevat muutamaa kaveria, ja vielä monnisia ja plekotuksia.
Ja tahtoisin altaaseen vielä lauman kääpiönuoliaisia ja suppusuita.
Voih ja voih, tätä ongelman suuruutta
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mutta mitä sanoisi murisijat 2252:n, 2026:n ja 2028:n pyöritykseen... ???
Suihkuputkia (+kantoja ja kasveja) voisi kyllä siirrellä niin, että virtausta saisi johonkin nurkkaan vähemmäksi, mutta silti altaassa vauhtia riittäisi.
Lisäksi, että siellä 500:ssa on jo kardinaalitetra parvi, jota pitäisi kasvattaa ja pari pusukalaa, jotka odottelevat muutamaa kaveria, ja vielä monnisia ja plekotuksia.
Ja tahtoisin altaaseen vielä lauman kääpiönuoliaisia ja suppusuita.
Voih ja voih, tätä ongelman suuruutta

500 litraa. Kolme koiraa, kaksi gerbiiliä ja hamsteri.
-
- Senior Member
Mieli tekis ottaa tuo kanto pois ja sen tilalle joku käppyräinen kanto. Nimittäin mahtuis paremmin kasvikset akvaan.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Hihii, nysse lähti!
Nimittäin tänään alkoi 180-litraisen starttaaminen - ei ole kestänyt kuin kuukausi kohta ilman, että on saanut aikaiseksi mitään
Hiekat on jo pesty, eikä ne enää pahemmin pölyä. Allas täytettiin jo kertaalleen, nyt sitä ajetaan uudelleen tyhjäksi, koska kasviravinteet unohtui, kunnon vedentuhlausta
Ravinteet tumpataan hiekkakerroksen väliin, sit taas täyttöä ja kypsytys käyntiin - vihdoinkin! ^^
Käyttämällä hiukan pientä insinöörin aivokapasiteettia (no, miehellä on insinöörin aivot, mulla vaan jotkut surkastuneet rusinat
) ja saamalla hiukan vinkkiä tämänpäiväisellä ostoskierroksella (tänks, Akvaario Kurjen väki avusta!), saatiin viritettyä oma lapposysteemi. Nyt letku yltää altaasta kylppäriin asti, ei tarvitse vettä vaihtaa perinteisellä ämpärinkantosysteemillä. Hyvin tuo pelaa, allas tyhjentää tällä hetkellä itse itseään 
Ai että, nyt on itsetyytyväinen olo
Kohta lähdetään kaverin valmistujaisiin tästä + katsomaan Euroviisuja - kisajuomat on jo kylmässä, grilliherkut ostettu... 

Käyttämällä hiukan pientä insinöörin aivokapasiteettia (no, miehellä on insinöörin aivot, mulla vaan jotkut surkastuneet rusinat

Ai että, nyt on itsetyytyväinen olo

450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
JEEEEE lähti 375l akva. Ekaa kertaa näin korkkareilla akvaan kannettavan, hyvin näytti menevän! Nyt sit vaan siivoamaan ja oottaa hanii kotiin.
317l vettä
Tämän akvaarioharrastajan ajatus uiskentelee tulevan 650L, vielä tyhjillään olevan akvaarion ympärillä. Kalakandidaatit ovat vaan pahasti eksyksissä!
-
- Senior Member
Iso allas on nyt jaettu kolmeen osaan. Yksi "boksi" iporangensis-parille, toinen toiselle parille ja kolmas sitten lopuille tonkijaparoille. Yleensä kai kutevia kaloja eristetään poikasten ja vanhempien suojaksi, nyt piti muiden kalojen turvaksi eristää noi yhdet sekopäät pois. 
Alun perin allas jaettiin kahtia kun kutupari kävi turhan agressiiviseksi poikasparveansa suojellessa ja reviiri kasvoi vähän turhan isoksi (= koko allas). Tilanne rauhoittui kun pariskunta eristettiin, poikasetkin päätyivät parempiin suihin kun verkkoaita ei ihan pitävä ollutkaan ja kaikki oli hetkellisesti hyvin – kunnes kutuparin naaras karkasi väärälle puolelle alkuperäistä verkkoaitaa, kuti toisen koiraan kanssa ja terrori taas alkoi. Olin eilen todistamassa kun yksi abalioksista jahdattiin verkon yli ilmateitse toiselle puolelle. Kauniita kaloja noi ipot, mutta suosittelisin pitämään ainoina kirjoahvenina altaassa.
Pitänee etsiä ipoille uudet kodit, ei oikein toimi toi että viidellä tonkijalla on 100x70 cm uimatilaa...

Alun perin allas jaettiin kahtia kun kutupari kävi turhan agressiiviseksi poikasparveansa suojellessa ja reviiri kasvoi vähän turhan isoksi (= koko allas). Tilanne rauhoittui kun pariskunta eristettiin, poikasetkin päätyivät parempiin suihin kun verkkoaita ei ihan pitävä ollutkaan ja kaikki oli hetkellisesti hyvin – kunnes kutuparin naaras karkasi väärälle puolelle alkuperäistä verkkoaitaa, kuti toisen koiraan kanssa ja terrori taas alkoi. Olin eilen todistamassa kun yksi abalioksista jahdattiin verkon yli ilmateitse toiselle puolelle. Kauniita kaloja noi ipot, mutta suosittelisin pitämään ainoina kirjoahvenina altaassa.

Pitänee etsiä ipoille uudet kodit, ei oikein toimi toi että viidellä tonkijalla on 100x70 cm uimatilaa...
Mitäs kaikkia tonkijoita sulla on tuolla isossa?
Edit: Pidätkö muuten kasveja tuolla? Omassa ei ainakaan menesty sillei että näyttäisi kauniilta...
Edit: Pidätkö muuten kasveja tuolla? Omassa ei ainakaan menesty sillei että näyttäisi kauniilta...
-
- Senior Member
^Eipä tuolla tällä hetkellä muita ole kuin neljä iporangensista ja nämä 2 x winemilleri & 3 x abalios. :) (Kova hinku olisi kyllä saada useampia lajeja, mutta opiskelut tulee niin pahasti tielle parin vuoden päästä että pitänee vain odottaa että joskus hamassa tulevaisuudessa tulee uusi tilaisuus pitää isompia altaita.)
Jotain miekkakasveja ja pari kriinumia oli aika hyvän aikaa altaassa – allekirjoituksen kuvassa on aikalailla vehreimmillään – mutta eipä ne siellä tosiaan kovin kauniina pysy ja kiviviritelmistä huolimatta tuppasivat muuttumaan kelluskasveiksi kauniin hiekkakuorrutuksen kera. Altaan päällä on reilusti viirivehkaa, pitää tehokkaasti veden ravinnetasot alhaalla nyt kun niitä vähiäkään vesikasveja ei ole enää.
Jotain miekkakasveja ja pari kriinumia oli aika hyvän aikaa altaassa – allekirjoituksen kuvassa on aikalailla vehreimmillään – mutta eipä ne siellä tosiaan kovin kauniina pysy ja kiviviritelmistä huolimatta tuppasivat muuttumaan kelluskasveiksi kauniin hiekkakuorrutuksen kera. Altaan päällä on reilusti viirivehkaa, pitää tehokkaasti veden ravinnetasot alhaalla nyt kun niitä vähiäkään vesikasveja ei ole enää.
Ottaa pattiin kun lehtikala pariskunta kutee ( 5.krt ) ja kiekkokala pariskunta kutee (3.krt) ..
Kumpikaan pari ei vaan saa mitään valmista aikaiseksi.. tahtois niin nähdä pikkufisuja uivan
Kumpikaan pari ei vaan saa mitään valmista aikaiseksi.. tahtois niin nähdä pikkufisuja uivan

Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0 ♥
-
- Advanced Member
Pelottaa huominen / jännittää, nokimonnisten pitäisi viimein saapua tänne ja jännitän niiden kuntoa jo etukäteen, melkein vuorokauden joutuvat matkustamaan pikku-parat.
-
- Senior Member
Tekisi mieli vaihtaa kalastoa.. Nimittäin nyt muutaman päivän aikana kalani ovat teurastanaat suurimman osan tulisukaravuistani
. Muihin sukarapuihin eivät ole koskeneeet, vaikka osa on vielä erittäinkin piniä ja tulisukaset aikuisia. Mistähän tämä johtuu? Omput kuitenkin haluaisin säilyttää.

Wyrda: Miten oot viritelly sen viirivehkan siihen jos sitä on runsaasti? Mä en ees kultaköynnöstä saa kunnolla viritettyä altaan päälle.
Mullakin on 2 Geophagusta mutten ole varma mitä ne on. Ne saattavat olla G. abalioksia mutta en ole varma. Omani siis näyttävät tältä. Mä en noista toisesta paristakaan tiedä että mitä ne on, mutta näyttäis kovasti altifronsseilta. Googlen kuvahaulla löytyy semmonen kuva joka näyttää ihan samalta kun mun kalat, mutta mä en vaan itedä et mikä laji se on kun se sama kuva esiintyy monella nimellä, esim altifrons ja surinamensis. Se pariskunta on muuten jo kerran kutenut 200L karanteeni altaaseen, mutta kutu meni pilalle kun haavin ne kuussataseen, mutta uutta odotellessa. Suuhautojia ovat.

Mullakin on 2 Geophagusta mutten ole varma mitä ne on. Ne saattavat olla G. abalioksia mutta en ole varma. Omani siis näyttävät tältä. Mä en noista toisesta paristakaan tiedä että mitä ne on, mutta näyttäis kovasti altifronsseilta. Googlen kuvahaulla löytyy semmonen kuva joka näyttää ihan samalta kun mun kalat, mutta mä en vaan itedä et mikä laji se on kun se sama kuva esiintyy monella nimellä, esim altifrons ja surinamensis. Se pariskunta on muuten jo kerran kutenut 200L karanteeni altaaseen, mutta kutu meni pilalle kun haavin ne kuussataseen, mutta uutta odotellessa. Suuhautojia ovat.
-
- Senior Member
Viirivehka on köytettynä (olisikohan ollut nippusiteillä taikka ihan puuvillalangalla alunperin kiinni) puunrungosta pinnantuntumaan ulottuvaan oksaan, nyttemmin kasvattanut hervottoman juurimassan ja roikkuu jokseenkin epätasapainoisesti kiinni juurtuneena oksassa.
Toinen pariskunta mun silmään näyttää kyllä ehdottomasti altifronsseilta, toisten lajia olisi helpompi spekuloida jos olisi tarkempia kuva raidoista (esim. yövärityksessä otettuna) ja evistä. Mistä muuten ovat peräisin?

Toinen pariskunta mun silmään näyttää kyllä ehdottomasti altifronsseilta, toisten lajia olisi helpompi spekuloida jos olisi tarkempia kuva raidoista (esim. yövärityksessä otettuna) ja evistä. Mistä muuten ovat peräisin?
-
- Senior Member
Saakeli, ulkosuodatin otettiin sunnuntaina käyttöön ja ensitöikseen se plöräytti lammikon vettä lattialle
Eilen illalla paikkailtiin mahdollisia vuotokohtia, eli tiivisteet uusittiin ja hanayksikön rikkinäinen kiinnitysvipu vaihdettiin uuteen. Suodatin oli yön käytössä eikä se (vielä) ole uutta lammikkoa tekaissut lattialle *kop kop*
Hommattiin tuohon isoon altaaseen myös Eheim Aquaball 130 apusuodattimeksi, lähinnä keräämään roskia. 63-litraiseen olisi tarkoitus tuohon Biopoweriin vaihtaa joku moduuli mekaaniseksi - eilen selvisi, että Ehemiltä on tulossa ehkä tämän kuun aikana Aquaballin uusia moduuleja, jotka istuvat myös Biopoweriin. Haa!
Kasveja on jokunen laitettu jo uuteen altaaseen, loput tulevat kalojen muuton yhteydessä - syyhyttää päästä sisustelemaan
Ehkä tänään laittelen kasveja paremmin, kun olen kuitenkin tämän viikon vielä vapaalla 
Oi, kun kohta pääsisi muuttamaan jo kaloja ja pääsisi kalaostoksille... Altaaseen tulee 2 tetraparvea, mustaneoneja ja päädyttiin kardinaalitetroihin toiseksi parveksi - mies tykästyi näihin enemmän kuin mun ehdottamiin ruusutetroihin, halusi, että parvikalat olisivat yhtenäisemmän näköisiä ja toivoi enempi väriä mustaneonien rinnalle.
Itseäni hirvittää vähän kardinaalitetrojen herkkä maine, ovatko niin herkkiä kuin mitä väitetään? Vedenvaihdosta täytyy ainakin pitää huolta, tarvitsevatko turvelisäystä tms? Meillä on tosin myös herkkinä mainostettuja kääpiöpalloja ja nämä ovat osoittautuneet kestävämmiksi kuin mitä on väitetty

Hommattiin tuohon isoon altaaseen myös Eheim Aquaball 130 apusuodattimeksi, lähinnä keräämään roskia. 63-litraiseen olisi tarkoitus tuohon Biopoweriin vaihtaa joku moduuli mekaaniseksi - eilen selvisi, että Ehemiltä on tulossa ehkä tämän kuun aikana Aquaballin uusia moduuleja, jotka istuvat myös Biopoweriin. Haa!
Kasveja on jokunen laitettu jo uuteen altaaseen, loput tulevat kalojen muuton yhteydessä - syyhyttää päästä sisustelemaan

Oi, kun kohta pääsisi muuttamaan jo kaloja ja pääsisi kalaostoksille... Altaaseen tulee 2 tetraparvea, mustaneoneja ja päädyttiin kardinaalitetroihin toiseksi parveksi - mies tykästyi näihin enemmän kuin mun ehdottamiin ruusutetroihin, halusi, että parvikalat olisivat yhtenäisemmän näköisiä ja toivoi enempi väriä mustaneonien rinnalle.
Itseäni hirvittää vähän kardinaalitetrojen herkkä maine, ovatko niin herkkiä kuin mitä väitetään? Vedenvaihdosta täytyy ainakin pitää huolta, tarvitsevatko turvelisäystä tms? Meillä on tosin myös herkkinä mainostettuja kääpiöpalloja ja nämä ovat osoittautuneet kestävämmiksi kuin mitä on väitetty

450 l Etelä-Amerikkaa: