Kasvin tunnistaminen (oli: Blyxa japonica)
Valvoja: Moderaattorit
Kasvin tunnistaminen (oli: Blyxa japonica)
Minkä kokoiseksi/korkeaksi kasvaa? Leviääkö helposti?
- Liitteet
-
- Blyxa japonica.jpg (90.4 KiB) Katsottu 1411 kertaa
Re: Blyxa japonica
Googlettamalla löysin jonkun sivuilta tiedon, että 5-15 cm, Tropican sivuilla ei ollut enää ko. kasvia. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS, TAS
- Sukupuoli: Mies
Itselläni olevä blyxa näyttää aivan erilaiselta kuin tuo.
Tämä on blyxa japonica, sinun kasvisi on todennäköisesti jokin muu blyxa.kala_fani kirjoitti:Itselläni olevä blyxa näyttää aivan erilaiselta kuin tuo.
---------------------------------
Entä miten leviää? Rönsyilemällä?
---------------------------------
Voitko laittaa kuvan tänne?kala_fani kirjoitti:Itselläni olevä blyxa näyttää aivan erilaiselta kuin tuo.

-
- Senior Member
Kyllä minulla on varmasti aito blyxa, koska kuvahaun tulokset näyttävät samoilta kuin blyxani. En saanut hyvää kuvaa, kun on niin valoisaa ja blyxan edessä on muita kasveja. Ja minulla blyxien kärjet ovat suipot kuten kuvissa.
Aito blyxa mikä? Niitäkin on useita erilaisia.kala_fani kirjoitti:Kyllä minulla on varmasti aito blyxa, koska kuvahaun tulokset näyttävät samoilta kuin blyxani. En saanut hyvää kuvaa, kun on niin valoisaa ja blyxan edessä on muita kasveja. Ja minulla blyxien kärjet ovat suipot kuten kuvissa.
----------------------------------
Minun blyxani on värittynyt punertavaksi hyvästä ravinnetasapainosta ja valaistuksesta johtuen...

Tuo kuvan blyxa näyttää kyllä blyxa aubertii'lta. Ja minun altaastani löytyy sekä aubertii että japonica optimaalisista olosuhteista 2x150W monimetallit+EI-tyylin lannoitus 

Minä en kyllä ole mikään sanomaan kumpi tuo on mutta minusta se ei kyllä ole aubertii...minullakin on molempia altaissani runsain mitoin. 

-
- Senior Member
Olisiko tuo jokin muu blyxa laji kuin japonica ja aubertii.
Yksi mahdollinen laji on B.novoguineensis mutta minun silmääni tuo näyttää edelleenkin nuorelta aubertii'ta. Kasvattelin noita aubertteja siemenistä viime kesänä n. 50 kappaletta joten tuttu on kasvi ja sen kasvuvaiheet. B. japonica se ei joka tapauksessa ole kuin korkeintaan märissä unissa 

Jos jollakulla on tietoa, mikä on viestiketjun ensimmäisen viestin kuvassa näkyvä kasvi, tieto otetaan avosylin vastaan 

Siemenistä? Mistä sää niitä siemeniä hankit?RHODESIAN kirjoitti:Yksi mahdollinen laji on B.novoguineensis mutta minun silmääni tuo näyttää edelleenkin nuorelta aubertii'ta. Kasvattelin noita aubertteja siemenistä viime kesänä n. 50 kappaletta joten tuttu on kasvi ja sen kasvuvaiheet. B. japonica se ei joka tapauksessa ole kuin korkeintaan märissä unissa

Ihan omista kasveistahan niitä saa
Nytkin on aubertiit täynnä siemeniä uutta vuosikertaa varten. Omassa altaassani tuo kasvaa yksivuotisena koska pidän selvät vuodenajat lämmön ja valon avulla.

Mielenkiintoista, myös nuo vuodenaajat. Kertoisitko vielä tarkemmin tuosta yksivuotisena kasvamisesta?RHODESIAN kirjoitti:Ihan omista kasveistahan niitä saaNytkin on aubertiit täynnä siemeniä uutta vuosikertaa varten. Omassa altaassani tuo kasvaa yksivuotisena koska pidän selvät vuodenajat lämmön ja valon avulla.

Uskon vasta, kun todistat mikä muu blyxa se on...RHODESIAN kirjoitti:Yksi mahdollinen laji on B.novoguineensis mutta minun silmääni tuo näyttää edelleenkin nuorelta aubertii'ta. Kasvattelin noita aubertteja siemenistä viime kesänä n. 50 kappaletta joten tuttu on kasvi ja sen kasvuvaiheet. B. japonica se ei joka tapauksessa ole kuin korkeintaan märissä unissa
-
- Senior Member
Laita vaikka kuva hakuun blyxa japonica ja katso kuvia. Tuo nimittäin ei ole japonica. Mistä olet kasvin ostanut?
Juu japonica tuo ei ole, itselle taas tulee mieleen b b.novoguinensis . Itelläni ainakin oli kovasti tuon näköinen. Auberttiilla taas on mielestäni paksummat lehdet. Lainaan Plentyn kuvaa: http://kuvablogi.com/nayta/1709664/
"Olisinpa tikka! Saisin elantoni hakkaamalla päätä puuhun."
Talvella altaan lämpö laskee kun torpassa vetää joka nurkasta eikä raaski lämppäreitä huudattaa punaisena kuin öisin.
Päivisin monimetallit lämmittävät allasta jo tarpeeksi kun lasken ne n. 30cm korkeuteen vedenpinnasta jolloin valokin lisääntyy. Toukokuun alusta allas pärjää ilman lämmitystä ja tällöin myös lämpötilaa hallitakseni nostan valaisimen n.50cm ja lyhennän valaistusajan 12h->8h. Pidän talvisin lämpötilan 24:n paikkeilla ja kesäisin se tuppaa nousemaan 27-28 korville. Tuskin on mikään oikeaoppinen austral-aasialainen vuodenaikojen simulaatio mutta näillä eväillä on menty ja hyväksi todettu.
Vaihdoin juuri vettä tuonne ja uutta vettä laskiessa altaan toisessa päässä sateenkaarikalat aloittivat jälleen kutemisen jaavasaniaisten juurtumahapsiin joten luulisin tekeväni jotain oikein
Päivisin monimetallit lämmittävät allasta jo tarpeeksi kun lasken ne n. 30cm korkeuteen vedenpinnasta jolloin valokin lisääntyy. Toukokuun alusta allas pärjää ilman lämmitystä ja tällöin myös lämpötilaa hallitakseni nostan valaisimen n.50cm ja lyhennän valaistusajan 12h->8h. Pidän talvisin lämpötilan 24:n paikkeilla ja kesäisin se tuppaa nousemaan 27-28 korville. Tuskin on mikään oikeaoppinen austral-aasialainen vuodenaikojen simulaatio mutta näillä eväillä on menty ja hyväksi todettu.
Vaihdoin juuri vettä tuonne ja uutta vettä laskiessa altaan toisessa päässä sateenkaarikalat aloittivat jälleen kutemisen jaavasaniaisten juurtumahapsiin joten luulisin tekeväni jotain oikein

Tampereen akvaariokalasta. Liikkeen omistaja sanoi, että se on blyxa japonica...kala_fani kirjoitti:Laita vaikka kuva hakuun blyxa japonica ja katso kuvia. Tuo nimittäin ei ole japonica. Mistä olet kasvin ostanut?
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Ostin myös tuota kyseistä kasvia Tampereen akvaariokalasta ja sanoi tosiaan sen olevan blyxa japonicaa, on saman näköistä kuin tuossa ketjun alussa. Onkohan se sitten jotain muuta blyxaa? Kivan tumman/rusehtavan vihreää. Ja on n.10cm korkeaa ja aika rehevän oloista.AQUAJapan kirjoitti:Tampereen akvaariokalasta. Liikkeen omistaja sanoi, että se on blyxa japonica...kala_fani kirjoitti:Laita vaikka kuva hakuun blyxa japonica ja katso kuvia. Tuo nimittäin ei ole japonica. Mistä olet kasvin ostanut?
500l Pikkulehtikalojen Amazon ja 300l Helmirihmojen viidakko
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s
https://www.youtube.com/watch?v=E3z1mJgJx-s