Akvaarion mustat saumat?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
TeCe
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Akvaarion mustat saumat?

Viesti Kirjoittaja TeCe »

Onko tehdastekoisissa altaissa mustaa liimaa vaiko silikonia?
Voiko mustan liiman (?) poistettua liimata ihan perusakvaariosilikonilla saumat?

Miten eri liimat/silikonit reagoivat keskenään? Hylkivätkö toisiaan?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Mies

Re: Akvaarion mustat saumat?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Ne onihan vaan mustaa perusakvaariosilikonia. Samaa kamaa saat ihan akvaarioliikkeestä. Voit vedellä läpinäkyvällä päälle jos mieli tekee, mutta saat sitten vetää altaan ihan atomeiksi että saaty sen mustan pois lasien väleistä.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
AQUAJapan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

Minun kiekkoakvaariossa (kehyksetön) on mustat silik. Saumat. Nykyään on lähes kaikissa tehdasvalmisteisissa kehyksettömissä.
TeCe
Starting Member
Starting Member

Miten hyvin sellainen pysyy lasien välissä? Saumat ovat haurastuneet, jonkin verran irtoaa mutta näytäisi että sitä on kyllä lasien välissä vielä.
Altaassa on litroja 300, lasi 7 mm paksua. Mietin että uskallanko laskea vettä altaaseen ja ottaa käyttöön, vai uusinko saumat.
AQUAJapan
Member
Member

Viesti Kirjoittaja AQUAJapan »

TeCe kirjoitti:Miten hyvin sellainen pysyy lasien välissä? Saumat ovat haurastuneet, jonkin verran irtoaa mutta näytäisi että sitä on kyllä lasien välissä vielä.
Altaassa on litroja 300, lasi 7 mm paksua. Mietin että uskallanko laskea vettä altaaseen ja ottaa käyttöön, vai uusinko saumat.
Kuinka vanha ko. allas on?
TeCe
Starting Member
Starting Member

Ei mitään tietoa, kuinka vanha on.
Pohjalasissa ainoastaan jokunen naarmu, mutten vaikuttaa siistiltä. Saumat tosiaan vain mietityttää...
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Minua mietityttäisi lasinpaksuus. Kuinka korkea altaasi on?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jos akvaario on alle 20 vuotta vanha, ei oo tarvetta silikonien vaihtoon. Silikonien pinta kyllä haurastuu ja näyttää rispaantuneelta ajanmittaan, mutta se silikoni, joka siellä lasien välissä on, ei mene miksikään.
TeCe
Starting Member
Starting Member

Allas on 60 cm korkea, 50 cm leveä ja 100 cm pitkä.
Teemu Salonen

Siis saman kokonen ku mulla. Allas on herraties kuinka vanha. Jostain kohtaa vähän silikonit repsottaa, mut ei mitään stressiä.

Niinku aikasemmissa viestissä sanoin, se todellinen "liima" ja vettä pitävä osuus on siellä lasien välissä eikä sinne mikään levä tai mekaaninen rasitus mene vuosikymmeniin.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Mulla oli joskus joku juweli ja sen musta saumasotku oli jotakin muuta kuin tavallista silikonia. Silikoni ei ole lainkaan niin kovaa mitä tuo musta mönjä oli. Vaikka saumasilikoneilla ei ole tietenkään mitään määrävaihtoväliä niin kyllä 20v on jo aika ikä yhdelle kierrokselle. Varsinkin jos se alkaa osoittaa jonkinlaisia rispaantumisen merkkejä niin kyllä kannattaa ottaa hiukan (ei liikaa) ressiä asiasta. Paitsi jos Teemu maksaa vuotaneen sauman aiheuttamat vahingot.... :mrgreen:
Teemu Salonen

joppe kirjoitti:Paitsi jos Teemu maksaa vuotaneen sauman aiheuttamat vahingot.... :mrgreen:
Kotivakuutus hoitaa sen puolen. Ainakaan mulla ei tuottanu vuos sitte pääsiäisenä sattunu, n. 30v vanhan altaan aiheuttaman vesivahingon korvaaminen. Mainittakoon tässä yhteydessä vielä, että allas oli alunperinkin koottu väärin ja lasit oli todella ohuita.

Olen tämän saman sanonut monta kertaa ja sanon taas: Kiskomalla akvaariosta alkuperäiset silikonit irti, vapauttaa siinä samalla myös akvaarion valmistajan vastuun irti. Valmistajalla on vastuu tuotteestaan yllättävän pitkän ajan. Valmistajan vastuu tuotteesta ei pääty takuun loppumiseen.
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Juu siitä vaan valmistajalle itkemään tuotevastuuta 20-vuoden jälkeen vuotavasta silikoni saumasta.Jaskan möit .aatanan roisto...... :mrgreen: :mrgreen:
Pieni vinkki jos koitat sen jälkeen vakuutusyhtiöstä. Älä mainitse niistä rispaantuneista saumoista kun voi mennä törkeän huolimattomuuden piikkiin...... Toisaalta mainitsematta jättäminen taas voi tietää linnaa vahingon kannalta oleellisen tiedon pimittämisestä..... :mrgreen:
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Tuo lasinpaksuus, 7mm, ei ole tehtaalta tulleen akvaarion normaali lasinpaksuus (ainakaan nykypäivänä), eikä taida olla DIN- luokitusten mukainen. Onko tuo allas ollut akvaariokäytössä? Ettei olisi terraarioksi tarkoitettu, ja siten sitä ei ole tarkoitettu täytettäväksi vedellä kokonaan?
Valtaosa vakuutusyhtiöistä jättää korvaukset maksamatta ennalta-arvatuissa tapauksissa. Olen asiaa tiedustellut eri vakuutusyhtiöistä ja akvaarion aiheuttama vesivahinko, joka johtuu tihkuvista silikonisaumoista on juuri tällainen tapaus.
Itse tarkistaisin nuo muutamat asiat, ennenkuin uskaltaisin aloittaa mieltä rentouttavan harrastuksen tuollaisen altaan kanssa.
TeCe
Starting Member
Starting Member

Allas on tietääkseni teetetty mittatilaustyönä, ja ilmeisesti samalla myös määrätty lasin paksuus. On ollut akvaariokäytössä (tai ainakin niin minulle kerrottiin, mistäs minä tiedän onko todellisuudessa ollut).
Yksi altaani on kolminkertaisesta laminoidusta lasista tehty, lasi kaikkiaan yli sentin paksuinen.

Keskellä on tukilasi. Kaikilta osin allas näyttää tehdastekoiselta, tuskin saumat olisivat muuten niin sairaan siistit jos sen olisi joku itse tehnyt (tästäkään en voi päätäni pantiksi laittaa). Siistit siis muuten, paitsi nyt rispaantuneet...

Ehkäpä pitänee uusia saumat. Ahvenen poikasille allas on tulossa käyttöön, joten eihän sitä tarvitse täyteen laittaa. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”