Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Sukupuoli: Mies

Re: Sanoako sananen vaiko iäksi vaieta?

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

aquamarina kirjoitti:Ja onhan nämä oikeat asiantuntijat kadonneet täältä, Järvi ja Rassi, mitäpä ne täällä kun heidänkin neuvot telataan.
Hieman OT:
Ensinmainittu heista oli aiemmin varsin aktiivinen taalla ja kun viimeisesta paivityksesta hanen sivustolleen on melkoisesti aikaa ja viimeisesta viestista tannekin foorumille on tovi, niin toivottavasti kaikki on hyvin, onhan hanella ikaakin jo jokin verran.

Mutta onhan sen toki niin, etta aika aikaansa kutakin.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

No onhan heistä toisella jo ikää se on totta, ettei välttämättä enää kehtaakaan.
Mutta ihmetystä herättää edelleen, että jotkut ostelee kaloja miten sattuu ja jälkeenpäin vasta löytävät tietoa ? Harva ostaa esim. koiraa sillä perusteella kun se on niin söpö pentu, ottamatta lainkaan selvää mitä siitä tulee. No sekarotuisesta ei tietenkään voi aina tietää jääkö se pieneksi vai tuleeko siitä keskikokoinen vai peräti vasikka, mutta se on tietoinen riski.
ZamY
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja ZamY »

aquamarina kirjoitti:No onhan heistä toisella jo ikää se on totta, ettei välttämättä enää kehtaakaan.
Mutta ihmetystä herättää edelleen, että jotkut ostelee kaloja miten sattuu ja jälkeenpäin vasta löytävät tietoa ? Harva ostaa esim. koiraa sillä perusteella kun se on niin söpö pentu, ottamatta lainkaan selvää mitä siitä tulee. No sekarotuisesta ei tietenkään voi aina tietää jääkö se pieneksi vai tuleeko siitä keskikokoinen vai peräti vasikka, mutta se on tietoinen riski.
Ero onkin siinä hinnassa. Jussilla 5v on varaa ostaa 2 miljoonakalaa kukkamaljaan mutta ei iso rotwaileria. Minua jäi mietityttämään yksi asia tuossa sinun viestissä, nimittäin "ettei välttämättä enää kehtaakkaan". Miksei kehtaisi? Vanhat ihmiset on ihmisiä siinä missä muutkin, että iän ei pitäisi olla ratkaiseva tekijä. :?
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Tarkoitin kehtaamisella sitä, että vanhemmiten ihmisille tulee elämään muutakin, eikä taas välttämättä nettiin kirjoittelu niin kiinnosta. Ja minun oma äiti on pikkuisen vanhempi Järveä, eikä ole eläissään nettiä käyttänyt ja hyvin pärjää.
Ja minulla ei muuten ole varaa ostaa 2 miljoonaa miljoonakalaa ja Jussilla 5/15/50 v, on mahdollisuus ottaa selvää niistä kaloistaan ennen ostoa. Esim. minä olen harrastanut akvaarioita vuodesta -80, silti löysin jo silloin tietoa ja paljon, esim. kirjastosta, silloin ei ollut nettiä olemassakaan ja ensimmäistä kertaa näin ns. pc:n vuonna -84.
ZamY
Senior Member
Senior Member

aquamarina kirjoitti: Ja minulla ei muuten ole varaa ostaa 2 miljoonaa miljoonakalaa ja Jussilla 5/15/50 v, on mahdollisuus ottaa selvää niistä kaloistaan ennen ostoa.
Tarkoitinkin sitä, että jos Jussi hetken mielijohteesta alkaa pitää miljoonakaloista/rotikoista, niin 99% varmuudella hän ottaisi miljoonakalat, koska ajattelee sen tarvitsevan vähemmän vastuuta kuin koira. Ihan senkin takia, että Jussi säästää helpommin sen 3 euroa kuin 1300 euroa...
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

No onkos se kumman vika kun Jussi ostaa ne miljoonakalat siihen kukkapurkkiin, kauppiaan vai jussin ? Mielestäni jussin.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja

Minulle on kolmen pikkumuksun isana aika selvaa, etta se olen mina, joka ne kalat akvaarioon valitsen ja sita akvaariota hoidan ja huollan. Voidaan muksujen kanssa tehda yhdessa asioita akvaarion aarella, kuten vaikkapa ruokkia kaloja (ja silloinkin isi antaa tarvittavan ruokamaaran) tai voi olla apuna vaikkapa vedenvaihdossa. Mutta omasta mielestani vastuu elavista elaimista ja niiden hyvinvoinnista on niin kova, etta se on motivoituneiden vanhempien hommaa. Ainakin siihen saakka kun jalkikasvu varmasti osaa/haluaa tehda sen itse. Itse en kuitenkaan meinaa millaanlailla tuputtaa harrastustani lapsilleni, mutta jos ovat aikanaan todella kiinnostuneita nainkin kehittavasta harrastuksesta, niin sehan olisi hienoa.

Itse muistan kun runsaat 10-vuotiaana vilkkaana ja kokeilunhaluisena "akvaarioharrastajana" kaadoimme kaverieni kanssa akvaarioomme milloin mitakin tokottia (mm. Corega Tabseja ja Samariinia) ja katsottiin, etta vielako ne elaa. Havettaa vielakin noi hirveydet.
ZamY
Senior Member
Senior Member

aquamarina kirjoitti:No onkos se kumman vika kun Jussi ostaa ne miljoonakalat siihen kukkapurkkiin, kauppiaan vai jussin ? Mielestäni jussin.
Se on kummankin vika. Jussi ei ole perehtynyt aiheeseen, ja kauppias myy hänelle kalat.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja

aquamarina kirjoitti:No onkos se kumman vika kun Jussi ostaa ne miljoonakalat siihen kukkapurkkiin, kauppiaan vai jussin ? Mielestäni jussin.
Jussin vastuu on minustakin kovempi. Kauppias harjoittaa periaatteessa vain liiketoimintaansa. Toki asiantuntevassa myymalassa opastetaan ja valistetaan asiantuntevasti, mutta varsinaista lainmukaista myyntikieltoa, tyyliin "alaikaisille, velaksi tai selvasti paihtyneille", ei ole. Varsinkin jos tuo ostaja-Jussi on mainitut 15 tai 50v ja on ostamassa miljoonakaloja kukkapurkkin, niin jotain on pahasti vialla. Oikeastaan on hyva, etta noin tuhoontuomittu harrastuksen alku loppuu sitten jo aika pian, saali toki miljoonakaloja. "Evoluutio" karsii akvaarioharrastajiakin ja niille, jotka jaksavat perehtya siihen riittavasti, se voi antaa paljon iloa elamaan. Loput ostavat kaloja vaarankokoisiin akvaarioihinsa, vaaranlaisiin olosuhteisiin ja mahdollisen puutteellisen hoidon vuoksi kokevat "harrastuksensa" niin hankalaksi, etta se loppuu ennenpitkaa.
viimatar
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja viimatar »

Ihan sivuhuomautuksena: idässä "en kehtaa" tarkoittaa, että nolostelee jonkin asian tekemistä, lännessä se taas tarkoittaa, että ei viitsi tehdä jotain. Huomattava ero!
Aallonpohjan jälkeen uusi allas 240 l ja teema pysyy Kaakkois-Aasiana edelleen.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

aquamarina kirjoitti: Ja onhan nämä oikeat asiantuntijat kadonneet täältä
Nykymaailmassa harvalla on enää mitään niin spesifistä tietoa, että jonkusen jalustalle nostetun persoonan puuttuminen jostain yksittäisestä keskusteluforumista tuntuisi oikeasti missään. Noin yleisesti ottaen täältä varmasti on mahdollista saada kaikki se tieto ja apu mitä ylipäätään on tarpeellista saada onnistuakseen akvaarionsa menestyksekkäässä hoitamisessa.
toukopouko
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja toukopouko »

viimatar kirjoitti:Ihan sivuhuomautuksena: idässä "en kehtaa" tarkoittaa, että nolostelee jonkin asian tekemistä, lännessä se taas tarkoittaa, että ei viitsi tehdä jotain. Huomattava ero!
Juu, peesaan täysin. Itse joskus aikaa sitten sain uuden ystävän koirien kautta, joka oli syntyisin Kempeleeltä, ja itse asuin Treella. Usein jäin ihmettelemään keskusteluissa, että mitäs hemmetin hävettävää tuossa ja tuossa nyt oli, ennekuin ymmärsin, että tarkoitti todellakin, että ei viitsi... :mrgreen:

Ja alkuperäisen kysymykseen: sanoa vain se sananen, mutta mahdollisimman ystävällisesti, ei missään nimessä, että minä tässä nyt tiedän kaiken ja neuvon sinua tyhmä... Vastaanotin sulkeutuu samantien... Ja jos kyseinen ihminen loukkaantuu ystävällisestä neuvosta, niin oletpa ainakin yrittänyt...
Se parhaiten nauraa kellä on vahvin lääkitys...
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja

Itse en kyllä sano mitään, voin kyllä mielessäni ihmetellä ja sadatella, mutta kynnys on kyllä korkea puuttua toisten asioihin. Tehkööt virheensä, *kele!

Ja tosiaankin; vältän asiointia sellaisissa arkvaarioliikkeitä, joissa voisi joutua tilanteeseen, että pitäisi jotenkin puuttua myyjän ja asiakkaan väliseen kalakauppaan. Siis edellisen ammattitaidottomuudesta tai jälkimmäisen tiedonpuutteista johtuen. Kyllä vaikkapa pääkaupunkiseudullakin on varaa valita asiantuntevia alan liikkeitä.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

viimatar kirjoitti:Ihan sivuhuomautuksena: idässä "en kehtaa" tarkoittaa, että nolostelee jonkin asian tekemistä, lännessä se taas tarkoittaa, että ei viitsi tehdä jotain. Huomattava ero!
höpö höpö. Täällä lännessä kehtaaminen on sitä kainostelemattomuutta/ujostelemattomuutta/nolostelemattomuutta. Eri asia sitten jossain missä ne 2 viimeistä A:ta korvataan O:lla. :D

Jussi 5v: tekemisistä vastaa vanhemmat ja Jussi 50v vastaa itse omasta tyhmyydestään. Jussi 15v alkaa jo olla siinä rajoilla. Kannattaa kuitenkin muistaa että tyhmyys on maailmankaikkeuden ainoa ehtymätön luonnonvara.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
RvaHuu
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja RvaHuu »

Komppaan Aqualungia. En kehtaa = en tohdi, en uskalla, hävettää. Ja ehta paljasjalkainen porilainen olen.
http://ralma.blogit.fi
Tyttären 126l akvaarion virallinen valvoja. Mustatetroja, rubiinitetroja, kuusiraitabarbeja, albiino- ja kuparimonnisia, partamonni, imunuoliaisia, petokotiloita.
Anastasia
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Anastasia »

Jatkan nyt tänne... Siinä vaiheessa, kun ilmoittaa viranomaisille, kannattaa varmaan olla melko varma asiastaan. Turha varmaan soitella sinne, että apua, täällä on yksi partamonni 60-litraisessa, mutta muuten hyvin hoidetussa akvassa. Itse ainakin ilmoittaisin niistä pahemmista ja kamalimmista laiminlyönneistä.

Muoks* Muutenkin on mielestäni aika kamalaa, ettei ihmiset uskalla puuttua mihinkään sen takia, että on pieni mahdollisuus siihen, että itse voi joutua johonkin edesvastuuseen vaikkapa väärästä ilmiannosta tai muuta. Tietäispähän ainakin itse tehneensä oikein, vaikka jotakin seuraamuksia tulisikin.
Olisihan se pitänyt arvata...
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Onneksi minä itse olen jo etukäteen, kauppaan mennessäni, tiennyt mitä sieltä kotiin haluan ja mitkä kalat eivät ainakaan meille sovi. Myyjän suositellessa 128 litraiseeni kultakaloja ja nuoliaisia, sanon vaan, että "ne eivät meille oikein mahdu, kun tarvitsisivat kuitenkin monta sataa litraa isommat altaat". En siis kritisoi myyjää, vaan totean vain asian kyseenalaistamatta myyjän "ammattitaitoa". Näin toivon, ettei myyjällekään jää paha maku suuhun. Harmillista, ettei kaikissa akvaariokaupoissa tunnuta tietävän edes mitä siellä omissa altaissa on myynnissä.
AQUAJapan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

Asiakkaat tehkööt omat virheensä! Pahinta on kauppiaiden tietämättömyys. Käväisin tässä taannoin eräässä lemmikkiliikkeessä, jossa on sivutoiminen akvaariopuoli. Kysäisin puljun omistajalta, että onko jollakin kalalajilla taipumusta syödä akvaariokasveja. Mies katsoi minua vähintäänkin kummallisen näköisenä ja sanoi että "kyllä ne ihan kalanruokaa syövät..." :? kyseisessä liikkeessä ei muutenkaan saa apua kysymyksiinsä. Voin ihan puhtaalla omallatunnolla sanoa, että oma tieto-taito tasoni on 4-5 kertainen :x
lupus
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lupus »

Eräässä nimeltä mainitsemattomassa akavariokaupassa näkyi nyt yks päivä äiti ja poika, jotka kyseli kaloja. En koko juttua kuullut, mutta ilmeisesti jokin oli saanut heidät mainitsemaan "akvansa" koon; siis sehän olikin sitten lasipurkki. 8O ONNEKSI myyjä näille mainitsi, että kalojen vähimmäislitravaatimus on (jotain tän tapaista, ainakin siihen sisältyi 'viisi') 15 litraa.. eikä sitten mynnyt mitään kaloja. Äiti sanoi, että aina meillä on ollu siinä kaloja, ja ihan hyvin menee. Sit se lähti poikansa kanssa jolle sanoi, että "ei nää myy meille ny kaloja". :roll:
Eipä tarvinnu onneksi itte ruveta näille mitää selittää, en kyllä yleensäkkään uskalla:D
prööt-setä (eikun täti)
Sipulirengas
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Sipulirengas »

Itse olen sitä mieltä että asiakkaan tulee selvittää hankkimansa lemmikin vaatimukset ennen lemmikin hankkimista. En voi uskoa, että joku ostaisi koiraa selvittämättä yhtään se koosta, luonteesta tai kasvatuksesta. Ilmeisesti tosiaan kalojen halpa hinta (kuten Jussi-esimerkissä tuli esiin) on syy että ihmiset ottaa niitä helpommin ja perehtymättä asiaan yhtään. En tiedä vaikuttaako sekin sitten että kalat eivät ole söpöjä samalla tavalla kuin esim. koiranpennut, ja ei ilmeisesti herätä ihmisessä mitään "suojeluvaistoa". Pelottavan moni tuntuu ajattelevan että kala elää vedessä, joten miten niin se ei muka elä jos sen laittaa veteen?

Näistä sanoako sananen -osastoista haluaisin ottaa esiin sen, että mitä sanoa kavereille jotka ovat ajaneet metsään akvaarioasioissa? Eräs kaverini sai pari vuotta sitten 2 l hillopurkissa synttärilahjaksi kultakalan (purkin kylkeen oli liimattu Nemo-tarroja, ah kuinka hulvatonta...NOT. Purkissa ei siis ollut kuin vettä ja kala). Nähtyäni sen kerroin tiukkaan sävyyn että kuinka väärin tuo on ja miksi, ja kaverini naurahteli vähän nolona mutta antoi kalan olla vaan. Pari kk myöhemmin kysyin että miten kala voi, ja hän kertoi sen kuolleen. Hän oli kertonut kalan kuolemasta yhteiselle kaverillemme jo aiemmin ja sanonut tälle että mulle ei saa kertoa että se kuoli koska mä suutun!

Nyt seuraan sivusta toisen kaverini partisten kasvatusta. 100 l altaaseen myytiin 3 partista, yllättäin ne lisääntyi ja nyt niitä on 30. Kommentoin joskus että 1 partis tarvii jo yksinään 100 l että ei niitä voi pitää monta noin pienessä akvaariossa niin kamu otti herneen nenään. Enpä kommentoi toiste vaikka pahaa tekee kalojen puolesta. Kai se jossain vaiheessa huomaa olevansa liemessä ja alkaa etsiä jotain tietoakin akvaarion pidosta. Tai sitten se lopettaa harrastuksen, moisesta on kyllä ollutkin jo merkkejä ilmassa.
TheSiren
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja TheSiren »

Sipulirengas kirjoitti:Itse olen sitä mieltä että asiakkaan tulee selvittää hankkimansa lemmikin vaatimukset ennen lemmikin hankkimista. En voi uskoa, että joku ostaisi koiraa selvittämättä yhtään se koosta, luonteesta tai kasvatuksesta. Ilmeisesti tosiaan kalojen halpa hinta (kuten Jussi-esimerkissä tuli esiin) on syy että ihmiset ottaa niitä helpommin ja perehtymättä asiaan yhtään. En tiedä vaikuttaako sekin sitten että kalat eivät ole söpöjä samalla tavalla kuin esim. koiranpennut, ja ei ilmeisesti herätä ihmisessä mitään "suojeluvaistoa". Pelottavan moni tuntuu ajattelevan että kala elää vedessä, joten miten niin se ei muka elä jos sen laittaa veteen?
Täytyy myöntää että kun 13 vuotiaana sain 54 litraisen akvaarioni niin en ottanut selkoa minkään muun kalan vaatimuksista kun taistelukalan. Siinä sitten eläinkaupassa akvaariooni myytiin sitruunatetroja, kardinaalikaloja, täplämonnisia ja juovanuolimonneja(+ se taistelukala). Enkä kypsyttänyt akvaariotani kuin 5 päivää, senkin myyjä tiesi mutta myi ne siitä huolimatta.
Nykyään tuntuu todella tyhmältä että minkälainen kalasoppa sitä akvaariossa silloin olikaan, onneksi olen jo viisastunut niistä ajoista, ja osaan jo ensin katsoa kalojen vaatimukset tarkkaan.
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Jos itse huomaan jonkun altaassa olevan epäsopivan kalaston, esittelen hänelle mahdollisuuksien mukaan muita sopivia lajeja ajatuksella, että hän saisi altaaseensa jonkin uuden kalan. Mutta tämä vain sillä ehdolla, että hän luopuisi esim. juuri ylimääräisistä partamonneista jotta uusi kala sinne mahtuu.
Tähän asti toiminut keino, ja kaikille jää kiva mieli.
Kukaan ei pidä siitä, että hänen allastansa tai kalastoa arvostellaan, saati mennään eläinrääkkääjäksi nimittelemään. Jos itseltäsi löytyy parempi tietotaito kuin kaveriltasi / sukulaiseltasi / lähieläinkaupanmyyjältäsi, voi kalojen olosuhteet muuttaa helposti ilman että siitä jää kellekään paha mieli. Se kyllä vaatii hieman psykologista oveluutta :)
Ja ennenkuin aletaan toisten akvaarionhoitoa, kalastoa tai tietotaitoa arvostelemaan, käydään kurkkaamassa topic "Tunnustusten luola" ja mietitään löytyykö sieltä omakirjoittama juttu ;)
Mikään ei voi olla niin pielessä etteikö sitä voisi tavalla tai toisella korjata, ja kun nätisti asiat esittää niin en usko että ne myyjätkään siellä kaupassa siitä suuttuu.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

Kalakaverit kirjoitti:Jos itse huomaan jonkun altaassa olevan epäsopivan kalaston, esittelen hänelle mahdollisuuksien mukaan muita sopivia lajeja ajatuksella, että hän saisi altaaseensa jonkin uuden kalan. Mutta tämä vain sillä ehdolla, että hän luopuisi esim. juuri ylimääräisistä partamonneista jotta uusi kala sinne mahtuu.
Tähän asti toiminut keino, ja kaikille jää kiva mieli.
Tosi hyvä neuvo. :)
AkvaarioTyttö
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AkvaarioTyttö »

Minäkin osallistun keskusteluun.
Ylöjärven eläinliikkeessä on altaiden vieressä aina lappu jossa lukee perustiedot (suom.nimi, tiet.nimi, vesiarvot, lämpötila, minimi litra koko, muutama sana kalasta). Mutta eipä ne paljon kiinnosta useimpia. Ja sitten jos minä yritän jotain sano, esim: "Moi, kuule, mä en laittaisi kultakaloja ja neontetroja samaan. Kun kultakalat on kylmän veden kaloja ja voi syödä neontetrat. Jos kerrot minkä kokoinen allas sulla on niin voisin auttaa valitsemaan sopivan kalaston" Niin mua katsotaan kun vajaa älyistä. Se on useimmille aikuisille liikaa, että minä, nuori ihminen tiedän asioista enemmän kuin he itse.

Ja toi tarra juttu olisi hyvä. Kolehti pystyn vaan. [;)]
Mun mielestä a-w pitäisi saada julkisuutta enemmän. Silloin ne ei-oikeaoppisesti-kalojaan-pitävät tulisivat ehkä tänne kyselemään. Nyt kun tuskin edes tietävät tälläisestä. Että sitten seuraavaan TASsin tai HASsin (tai muun akvaarioseuran) huutokauppaan toimittajalle vinkki menemään. :mrgreen:
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
en
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja en »

AkvaarioTyttö kirjoitti:
Ja toi tarra juttu olisi hyvä. Kolehti pystyn vaan. [;)]
Mun mielestä a-w pitäisi saada julkisuutta enemmän. Silloin ne ei-oikeaoppisesti-kalojaan-pitävät tulisivat ehkä tänne kyselemään. Nyt kun tuskin edes tietävät tälläisestä. Että sitten seuraavaan TASsin tai HASsin (tai muun akvaarioseuran) huutokauppaan toimittajalle vinkki menemään. :mrgreen:
Ja sit ne ei kirjoita kun sen yhden viestin kun ne savustetaan täältä ulos haukkumalla ne pystyyn...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”