Tiikerinuoliaisen koko?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Lapinakka
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Tiikerinuoliaisen koko?

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Mulla tikruja 900-litran altaassa. Uiskentelevat ees taas pitkin poikin. Välillä piilottevat kivikasassa, välillä intoutuvat spurttailemaan enemmänkin.
Hyväksikäyttävät kyllä koko allasta.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

http://www.youtube.com/watch?v=OyknTO5t3Yw
Pieni pätkä eilisestä syöttöhetkestä. Videolla näkyy hyvin tuo meiän tikrujen koko ja se kuinka vilkkaasta kalasta on kysymys. Altaalla on kokoa 1200 litraa. Yhteiselo kiekkojen kanssa sujuu ainakin toistaiseksi vallan mainiosti ja jos ongelmia tulee niin sitten hankitaan uusi allas kiekoille. Tikruja en pienempään enää siirtäisi.
Lapinakka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Lapinakka »

Siis aivan upeita! Ja upea tuo sisustus, noihan on aivan lintsillä teillä :D Tahtoo kans.
hyaSINTTI
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja hyaSINTTI »

Upea allas, Mörrikkä, kuten myös kalat siellä :D Aivan mahtava video!

Muuhun en viitsi edes ottaa kantaa, eivätköhän tässä jo muut ole parhaansa yrittäneet....
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Ja minulla oli 200-litraisessa 5 tiikerinuoliaista. Ostin ihan pieninä tulitikun mittaisina ja kasvoivat nopeasti ja tasaisesti 17cm. Reippaasti uiskentelivat pitkin allasta myös päiväsaikaan. Möin kalani pois n. 4:n vuoden päästä eläinkauppaan joka myi ne eteenpäin 150mk/kpl eikä ostajat pahemmin tinkineet [;)]
Ei se altaan koko kaikkea määrää kalan hoidossa, uskokaa jo! Oikeat vesiarvot+hyvä ruokinta on tärkeämpää.
Terve tiikerinuoliainen on perso ruualle, vilkas ja eläväinen, ei kuitenkaan päätön uimari levänuoliaisen tapaan.
Suositanko siis tiikerinuoliaista metriseen tankkiin? En suosita, en myöskään vaadi 2 metristä allasta sille. Järkeä sopii käyttää myös akvaristin, eikä katsella kaikkea kukkahatun harson läpi :mrgreen:

----------------------------

Edit:
Pärkkele, mää mitään levänuoliaista tarkottannu vaan tiätty leväbarbia, tuota turbotettua bibolaarista vauhti-anjovista :roll:
Edit off
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Rhodesian, olen samoilla linjoille, että menee ne alle kaksimetrisessä altaassakin, mutta 240 litraisessa ei ja varsinkin kun ovat jo selvästi, jenna- aikoo pitää ne kitukasvuisena, kyllä ne muuten olisivat kasvaneet tuosta neljästä sentistä. Siitä tässä on kyse, kalat ja bonzaipuut ovat eri asia, kaloista ei voi tehdä bonzai versiota, se on jo eläinrääkkäystä.
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Tiikerinuoliaisten koosta puhuttaessa täytyy ehdottomasti mainita lähes legendaksi muodostunut Marge, joka valitettavasti on poistunut autuaammille akvaariovesille hiljattain. :|

Kuvia kalasta ja tietoa ikävästä tapahtumasta:
http://forums.loaches.com/viewtopic.php?t=20527
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

No ei voinut muuta sanoa että ei ihan pienin tiikerinuoliainen :mrgreen:.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Jenna-
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jenna- »

Olen muuttanut tikrujeni ruokavalion monipuoliseen ruokintaan annan tapletteja aamuin ja illoin, eivätkä tikruni silti kasva. Ne ovat terveitä ja touhuavat siellä, mutta eivät kasva siitä 6 cm mihinkään. Olen tehnyt nyt kaikki mitä voin tehä kalojeni eteen. Altaan mitat ovat n. 175x50x50 ja 6 cm tikruni eivät edes käytä koko tilaa.
Substral
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Substral »

Jenna- kirjoitti:Olen muuttanut tikrujeni ruokavalion monipuoliseen ruokintaan annan tapletteja aamuin ja illoin, eivätkä tikruni silti kasva.
Tuosta viestistäsi saa sellaisen kuvan, että annat tikruillesi vain muutamaa erilaista tablettiruokaa. Minkälaisia tabletteja annat ja kuinka montaa erilaista sorttia? "Monipuolisen" nyrkkisäännöksi voisi ottaa vaikkapa kuutta erilaista ruokaa. Kokeilepa antaa kotiloita ja (kaste)matoja, surviaisen toukkaa, hyttysen tai kärpäsen toukkia, laadukasta raeruokaa vaikka New Life Spectrumilta tai Satekilta, katkarapupellettejä, pakastekatkarapua tai simpukkaa ja lopuksi vielä kesäkurpitsaa ja kurkkua. Siinäpä monipuolinen setti ruokittavaksi ;)
Eiköhän tämä ollut tässä..
Jenna-
Starting Member
Starting Member

Tarkoitan että annan lihatapletin aamulla ja kasvistapletin illalla lisäykseksi vielä tähän ruokavalioon. Annan tikruilleni katkarapupellettejä,surviaisentoukkia,kesäkurpitsaa ja kotiloita on akvaariossa paljon varsinkin kun uusia kasveja on tullut.
nosegoblin
Member
Member

Minusta ainakin välillä tuntuu, että tiikerit kasvavat vain salaa kannonkolossa. :mrgreen: Talvisin kun aktiivisemmin tulee akvaariota seurailtua niin tuntuu, että eivät ne kalat tunnu kasvavan vaikka kuinka ruokkisi. Sitten taas näin kesä-aikaan kun akvaarion kanssa tulee vaan hoideltua ne pakolliset vedenvaihdot ym rutiinit niin sitä aina välillä hämmästyy että mistäs tuokin jötkäle on tähän akvaarioon ilmestynyt.
Jenna-
Starting Member
Starting Member

Niin no kyllähän se on mahdollista, kun kaikki väittävät, että lehtikalani ovat kasvaneet paljon, mutta itse en huomaa mitään. :) Kyllähän jos tiikerinuoliaiseni kasvavat siihen 10-20 cm ni niistä on luovuttava, mutta nytten vielä sitä vaaraa ei ole :)
nosegoblin
Member
Member

Olen itse luopumassa akvaariostani ja etsin jo tiikerinuoliaisilleni hyvän uuden kodin, mutta ennen luovutusta kuvasin kalat pikkupurkissa jotta mitat tulisivat kerrankin kunnolla selville. Edelleenkään en siis suosittele tiikerinuoliaisia kovin pieniin altaisiin ja kuvista näkee hyvin syyn miksi. :mrgreen:

Kuva
Kuva
Kuva
Monni-fani
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Monni-fani »

Meillä on ollut tikruja monnisten kanssa, eikä ole ollut vaurioituneita monnisia. Olen kyllä kuullut näykkimisestä. Yhdistääköhän mikään näykkiviä tikruja? Jos löytyisi jokin yhteinen tekijä, joka saa toiset näykkimään... [;)] en kyllä itse osaa/uskalla rueta arvailemaan :mrgreen:
Drapulmaala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Drapulmaala »

Minulla on tyhmä kaveri jonka äiti pitää 4 tikrua 80 l minun mielestäne tälle kuluisi ollla 500 yolikin. Sanoin sille että ne kasvavat isoiksi näytin vieoita missä kala oli 30cm muta ei uskottu sanoi vaan että hän pitää mitä vaan kaloja omassaaan akvaariossaa nyt ei ole välejä kaverin kanssakaan ku eläimiä kidutetaan ja ne ovat vielä väärissä lammöissä 22-24 Eläin suojelulle pitäisi soittaa [}:)] Tuollaisia ihmisiä on liikaa :(
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Niinhän niitä vaan valitettavasti on :(.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
tillukka
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tillukka »

Mein tiikerinuoliaisparvesta löytyy yli 20cm yksilöitä useampikin, kasvaneet 720-L monta vuotta, altaan pituus 2m ja ruokinta tuoreruoka + valmiit vohvelit, pelletit yms.

http://www.facebook.com/album.php?aid=2 ... 958f9ac084

Linkin pitäis viedä mun facen galleriaan mis on myös uusimpia kuvia tikruista.

Eipä kauan mene että esim. aamupalan 10cm halkaistu kesäkurpitsan pala on kaluttu hukkaan.

Jos joku haluaa tiikerinuoliaisten puitteissa liittyä facebookissa mun kaveriksi niin siitä vaan :D
180-L hohtomiljoonat, 720-L tiikerinuoliaiset
Koikarpit 200-L/lämmin, 720-L viileä ja 72 000-L ulkolammikko
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Meillekin vastuuton myyjä (Stocka) myi neljä kpl. 80-litraiseen. Onneksi on nyt edes 350-litrainen.

Meidän yksilöt eivät ole olleet mitenkään kiinnostuneita monnisista. En tiedä mihin tämä ennakkoluulo perustuu. Olisiko kellään kokemusta tai luotettavia lähdetietoja väitteelle että ne syövät monnisten silmät?
Drapulmaala
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Drapulmaala »

SPLASH kirjoitti:Meillekin vastuuton myyjä (Stocka) myi neljä kpl. 80-litraiseen. Onneksi on nyt edes 350-litrainen.
Kannattaa hankkia heti se 2 metriä pitkä allas noile tiikerinuoliaisille ovat sen verran vilkkaita ja isoja MÖtkylöitä [;)]
tillukka
Junior Member
Junior Member

Kuka väittää että tiikerinuoliaisen kypsä mitta on alle 20cm niin tervetuloa meille kahville, keskustellan toki kalojen roiskeessa lisää 8-)
SPLASH
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SPLASH »

Drapulmaala kirjoitti:
SPLASH kirjoitti:Meillekin vastuuton myyjä (Stocka) myi neljä kpl. 80-litraiseen. Onneksi on nyt edes 350-litrainen.
Kannattaa hankkia heti se 2 metriä pitkä allas noile tiikerinuoliaisille ovat sen verran vilkkaita ja isoja MÖtkylöitä [;)]
Taas tätä samaa besserwisser huutoa: "Nyt pitää heti ja äkkiä tehdä sitä ja tätä".
Eiköhän ne vielä 6 senttisinä pärjää 350-litraisessa. En todellakaan lähde kasvattamaan altaan kokoa niiden takia. Voin sitten laittaa myyntiin tai näyttää niille sakset jos alkavat kärsimään.
tillukka
Junior Member
Junior Member

SPLASH kirjoitti:
Drapulmaala kirjoitti:
Taas tätä samaa besserwisser huutoa: "Nyt pitää heti ja äkkiä tehdä sitä ja tätä".
Eiköhän ne vielä 6 senttisinä pärjää 350-litraisessa. En todellakaan lähde kasvattamaan altaan kokoa niiden takia. Voin sitten laittaa myyntiin tai näyttää niille sakset jos alkavat kärsimään.
Voi voi. Edelleen sanoisin viestiketjun aloittajalle ettei hänen kannata ottaa tiikerinuoliaisia altaaseensa koska ne -voisivat- kasvaa suurikokoisiksi, repiä hänen kasvinsa ja tukkia kakallaan hänen suodattimensa. Kannattaako ottaa luonnosta pyydettyjä kaloja vuodeksi-pariksi lemmikiksi ja saksia niiltä päät irti sen takia että ne kasvavat liian isoiksi? Yli 20cm tiikerinuoliainen on haka repimään kasvit, kaivamaan hiekkaan tunneleita ja kakkimaan.. 2m ei meinaa riittääkään mun parvelle.

Voi jee taas, aikuistenko keskustelua tämä ketju vai vain provoa/kiusantekoa?
jossula
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jossula »

Jenna- kirjoitti:Olen muuttanut tikrujeni ruokavalion monipuoliseen ruokintaan annan tapletteja aamuin ja illoin, eivätkä tikruni silti kasva. Ne ovat terveitä ja touhuavat siellä, mutta eivät kasva siitä 6 cm mihinkään. Olen tehnyt nyt kaikki mitä voin tehä kalojeni eteen. Altaan mitat ovat n. 175x50x50 ja 6 cm tikruni eivät edes käytä koko tilaa.
nyt on kyllä pakko puolustaa Jenna-:ta, koska nuilla mitoilla allas olisi melkein 450 litraa. Ja myös melko pitkä, eli ei tilanpuute varmaan tuu vaikka kasvaisivatkin.
Saisitko tikrusi haavittua pienempään kippoon, jossa voisi paremmin mitata koon? Ja kuinka vanhoja nämä ovat? En jaksa lainata, mutta aijemmin sanottiin, että ne kasvavat kokoikänsä melko tasaisesti ja voivat elää 20 vuotiaaksi,
*mutua* 6senttinen 20 vuotias taitaisi olla enemmän kääpiöitynyt kun 4 vuotias samankokoinen..*mutua*

Edit: Toisessa viestissäsi tosin lukee, että allas on 240litraa ( ?!? )
60l kasviallas tulossa
Kissa ja kaksi koiraa, uusi Jyväskyläläinen opiskelija Pohjanmaalta
malawi
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja malawi »

tillukka kirjoitti:Kuka väittää että tiikerinuoliaisen kypsä mitta on alle 20cm niin tervetuloa meille kahville, keskustellan toki kalojen roiskeessa lisää 8-)
Näin olen kanssa lukenut englanninkielisistä sivuista ja lehdeistä. Se on varmaan se syy miksi niitä ei ole kukaan koskaan saanut vankeudessä lisääntymään. Harvoin näkee +20cm sukukypsiä aikuisia isoissa altaissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”