Missä akvaariomerkissä laatu kohdallaan?
Valvoja: Moderaattorit
Missä akvaariomerkissä laatu kohdallaan?
Olen yrittänyt tässä pähkäillä, mitä liikettä tukisin ostamalla sieltä 250l akvaarion... ja kotimaisuuteen luottaen olen miettinyt, että onkohan ne Porissa tehdyt sellaisia akvaarioita, jotka kestävät äidiltä tyttärelle. Siis ei haittaisi vaikka olisi kalliskin, kunhan laatu kohdallaan. Selailin keskusteluja sieltä ynnä täältä ja rupesi vähän arveluttamaan - kun peukalo keskellä kämmentä- kaverina ei kiinnostaisi ruveta vaihtamaan silikoneja viiden vuoden päästä (apua - missä ne täällä maalla edes vaihdattaisi). Kaapinkin ajattelin tilata, että ei varmasti tarvitse vatupassin kanssa jatkossa mittailla, minne päin akvaario keikkuu, vaan vakaasti pysyy paikoillaan ikuisesti tai ainakin siihen asti, että talolaina on maksettu. Mutta mikähän se oikeasti on laadukas, hyvä, pitkäikäinen ja vakaa akvaariomerkki? Vai onko niitä yleensä olemassakaan, vaan pitää vain hommata kunnon vakuutus 

-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Re: Missä akvaariomerkissä laatu kohdallaan?
Ei niitä silikooneja tartte 5 tai edes 10 vuoden välein vaihtaa. Ja kyllä ne jalustat pitävät altaan vaaterissa kun on kerralla laitetu passilla suoraan eikä lattiarakenteet liiku alla. Riippumatta siitä onko kyseessä alumiini, lastulevy vai massiivipuujalusta.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
Minä annan ääneni JuTa-akvaariolle (kotimainen, Porista). Omani on 312 litrainen desing-kaapistolla ja kyllä tykkään. Laadukas, siisti ja kaapistossa on säätöjalat, jolloin akvaarion saa suoraan (vanha allas kökötti 10 vuotta etukenossa, loppuvaiheessa alkoi hirvittämään, etenkin kun saumat alkoivat rispaantua) ja paketti toimitettiin suoraan kotiin.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Omakohtaista kokemusta minulla ei ole kuin Giantin akvaarioista uutena (kotimainen sekin), valittamista ei ole ollut. Tosin näiltä ei taida saada sellaista hienoa kaapistoa, ainoastaan niitä alumiini (vai mitä ne oli) jalustoja.
Jalustasta kuitenkin sen verran että kannattaa se kuitenkin laittaa vatupassin kanssa se allas. Jalustat on kyllä yleensä suoria, mutta lattiat ei
. Kannattaa siis ehdottomasti olla nuo säätöjalat vähänkin isomman altaan alla.
Jalustasta kuitenkin sen verran että kannattaa se kuitenkin laittaa vatupassin kanssa se allas. Jalustat on kyllä yleensä suoria, mutta lattiat ei
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Juu, näinpä tosiaan. Omassa pienessä altaassa huomasin vesilinjan olevan ihan vinossa, ja mittailin kaikkia mahdollisia kaapiston osia ennen kuin tulin siihen tulokseen, että kaapisto taitaa olla ihan kunnossa, talohan se on mikä on vinossa... Pitäisi varmaan laittaa jotain jalkojen alle, että saisia altaan suoraksi. Miten haitallista tuo muuten on, jos eroa on joku alle 0,5cm (vesilinjassa) 63 litraisessa akvaariossa?
Ei ole haitallista.Noa kirjoitti:Miten haitallista tuo muuten on, jos eroa on joku alle 0,5cm (vesilinjassa) 63 litraisessa akvaariossa?
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
Jos minulta kysytään niin Porin Jussin puheille.
Mulla on tällähetkellä seitsemän JuTaa tuolla pörisemässä jalustoineen(yhdessä on omatekoinen), pienin 200 ja isoin 1200-litraa, ei valittamisen sanaa. Jos porilaista vertaa esm. kuopiolaiseen Gianttiin, on Gian ihan rimpula, Jussi duunaa altaat paksummasta lasista ja tukilistatkin on kestävämpää laatua.
Mulla on tällähetkellä seitsemän JuTaa tuolla pörisemässä jalustoineen(yhdessä on omatekoinen), pienin 200 ja isoin 1200-litraa, ei valittamisen sanaa. Jos porilaista vertaa esm. kuopiolaiseen Gianttiin, on Gian ihan rimpula, Jussi duunaa altaat paksummasta lasista ja tukilistatkin on kestävämpää laatua.
Kiitos vastauksesta. En sitten ehkä alakkaan virittelemään mitään noiden jalkojen alle.Koss kirjoitti:Ei ole haitallista.Noa kirjoitti:Miten haitallista tuo muuten on, jos eroa on joku alle 0,5cm (vesilinjassa) 63 litraisessa akvaariossa?
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Täältä myös pisteet Jutalle. Nämä saa myös erikoiskirkkailla Opti-White laseilla.
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Tässä muutama hyvä merkki
:
Giant
JuTa
Juwel

Giant
JuTa
Juwel
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
-
- Junior Member
Kyllä minä omistan edelleen mieluiten MP:n altaita. Putkijalkaiset kehysakvaariot jätin omalta osaltani viime vuosituhannelle, koska minulle akvaario on myös kaluste jonka pitää miellyttää silmää ihan kokonaisuutena.
Woha vaikuttaa myös valmistavan aika kivan näköisiä kokonaisuuksia, mutta laadusta minulla ei ole mitään käsitystä.

Woha vaikuttaa myös valmistavan aika kivan näköisiä kokonaisuuksia, mutta laadusta minulla ei ole mitään käsitystä.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Onko kenelläkään kokemusta Joki-akvaarioista? Itselläni on sellainen ja haluaisin muiden mielipiteitä.
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Miten muuten nuo MP-akvaariot? Eivätkös ne niiden kaapistot ole jotain melamiinia tai muuta Ikea/Sotka-kamaa? Itsekin kiinnitän huomiota akvaariota valitessani sisustusseikkoihin, siksi olenkin pysynyt kaukana noista valmiista akvaariojalusta/kaapistopaketeista. Mutta jos siis noissa on jotain hienojakin malleja niin ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan.
-
- Elite Member
Ehdottomasti Giant. Valmistajalla on Suomessa pisin kokemus akvaarioiden rakentamisesta, joten varmasti osaa hommansa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Muistan miten joskus 90-luvun alussa metallin väriset kehykset suorastaan sattuivat omiinkin silmiin, nyt ne ovat kauniit ja kaipaan mahdollisuutta saada omien JuTa-altaideni kehykset valaistua epäsuoralla valolla jotta ne erottuisivat paremmin.KrisAnn kirjoitti:Kyllä minä omistan edelleen mieluiten MP:n altaita. Putkijalkaiset kehysakvaariot jätin omalta osaltani viime vuosituhannelle, koska minulle akvaario on myös kaluste jonka pitää miellyttää silmää ihan kokonaisuutena.![]()
-
- Junior Member
Kaapistoa ei voi tehdä pelkästään melamiinista (melamiiniformaldehyfihartsi) koska se on liima.Turso kirjoitti:Miten muuten nuo MP-akvaariot? Eivätkös ne niiden kaapistot ole jotain melamiinia tai muuta Ikea/Sotka-kamaa? Itsekin kiinnitän huomiota akvaariota valitessani sisustusseikkoihin, siksi olenkin pysynyt kaukana noista valmiista akvaariojalusta/kaapistopaketeista. Mutta jos siis noissa on jotain hienojakin malleja niin ottaisin mieluusti vinkkejä vastaan.
Se kuinka hienoja ne MP:n kokonaisuudet sitten ovat on makukysymys, ja minua miellyttää kokolasiallas valmiine valaisinkansineen ja kaapistoineen. Onhan niitä olemassa paljon hienompiakin kalusteakvaarioita ja näitä esimerkkejä löytyy netistä vaikka kuinka paljon, mutta hinta karkaa jo ulottumattomiin ainakin omalla kohdalla. Mistähän muuten johtuu ettei muualla maailmalla näe juurikaan ihmisten kodeissa alumiinikehysaltaita?
-
- Elite Member
Mulla syöpyi alkuperäisen Giantin keskituki poikkupuhki, allas pullisteli tämänjälkeen ikävästi ja varmasti olisi myös jossakinvaiheessa "levähtänyt", onneksi huomattiin tilanne ajoissa, altaalla oli kokoa kuitenkin vain 180-litraa. Lisäksi Giantti tekee melkoisen ohuesta(rajoilla?) lasista altaat, kun on tottunut JuTan tanakkuuteen. Yksi 520-litrainen Giant on täällä ollut(räkin altaiden lisäksi), toista ei tule.Mari kirjoitti:Ehdottomasti Giant. Valmistajalla on Suomessa pisin kokemus akvaarioiden rakentamisesta, joten varmasti osaa hommansa.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Kyllä täälläkin on Giantin altaisiin aina luotettu. Viisi kappaletta täynnä vettä tällä hetkellä, joista suurin 2,5m pitkä, eikä jännitä yhtään. Luotan kyllä, että kestävät. Ainakaan tähän mennessä ei yksikään Giant ole pettänyt.
Ei kai nyt alumiinilista syöpynyt? Itsekkin olen joitakin vanhoja ruostuneita ruuveja uusinut, mutta en kyllä muuta. Toki Jussin altaita olen nähnyt, ja vankkoja ne ovat. Kyllä varmaan sieltä vielä allas meillekkin tulee.Mulla syöpyi alkuperäisen Giantin keskituki poikkupuhki
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Elite Member
Tässäpä tämä:Deicide kirjoitti:Ei kai nyt alumiinilista syöpynyt? Itsekkin olen joitakin vanhoja ruostuneita ruuveja uusinut, mutta en kyllä muuta..

Asiasta oli keskustelukin, jokunen aika sitten, mutta en löytänyt sitä.

-
- Elite Member
No jopas, eli näyttäisi, että ruostunut ruuvi olisi jotenkin syönyt myös ohuen alumiinin.
Täytyypäs käydä altaat läpi! Tämä oli hyvä juttu! ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY
Aika järkyttävää jos tollainen syöpyminen tulisi oman altaan kohdalle. Onneksi altaan jalusta on massiivipuuta.
Siis ainakaan ei voi syöpyä, mutta voiko lahota? 

-
- Junior Member
Onpas outoa jos valmistaja on laittanut alumiiniliitokseen teräsruuvin joka ei ole haponkestävä?Deicide kirjoitti:No jopas, eli näyttäisi, että ruostunut ruuvi olisi jotenkin syönyt myös ohuen alumiinin.![]()

Olen taas enemmän vakuutunut kokolasialtaan paremmuudesta...
-
- Elite Member
Todellakin. Varsinkin kun kyseessä on varmastikkin suomen kuuluisin akvaariovalmistaja.Onpas outoa jos valmistaja on laittanut alumiiniliitokseen teräsruuvin joka ei ole haponkestävä?
-
- Junior Member
Johtuuko se kuuluisuus nimenomaan näistä vääränlaisista ruuveista?Deicide kirjoitti:Todellakin. Varsinkin kun kyseessä on varmastikkin suomen kuuluisin akvaariovalmistaja.Onpas outoa jos valmistaja on laittanut alumiiniliitokseen teräsruuvin joka ei ole haponkestävä?

-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho
Omassa Giantissa tukilistat on pop niiteillä kiinni.
Nuo ruostuneet patarautaruuvit voi olla jonkun muun laittamat.
Giantissa näyttää olevan 1 niitti /tukilistan pää. Jutassa niitä on 4 kpl.
Nuo ruostuneet patarautaruuvit voi olla jonkun muun laittamat.
Giantissa näyttää olevan 1 niitti /tukilistan pää. Jutassa niitä on 4 kpl.