Tjaa... Luin tämän topiikin ihan ajatuksella läpi ja nyt vasta laitan vastausta
Voin heti alussa tunnustaa, että olen itsekin vielä suhteellisen aloittelija (vasta kevättalvella herätettiin henkiin harrastus, jonka parissa viimeksi puuhailtiin n. 20v sitten). Vanhoja topiikkeja en ole niin tarkkaan silmäillyt, joten vaikea sanoa mitään tuohon aloittelijoiden lynkkaukseen. No, itsekin alkuinnostuksen huumassa tuli aloitettua topiikkeja, jolloin tuli modeilta vastausta, että "Käytä hakua". Itse enemmänkin suhtauduin tuohon, että "hups, mun moka, käytän jatkossa hakua ja jos vastaavanlaista topiikkia ei löydy, aloitan uuden" - enemmänkin ihmettelen tätä, että miten joku voi jo tuollaisesta vetää herneet nokkaan (varmaan heitäkin on?)
Olen kuitenkin sen kannalla, että myös aloittelijalla on vastuu akvaariostaan. Eli vaikka se peruseläinkaupan setä/täti vaikuttaa mukavalta ja tuntuu tietävän kaloista paljon - sanoohan setä/täti vakuuttavalla äänensävyllä, että 100-litraiseen mahtuu ihan hyvin se leväbarbi ja lauma kultakala sekä vekkuliksi parvikalaksi platyja -, niin ennen ostamista kannattaa lukea ne alan opukset ja lehdet kannesta kanteen sekä kysellä/lueskella esim. täältä eri harrastajien mielipiteitä ja kokemuksia. Kun ne kivat kaupan sedät ja tädit monesti tekevät bisnestä ihan bisneksen tähden, kalojen tulevat olot ei paljoa omatuntoa paina kaupanteon jälkeen...
Kuitenkin, olisi hienoa, jos jokainen uusi akvaristi toivotetaan lämpimästi tervetulleeksi tänne ja vaikka sama kysymys olisi esitetty jo n. miljoona kertaa, yritettäisiin olla kärsivällisiä ja pysyä ystävällisellä tai edes asiallisella linjalla. Kun foorumilla puhaltaa mukavat tuulet, jokainen harrastaja tuntee itsensä arvostetuksi, oli sitten missä vaiheessa akvaarioharrastustaan tahansa, ja palaa tänne keskustelemaan ja taitojen karttuessa auttamaan niitä, jotka vasta aloittelevat harrastusta - ja piiri pieni pyörii jne.

Käyttäjät ovat tämänkin foorumin kantava voima, asiantuntijat, ja mukava ilmapiiri kerää lisää aw:läisiä kehiin. Jos jollakulla on esim. altaassaan epäsopiva kalasto, niin sitten pitäisi koittaa keksiä ratkaisua tähän, ystävälliseen ja opastavaan sävyyn - ei siten, että haukutaan toinen ääliöksi ja eläinrääkkääjäksi
Mä en ole mitään erityistä riitelyä tai ylimielistä asennetta aloittelijoita kohtaan havainnut - toisaalta olen yllättävän pässi huomaamaan mitään kireää ilmapiiriä lähiympäristössä

Mielestäni AW on pysynyt asiallisena ja informatiivisena foorumina, josta on tarvittaessa aika hyvin saanut apua
Sorry epäselvä sepitys, olen hiukan väsynyt työpäivän jäljiltä ja räkätaudin takia pää on hiukan usvainen