Kävin TAS:in kerhohuoneella tsekkaamassa Ville Kivisalmen pitämän esitelmän nanoriutan perustamisesta ja ylläpidosta ja Villen systeemin näkeminen tuhosi viimeisetkin itsehillinnän rippeeni. Olen ahminut noin vuoden ajan kaikennäköistä suolavesipuuhailuun liittyvää ulkomaista ja kotimaista kirjallisuutta ja nettiartikkeleita, sekä selaillut aiheeseen liittyvien nettifoorumien sisältöä ja Mikaelin opas on tentattu läpi varmaan sen kymmenen kertaa, joten olihan se odotettavissakin että lähtisin oikeasti riutan perustamista kohtapuolin suunnittelemaan

Lyhyen aikaa sitten aloitin intensiivisen suunnittelun pienehkön riuttakuution saamiseksi olohuoneeseeni ja suunnitelma (joka on aika pitkälle apinoitu Villeltä, kiitos hänelle tästä

Laskin että pääaltaan ja ala-altaan yhteenlaskettu vesitilavuus ilman hiekkaa, kivä ja tekniikkaa tulee olemaan noin 170 litraa. Lasit tilataan lasiliikkeestä mittatilauksena ja allas kasataan itse. Koko hoito tehdään 8mm KRH-hiotusta float-lasista. Ideana olisi kyhäillä allas kasaan kevään/kesän aikana riippuen siitä kuinka saan tavaraa kasaan. Mahdollisimman paljon koetan löytää käytettyä tekniikkaa.
Putkitus tehdään 32mm PVC-putkista. Ala-altaaseen tuleva vesi saapuu ensiksi kulmaan, josta se valuu refugio-osioon. En ole vielä päättänyt tuleeko tähän osioon syvää hiekkapetiä, mutta sinne laitetaan sisäsuodatin tai pari täyteen aktiivihiiltä ja fosfaatinpoistajaa. Seuraavaan osioon tulee vaahdotin, nostopumppu sekä pinnantasaus. Pinnantasaajaksi tulee joko Haaga-mallinen uimuri, johon vesi johdettaisiin lapon avulla toiseen huoneeseen tulevasta korvausvesiastiasta, tai FishStreetin pinnantasausjärjestelmä.
Kalkinlisäysmenetelmä on vielä avoin, mutta todennäköisesti laitan kalkkivettä korvausveden mukana. Vaahdottimen mallia en ole vielä päättänyt, mutta näitä olen katsonut sillä silmällä: ab Aqua Medic Turboflotor 750 tai TUNZE Nano DOC Skimmer 9002. Nostopumpuksi olen kaavaillut Eheim 1250 - pumppua, jolla vesi nousisi pääaltaaseen n. 300l/h, eli vesi kiertäisi pääaltaan ja ala-altaan välillä vajaat kaksi kertaa tunnissa. Veden jäähdytys hoidetaan tietokonetuulettimilla.
Ala-altaaseen tuleva vesi voidaan johdattaa kahdella palloventtiilillä myös suoraan nostopumppuosioon, jolloin vedenvaihdot voidaan tehdä refugion avulla häiritsemättä pääallasta.
Pääaltaan valaisimeksi tulee 150W monimetalli polttimolla, joka tulee olemaan jotain 10 000-14 000K väliltä. Lisäksi tulee pari kappaletta sinivaloputkia, joiden tehoa en ole vielä päättänyt. Ala-altaan valaisimeksi tulee 70W monimetalli. Pääaltaan vettä ajattelin liikuttaa kahdella Hydor Koralia 2:lla ja vaihtelevuutta virtaukseen tehdään Hydorin pyörivällä suuttimella ja Eheim Compact 1000:lla. Elävääkiveä olisi tarkoitus laittaa noin 10kg ja mahdollisesti SPS-koralleja ym. muita selkärangattomia. Kaloiksi olen kaavaillut sitä tuttua ja turvallista vuokkokalapariskuntaa.
Tämänhetkinen suunnitelma tekniikasta tiivistettynä:
- Eheim 1250 nostopumpuksi
- 2x Koralia 2 2300l/h
- 150W monimetalli + sinivalot pääaltaaseen, 70W monimetalli ala-altaaseen
- ab Aqua Medic Turboflotor 750 tai TUNZE Nano DOC Skimmer 9002
- Pinnantasaus uimurilla tai kiinanihmeellä
- 75W Jäger lämmitin joka pyörii jo kaapissa
- Lisäksi hankintalistalla on hydrometri, sähkönjohtavuusmittari, suola, testejä, puhdistusvälineitä, korallihiekkaa ym. sälää...
Jos kaapistasi löytyy myytäväksi joutavaa aiheeseen sopivaa tavaraa, laita YV:tä

Mitä kannattaisi muuttaa/parantaa/lisätä? Vinkkejä siitä miten paketista saa mahdollisimman hiljaisen? Entä mitä kannattaa huomioida noissa ylivuotojen pudotuksien korkeuksissa, että lirinät ja lorinat saadaan poistettua? Nyt otetaan kaikki haukut ja vinkit vastaan, jotta voin välttyä isommilta mokilta

Pahoittelut jos jotkut kuvat ovat vaikeaselkoisia, Autodesk Inventorin renderoinnissa on vain muutamia valmiita valaistusvaihtoehtoja, enkä osaa kunnolla luoda omia